Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Temel Bisiklet Sürüş Teknikleri

Konu, 'Bisiklet Püfleri' kısmında Mücahit Kıvrak tarafından paylaşıldı.

  1. Mücahit Kıvrak

    Mücahit Kıvrak Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    7 Eylül 2010
    Mesajlar:
    421
    Beğeniler:
    128
    Şehir:
    İstanbul - Aydın(Çine)
    Seviye:
    Temel sürüş pozisyonu:
    * Dirsekler serbest, yaklaşık 90
    derecelik bir açı oluşturacak
    şekilde kırık olmalıdır.
    * Gidonu çok fazla olmamak
    şartıyla sıkıtutun. Eğer avuç
    içlerinizde beyaz bölgeler
    oluşuyorsafazla sıkıyorsunuz
    demektir.
    * Sırtınızı dik tutun. Omurganız
    yerle yaklaşık 45 derece açı
    yapsın.
    * Pedallar üzerinde "ayakta
    durmaya"çalışın. Seleye oturun
    ama ağırlığınızın tamamını
    seleye vermeyin.
    * Pedal çevirmezken pedal
    kollarınıyere paralel tutun (saat
    3 ve 9 pozisyonu).
    Dönüşler:
    * Dönüşe girmeden her iki freni
    de kullanarak yavaşlayın.
    - Eğer yol tutuş iyi ise;
    * Dıştaki pedalı aşağı bastırın ve
    ağırlığınızı içe verin.
    * Köşeye geniş girin, dönüşün
    "doruğunu (apex) iç kenara
    yakın geçin ve geniş bitirin.
    * Eğer bisikletin "sınırlarında"
    dönüyorsanız ön freni
    kullanmayın. Ön tekerleğin tüm
    imkanları zaten dönüş için
    kullanılıyordur. Eğer bu durumda
    bir de ön fren kullanırsanız ön
    tekerleğiniz -çoğu zaman
    kurtulmanın imkansız olduğu- bir
    kayma hareketine başlayacaktır.
    Arka tekerlekler dönüşler
    sırasında biraz daha serbesttir.
    Bu nedenle arka frenleri
    kullanmak daha güvenliolacaktır.
    - Gevşek zeminde dönüş için;
    * Bisikleti görece dik tutarken
    bedeninizidöneceğiniz
    döneceğiniz yöne eğin.
    * Ağılığınızı hafifçe öne verip
    dıştaki pedalı aşağı basın.
    * Bedeninizin üst kısmını
    döneceğiniz yöne çevirip hafifçe
    içe yüklenin.
    * Gidonu dış tarafta aşağı itin,
    içte yukarı çekin.
    Fren yapma:
    * Fren gücünün büyük bir kısmı
    ön frendedir. Çünkü fren
    yaptığınızda ağırlığınızöne baskı
    yapacak ve ön tekerleğin yere
    iyice tutunmasını sağlayacaktır.
    * Fren gücünüzü maksimuma
    çıkarmakiçin fren yaparken
    ağırlığınızı arkaya verin.
    * Gevşek zeminde freni daha çok
    kullanmaya çalışın. Çünkü ön
    tekerlek zemini "yararak"
    gittiğinden tutunmasıçok
    zordur.
    * Kızaklayan bir tekerlek size
    hiçbir kontrol vermez. Fren
    yaparken tekerleklerin
    kilitlenmemesine dikkat edin.
    "ASLA" fren yapılmaması
    gereken durumlar olduğunu
    unutmayın.
    * Havadayken asla fren
    yapmayın. Herhangi bir atlayış
    sırasında havadayken ön freni
    sıkmak sizi gidonun üzerinden
    iyi bir uçuşa götürecektir.
    * Dönüşlerde ön freni
    kullanmayın. (bkz. Dönüşler)
    * Yokuş aşağı frenleri sıkı
    tutmayın. Bunun yerine hafifçe
    sıkın.
