Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Vites - Hız - Tırmanış Hesapları

Konu, 'Vites - Çekiş Sistemi' kısmında Abdullah.R tarafından paylaşıldı.

  1. Abdullah.R

    Abdullah.R Forum Demirbaşı

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    8 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    552
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Kamiloba / İstanbul
    Seviye:
    Vites, hız, tırmanış arasındaki alaka ve hesaplar bir zamandır soruluyor. Konuyu toptan ele aldım. Umarım faydalı olur.

    Size genel formülleri vereyim, bunu her bisiklete uygulayabilirsiniz.

    ========================================

    Gerekli Veriler:

    KOL (mm) = Aynakolun göbek merkezinden pedal merkezine olan uzunluğu. (mm olarak)

    ÇAP (mm) = Dış lastiğin uçtan uca mm olarak tam çapından 10 mm eksiği. Bu eksiltmenin sebebi şudur: Yük altında lastik biraz çökeceğinden (5 mm varsayıyorum), tekerin "fiili çap"ı bu çökmenin 2 katı kadar daha kısa olacaktır. Yarıçap 5 mm kısalırsa, çap 10 mm kısalır. Neticede dış lastiğin uçtan uca çapını ölçün, bisiklete bindiğinizde kaç mm çöküyorsa bu çökmenin iki katını yaptığınız ölçümden çıkarın, ve elde ettiğiniz rakamı ÇAP olarak not edin.

    Dikkat: Inch ve mm standartları arasında kafa karışıklığı olabilir. Bu tür karışıklıklardan korunmanın en garantili yolu, çelik mezurayı alıp dış lastiğin çapını uçtan uca ölçmektir.

    AYNA (n) = Ayna dişlisinin diş adedi. Küçük, orta ve büyük aynalardaki hesapları her bir ayna için ayrı ayrı yapmalısınız.

    RUBLE (n) = Ruble dişlisinin diş adedi. Burada da, her bir ruble dişlisi için hesabı o dişliye özel yapmalısınız.

    KADANS (d/dk) = Dakikada çevirilen pedal sayısı (devir/dk pedallama hızı)

    Pİ = 3,14159265359

    ========================================

    Hesaplanacak olan değerler:

    HIZ KABİLİYETİ = HIZ/KADANS (km/s / d/dk) = Kadansa göre bisikletin km/saat hızını verir. Başka bir ifadeyle, kadans 1 devir/dk iken bisikletin km/saat hızıdır. Vitesi yükselttikçe bu değer yükselir, yani aynı kadans ile daha yüksek hız yapabilirsiniz. Bu değeri yaptığınız kadans ile çarparsanız, o kadanstaki hızınızı bulursunuz. Mesela 70 ile çarparsanız, 70 d/dk kadansta yapacağınız km/s hızı bulursunuz. Optimal kadansla uzun mesafe, veya azami kadansla kısa mesafe hız limitlerinizi hesaplayabilirsiniz.

    TIRMANMA KABİLİYETİ = İTİŞ KUVVETİ / PEDAL KUVVETİ (newton/newton) = Bisikleti ileri iten kuvvetle, pedala basma kuvvetiniz arasındaki bağıntıdır. Vitesi düşürdükçe bu değer yükselir ve aynı kuvvetle daha dik yokuş tırmanabilirsiniz.

    Not: Kuvvet Newton ile ölçülür ama kolay anlaşılması için kuvvetin kg eşdeğerini kullandım. Yani "50 kg.lik kuvvet" demek, "50 kg.lik ağırlığın basma kuvveti" (490 Newton) demektir. Normal şartlarda 1 kg = 9,8 Newton kuvvete eşdeğerdir.

    AYNA VİTES ARALIĞI = en büyük ayna ile en küçük ayna arasındaki nispi oran. Tek yaprak aynakol için bu değer 1'dir.

