virajlarda teknik

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
VİRAJLARDA TEKNİK

Dağ bisikleti haliyle yoldan çıkmayı da gerektiriyor. Dolayısıyla bisiklete bir akrobat derecesinde olmasa da ileri derecede hâkim olmak kullanış zevkini arttıran unsurlardan biri.
Bu yazının konusu bilhassa teknik inişlerde vakit kazanmayı sağlayan patikalarda viraj alımı.
Elbette kimse dağ bisikleti üzerinde virajdan uçmayı istemez, fakat herkesin de başına birkaç defa gelmiştir, bir virajı iyi hesaplayamayıp yoldan çıkmak, muhtemelen düşmek. Böyle durumları baştan önlemek için patika üzerinde viraj tekniğine hâkim olmak gerekli.
Hız
İnişlerde –hele de patika gibi dar inişlerde- bisikletçinin kendi hızı çoğu zaman azımsanır. Oysa zamanında fren bir virajı hızlı ve emin bir şekilde almak için en önemli adım. Zamanında fren de viraja girmeden önce henüz düz yolda iken yapılan frendir. İleriyi görerek, bisikletin 1-2m önüne odaklanarak değil, gidilecek yere bakılarak kullanmak şart.
Yolu ve virajı planlamak
İleriyi görmek viraj gelmeden gerekli önlemi almak için şart. Virajı hızlı ve emin bir şekilde almayı mümkün kılan ideal çizgi de ancak virajı uzaktan görerek belirlenebilir.
Bisiklet üzerinde hazır olmak
Dağ bisikletçiliğinde sürekli bir şeylere hazır olmak gerektiğinden bisiklet üzerinde patates çuvalı gibi oturmamak gerekli. Vücut daima bisikletin bir parçası olarak çalışmalı. Dolayısıyla viraja gelirken pedallarda ayağa kalkmak, engebeleri vücutla asmak, kol ve bacakları bir amortisör gibi kullanmak lâzım. Vücut ağırlığını kullanarak virajı hedeflemek ve virajın dış tarafında kalan pedalı yere yakın tutmak dikkat edilecek diğer noktalar.



180°’lik dar viraj
Viraj ne kadar darsa dönüş de o kadar zor. Bu nedenle girişi mümkün olduğu kadar dışarıdan yapmalı. Viraja gelmeden frene basarak hız kesilmeli, viraja girmeden fren boşaltılmalı. Çok önemli noktalardan biri –ki arabalarda da aynı şey geçerlidir- virajlarda fren yapılmaması gerektiği.
Eğik virajlar
Zeminin eğik olduğu virajlar sağlam bir teknik söz konusu ise gerçekten bayağı eğlenceli olabilirler. Burada önemli olan nispeten yüksek bir hız. Çünkü ancak bu şekilde bu tarz virajlar yüksek seviyeden aşılabilirler, aynı bir oval pistte (meselâ Daytona 500) en dış şeritten gitmek gibi. Yalnız dış şeritte, yani eğik virajın üstünde cesareti kaybetmek anında yere yapışmak demek. Her ne kadar bu derecedeki durumlar genelde BMX parklarında olsa da arazide de ne kadar eğim/ne kadar yukarıdan, o kadar yüksek hız kuralı geçerli.
Virajda kaymamak
Zeminin taşlı olduğu yollarda yüksek hızla girilen virajlar kaymaya yol açabilirler. Bu da aynı eğik virajlarda olduğu gibi zevk alınacak bir durum olabilir, iyi bir teknik kullanıldığı sürece. Ancak en sağlamı elbette hiç kaymadan dönmek. Zemin de söz konusu olduğunda denge daha fazla önem kazanıyor. Düşürülmüş bir hızla dozu ayarlanmış ve zamanında yapılan bir fren ile viraja girip vücut ağırlığını ne çok arkaya (arka tekerleğin kaymasına yol açar) ne de çok öne verip (ön tekerleğin kayması) virajdan çıktıktan sonra pedallara asılmak en emin yol.
 
