Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Vites sayısına göre zincir farkı (9V 10V ..)

Konu, 'Vites - Çekiş Sistemi' kısmında Ali Güven tarafından paylaşıldı.

  1. Ali Güven

    Ali Güven Aktif Üye

    Kayıt:
    25 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    135
    Beğeniler:
    103
    Şehir:
    İzmit
    Bisiklet:
    Amoeba
    Seviye:
    Zincir konusunda aklıma (basit görülebilecek) 2 soru takıldı.
    Forumda çeşitli aramalar yaptım ancak cevaplarını bulamadım.
    Benzer durumda arkadaşların da olabileceğini düşünerek
    araştırma sonuçlarını ve cevapsız kalan kısmı paylaşmak istedim.

    İlk akla takılan soru sanırım bu oluyordur:
    9 vitese uygun bir zincire, bakla ekleyerek 10 vitese uygun hale
    getirebilir miyim? Veya vites sayısı değişimi için zincire bakla
    ekleme çıkarma yapmak çözüm müdür? (bakla nedir?)

    Değildir! Vites sayısının artmasına veya azalmasına
    zincir uzunluğu değil zincir genişliği değiştirilerek uyum sağlanır.
    Bu basit cevabı öğrenene kadar epey derinlere dalmışım.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Motor ve bisiklet zincir karşılaştırması için tıklayın.

    Zaten wikipediada da açık bir karşılaştırma bulunuyormuş:

    6 speed - 7.8mm (all brands)
    7 speed - 7.3mm (all brands)
    8 speed - 7.1mm (all brands)
    9 speed - 6.6 to 6.8mm (all brands)
    10 speed - 6.2mm (Shimano, Campagnolo)
    10 speed(Narrow) - 5.88mm (Campagnolo, KMC)
    10 speed(Narrow, Direction) - 5.88mm (Shimano CN-5700,CN-6700,CN-7900)
    11 speed - 5.5mm (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)


    Bakla boyu sabittir. Hatta motorsiklet, ağaç motoru vs.
    makinelerde bile aynı boyda baklalı zincirler kullanılır.
    Bu standart nasıl belirlenmiş bilmiyorum, öğrenmek isterim.

    Bakla genişliğinin azalmasına başta şöyle bir yorum yaptım.
    "Kaset dişli (ruble) yüksekliği sabit olmalı ki zincir daralıyor"
    Ancak karşılaştırmayı gördüğümde aynı olmadığını farkettim.
    Ruble yüksekliğinin artması ve bakla genişliğinin azalması
    karşılıklı yapılarak mı uyumluluk sağlanıyor. Yoksa ruble ölçüsü
    tamamen farklı bir parametre mi; bu da anlayamadığım kısım.
     
  2. mhmmt111

    mhmmt111 Aktif Üye

    Kayıt:
    12 Eylül 2012
    Mesajlar:
    179
    Beğeniler:
    69
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Bakla dediğin gibi standartdır. Önemli olan genişliktir. Şöyle düşün vites sayısı arttıkça göbekler genişlemiyor, rubleler daralıyor. Yani sen 8v den 9v ye geçtiğinde vites geçişlerinde sürekli tıkırdama olurdu bu şekilde daralma söz konusu olmasaydı. Ayrıca sen ruble yüksekliği demişsin ruble yükseliği zinciri çok etkilemez. En fazla 1 adet bakla söker veya takarsın.
     
  3. Tahir Keskin

    Tahir Keskin Onursal Üye

    Yaş:
    31
    Kayıt:
    22 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    3.277
    Beğeniler:
    4.037
    Şehir:
    Kocaeli, Gölcük
    Adı:
    Tahir Keskin
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Teşekkürler y0lcu, güzel bir bilgilendirme olmuş.

    Sayın mhmmt111, sizin bahsettiğiniz mesele farklı sanırım, arkadaşın koyduğu resime bakarsanız daha iyi anlaşılır.
    [​IMG]
     
    ZekiAlper bunu beğendi.
  4. Ali Güven

    Ali Güven Aktif Üye

    Kayıt:
    25 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    135
    Beğeniler:
    103
    Şehir:
    İzmit
    Bisiklet:
    Amoeba
    Seviye:
    Konuyla ilgili iki ingilizce kaynak buldum.
    Bağlantı 1'de benzer bir soru sorulmuş: "6V uyumlu bir zincir 8V uyumlu sistemde kullanılırsa ne olur?"
    Zincir atması, zincir kaynaklı sesin artması ve küçük dişlilerde daha fazla olacak şekilde diş aşınması oluyormuş.

