Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

vites teli hakkında yardım

Konu, 'Vites - Çekiş Sistemi' kısmında superonlayn tarafından paylaşıldı.

  1. superonlayn

    superonlayn Kıdemli Üye

    Kayıt:
    12 Şubat 2006
    Mesajlar:
    270
    Beğeniler:
    49
    Şehir:
    ankara
    Seviye:
    arkadaşlar bi konuda daha yardım istiyorum..arkaya giden vites telinin çok gergin olması durumunda ne olur?yada gevşek olması durumunda ne olur?vites geçişlerinde ne gibi bir degişiklikler olur?ne yapmak lazım?telin sonundaki ayar vidasını hangi durumlara göre saga yada sola çevirmeliyiz? ayrıntılı bi cevap yazarsanız valla memnun oluruz...
     
    mersault bunu beğendi.
  2. Murat CER

    Murat CER Onursal Üye

    Kayıt:
    11 Ekim 2004
    Mesajlar:
    2.072
    Beğeniler:
    1.264
    Seviye:
    gevşek olursa büyük dişlilere, gergin olursa küçük dişlilere zincir aktarımında aksaklık olabilir. ayar vidası, telin optimum gerginlikte olduğu durumda dişliler arası geçişlerde küçük aksamalarda kullanılır.büyük dişli yönündeki geçişlerde sıkıntı varsa vidayı gevşeterek teli gerersin, tersi sorun varsa aksini yaparsın.

    bazı teknik konuları yazılı olarak anlatmak gerçekten zor olabiliyor.
    umarım anlatabilmişimdir.

    tüm üyelerden ricam, mesajlarınıza yazdığınız başlığa biraz dikkat.başlık, içerik hakkında bilgi veriyorsa hepimiz için daha kullanışlı olur.
    bu konunun başlığı tarafımca düzenlenmiştir.
     
    Hüseyin Temizkan bunu beğendi.
  3. superonlayn

    superonlayn Kıdemli Üye

    Kayıt:
    12 Şubat 2006
    Mesajlar:
    270
    Beğeniler:
    49
    Şehir:
    ankara
    Seviye:
    çok saol abi..ancak arka vites teli için makara takıldıgında ayar vidası ortadan kalkmış oluyor..bu durumda ne olacak?
     
  4. Gürsel A.

    Gürsel A. Bisikletkolik

    Kayıt:
    10 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.403
    Beğeniler:
    2.248
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Makara (rollamajig) takılırsa da ayar vidası vitesin üstünde kalıyor.. Ayarlama kolaylığı devam ediyor..

    Kabaca arka vites ayarı: zincir önde ortada, arkada en küçük dişlide olsun.(bu arada (H) sınır ayar vidası doğru ayarda olduğu varsayılıyor. (yani zincirin küçük dişliden daha da aşağıya inmeye çalışmaması lazım)Aynı şekilde L vidası da öyle bir konumda(ayarda) olmalıdır ki zincir en büyük dişliden aşağı(jant telleriyle kaset(ruble) arasına düşmesin.. Bu ayarsızlık felakete yol açar arkadaşlar.Vites tellere dolanır. Bazen kadro veya vites kulağı kırılır..

    Neyse..Bu konumda vites kolundan 1 tık attır.Zincirin bir üst dişliye geçmesi lazım. Geçmekte zorlanıyorsa ayar vidasını saatin aksi yönünde 1 tur kadar (bazen daha da az) döndür. (Ters çekmelide saat yönünde))Zincir üste geçerse bu döndürme işini biraz daha devam ettir ve zincirden tıkırtı (3. ye geçme hazırlığı) olursa sesin kesildiği yere kadar geri (saat yönünde) çevir ve orada bırak.Sonra vites kolundan diğer dişlilere geçir. Hepsi normal sesiyle geçiyorsa ve de acaip sesler çıkartmıyorsa, ayrıca aşağıya inerken de sorunsuz iniyorsa vites ayarın tam demektir.. Tabii bunları yazarken vites telinin temiz ve yağlı, vites gövdesinde herhangi bir yamukluk vs. olmadığını, kadro vites kulağı ölçülerinin standarta uygun olduğunu, son dişliyle kadro arasındaki mesafenin optimum ölçüler içinde olduğunu varsayıyoruz..