    RUBLE (veya GÖBEK) VİTES ARALIĞI = En büyük ruble ile en küçük ruble arasındaki nispi oran. Göbek vitessiz tek yaprak ruble için bu değer 1'dir. Eğer bisikletinizde sadece arka vites (derailleur veya göbek) var, lakin tek yaprak aynakol ise, bisikletin toplam vites aralığı ruble veya göbek vites aralığına eşit olur.

    TOPLAM VİTES ARALIĞI = En yüksek vites (en büyük ayna, en küçük ruble) ile en düşük vites (en küçük ayna, en büyük ruble) arasındaki nispi oran. Bu oran, HIZ KABİLİYETİ ve TIRMANMA KABİLİYETİ değerlerine aynen yansır. Yani en yüksek ve en düşük viteslerdeki "HIZ KABİLİYETİ" ve "TIRMANMA KABİLİYETİ" de bu oran kadar değişir.

    ========================================

    Formüller:

    HIZ KABİLİYETİ = HIZ/KADANS = (AYNA / RUBLE) x Pİ x ÇAP x 60 / 1.000.000

    veya kısaca,

    HIZ KABİLİYETİ = (AYNA x ÇAP) / (RUBLE x 5305)

    --------------------

    Şu viteste şu kadansla çevirirken kaç km/s hız yaparım?
    HIZ = (KADANS x AYNA x ÇAP) / (RUBLE x 5305)

    Şu viteste şu kadar km/s hız yapabilmem için kaç kadansla çevirmem lazım?
    KADANS = (HIZ x RUBLE x 5305) / (AYNA x ÇAP)

    Şu kadansla şu kadar km/s hız yapabilmem için vites (AYNA/RUBLE) oranı ne olmalı?
    AYNA/RUBLE Oranı = (HIZ x 5305) / (KADANS x ÇAP)

    Şu ruble ile şu kadansta şu kadar km/s hız yapabilmem için AYNA diş sayısı ne olmalı?
    AYNA = (RUBLE x HIZ x 5305) / (KADANS x ÇAP)

    Şu ayna ile şu kadansta şu kadar km/s hız yapabilmem için RUBLE diş sayısı ne olmalı?
    RUBLE = (KADANS x AYNA x ÇAP) / (HIZ x 5305)

    --------------------

    TIRMANMA KABİLİYETİ = İTİŞ KUVVETİ / PEDAL KUVVETİ = (KOL / yarıçap) x (RUBLE / AYNA)

    veya kısaca,

    TIRMANMA KABİLİYETİ = (KOL x RUBLE x 2) / (ÇAP x AYNA)

    --------------------

    AYNA VİTES ARALIĞI = En Büyük AYNA / En Küçük AYNA
    Tek yaprak aynakolda AYNA VİTES ARALIĞI = 1 dir.

    RUBLE VİTES ARALIĞI = En Büyük RUBLE / En Küçük RUBLE
    Vitessiz bisiklette RUBLE VİTES ARALIĞI = 1 dir.

    GÖBEK VİTES ARALIĞI = En Büyük Göbek Transmisyon Oranı / En küçük Göbek Transmisyon Oranı
    Transmisyon oranları, göbeğin teknik özelliklerinde yazar.

    TOPLAM VİTES ARALIĞI = AYNA VİTES ARALIĞI X RUBLE VİTES ARALIĞI
    veya
    TOPLAM VİTES ARALIĞI = AYNA VİTES ARALIĞI X GÖBEK VİTES ARALIĞI

    ========================================

    Yukarıdaki sonuçları bulduktan sonra bunları her şekilde kullanabiliriz. Benim tur bisikletinden misaller vereyim:

    Jant: 700C (ölçüm=698mm) , Aynakol: 28-38-48 , Ruble:28-24-21-18-16-14 , Pedal kolu = 170mm (merkezden merkeze)
    Bisiklete bindiğimde lastik 5 mm kadar çöküyor. Dolayısıyla ölçülen dış lastik çapından 2x5=10 mm kırpmam lazım.

