Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Yarış esnasındaki rekabet yarış sonrası analizde nasıl tespit edilir?

Konu, 'Sağlık - Antrenman - Beslenme' kısmında Bahadır Gürel tarafından paylaşıldı.

  1. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.859
    Beğeniler:
    6.417
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Soru basit aslında: Arkadaşlarınızla yaptığınız bir performans turunda veya bir yol yarışında kaç kez rekabete girdiniz ve bu rekabetin sizi ne kadar yorduğunu görme şansınız var mı?

    Not: Bu analizler power metre kullanmayı gerektirir.

    WKO programı, geliştirenlerine bağımlı bir uygulama değil. İhtiyaç duyduğunuz bir rapor veya bir grafik varsa, bunun için programı geliştirenlerden bir şey istemenize gerek yok. Siz de kendi raporlarınızı veya grafiklerinizi hazırlayabilirsiniz. İşin güzel tarafı, kullanıcılar Facebook'taki WKO Power Users grubunda kendi hazırladıkları raporları/grafikleri ara sıra paylaşıyorlar. Bu sayede, sıfırdan rapor/grafik geliştirmeye gerek kalmıyor. Donny KI da aktif kullanıcılardan birisi (ben bu şahsın mesajlarını ilk okuduğumda TrainingPeaks çalışanı sanmıştım :)). Donny 'Race Matches' adında bir grafik hazırlamış. Grafiği kullandığım WKO'ya aktardım. Çünkü GF Marmara'daki durumumu görmek istedim.

    Race Matches ne demek biraz açıklayayım. Yol yarışlarında, atletlerin rekabete girdiği durumlara Match Burning deniyor. Örneğin küçük bir grupla bir yokuşa geldiniz; iddialı olanlar diğerlerini geride bırakmak için çeşitli dümenler çevirir. Kaçan ve kovalayanlar o an rekabete girerler. Bu durum sadece yokuşlarda olmaz; düz yolda rüzgara karşı giderken de olabilir veya virajlı yollarda da olabilir (amatör yol yarışlarında düz yolda bile olabilir). Bu rekabet 5-10 saniye sürebileceği gibi, 4-5 dakikaya kadar da uzayabilir. Rekabet bittikten sonra her atlet tekrar FTP seviyesinin altındaki temposuna geri döner.

    Aşağıdaki grafik GF Marmara'dan bir gün önce yaptığım ısınma antrenmanıma ait. Tek sürdüm ve nabız bölgesi olarak Zone 3: Tempo aralığında kaldım.

    upload_2016-10-18_9-53-55.png

    Bölgelere göre güç dağılımı ise şöyle:

    upload_2016-10-18_9-54-57.png

    Fikir vermesi için bu antrenmanın Race Matches grafiğini paylaşayım:

    upload_2016-10-18_10-15-4.png

    Aslında rekabete girmek demek teknik olarak ne demektir bir netleştirmem lazım. Pro seviyede atletler yarışlarda rekabete girmedikleri zamanlar FTP seviyesine çıkmazlar. Çoğunlukla Aerobik Dayanıklılık yani Zone 2'de sürerler ve karbonhidrat yerine yağ yakarlar (peloton sürüşleri hep bu şekildedir). Bir pro atletin FTP seviyesini geçmesi demek bir şekilde rekabete girmesi demektir. Ama benim gibi amatör olanlar, üstelik bir de tek sürüyorlarsa, ısınma antrenmanında bile farkında olmadan FTP sınırını geçebilirler. Yukarıdaki grafik de bunu gösteriyor (bu antrenman bu durumda esas amacını aşıyor, çünkü bir gün sonra yarışa katılacağım).

    Yeşil kesikli yatay çizgi FTP sınırımı gösteriyor. Gri dikey çizgiler FTP sınırımı aştığım yerleri gösteriyor. 15 dakika kadar FTP üzeri sürmüşüm.

    Kırmızı kesikli yatay çizgi FRC sınırımı gösteriyor. Bu ne demek derseniz açıklayayım: Daha önce Power bölgelerinden bahsetmiştim: Zone 4: FTP, Zone 5: VO2max ve Zone 6: Anaerobik Depo. İşte FRC bu Zone 6'ya denk geliyor. Power bölgeleri hakkında daha önce detaylı yazılarım var. Bu kısma girmiyorum. Kırmızı dikey çizgiler Anaerobik depoyu aştığım yerleri gösteriyor. Anaerobik depoyu 1 dk kadar aşmışım.

    Son olarak, mavi kesikli yatay çizgi Sprint sınırımı gösteriyor. Pmax/FRC terimi, klasik Sprint'in WKO'daki iLevels karşılığı (gerçekte Sprint'in alt bölgesini gösteriyor)

    Grafikteki sarı çizgi güç grafiğim.

    Bu grafiğin güzel tarafı, fareyi bir çizginin üzerine taşıdığınızda o an konum olarak nerede olduğunuzu görebilmeniz.

    Örneğin grafikte dikey bir mavi çizgi var. Büyük bir sıçrama var. Merak ettim bu nerede olmuş diye:

    upload_2016-10-18_10-20-39.png

    Sarı güç çizgim orada aşırı yükselmemiş. Açıkçası power metrenin anlık bir hatası olabilir. Çünkü o konumda rüzgar arkadaydı ve zaten mevcut tempomu koruyordum. Sonrasında da hızda bir artış olmadığına göre power metre hatası.