    Vites değiştirme:
    * Vites değiştirirken hafifçe
    pedal çevirmelisiniz. Pedalları çok
    güçlü basarsanız zinciri kırmanız
    işten bile değildir.
    * Eğer "shifter"larınız (vites
    değiştirme kolu) üzerinde sayılar
    varsa onları kullanmayın. Bunu
    yerine diskler üzerindeki diş
    sayılarına göre vites oranlarını
    hesaplayın ve onları kullanın.
    * Ne zaman vites değiştirmeniz
    gerektiğini önceden kestirip
    (mesela yokuş yukarı çıkarken)
    mecbur kalmadan değiştirin.
    Mecbur kaldığınızda çok geç
    olabilir.
    * Zincirin kırılmasını önlemek için
    her zaman temiz ve iyi
    yağlanmış olduğundan emin
    olun.
    * Pek çok yerde "vitesleri çapraz
    kullanmayın" uyarısıyla
    karşılaşırsınız. Yani büyük ayna
    kol dişlisi ile büyük ruble ve
    küçük ayna kol dişlisi ile küçük
    rublenin aynı anda
    kullanılmaması önerilir. Bunun
    nedeni dişlilerin çabuk
    aşınmasını önlemektir. Ancak
    kaliteli dişliler kullandığınız
    sürece pek sorun
    yaratmayacaktır. Ama yine de
    dişli oranlarınız izin verdiği
    sürece vitesleri çapraz
    kullanabilirsiniz.
    Yokuş yukarı:
    * Vites ayarlarını tırmanmaya
    başlamadan önce yapın. Hangi
    eğimde hangi vitesin iyi
    olduğunu anlamanın tek yolu
    deneme yanılmadır.
    * Uzun mesafeli tırmanışlarda
    veya gevşek zeminde oturarak,
    iyi yol tutuşu olan kısa dik
    yerlerde ise ayakta pedal
    basmak en iyisidir.
    * Eğer çok hafif viteste
    olduğunuzu farkederseniz, bir
    ruble yukarı çıkın. Asla birkaç
    tanesini birden geçirmeyin.
    * Her zaman yol üzerindeki en
    düzgün çizgiden gitmeyeçalışın.
    Oturarak tırmanış:
    * Eğer oturarak tırmanacaksanız,
    selenin hafifçe önüne oturun.
    * Ön tekerleğin yolu tutmasını
    garantilemek başınızı gidona
    yaklaştırın.
    * Gidonu yukarı çekmeyin.
    * Bedeninizi gevşek tutun.
    Omuzlarınızdan geçen doğrunun
    yola dik olmasına özen gösterin.
    * Küçük bir vitese geçin ve pati
    atmamayaçalışın.
    Ayakta tırmanış:
    * Ayaktayken çok hızlı pedal
    çeviremezsiniz ancak her
    vuruştaçok daha fazla güç
    uygulayabilirsiniz.
    * Eğer tırmanışı ayakta yapmaya
    karar verirseniz büyükçe bir
    viteskullanın.
    * Selenin tam önünde ayakta
    durun vegöğüsünüz gidonun
    hizasında olsun. Dirseklerinizi
    kırın.
    Yokuş aşağı:
    * Ağırlığınızı arkaya verin.
    * Pedalları saat 3 ve 9
    pozisyonunda tutun.
    * Eğim ne kadar çoksa ağılığınızı
    o kadar arkaya vermeniz gerekir.
    Çok dikinişlerde arka tekerleğin
    üzerine oturur gibi inmek
    gerekir.
    * Pozitif düşünün ve kafanızdaki
    düşüş senaryolarına uygun
    yerler aramaktan vazgeçin.
    Unutmayın: Baktığınız yere
    gidersiniz.
    * Ayna kolda büyük dişliye
    geçin. Bu zincir üzerindeki geri
    kuvvetleriniarttıracak ve
    zincirin engebelerde titreşim
    sonucu şıngırdamasını
    engelleyecektir.