    KOL = 170
    ÇAP = 688
    Minimum - Maksimum AYNA = 28 - 48
    Minimum - Maksimum RUBLE = 14 - 28

    En düşük vites HIZ KABİLİYETİ = (Minimum AYNA x ÇAP) / (Maksimum RUBLE x 5305) = (28 x 688) / (28 x 5305) = 0,1297
    Yani en düşük viteste 100 d/dk kadansla çevirirken bisikletin hızı 100 x 0,1297 = 12,97 km/s olacak.

    En yüksek vites HIZ KABİLİYETİ = (Maximum AYNA x ÇAP) / (Minimum RUBLE x 5305) = (48 x 688) / (14 x 5305) = 0,4446
    Yani en yüksek viteste 100 d/dk kadansla çevirirken bisikletin hızı 100 x 0,4446 = 44,46 km/s olacak.

    En düşük vites TIRMANMA KABİLİYETİ = (KOL x Maksimum RUBLE x 2) / (ÇAP x Minimum AYNA) = (170 x 28 x 2) / (688 x 28) = 0,4942
    Yani siz pedala 50 kg (490 Newton) kuvvetle basarken, bisiklet 50 x 0,4942=24,7 kg (242 Newton) kuvvetle ileri itilecektir.

    En yüksek vites TIRMANMA KABİLİYETİ = (KOL x Minimum RUBLE x 2) / (ÇAP x Maksimum AYNA) = (170 x 14 x 2) / (688 x 48) = 0,1441
    Yani siz pedala 50 kg kuvvetle basarken bisiklet 50 x 0,1441 = 7,2 kg kuvvetle ileri itilecektir.

    AYNA VİTES ARALIĞI = 48 / 28 = 1,7143 = %171

    RUBLE VİTES ARALIĞI = 28 / 14 = 2 = %200

    TOPLAM VİTES ARALIĞI = 1,7143 x 2 = 3,429 = %343

    --------------------

    Daha evvel ne demiştik:
    """...Bu oran (toplam vites aralığı), HIZ KABİLİYETİ ve TIRMANMA KABİLİYETİ değerlerine aynen yansır. Yani en yüksek ve en düşük viteslerdeki "HIZ KABİLİYETİ" ve "TIRMANMA KABİLİYETİ" de bu oran kadar değişir..."""

    Hakikaten de...
    Toplam vites aralığımız neydi? 3,429
    Max ve min tırmanma kabiliyetleri arasındaki oran ne? 0,4942 / 0,1441 = 3,429
    Max ve min hız kabiliyetleri arasındaki oran ne? 0,4446 / 0,1297 = 3,428
    Hepsi de aynı!

    Eğer vites aralığınızı biliyorsanız, sadece en düşük vitese dair hız ve tırmanma kabiliyetlerini hesaplasanız yeter. Bunu bisikletin toplam vites aralığıyla çarparak (veya bölerek) en yüksek vitesin hız (veya tırmanma) kabiliyetlerini bulabilirsiniz.

    Dahası şunu da yapabilirsiniz: Bisikletin mevcut tüm vitesleriyle 1. vites arasındaki aralıkları hesaplayıp tablo halinde yazabilirsiniz, daha sonra sadece 1. vitese dair hız ve tırmanma kabiliyetlerini hesaplasanız yeter. Hangi vitesin hız kabiliyetini bulmak istiyorsanız, 1. vitesin hız kabiliyetini, o vitesin 1. vitese olan oranıyla çarpmanız kafi. Veya hangi vitesin tırmanma kabiliyetini bulmak istiyorsanız, 1. vitesin tırmanma kabiliyetini, o vitesin 1. vitese olan oranına bölmeniz kafi.