Scudo

Selim Çam

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Kasım 2006
Mesaj
1.849
Tepki
457
Şehir
İstanbul
Viraj boyunca pedal da çevrilmez. Ayrıca misal sola dönülüyorsa sol ayak üstte durur.
 

selcuktnt

Forum Bağımlısı
Kayıt
25 Haziran 2007
Mesaj
645
Tepki
302
Şehir
eskişehir
ben birşey keşfettim eğer dönüşlerde bisikleti yatırmak yerine dnülen kısma doğru vücudu bisikletin dışına alırsanız daha tutuşu yüksek bir dönüş elde edyorsunuz
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
@tnt

ona zaten kontra tekniği deniliyor :) bisikeltin kontrolünü daha iyi olmasını ve dengeyi sağlıyor.böylece dönüşte dengesizlikten terkerlerden biri kaymıyor...birde bu teknikte bisiklet yatıkken kafa dik tutulmalı buda daha sağlıklı bir dönüş için gerekli bişeydir...
 

temucin90

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Mayıs 2007
Mesaj
2.803
Tepki
2.483
Şehir
İstanbul Bahçelievler
@Selim Çam

bir keresinde hızımı alamayıp pedal çevirdim ve yatış açım yüzünden pedal yere çapıp yamulmuştu.:D :D
 

Abdullah Hakkı

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Eylül 2006
Mesaj
1.388
Tepki
673
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Diğer
bence virajda pedal çevrilmez kısmı biraz olmamış ben sürekli virajdan önce hız kesip viraja girip biraz geçtikten sonra pedala basıyorum. ama dikkat edin yüklenmiyorum basıyorum. böylece biraz daha dengeli ve rahat bi viraj alınabiliyor. ama tabiiki her ortama bu gelmez. çünkü virajlarda ağırlık merkezi tekerlerin dışına çıkıyor.eğer (hafifte olsa) pedala yüklenilirse düşüş kaçınılmaz olur. ama virajda hızımız azalmayacak şekilde veya eğer hızımız düşükse biraz artıracak şekilde pedala basmalıyız. bu biraz daha rahat bi dönüş sağlar.
 

macerakolik

Forum Bağımlısı
Kayıt
8 Ekim 2006
Mesaj
3.858
Tepki
2.696
Şehir
Esenyurt-İstanbul
İsim
Soner
Başlangıç
1985—86
Bisiklet
Trek
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Paylaşımlar ve teknik bilgiler için teşekkür ederim. Sayenizde bilmediklerimizi öğrenip, bildiklerimizi tekrarlamış oluyoruz. :)
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
@Abdullah Hakkı

zaten viraj keskin olmadığı sürece pedalı çevirirken yere çarptıracak kadar yere yatırmayız.ve birde viraj sonlarına doğru bisikleti kaldırdığımız için pedal yine çarpmaz hatta ayrıca bu pedal basma işlemi sırasında biklet ivme kazanıp daha kolay kalkabilir diye düşünüyrum...
 

Abdullah Hakkı

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Eylül 2006
Mesaj
1.388
Tepki
673
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Diğer
@gurkankas

zaten eğer bisiklet arazi bi alanda pedal yere çarpacak kadar hızlı dönüyosan virajdan büyük ihtimal düşersin :D evet oda doğru bisiklet daha kolay gidebilir denemek lazım ama dediğim gibi arazide pedal yere değcek kadar sert ve hızlı alınmamalı viraj(ben profesyonel değilim ama gözlemlerim bu profesyonel abilerimiz nasıl yaparlar bilmem:D )
 
  • Beğen
Tepkiler: macerakolik

dapoet

Daimi Üye
Kayıt
24 Temmuz 2007
Mesaj
264
Tepki
112
Şehir
istanbul-alibeyköy
yani kısacası motor sporlarını takip edicez :D
aslında viraj sizde olan reflex yapısıyla alakalı diye düşünüyorum...
 
  • Beğen
Tepkiler: macerakolik

Oxsy

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Ekim 2006
Mesaj
1.899
Tepki
2.003
Şehir
İstanbul
Başlangıç
1997—98
Bisiklet
Focus
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Lastiklerin havasıda çok önemli. Arazide sert lastik viraj alımlarını zorlaştırıyor...
 
  • Beğen
Tepkiler: macerakolik