    Bağlantı 1

    Bağlantı 2'de bir kitapta zincirle ilgili bölümde kısa bir açıklama yapılmış.
    Uyumsuz zincir kullanımında vites geçişlerinin zorlaşacağı hatta hiç olmayabileceği belirtilmiş.
    (Kitap: Bisiklet Bakım ve Onarım - Yol ve Dağ Bisikletleri, Todd Downs, 2005)

    Bağlantı 2

    Gelelim yine aynı soruya. Kaset dişlinin (rublenin) dişlileri (cogs) aynı kalınlıktaysa zincirler arasında ne fark oluyor?
    Önceki mesajdaki fotoğrafta açıkca belirtilmiş aslında ama gözümden kaçmış.
    Zincir kalınlığına etki eden rublenin dişlisi değil, dişliler arasındaki boşluk! (spacer)

    [​IMG]

    Yani isterseniz 7li bir rubleyi öyle dizersiniz ki 10V uyumlu bir zincir(~6mm) kullanmanız gerekir.

    [​IMG]

    Kafa karışıklığı olmaması için piyasada ruble-zincir uyumunun olduğunu sanıyorum.
    Ruble yüksekliği ile ilgili tartışmalar bambaşka bir konu :)

    [​IMG]
     
    ZekiAlper ve Tahir Keskin bunu beğendi.
  5. Hasan Saylık

    Hasan Saylık Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Kasım 2013
    Mesajlar:
    2.209
    Beğeniler:
    1.765
    Şehir:
    Aydın, Karacasu
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Zincirler de iç dış olayı var mıdır yani içeri tarafı dışarı tarafı gibi,
    bilgisi olan var mıdır ?
     
  6. BF Okuru

    BF Okuru Yeni Üye

    Kayıt:
    2 Şubat 2005
    Mesajlar:
    17
    Beğeniler:
    74
    Seviye:
    Zincirler de iç taraf dış taraf var.
     
  7. Hasan Saylık

    Hasan Saylık Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Kasım 2013
    Mesajlar:
    2.209
    Beğeniler:
    1.765
    Şehir:
    Aydın, Karacasu
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Nasıl ayarliyoruz anlıyoruz bunu ?
     
  8. BF Okuru

    BF Okuru Yeni Üye

    Kayıt:
    2 Şubat 2005
    Mesajlar:
    17
    Beğeniler:
    74
    Seviye:
    Yazılı olan kısım dışa bakacak.
     
    Hasan Saylık bunu beğendi.
  9. Hasan Saylık

    Hasan Saylık Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Kasım 2013
    Mesajlar:
    2.209
    Beğeniler:
    1.765
    Şehir:
    Aydın, Karacasu
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Teşekkürler ALi bey
     
  10. BF Okuru

    BF Okuru Yeni Üye

    Kayıt:
    2 Şubat 2005
    Mesajlar:
    17
    Beğeniler:
    74
    Seviye:
    Rica ederim Hasan bey.
     
  11. Olgunn

    Olgunn Yeni Üye

    Yaş:
    29
    Kayıt:
    27 Nisan 2016
    Mesajlar:
    41
    Beğeniler:
    52
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Olgun M.
    Bisiklet:
    Peugeot
    Seviye:
    Yazılı olan kısım dışa bakacak demişsiniz ama benim zincirimin iki tarafında da yazılar var. Her iki tarafta da ortalama 6-7 baklada bir "KMC", "3F" ve "Z" yazıyor.

    Bu konuda bilgi verebilecek kimse yok mu? Zincirin düz ya da ters olması gibi bir durum var mı?
     
  12. Lombardini

    Lombardini TR

    Yaş:
    22
    Kayıt:
    25 Ekim 2015
    Mesajlar:
    30
    Beğeniler:
    14
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Fatih
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    Yakın zamanda zincir değiştirdim. 3x9 sistem. Bisikletin standartta üzerinden çıkan zincirin aynısından taktım. Fakat şu anda aktarıcının konumu değişmeksizin vites kendiliğinden değişiyor. Bu da genellikle yüke bindiği zamanlarda oluyor. Acaba nedendir? (Sram PC-951)
     
  13. xxxxxxxxxxxxxxxx

    xxxxxxxxxxxxxxxx Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    10 Temmuz 2015
    Mesajlar:
    796
    Beğeniler:
    1.187
    Seviye:
    @Lombardini zincirinizi zamanında değiştirmemişsiniz. Bundan dolayı rubledeki en çok kullandığınız dişlilerin ömrünü de bitirmiş oldunuz. Rubleyi de değişmeniz gerekecek ancak yükteyken zincirin aynakolda atlama yapıp yapmadığını kontrol edin. Eğer atlama yapıyorsa aynakol dişliside gitti demektir. Bende olduğu gibi..
     
    Lombardini bunu beğendi.