    Yine benim bisikletten misal vereyim: (3x6 vitesli bisiklette ayna:28-38-48 , ruble:28-24-21-18-16-14)
    Mesela ayna 2. yaprakta, ruble 4. yaprakta iken (10. vites) ve en üst (18.) viteslerdeki hız ve tırmanma kabiliyetlerini hesaplayalım.

    * 1. vites transmisyon oranı = 1. ayna yaprağı / 1. ruble yaprağı = 28 / 28 = 1
    * 10. vites transmisyon oranı = 2. ayna yaprağı / 4. ruble yaprağı = 38 / 18 = 2,111
    * 10. vitesin 1. vitese oranı (10. vites aralığı) = 10.V oranı / 1.V oranı = 2,111 / 1 = 2,111
    * En üst (18.) vites transmisyon oranı = 3. ayna yaprağı / 6. ruble yaprağı = 48 / 14 = 3,429
    * En üst (18.) vitesin 1. vitese oranı (azami vites aralığı) = 18.V oranı / 1.V oranı = 3,429 / 1 = 3,429 (bisikletin toplam vites aralığını hesaplamanın başka yolu)

    * 1. vites hız kabiliyeti = 0,1297 (kms/kadans) hesaplamıştık.
    * 10. vites hız kabiliyeti = (1.V hız kabiliyeti) X (10.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,1297 x 2,111 = 0,2738 kms/kadans olacak. Yani 10. viteste 100 kadansla çevirirken 27,38 km/s hız yapacağım.
    * Top (18.) vitesin hız kabiliyeti = (1.V hız kabiliyeti) X (18.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,1297 x 3,429 = 0,4447 (diğer yolla bulduğumuzun aynısı)

    * Keza 1. vites tırmanma kabiliyeti = 0,4942 (Newton/Newton) hesaplamıştık.
    * 10. vites tırmanma kabiliyeti = (1.V tırmanma kabiliyeti) / (10.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,4942 / 2,111 = 0,2341 N/N olacak. Yani 10. viteste pedala mesela 50 kg ile basarken, bisiklet 50 x 0,2341 = 11,7 kg kuvvetle ile ileri itilecek.
    * Top (18.) vitesin tırmanma kabiliyeti = (1.V tırmanma kabiliyeti) / (18.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,4942 / 3,429 = 0,1441 (diğer yolla bulduğumuzun aynısı)

    Not: Aynı neticeyi farklı yollardan hesaplarken, yuvarlama hataları sayesinde küsürat farkları olabilir - dikkate almayınız.
     
    Son düzenleme: 9 Aralık 2015
  2. H.T

    H.T Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    11 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    893
    Beğeniler:
    1.841
    Şehir:
    Samsun
    Adı:
    Hasan
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    Az daha zorlarsan nobel odulu alan ilk turk fizikci olabilirsin:)
     
  3. ATALAY16

    ATALAY16 Forum Bağımlısı

    Yaş:
    25
    Kayıt:
    18 Nisan 2015
    Mesajlar:
    787
    Beğeniler:
    564
    Şehir:
    BURSA
    Adı:
    Fatih Mehmet ATALAY
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    beyninize sağlık :)
     
  4. mariokaldato

    mariokaldato Özlem, Yün don ve epılpay

    Yaş:
    42
    Kayıt:
    1 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    3.716
    Beğeniler:
    8.217
    Şehir:
    Bursa
    Adı:
    Raşit Cumhur Çakın
    Bisiklet:
    Merida
    Seviye:
    değerli bilgiler için teşekkürler abi :)
     
  5. Emre Nakipoğlu

    Emre Nakipoğlu Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    18 Mart 2009
    Mesajlar:
    596
    Beğeniler:
    556
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    çok net ve anlaşılır... Anlayan kesimi sınırlı olan bir yazı olsada ben kendi adıma çok teşekkür ediyorum. Ne zamandır aklımda bu işi biraz fizik ve matematiğe dökmek istiyordum. Çok iyi olmuş....

