Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

virajlarda teknik

Konu, 'Bisiklet Püfleri' kısmında gurkankas tarafından paylaşıldı.

  1. gurkankas

    gurkankas Onursal Üye

    Kayıt:
    20 Mart 2007
    Mesajlar:
    2.655
    Beğeniler:
    1.393
    Şehir:
    Balıkesir/Merkez
    Seviye:
    VİRAJLARDA TEKNİK

    Dağ bisikleti haliyle yoldan çıkmayı da gerektiriyor. Dolayısıyla bisiklete bir akrobat derecesinde olmasa da ileri derecede hâkim olmak kullanış zevkini arttıran unsurlardan biri.
    Bu yazının konusu bilhassa teknik inişlerde vakit kazanmayı sağlayan patikalarda viraj alımı.
    Elbette kimse dağ bisikleti üzerinde virajdan uçmayı istemez, fakat herkesin de başına birkaç defa gelmiştir, bir virajı iyi hesaplayamayıp yoldan çıkmak, muhtemelen düşmek. Böyle durumları baştan önlemek için patika üzerinde viraj tekniğine hâkim olmak gerekli.
    Hız
    İnişlerde –hele de patika gibi dar inişlerde- bisikletçinin kendi hızı çoğu zaman azımsanır. Oysa zamanında fren bir virajı hızlı ve emin bir şekilde almak için en önemli adım. Zamanında fren de viraja girmeden önce henüz düz yolda iken yapılan frendir. İleriyi görerek, bisikletin 1-2m önüne odaklanarak değil, gidilecek yere bakılarak kullanmak şart.
    Yolu ve virajı planlamak
    İleriyi görmek viraj gelmeden gerekli önlemi almak için şart. Virajı hızlı ve emin bir şekilde almayı mümkün kılan ideal çizgi de ancak virajı uzaktan görerek belirlenebilir.
    Bisiklet üzerinde hazır olmak
    Dağ bisikletçiliğinde sürekli bir şeylere hazır olmak gerektiğinden bisiklet üzerinde patates çuvalı gibi oturmamak gerekli. Vücut daima bisikletin bir parçası olarak çalışmalı. Dolayısıyla viraja gelirken pedallarda ayağa kalkmak, engebeleri vücutla asmak, kol ve bacakları bir amortisör gibi kullanmak lâzım. Vücut ağırlığını kullanarak virajı hedeflemek ve virajın dış tarafında kalan pedalı yere yakın tutmak dikkat edilecek diğer noktalar.



    180°’lik dar viraj
    Viraj ne kadar darsa dönüş de o kadar zor. Bu nedenle girişi mümkün olduğu kadar dışarıdan yapmalı. Viraja gelmeden frene basarak hız kesilmeli, viraja girmeden fren boşaltılmalı. Çok önemli noktalardan biri –ki arabalarda da aynı şey geçerlidir- virajlarda fren yapılmaması gerektiği.
    Eğik virajlar
    Zeminin eğik olduğu virajlar sağlam bir teknik söz konusu ise gerçekten bayağı eğlenceli olabilirler. Burada önemli olan nispeten yüksek bir hız. Çünkü ancak bu şekilde bu tarz virajlar yüksek seviyeden aşılabilirler, aynı bir oval pistte (meselâ Daytona 500) en dış şeritten gitmek gibi. Yalnız dış şeritte, yani eğik virajın üstünde cesareti kaybetmek anında yere yapışmak demek. Her ne kadar bu derecedeki durumlar genelde BMX parklarında olsa da arazide de ne kadar eğim/ne kadar yukarıdan, o kadar yüksek hız kuralı geçerli.
    Virajda kaymamak
    Zeminin taşlı olduğu yollarda yüksek hızla girilen virajlar kaymaya yol açabilirler. Bu da aynı eğik virajlarda olduğu gibi zevk alınacak bir durum olabilir, iyi bir teknik kullanıldığı sürece. Ancak en sağlamı elbette hiç kaymadan dönmek. Zemin de söz konusu olduğunda denge daha fazla önem kazanıyor. Düşürülmüş bir hızla dozu ayarlanmış ve zamanında yapılan bir fren ile viraja girip vücut ağırlığını ne çok arkaya (arka tekerleğin kaymasına yol açar) ne de çok öne verip (ön tekerleğin kayması) virajdan çıktıktan sonra pedallara asılmak en emin yol.
     
  2. Selim Çam

    Selim Çam Onursal Üye

    Kayıt:
    1 Kasım 2006
    Mesajlar:
    1.905
    Beğeniler:
    543
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Viraj boyunca pedal da çevrilmez. Ayrıca misal sola dönülüyorsa sol ayak üstte durur.
     
