@Ali Gelir
Süratiniz azalmak zorunda, yol ıslak iken 60km. üstünde bisiklet her an yolda gezmeye başlayabilir.
Asıl sıkıntı yolların durumu, arabaların egzoslarından asfaltlar zaten yağlanmış durumda, en azından ben İstanbul yolları için bunu söyleyebilirim. Yağmurla birlikte yollar muazzam kayganlaşıyor ve çamurda cabası. Hepsi bir araya gelince tam bir kayak pisti durumu.
Şehir dışı yollarda bu daha az bir problem, ağır yağan bir yağmurdan sonra hatta asfalt biraz olsun temizleniyor ama ıslak zemine yinede hiçbir zaman güvenemezsiniz, en azından ani bir yavaşlamada sizi kaydıracaktır.
Tavsiyem; ıslak yollarda lastik havasını biraz indirin, frenlemede herzaman her iki frenide eşit ve dikkatli kullanın. Bisikleti durduran ön frendir fakat ıslak yolda buna güvenemezsiniz, ön fren virajlarda tekerleği altınızdan kaydıracaktır.
Virajlara girmeden önce (dengenizi arkaya vererek) yavaşlayın ve virajda fren kullanmamaya çalışın. Özellikle ıslak yollarda eğer yerde metal bir zemin varsa
( mazgal, yol tamiratı için yatırılan levha vs.) üstünden geçerken selede oturur durumda olun, pedal kesin ve kesinlikle ayakta iken pedal basmayın, kaydırır.
Bunlar aslında anlatılarak öğrenilmez, sağ duyunuz ve bolca yol tecrübesi ile gelişecek şeylerdir. Yağmur çamurdan korkmayın, çıkın bolca sürün, bir süre sonra ( ve hatta düşe kalka
) doğal olarak gelişeceksiniz.
Gerçek yolda deneyimleriniz, internet üzerinden yapacağınız araştırmalarla bir diğerlerinin tecrübe birikimlerinden daha verimli olacaktır.
Lastik seçimi olarak ben Conti 4 season( Clincher) kullanıyorum ( yaz-kış), mükemmel bir lastik, yol tutumu çok iyi. Fakat bu demek değilki ıslak zeminde kaydırmaz. Kullanacağınız her marka-model lastik ıslak zeminde, hele hele Türkiye yollarında kaydırabilir.
Continental gatorskin lastikler ( kullanmışlığım var) çok sağlam lastiklerdir, patlatması zor ve yan cidarları kötü yollar için biçilmiş kaftan. Fakat bu lastikler sert lastiklerdir ve ıslak zeminde iyi yol tutmazlar. Benim deneyimim bu.
En iyi yol tutan ( ıslak veya kuru) lastikler Tubular yol yarış lastikleridir.
Daha önce belirttiğim gibi ıslak yolda lastik basıncını biraz düşürmeniz gerekli fakat Clincher ( açma) lastiklerde sorun lastiğin havasını indirince jantı vurma ihtimaliniz çoğalır buda lastiği yardırır ( sneak bite). Bu Clincher jant tasarımının doğasında olan bir şey.
Fakat olay Tubular ( Dublex) lastiklerde farklı, lastik havasını indirdiğinizde yola basan yüzey çoğaldığı halde Tubular jantta lastik kesemezsiniz, yani jant vurmaz. Tubular lastikler genelde çok daha pahalı olduklarından ve yarış amaçlı kullanıldıklarından zaten lastik compound ları üstün, daha çok natural rubber içerir. Avantajı her koşulda çok iyi yol tutuşları ve akışları vardır fakat çabuk eskirler, yani çok daha pahalı ve zahmetli lastiklerdir.
Not: Tubular lastik jant illaki lastik yardırmaz demiyorum ama zor, bu sizin becerinize kalmış birşey.