    Not : Üniversitedeyken beygir güçlerimizi hesaplamışlığımız var :D :D Oluyor böyle şeyler :D
     
    İhsnn_zyvl bunu beğendi.
  6. Bisikletsurenadam

    Bisikletsurenadam Kıdemli Üye

    Yaş:
    21
    Kayıt:
    9 Ekim 2015
    Mesajlar:
    324
    Beğeniler:
    162
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Emrulah ALTAN
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Emeginize sağlık . Guzel bir konu olmuş bence bu konu sabitlenmeli.
     
  7. Abdullah.R

    Abdullah.R Forum Demirbaşı

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    8 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    552
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Kamiloba / İstanbul
    Seviye:
    :)

    Fizik ödülü değil de, basit bir şeyi karışık anlatma ödülü alabilirim belki. :) Yakında bunu bir Office tablosu şeklinde paylaşmayı düşünüyorum. Bisikletin temel özelliklerini tabloda yerine koyunca, tablo diğer tüm bilgileri döker ortaya. Hesaba da, anlatıma da lüzum kalmaz böylece.
     
  8. hidromek

    hidromek Kıdemli Üye

    Yaş:
    41
    Kayıt:
    10 Mayıs 2015
    Mesajlar:
    346
    Beğeniler:
    439
    Şehir:
    istanbul
    Adı:
    Vedat S
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Abdullah.R bey bizim gibi bilgi fakirleri için çok faydalı bilgiler paylaşıyorsunuz tebrik ediyorum sizi
     
  9. Abdullah.R

    Abdullah.R Forum Demirbaşı

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    8 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    552
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Kamiloba / İstanbul
    Seviye:
    @Admin teşekkürler. :)

    Hesapları tablo haline getirdim arkadaşlar. İşler daha kolaylaşır umarım. :)

    Libre Office ile hazırladım. MS Office ile de açılabilmesi lazım. Açılmazsa Ana Sayfa | LibreOffice Özgür Ofis Yazılımı - LibreOffice Özgür Ofis Yazılımı adresinden Libre Office ücretsiz indirebilirsiniz. Hem bedava, hem legal. :)

    Tablo kullanımında sıkıntı olursa, bir hata bulursanız veya ilave özellikler lazım olursa yazın, bakayım.
     

    Ekli Dosyalar:

    legolass69, H.T, eyupaltindal ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  10. Emin Zeki Tok

    Emin Zeki Tok Yeni Üye

    Kayıt:
    5 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    28
    Beğeniler:
    8
    Şehir:
    Bodrum-İstanbul
    Seviye:
    Tam da ruble ve aynakolu değiştireceğim sırada hiç bir yerde bulamayacağim bilgiler edindim.
    Emeğinize sağlık.Çok teşekkürler
     
  11. uguryilmaz144

    uguryilmaz144 Onursal Üye

    Yaş:
    25
    Kayıt:
    1 Nisan 2015
    Mesajlar:
    1.587
    Beğeniler:
    3.649
    Şehir:
    İzmir
    Adı:
    Uğur Yılmaz
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Elinize sağlık güzel bir çalışma olmuş. Fakat ukalalık olarak algılamazsanız düzeltmek istediğim bir yer var. Tekere yük bindiğinde lastik sadece yüzeye değen tarafta çökme yapar, karşı tarafta çökme yapmayacağı için, çökme miktarını ikiyle çarpmanız yanlıştır. Lastik ne kadar çöküyorsa, lastiğin dıştan dışa ölçüsünden çıkartılır, esas lastik çapı bulunur...Sizin hesabınıza göre lastik iki taraftan birden eziliyor, ki öyle bir durum söz konusu değil. Fakat lastik çapının 5mm değişmesi çok fark yaratmayacaktır, sadece dikkatime takıldığı için söyledim. Yoksa sonuçta 5/700= %1 bile farketmiyor...
     
    bulentbuy bunu beğendi.
  12. Abdullah.R

    Abdullah.R Forum Demirbaşı

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    8 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    552
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Kamiloba / İstanbul
    Seviye:
    @uguryilmaz144 Uğur bey estağfurullah, tam tersine yapıcı katkı çabanız için teşekkür ediyorum. Ancak yaptığım hesapta ısrar ediyorum. Tekrar değerlendirebilir misiniz?

