VİRAJLARDA TEKNİK
Dağ bisikleti haliyle yoldan çıkmayı da gerektiriyor. Dolayısıyla bisiklete bir akrobat derecesinde olmasa da ileri derecede hâkim olmak kullanış zevkini arttıran unsurlardan biri.
Bu yazının konusu bilhassa teknik inişlerde vakit kazanmayı sağlayan patikalarda viraj alımı.
Elbette kimse dağ bisikleti üzerinde virajdan uçmayı istemez, fakat herkesin de başına birkaç defa gelmiştir, bir virajı iyi hesaplayamayıp yoldan çıkmak, muhtemelen düşmek. Böyle durumları baştan önlemek için patika üzerinde viraj tekniğine hâkim olmak gerekli.
Hız
İnişlerde –hele de patika gibi dar inişlerde- bisikletçinin kendi hızı çoğu zaman azımsanır. Oysa zamanında fren bir virajı hızlı ve emin bir şekilde almak için en önemli adım. Zamanında fren de viraja girmeden önce henüz düz yolda iken yapılan frendir. İleriyi görerek, bisikletin 1-2m önüne odaklanarak değil, gidilecek yere bakılarak kullanmak şart.
Yolu ve virajı planlamak
İleriyi görmek viraj gelmeden gerekli önlemi almak için şart. Virajı hızlı ve emin bir şekilde almayı mümkün kılan ideal çizgi de ancak virajı uzaktan görerek belirlenebilir.
Bisiklet üzerinde hazır olmak
Dağ bisikletçiliğinde sürekli bir şeylere hazır olmak gerektiğinden bisiklet üzerinde patates çuvalı gibi oturmamak gerekli. Vücut daima bisikletin bir parçası olarak çalışmalı. Dolayısıyla viraja gelirken pedallarda ayağa kalkmak, engebeleri vücutla asmak, kol ve bacakları bir amortisör gibi kullanmak lâzım. Vücut ağırlığını kullanarak virajı hedeflemek ve virajın dış tarafında kalan pedalı yere yakın tutmak dikkat edilecek diğer noktalar.
180°’lik dar viraj
Viraj ne kadar darsa dönüş de o kadar zor. Bu nedenle girişi mümkün olduğu kadar dışarıdan yapmalı. Viraja gelmeden frene basarak hız kesilmeli, viraja girmeden fren boşaltılmalı. Çok önemli noktalardan biri –ki arabalarda da aynı şey geçerlidir- virajlarda fren yapılmaması gerektiği.
Eğik virajlar
Zeminin eğik olduğu virajlar sağlam bir teknik söz konusu ise gerçekten bayağı eğlenceli olabilirler. Burada önemli olan nispeten yüksek bir hız. Çünkü ancak bu şekilde bu tarz virajlar yüksek seviyeden aşılabilirler, aynı bir oval pistte (meselâ Daytona 500) en dış şeritten gitmek gibi. Yalnız dış şeritte, yani eğik virajın üstünde cesareti kaybetmek anında yere yapışmak demek. Her ne kadar bu derecedeki durumlar genelde BMX parklarında olsa da arazide de ne kadar eğim/ne kadar yukarıdan, o kadar yüksek hız kuralı geçerli.
Virajda kaymamak
Zeminin taşlı olduğu yollarda yüksek hızla girilen virajlar kaymaya yol açabilirler. Bu da aynı eğik virajlarda olduğu gibi zevk alınacak bir durum olabilir, iyi bir teknik kullanıldığı sürece. Ancak en sağlamı elbette hiç kaymadan dönmek. Zemin de söz konusu olduğunda denge daha fazla önem kazanıyor. Düşürülmüş bir hızla dozu ayarlanmış ve zamanında yapılan bir fren ile viraja girip vücut ağırlığını ne çok arkaya (arka tekerleğin kaymasına yol açar) ne de çok öne verip (ön tekerleğin kayması) virajdan çıktıktan sonra pedallara asılmak en emin yol.