  3. selcuktnt

    selcuktnt Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    25 Haziran 2007
    Mesajlar:
    649
    Beğeniler:
    323
    Şehir:
    eskişehir
    Seviye:
    ben birşey keşfettim eğer dönüşlerde bisikleti yatırmak yerine dnülen kısma doğru vücudu bisikletin dışına alırsanız daha tutuşu yüksek bir dönüş elde edyorsunuz
     
  4. gurkankas

    gurkankas Onursal Üye

    Kayıt:
    20 Mart 2007
    Mesajlar:
    2.655
    Beğeniler:
    1.393
    Şehir:
    Balıkesir/Merkez
    Seviye:
    ona zaten kontra tekniği deniliyor :) bisikeltin kontrolünü daha iyi olmasını ve dengeyi sağlıyor.böylece dönüşte dengesizlikten terkerlerden biri kaymıyor...birde bu teknikte bisiklet yatıkken kafa dik tutulmalı buda daha sağlıklı bir dönüş için gerekli bişeydir...
     
  5. Atahan Akıllı

    Atahan Akıllı Bisikletkolik

    Kayıt:
    28 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    1.081
    Beğeniler:
    682
    Şehir:
    Antalya merkez-Karabük safranbolu
    Seviye:
    teknikler için çok teşekkürler.
     
  6. temucin90

    temucin90 Onursal Üye

    Kayıt:
    27 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    2.821
    Beğeniler:
    2.645
    Şehir:
    İstanbul Bahçelievler
    Seviye:
    bir keresinde hızımı alamayıp pedal çevirdim ve yatış açım yüzünden pedal yere çapıp yamulmuştu.:D :D
     
  7. Abdullah Hakkı

    Abdullah Hakkı Bisikletkolik

    Kayıt:
    12 Eylül 2006
    Mesajlar:
    1.407
    Beğeniler:
    724
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    bence virajda pedal çevrilmez kısmı biraz olmamış ben sürekli virajdan önce hız kesip viraja girip biraz geçtikten sonra pedala basıyorum. ama dikkat edin yüklenmiyorum basıyorum. böylece biraz daha dengeli ve rahat bi viraj alınabiliyor. ama tabiiki her ortama bu gelmez. çünkü virajlarda ağırlık merkezi tekerlerin dışına çıkıyor.eğer (hafifte olsa) pedala yüklenilirse düşüş kaçınılmaz olur. ama virajda hızımız azalmayacak şekilde veya eğer hızımız düşükse biraz artıracak şekilde pedala basmalıyız. bu biraz daha rahat bi dönüş sağlar.
     
    gurkankas bunu beğendi.
  8. soneryen

    soneryen Onursal Üye

    Kayıt:
    8 Ekim 2006
    Mesajlar:
    3.504
    Beğeniler:
    2.472
    Şehir:
    Bahçeşehir-Esenkent
    Adı:
    Soner
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    Paylaşımlar ve teknik bilgiler için teşekkür ederim. Sayenizde bilmediklerimizi öğrenip, bildiklerimizi tekrarlamış oluyoruz. :)
     
  9. gurkankas

    gurkankas Onursal Üye

    Kayıt:
    20 Mart 2007
    Mesajlar:
    2.655
    Beğeniler:
    1.393
    Şehir:
    Balıkesir/Merkez
    Seviye:
    zaten viraj keskin olmadığı sürece pedalı çevirirken yere çarptıracak kadar yere yatırmayız.ve birde viraj sonlarına doğru bisikleti kaldırdığımız için pedal yine çarpmaz hatta ayrıca bu pedal basma işlemi sırasında biklet ivme kazanıp daha kolay kalkabilir diye düşünüyrum...
     
  10. Abdullah Hakkı

    Abdullah Hakkı Bisikletkolik

    Kayıt:
    12 Eylül 2006
    Mesajlar:
    1.407
    Beğeniler:
    724
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    zaten eğer bisiklet arazi bi alanda pedal yere çarpacak kadar hızlı dönüyosan virajdan büyük ihtimal düşersin :D evet oda doğru bisiklet daha kolay gidebilir denemek lazım ama dediğim gibi arazide pedal yere değcek kadar sert ve hızlı alınmamalı viraj(ben profesyonel değilim ama gözlemlerim bu profesyonel abilerimiz nasıl yaparlar bilmem:D )
     
    soneryen ve gurkankas bunu beğendi.
  11. dapoet

    dapoet Kıdemli Üye

    Kayıt:
    24 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    264
    Beğeniler:
    171
    Şehir:
    istanbul-alibeyköy
    Seviye:
    yani kısacası motor sporlarını takip edicez :D
    aslında viraj sizde olan reflex yapısıyla alakalı diye düşünüyorum...
     
    soneryen bunu beğendi.
  12. Oksal Özdöl

    Oksal Özdöl Onursal Üye

    Kayıt:
    5 Ekim 2006
    Mesajlar:
    1.668
    Beğeniler:
    1.299
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Lastiklerin havasıda çok önemli. Arazide sert lastik viraj alımlarını zorlaştırıyor...
     
    soneryen bunu beğendi.