    * Yavaşlamak için ön, durmak
    için arka freni kullanın. Ön freni
    sert kullanırsanız kendinizi
    superman gibi havada
    bulabilirsiniz.
    * Frenleri tekerlekleri neredeyse
    durduracak -ama asla
    kilitlemeyecek- birşekilde
    kullanın. Eğer kilitlenir ve
    kızaklamaya başlarsa kontrol
    edemeyebilirsiniz.
    * Omuzlarınızdan geçen doğru,
    yol çizgisine dik olsun.
    * Bazı durumlarda seleyi dört-
    beş santimetre alçaltmak işe
    yarayabilir.
    Wheelie (Ön teker havada
    sürüş):
    * Başlangıçta engelsiz, düz
    zeminde çalışın.
    * Oturun ve ağırlığınızı biraz öne
    verin.
    * Küçük bir vitese geçin.
    * Pedala çok güçlü basın ve
    ağırlığınızı arkaya verin. Bu
    arada gidonu güçle yukarı çekin.
    * Dizlerinizi dışa açın ve
    ağılığınızı arkada tutmaya çalışın.
    Pedal çevirmeye devam edin.
    * Eğer çok fazla geri
    yüklendiğinizi hissederseniz arka
    freni hafifçe sıkın. Düz
    pozisyona döneceksiniz.
    Küçük engelleri aşma:
    * Bir "wheelie" yapın ve ön
    tekerleği engelin diğer tarafına
    indirin.
    * Pedalları hemen saat 3-9
    durumuna getirin ve ağırlığınızı
    öne kaydırın.
    * Arka tekerleğiniz engelin
    üzerinden geçecektir.
    Büyük engelleri aşma (30-60
    cm):
    * Bir "wheelie" yapın ve ayna kol
    engelin üzerine gelecek şekilde
    inin.
    * Daha güçlü ayağınız önde
    (yaklaşık 70 derece) inmelisiniz.
    * Ağırlığınızı öne aktarın ve
    pedal basın. Çok güçlü
    çevirmeyin yoksa düşersiniz.
    Suda sürüş:
    * Dibini göremediğiniz hiçbir
    suya girmeyin.
    * Eğer çok fazla engel yoksa
    suda da hiçbir şey yokmuş gibi
    sürebilirsiniz.
    * Eğer su çok derinse küçük bir
    ayna kol dişlisi kullanın.
    * Eğer su gerçekten çok derinse
    "yarım pedal" (3-9 pozisyonunda
    çeyrek tur pedal çevirme-
    Ratcheting) gidin.
    * Jantlar ıslanınca fren
    gücünüzün büyük bölümünü
    kaybedersiniz. Tetikte olun!
    * Sudan sonra her iki freninizi de
    "pompalayarak"kurumalarını
    sağlayın.
    Çamurda sürüş:
    * Ön tekerleğe mümkün
    olduğunca az ağırlık verin.
    * Eğer sadece küçük bir birikinti
    ise tam ortasından gidin ki
    patika zarar görmesin.
    * Eğer derin ve ıslak ise küçük bir
    vitesle, oturarak geçin ki arka
    tekerlek "pati"atmasın.
    * Geçtikten sonra her iki freni
    pompalayarak çamuru
    temizleyin.
    * Çamur, bisikletinize pek çok
    zarar verebilir. Özellikle fren
    pabuçlarınıçok çabuk aşındırır.
    * Ön tekerleğe mümkün
    olduğunca az ağırlık verin ki
    gömülüp sizi uçurmasın.
    * "Koyu" çamurdan mümkün
    olduğuncaçabuk geçin. Bu hem
    saplanıp saplanıp kalmanızı
    engeller, hem de çamur
    deryasındançabuk
    kurtulursunuz.
    Gevşek zemin:
    * Ağırlığınızı her iki tekerleğe
    eşit bölün.
    * Eğer öne fazla ağırlık verirseniz
    ön tekerlek saplanır ve uçarsınız.
