Drivers pass closer when overtaking cyclists wearing helmets than when overtaking bare-headed cyclists, increasing the risk of a collision, the research has found.
Dr Ian Walker, a traffic psychologist from the University of Bath in the UK, used a bicycle fitted with a computer and an ultrasonic distance sensor to record data from over 2,500 overtaking motorists in Salisbury and Bristol.
Dr Walker, who was struck by a bus and a truck in the course of the experiment, spent half the time wearing a cycle helmet and half the time bare-headed. He was wearing the helmet both times he was struck.
He found that drivers were as much as twice as likely to get particularly close to the bicycle when he was wearing the helmet.
Across the board, drivers passed an average of 8.5 cm (3 1/3 inches) closer with the helmet than without
The research has been accepted for publication in the journal Accident Analysis & Prevention.
"This study shows that when drivers overtake a cyclist, the margin for error they leave is affected by the cyclist's appearance," said Dr Walker, from the University's Department of Psychology.
buraya kadar olan kısmın çevirisi şöyle:
araştırmaya göre sürücüler kask takan bisiklet sürücülerini sollarken, kask takmayanlara göre daha yakından geçiyorlar. bu da çarpışma oranını artırıyor.ingiltere bath üniversitesi trafik psikolojisi uzmanı Dr. Ian Walker ultrasonik ölçüm aleti bulunan bir bisiklet kullanarak salisbury ve bristol'de 2500'ü aşkın motorlu araç sollamasını kayıt altına aldı.
deneyinin yarısında kask kullanan yarısında kullanmayan dr. walker, kask kullandığı vakitlerde bir otobüs ve bir kamyon tarafından sıkıştırıldı. sürücülerin kask kullanan bisiklet sürücülerine, kask kullanmayanlara oranla 2 kat daha yakından geçtiğini keşfetti.
genel anlamda sürücüler kask kullanan bisiklet sürücülerine kullanmayanlara oranla ortalama 8,5 cm daha yakından geçtiler. araştırmanın, Accident Analysis & Prevention. (kaza analizleri ve önlemler) dergisinde yayımlanması kabul gördü.
" Bu çalışma gösteriyor ki sürücüler bir bisikletliyi sollarken bisikletlinin dış görünümü sürücülerin ayırdıkları hata payı mesafesine etki ediyor"
burdan sonrasında da aynı konu hakkında teferruatlı bilgi veriyor
saygılar...