@Erdal YILMAZ
Erdal bey, tasarım daha kullanışlı fakat sabitlik aynı.
@küpçü
Karbon malzemeye kesinlike onay vermem ama alü için şimdilik bir olumsuz fikrim yok veya karbon kadar riskli olmadığını düşünüyorum. Fırsat buldukça alü kadroyu trainer üzerinde kullanıyorum. Mümkün mertebe yanal salınım yapmadan.
* * *
Basit bir test yapın: trainerde kullanılmış bisikletin QR üzerine bir bakın ne görüyorsunuz?
Yol antremanı yaparken, yatay düzlemde mutlaka salınım oluşur. Lastiklerin yere temas ettiği 3-5cm'lik nokta ile bisikletin tepe noktası arasında (tabii kullanım tarzıda etken) sağa ve sola salınım vardır. Hele ki ayak da sürüyorsanız bu salınım artar. Contador gibi kullanımı (dans tabir edilen) hayal edin. Finiş de depar yapılırken bu iş zirve noktasına çıkar.
Trainerda bu salınım yapılamaz, standart trainer kullanımda arka maşa sabitlenir. Peki bu durumda yatay düzlemdeki hareket nereye gidecek? Arka maşa bu direnci karşılamaya çalışır. Hele ki trainer üzerinde ayak da kullanıyorsanız veya sprinter tarzı interval yapıyorsanız; mutlaka sabit bölgeye olumsuz etki edecektir.
Günümüzde kadrolar 700g-800g aralığında üretiliyor. (600g civarıda RCA gibi özel kadrolar var, genel üretimden bahsediyorum.) Bunu sağlamak için bazı bölgelerde karbon katmanlar duruma adapte edilir. Üretimde dikey kuvvet bölgesi daha dayanıklı olurken, direncin düşük olduğu bölgelerde az katman kullanılır. Kadrolar 800g iken, ön maşanın 350g olması gibi!
Yine kadro üzerinde örneklersek; en zayıf bölge üst boru (toptube) denilen bölgedir. Dikey darbelere karşı direnc sağlar ama yandan gelen kuvvetde önce hasar alır. Yumurta kabuğu buna en iyi örnekdir; dikey olarak kıramazsın, lakin yanal kuvvet uygularsan en ufak darbeden etkilenir. Karbonu dikey/yatay dirence adapte edersek kadro ağırlığı tahmini 1.500g olur.
Üstde karbon bir jantın üretimde kullanılan katman ölçüleri var. Neden her bölümü aynı katman olarak üretilmiyor? Örneğin ön jant 580g olarak hesaplanmış diyelim, her bölge aynı kuvvete karşı direnc hesaplarsak ön jant oldu sana 1kg... (aynı üretim şekli/direnc diğer materyal içinde geçerli olabilir!)
Alt bölümde ENVE'nin (ki firmayı takdir ederim, bide fiyatı giydirmese!) jant kesit örnekleri var, burada bölgesel katman ve ceper kalınlığını görebilirsiniz. (Burada mühendislerin esneme payı ve konfor gibi hesaplama işleri de var ama o başka bahar)
Ek: mümkün mertebe sade anlatmaya çalıştım, iş yoğun acele yazdım; cümle mantık hataları varsa affola.