    İpucu: Fiziki çap demiyorum, "fiili çap" diyorum. Buna "etkin çap" da diyebiliriz. Bizim için mühim olan tekerin -çökmüş veya çökmemiş- fiziki çapı değil. Mühim olan, teker 1 tur döndüğünde bisiklet kaç mm ileri gidiyor?

    Matematiksel olarak şöyle açıklayabilirim.

    Bir dairenin çevresi Pi*R iken, yuvarlanma ile alınan yol Pi*2r dir. Burada R çap, r ise merkezden yere olan mesafedir. Deformasyonsuz bir dairede (özel hal), R=2r olduğu için, bunlar birbirlerinin yerine ikame edilebilir. Ancak formülün aslı hala Yol=Pi*2r dir, ve yaptığımız kabul sadece deformasyonsuz daire için geçerlidir. Deformasyon varsa (2r ile R aynı değilse) o zaman özel hal geçersizdir ve Yol=Pi*2r olarak hesaplanmak zorundadır.

    Bizim için mühim olan R değil, 2r değeridir. Tekere yük binince merkezden yere olan mesafe (r) 5mm kısalıyorsa, 2r 10mm kısalır.

    Şöyle bir misal de verilebilir: 1m çapında 30kg ağırlığında demirden bir tekerimiz var. Tekerin etrafına bir papatyanın taç yaprakları gibi 50 cm uzunluğunda elastik tüyler (veya spiral yaylı teller) diktik. Tüyler bastırılınca yatıyor, baskı kalkınca yine eskisi gibi dikiliyorlar. Havada asılıyken tüylü tekerin fiziki çapı 2m olur. Tekeri yere koyduğumuz anda yere temas eden tüyler yatar ve düşey fiziki çap 1,5m olur (yatay fiziki çap hala 2m). Böyle bir teker yerde 1 tur attığında kaç metre ilerler? Yere değen tüyler ezik/yatık iken (yani tekerin düşey "fiziki çapı" 1,5 metre iken) "fiili çap" 1 metre midir, 1,5 metre midir?
     
    eberkol ve emrah9700 bunu beğendi.
    Son düzenleme: 17 Aralık 2015
  13. eyupaltindal

    eyupaltindal Lorem ipsum dolor sit amet.

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    27 Şubat 2015
    Mesajlar:
    269
    Beğeniler:
    281
    Şehir:
    KOCAELİ
    Adı:
    Eyüp ALTINDAL
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    @Abdullah.R dosyanın bozulmuş olma ihtimali var mı?
     
  14. Yavuz S.

    Yavuz S. Bisikletkolik

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    13 Eylül 2014
    Mesajlar:
    1.170
    Beğeniler:
    2.639
    Şehir:
    KKTC
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    @Abdullah.R dosya parola ile korunduğundan açılmıyor diyor excel :)
     
  15. Abdullah.R

    Abdullah.R Forum Demirbaşı

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    8 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    552
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Kamiloba / İstanbul
    Seviye:
    @eyupaltindal şimdi indirip denedim, çalışıyor. MS Office eski sürüm kullanıyorsanız .ODS dosyaları açamayabilir. Versiyon yükseltmeniz veya LibreOffice (link vermiştim) indirmeniz gerekebilir. Problemin ne olduğunu bildirmediğiniz için tahimini yazıyorum.

