Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Vites-Motorlu Araç-Pedal Temposu

Konu, 'Bisiklet Seçimi' kısmında Güney Mertkan tarafından paylaşıldı.

  1. Güney Mertkan

    Güney Mertkan Aktif Üye

    Kayıt:
    25 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    111
    Beğeniler:
    91
    Şehir:
    İstanbul-Avcılar
    Seviye:
    Vites-Motorlu Araç-Pedal Temposu
    Bisiklete binmeyi yeni öğrenen bir çocuğun en büyük hayali, bir gün o karmaşık mekanizmalı, çok vitesli bisikletlerden birine sahip olmaktır. Nitekim, eğer bisiklete olan merakı eksilmez de daha ileri yaşlarda iyi bir bisiklet almaya kalkarsa, muhakkak ki çok vitesli—21, 24, hattâ 27 vitesli—birinde olacaktır gözü.
    Ancak, böyle vitesli bir bisiklete ulaşım amacıyla, değişik koşullarda, her gün binen kişi bir süre sonra fark edecektir ki, bisiklet vitesi motorlu araç vitesinden çok değişik özelliktedir ve kullanım şekli de farklıdır. En önemli fark şudur: Motorlu araçta kalkış için vitesi kullanmak zorundasınız; halbuki bisiklette vites kalkış için kullanılmaz.
    • Bir motorlu aracın motorunun, aracı devinime geçirecek gücü üretebilmesi için asgarî bir devirde çalışması gerekir. Oysa güç kaynağı insanın bacak kasları ise böyle bir sorun yoktur. İnsanın kasları halter kaldırmaya da, yüz metre koşusuna da uygundur.
    • Diyelim ki motorlu aracınızla dik bir yokuşu tırmanmaya çalışıyorsunuz. Aracınızın uygun vitesi yoksa ve motorun gücü yetmiyorsa yolda kalırsınız. Ama bisiklet ile böyle bir sorun yoktur. Pedala gücünüz yetmiyorsa bisikletten iner, bisiklet yanınızda yürüyerek yokuşu tırmanır, sonra tepede tekrar biner yolunuza devam edersiniz; ve yolculuğun tümünü düşünürseniz—eğer, illâ ki bisikletin üstünde olma iddiasında değilseniz—zaman olarak pek de fazla bir şey fark etmediğini görürsünüz sonuçta. Demek ki, normal koşullarda bisiklet vitesi hiç de vazgeçilmez bir mekanizma değildir. Ama şunları da düşünmek gerekir:

    • Yarışçı değilseniz, çok azıcık bile olsa bisikletin hızını arttırma gibi bir derdiniz olmayacaktır. Öte yandan, bir yarışçının vitessiz bisikletle
    yarış kazanması olanaksızdır.

    • Bisikleti kullandığınız çevre olağanüstü engebeli, dik yokuşlu, inişli çıkışlı ise,
    sık sık bisikletten inmek, yolun büyük bir bölümünü yürüyerek gitmek tabii ki tatsız ve anlamsız olur.

    • Bisikletinize hatırı sayılır bir yük yükleyip uzun yolculuklara çıkıyorsanız, saatlerce yol gittikten sonra normalde vitessiz bir bisikletle pedala biraz yüklenip, olmadı ayağa kalkıp basarak tırmandığınız rampaları bile tırmanamaz hale gelirsiniz. Üstelik kısa yolculuklarda ihmal edilebilir miktarlarda olan zaman kayıpları, uzun yolculuklarda
    üst üste eklenir, büyük gecikmeler olarak çıkar karşımıza. Ayrıca, uzun yolda pedalları hep uygun bir tempoyla ve en önemlisi uzun süreler duraksamaksızın çevirmek, gücünüzü verimli kullanabilmede esastır. Aksi takdirde performansınız düşer ve daha da kötüsü kaslarınız soğur, soğukken zorlanırsa sakatlanabilir. Yukarıda sözünü ettiğimiz koşullardan birincisinde bir yol yarışı bisikleti, ikincisinde bir dağ bisikleti, üçüncüsünde ise bir tur bisikleti söz konusudur ve bugün bunların hiçbirini vitessiz düşünemiyoruz. Ancak, belki böyle amacınıza göre edindiğiniz bir bisikletiniz olabilir ama, gündelik kullandığınız vitessiz bir bisikletle hem gereksiz bir sürü ayrıntıdan kurtulur, bakım, ayar, temizlik konularında rahat edersiniz, hem de bisikletinizi hafifletirsiniz ve tabii, aynı zamanda ucuzlatmış olursunuz.