Dağ bisikleti haliyle yoldan çıkmayı da gerektiriyor. Dolayısıyla bisiklete bir akrobat derecesinde olmasa da ileri derecede hâkim olmak kullanış zevkini arttıran unsurlardan biri.
Bu yazının konusu bilhassa teknik inişlerde vakit kazanmayı sağlayan patikalarda viraj alımı.
Elbette kimse dağ bisikleti üzerinde virajdan uçmayı istemez, fakat herkesin de başına birkaç defa gelmiştir, bir virajı iyi hesaplayamayıp yoldan çıkmak, muhtemelen düşmek. Böyle durumları baştan önlemek için patika üzerinde viraj tekniğine hâkim olmak gerekli.
Hız
İnişlerde –hele de patika gibi dar inişlerde- bisikletçinin kendi hızı çoğu zaman azımsanır. Oysa zamanında fren bir virajı hızlı ve emin bir şekilde almak için en önemli adım. Zamanında fren de viraja girmeden önce henüz düz yolda iken yapılan frendir. İleriyi görerek, bisikletin 1-2m önüne odaklanarak değil, gidilecek yere bakılarak kullanmak şart.
Yolu ve virajı planlamak
İleriyi görmek viraj gelmeden gerekli önlemi almak için şart. Virajı hızlı ve emin bir şekilde almayı mümkün kılan ideal çizgi de ancak virajı uzaktan görerek belirlenebilir.
Bisiklet üzerinde hazır olmak
Dağ bisikletçiliğinde sürekli bir şeylere hazır olmak gerektiğinden bisiklet üzerinde patates çuvalı gibi oturmamak gerekli. Vücut daima bisikletin bir parçası olarak çalışmalı. Dolayısıyla viraja gelirken pedallarda ayağa kalkmak, engebeleri vücutla asmak, kol ve bacakları bir amortisör gibi kullanmak lâzım. Vücut ağırlığını kullanarak virajı hedeflemek ve virajın dış tarafında kalan pedalı yere yakın tutmak dikkat edilecek diğer noktalar.
180°’lik dar viraj
Viraj ne kadar darsa dönüş de o kadar zor. Bu nedenle girişi mümkün olduğu kadar dışarıdan yapmalı. Viraja gelmeden frene basarak hız kesilmeli, viraja girmeden fren boşaltılmalı. Çok önemli noktalardan biri –ki arabalarda da aynı şey geçerlidir- virajlarda fren yapılmaması gerektiği.
Eğik virajlar
Zeminin eğik olduğu virajlar sağlam bir teknik söz konusu ise gerçekten bayağı eğlenceli olabilirler. Burada önemli olan nispeten yüksek bir hız. Çünkü ancak bu şekilde bu tarz virajlar yüksek seviyeden aşılabilirler, aynı bir oval pistte (meselâ Daytona 500) en dış şeritten gitmek gibi. Yalnız dış şeritte, yani eğik virajın üstünde cesareti kaybetmek anında yere yapışmak demek. Her ne kadar bu derecedeki durumlar genelde BMX parklarında olsa da arazide de ne kadar eğim/ne kadar yukarıdan, o kadar yüksek hız kuralı geçerli.
Virajda kaymamak
Zeminin taşlı olduğu yollarda yüksek hızla girilen virajlar kaymaya yol açabilirler. Bu da aynı eğik virajlarda olduğu gibi zevk alınacak bir durum olabilir, iyi bir teknik kullanıldığı sürece. Ancak en sağlamı elbette hiç kaymadan dönmek. Zemin de söz konusu olduğunda denge daha fazla önem kazanıyor. Düşürülmüş bir hızla dozu ayarlanmış ve zamanında yapılan bir fren ile viraja girip vücut ağırlığını ne çok arkaya (arka tekerleğin kaymasına yol açar) ne de çok öne verip (ön tekerleğin kayması) virajdan çıktıktan sonra pedallara asılmak en emin yol.