    Bir ayar daha var.: B gerilim vidası ayarı.Bu da vitesin (arka) üst makarasının (pulley) kasetin(rublenin) dişlerinin ucuna değmesini engeller..Bu ayarsız olursa zincir büyük (en üst) dişlideyken arkadan "torrrrrrrrr" diye ses çıkar..
     
  5. superonlayn

    superonlayn Kıdemli Üye

    Kayıt:
    12 Şubat 2006
    Mesajlar:
    270
    Beğeniler:
    49
    Şehir:
    ankara
    Seviye:
    selam gürsel abi..çok iyi anlatmışsın sayende bu işi iyice ögrenecegiz..yukardan aşagıya inerkende aynı şeylermi geçerli?(büyük dişliden küçüge)..birde zincir aynakolun en büyük dişlisindeyken zincir ön aktarıcı ya hafiften tırrrr diye sürtüyor.bir alt dişliye alınca ses kesiliyor..ona yapılacak bişey yok deniliyor..
     
  6. Mesut Girgiç

    Mesut Girgiç Onursal Üye

    Kayıt:
    28 Mart 2006
    Mesajlar:
    4.526
    Beğeniler:
    12.611
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Sizin anlattığınız bu teknik bilgiyi, şahsen hiç bir Türkçe bisiklet teknikbilgi literatüründe böyle akıcı bir dille bulamamıştım... tekrar teşekkürler..
     
  7. CandanC

    CandanC Onursal Üye

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2.181
    Beğeniler:
    1.657
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    arkadaşlar saatlerdir vites ayarı ve zincirle ilgili başlıkları okuyorum... çok şey öğrendim ama yaşadığım sorunun neden olduğuna hala karar veremiyorum..

    durum şu; pazar gününe kadar viteslerimi sorunsuz kullanıyordum... pazar günü en düşük viteste yokuş çıkarken, vites atmaya başladı... katur kutur sesler geliyo, sanırım ikinci dişliye atlıyo sonra tekrar (arka) en büyük dişlide devam ediyo... bugün de aynı şekilde devam, ama sanırım biraz daha kötüleşti.. düz yolda da aynısı oldu mesela...

    arka vites değiştiren kola (sanki büyük dişliye atıyormuş gibi) bastırarak kullandığımda bu sorunu yaşamadım...

    zincir uzunluğu ile ilgili başlıklara baktım, sanırım zincirim uzamamış (1000 km'yi biraz geçtik); 4 mm'lik alyanı zincirle dişli arasına sokamadım (dişlilerin arasındaki oyuğa giriyo, ama sanırım bu yöntemde oyuk diil, direkt dişliyle zincir arasındaki mesafe önemli.. yani ben okuduklarımdan öyle anladım en azından, hatam varsa n'olur düzeltin :S)

    H-L ayarları öyle kolay kolay bozulan ayarlar değilmiş... bir de benim sorunum geçişlerde değil, viteslerim rahat geçiyo, dolayısıyla H-L ayarının bozulmamış olduğunu düşünüyorum..

    neden olarak kala kala vites telinin bollaşması kaldı :S

    çıkardığım sonuç doğru mudur? arka vitesin tel ayarını yapsam sorunum çözülür mü sizce??

    (ilk defa vites ayarıyla ilgili bi'şeyler uygulıycam... o yüzden sizin yorumlarınızı almadan kurcalamak istemiyorum...)
     
  8. derşan sezer

    derşan sezer Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    907
    Beğeniler:
    1.205
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Gürsel abi bize telleri analatsana diyelimki telimiz parçalandı,ne kadar uzun ne kalınlıkta ve nasıl takılmalı bunu analatırmısın abi.Aramızda turlara çıkanlar oluyor bunları bilmelerinde fayda var.youtubeda yada baka yerlerde anlatıyor ama senin gibi bu işin kurdundan dinlemek daha önemli bizim için.
     