    @Yavuz S. Korunmuş alanların üzerindeki korumayı kaldırmak için parola lazım ama bunun dışında koruma yok. Eğer dosyayı açarken sıkıntı yaşıyorsanız büyük ihtimalle Excel versiyonu eskidir. Eğer korunmuş alanları editlemek istiyorsanız parola "sa130732". Yalnız dikkat edin, alan korumalarını kaldırırsanız dosyayı bozabilirsiniz. Bir sonraki versiyonda alan korumalarına parola koymayacağım.
     
  16. eyupaltindal

    eyupaltindal Lorem ipsum dolor sit amet.

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    27 Şubat 2015
    Mesajlar:
    269
    Beğeniler:
    281
    Şehir:
    KOCAELİ
    Adı:
    Eyüp ALTINDAL
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    @Abdullah.R şu şekilde hata alıyorum. MS Office 2013 kullanıyorum. Birde VM'de libre ile deniyorum şimdi.

    Screenshot_1.png
     
  17. volkan Öz

    volkan Öz Forever Young

    Yaş:
    41
    Kayıt:
    28 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    524
    Beğeniler:
    781
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    @Abdullah.R
    Merhaba

    Dosyayı xls yada xlsx olarak tekrar yüklerseniz seviniriz.Teşekkürler.
     
  18. Abdullah.R

    Abdullah.R Forum Demirbaşı

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    8 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    552
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Kamiloba / İstanbul
    Seviye:
    @volkan Öz Volkan bey merhaba,

    .ods uluslararası ISO standardıdır ve kullandığım LibreOffice yazılımının doğal saklama formatı da budur. .xls ise Microsoft'un kendine özgü kapalı formatıdır. Piyasada çeşitli ofis yazılımları var. Hepsi de standart .ods formatı tanırlar (zorundalar). Oysa .xls formatı her ofis yazılımı tanımayabilir.

    LibreOffice ile .xls formatına çevirmek de mümkün, fakat format dönüşümü çeşitli uyumsuzluklara veya hatalara sebep olabilir. Bu uyumsuzluklar neticede bana geri dönecekler. Tüm ofis yazılımlarının tanıdığı uluslar arası standart tek bir format (.ods) varken, her marka için özgün bir formatta ayrı tablolar yayınlayarak format kirliliği (ve bunun getireceği ilave problemler) ile uğraşmak istemiyorum açıkçası.

    Dileyen arkadaşlar dosyayı LibreOffice ile açıp, .xls formatına çevirerek tekrar paylaşabilir. Lakin .xls formatla (her türlü özgün formatla) ilgili problemler benim ilgi alanım dışındadır. Üzgünüm :(

    Not: Bu arada LibreOffice açık kaynaklı ve ücretsiz bir yazılımdır. Profesyonel amaçlarla kullanımı da ücretsizdir. MS Office ile hiç bir farkı da yoktur. Kişisel olarak veya iş yeriniz için indirip kullanabilirsiniz. Hem ücretsiz hem legal. :)
     
  19. ozgurgokalp

    ozgurgokalp Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    291
    Beğeniler:
    460
    Şehir:
    Fethiye/MUĞLA
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    @Abdullah.R açık kaynaklı yazılımlara vermiş olduğunuz destek için kendi adıma çok teşekkür ederim. Ben de bu konuda çok mücadele ettim...
     
  20. uguryilmaz144

    uguryilmaz144 Onursal Üye

    Yaş:
    25
    Kayıt:
    1 Nisan 2015
    Mesajlar:
    1.587
    Beğeniler:
    3.649
    Şehir:
    İzmir
    Adı:
    Uğur Yılmaz
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    @Abdullah.R bey çok özür dilerim, korkunç bir mantık hatası yapmışım. Dediğiniz gibi tekere yük binince azalan yarıçap üzerinde tekerlek dönüyor, dolayısıyla teorik çaptan daha küçük çapta bir esas çap çıkıyor, o da zaten dediğiniz gibi 2*deformasyon miktarı. Düzeltme için teşekkür ederim...
     
    emrah9700 ve Abdullah.R bunu beğendi.