    Eğer arka tekerleğe fazla ağılık
    verirseniz ön savrulur ve bir
    çizgi üzerinde gidemezsiniz.
    * Mümkün olduğunca hızlı girin
    ve hızınızı korumaya çalışın.
    * Kumda mümkün olduğunca
    yavaş dönün ve ağırlığınızı sağa
    sola kaydırmayın. Sert
    dönüşlerden kaçının çünkü ön
    tekerlek zemini -siz durana ya da
    düşenekadar- kazıyacaktır.
    * "Pürüzsüz" bir sürüş yapmaya
    çalışın. Fazla güçlü pedal
    çevirmek yalnızca arka lastiği
    zemine gömecektir.
    Dar patikalar (SingleTracks):
    * SingleTrack, yalnız bir bisikletin
    geçebileceği genişlikte patika
    demektir.
    * Patikanın sınırlarına
    bakmaktansa tam karşıya ve ileri
    bakın. Böylece daha düz bir
    çizgide sürebilirsiniz. Yine
    hatırlatayım: Nereye
    bakarsanız oraya giderseniz.
    Ağaca bakarsanız ağaca
    çarparsınız.
    * Patikanın ortası çoğunlukla
    aşınmış olacağından tüm dönüşü
    dış çizgiden yapmaya çalışın.
    * Bol dönemeçli patikalarda
    seleden 4-5 santimetre
    kalkarsanız, bisikletinizi
    bedeninizle yönlendirmeniz
    kolaylaşır.
    * Eğer bir engeli geçemiyorsanız
    inin ve yürüyün. Bu bazen en iyi
    çözümdür.
    - Switchback (Patikanın
    sonundan geriye dönüş)
    * Çoğunlukla (patika çok dar
    olmadıkça) standart dönüş
    teknikleri yeterli olacaktır.
    * Patika çok darsa, içteki
    ayağınızıyere koymak bisikleti
    etrafında döndürmek için
    kolaylık sağlayabilir.
    - Öneri!
    Kırmızı ışıkta ayağı yere
    koymadan durmak gayet hoş
    olabilir. (İnanın bana bu harika
    birşey!)
    * Hafif bir eğim bulun ve
    bisikleti eğime dik olacak şekilde
    sürün.
    * Pedalları saat 3-9 pozisyonuna
    getirin. İçteki ayağınız önde, güç
    ayağı olarak dursun.
    * Bisikleti "nazikçe" durdurun ve
    öntekerleği hafifçe yokuş
    yukarı çevirin.
    * Frenleri kullanmadan ve
    bisikleti hareket ettirmeden
    dengede durmayaçalışın. Eğer
    dışa doğru düşecek gibiyseniz
    içteki ayağa güç verin. İçe
    düşecek gibiyseniz içteki
    ayağınızın gücünü azaltın.
    * Bunu eğimde yaklaşık 30
    saniye yapabilirseniz aynı
    uygulamayı bu sefer düz bir
    zeminde deneyin.
    Merdivenden aşağı sürüş:
    * Başlangıçta birkaç alçak
    basamakla başlayın. İyi yapmaya
    başlayınca daha dik basamaklara
    geçin.
    * Yokuş aşağı sürüş pozisyonu
    alın, ancak ancak seleden
    yukarda, ağırlık tamamıyla
    arkada, kollar ve bacaklar
    mümkünolduğunca gevşek
    olsun.
    * Bisikletin yere tam dik
    olduğundanemin olun ve
    dümdüz bir çizgide sürün.
    * Eğer gerekiyorsa biraz fren
    kullanın ama havadayken
    tekerlekleri kilitlemek
    istemezsinizdeğil mi?
    Tebrikler artık bir MTB pilotu
    adayısınız.
     
  2. Kadir Coskun

    Kadir Coskun Üye

    Kayıt:
    11 Şubat 2007
    Mesajlar:
    56
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    paylaşım için teşekkürler ama keşke yazıyı düzenleseydiniz biraz