  9. ihtiyar

    ihtiyar Onursal Üye

    Kayıt:
    10 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.600
    Beğeniler:
    3.684
    Şehir:
    Federal Almanya
    Adı:
    Bülent B.
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    H-L ayari Gürsel'in de anlattigi gibi vites degistirmekle alakali degil. Onlar sadece alt ve üst sinirlari belirlemek icin. Bunlarin ayarsizligi belki arka disli takiminin en kücük veya en büyük dislisine gecme konusunda bir sorun yaratabilir.
    Vites ayari sadece telin gerginligi ila alakali bir sey, eger bütün techizat arizali degilse. Telin gerginligi hava sicakligindan cok etkilenen bir sey, genlesme nedeniyle. Yani kis ayari yaz ayariyla ayni olmaz, Sabah serinligiyle ögle sicagi arasinda bile bir fark vardir. Ben size sunu tavsiye ederim. Bisikletin arkasina gecin, egilip disli takimi altindaki birinci makaranin hizasina bakin. Eger ayari dogru ise, hangi dislide olursa olsun, birinci makara, karsisinda durdugu dislinin tam altinda degil cok hafif ortanin solunda olamalidir. Fakat bir büyük disliye degmeyecek sekilde( dönerken de ses yapmayacak). Sizin de tahmin ettiginiz gibi, sizin bisikletin vites telinin gerginligi cok az tahminimce. Yani birinci makara arkadan bakilinca hafif saga kaymis. (Tam altinda ise sizin bahsettiginiz sorun olmaz, fakat üst disliye gecirmek icin daha fazla hareket ettirmek zorunda kalirsiniz)
    Ayari düzeltmek, Gürsel' in anlattigi gibi arka aktaricinin tel girisindeki ayar vidasini hafifce arkaya, disariya cekip, sola dogru 1/4 kademelerle döndürüp kontrol etmeniz gerekir.(Teli gererek makaralarin sola kaymasini saglamak)
    Not: Eger yukarida yazdigim gibi cok asiri sicaktan dogan bir durumsa, bunu göz önünde bulundurun ve hemen ayarlari bozmayin. Eger bu sekilde bu sorunu gideremezseniz, vites donaniminda bir ariza söz konusudur. Bir bilene(bisiklet tamircisi) göstermek ten baska cikar yol yok!
     
    mersault ve CandanC bunu beğendi.
  10. caner ünsal

    caner ünsal Bisikletkolik

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    1 Ekim 2007
    Mesajlar:
    1.153
    Beğeniler:
    496
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    H ve L ayarının vites geçişi ile ilgisi yok. Sadece zincirin vites değiştirirken en büyük dişliden kadro tarafına ya da en küçük dişliden dışarı düşmemesinin teminine yarıyor. vites geçişi üzerine etkisi ancak dar ayarlanırsa örn 9 vitesli sistemde 8 den 9 ya da 2 den 1 geçememe şeklinde en küçük ya da en büyük dişlilerin kullanım dışı kalması olabilir.
    Tel gerginliğini vites telinin arka vitese girdiği yerdeki ayar aparatını saat yönüne ya da tersine döndürerek değiştirebilirsiniz. Ben de mekanikten pek anlamam ama okuduklarımdan çıkardığımı yukarıda özetledim. düzeltme yapan katkıda bulunan olursa öğrenmiş oluruz.
    (cevap yazarken bilgisayarın başından kalmıştım bu arada yukarıda ki cevapta gelmiş gönderdikten sonra fark ettim birlikte değerlendirilmesi için mesajımı silmedim.)
     
    CandanC bunu beğendi.
  11. CandanC

    CandanC Onursal Üye

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2.181
    Beğeniler:
    1.657
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    tamadır, teşekkürler :)
    bugün akşam teli gerip öyle pedallıycam, bakalım sonuç ne olucak... umarım başka bir sorunu yoktur vitesimin :)
     
  12. CandanC

    CandanC Onursal Üye

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2.181
    Beğeniler:
    1.657
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    teli gerdim, sorun çözüldü :)
    tekrar teşekkürler.
     
    mersault bunu beğendi.