    Bu grafiğin iyi anlaşılması önemli. Sorular varsa hepsini yanıtlayayım. Konu netleştikten sonra asıl grafiğe GF Marmara Race Matches grafiğine geçerim. Devam edeceğim...
     
  2. Mrhalit

    Mrhalit Yeni Üye

    Yaş:
    27
    Kayıt:
    8 Nisan 2016
    Mesajlar:
    1
    Beğeniler:
    0
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Halit
    Bisiklet:
    Tern
    Güzel ve bilgilendirici bir yazı olmuş :)
     
  3. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.859
    Beğeniler:
    6.417
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Race Matches grafiği forumun sayfasından dolayı küçük görünüyor ve detaylar okunamıyor. Forumda büyüterek görme seçeneği var mı bilmiyorum. Ancak grafiği bilgisayara aktarıp, büyüterek detaylı inceleyebilirsiniz.

    * * *

    Aşağıdaki kayıtlarım GF Marmara kısa parkura ait:

    Nabız dağılımı şöyle:

    upload_2016-10-18_21-16-2.png


    Power dağılımı da şöyle:

    upload_2016-10-18_21-16-56.png


    Görüleceği üzere, yarış boyunca laktat eşiği (FTP) bölgesinde kalmışım. Doğal olarak Race Matches grafiğimde çok sayıda Match Burning çıkıyor.

    upload_2016-10-18_21-22-33.png


    Bu grafikten çıkarılacak ilk yorum yarış boyunca ekonomi yapamadığım. Daha yarışın ilk 10 dakikasında sürekli ataklarım olmuş. Neden olduğunu da kısaca yazayım: Yarışın başlamasına yarım saat kala, ısınmak için yarış alanından uzaklaştım. Döndüğümde yarışın başlamasına 15 dakika olmasına rağmen, start alanı tamamen bisikletçilerle dolmuştu. Bariyerler nedeniyle araya girme imkanı olmadığından yarışa son sıradan başladım :) Özetle rakiplerim en önde 40 tempoyla ve yorulmaksızın yarışa başlarken, ben adeta nötral start verilen büyük bir grubu hızla geçmekle uğraştım (Strava Flyby'da bu net görülüyor). İşte bu ilk 10 dakika, sürekli bisikletli geçme çabasına dönüştü. Yarışı ekonomik götüremediğimden, FTP bölgesinde geçen ataklarımın çoğunluğu gerçek bir rekabet sayılmazdı.

    Grafiğin kolay okunması için, FTP bölgesi atakları grafikten kaldırdım:

    upload_2016-10-18_21-39-46.png


    Bu noktada bakacağım yerler FRC ve Pmax/FRC bölgeleri. Yani kırmızı ve mor dikey çizgiler gerçek mücadele verdiğim yerler. Yarış boyunca 318 kez rekabete girmişim. Bunlar arasında öne geçmek için verdiğim mücadeleler de var, ama daha çok kaçan kişileri yakalamak yer alıyor.

    En çok dikkatimi çeken şey, ilk 15 dakika haricinde yarışın sonuna kadar 'yokuşlarda' rekabete girmemişim. Osmangazi köprüsü yokuşuna geldiğimde son ataklarım olmuş ve bir de finish'e yaklaşırken yokuşta atak yapmış, rakip geçmiştim.


    upload_2016-10-18_21-45-41.png


    Numaralandırdıklarım bizzat hatırladığım yerler:

    1 ve 2) Son uzun yokuşun bitişinde yol düzleşince büyük bir grup oluşturduk (15-20 kişi). Bu grup yokuş aşağı giderken karşıdan esen rüzgarın etkisiyle yer kapma mücadelesine girdi. O arada grupta yere düşen de oldu. Özellikle dubalar büyük sorun oluşturdu çünkü en önde gidenler karşıdan esen rüzgarla mücadele ederken sağa sola savruluyorlardı. Arkasından gelenler de benzer şekilde dalgalanarak ilerliyordu. Bu esnada en arkada olanlar kopma korkusuyla aralara gelip girmeye çalışıyorlardı. Bu sürekli mücadeleli ortam ara sıra aşırı güç uygulamayı gerektiriyordu. Çünkü grubun içindeyken bu dalgalanma nedeniyle bir anda kendinizi grubun sağında veya solunda dışarıda buluyordunuz ve rüzgara karşı güç üretmeniz gerekiyordu. Anlık FRC yükselişleri, tekrar grubun arasında yer bulma savaşından kaynaklanıyordu. Bazıları da bizzat öne geçip grubu çekme mücadelesiydi. Dubalara çarpmaktan korunma yöntemim, önümü göremediğim yerlerde daima önümdeki bisikletlinin solunda kalmam oldu.

    3) Osmangazi köprüsüne gelirken yokuş başladığında, birlikte ilerlediğim gruptan kopmamak için bazı yerlerde daha fazla güç üretmem gerekti. Çünkü grubun yokuş performansı kişiden kişiye değişiyordu. Önümdeki kişi kendi önündekinden geri kalınca bu defa onu geçmem gerekli oluyordu vb.

    4) Finish'e yaklaşırken önümde birkaç bisikletli vardı. Bu ataklar onları geçme telaşından kaynaklandı.