Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Shimano XTR fren kolunu pistonuna kadar söktüm. :)

Konu, 'Frenler' kısmında kory tarafından paylaşıldı.

  1. kory

    kory Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    212
    Beğeniler:
    105
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Merhaba,
    Şhimano’ya boykot yapmalıyız diye bir konu açmıştım ve o konuda XTR fren kollarından arka fren kolunun yağ kaçırdığını yazmıştım. (benim açımdan çok sorunlu bir konu ve boykot olmuştu) Shimano’nun sitesine girdiğimde çok yetersiz bilgi ve dokümana ulaşmıştım. Kendilerine ulaşamadığım için Disbiritör e-mail atıp sorunumu yazdığımda da yardımcı olmuşlar ancak istediğim gerekli bilgiyi verememişlerdi. XTR leri aldığım yere götürdüğümde ise suçu bana atıp Disbiritörün yapacağı bir şey olmadığını söyleyerek geçiştirdiler, ben de frenleri aldığım bayide lafı çok uzatmayarak SDS bisikletten Ogün’den fren kollarının yenisini aldım. Elimde yağ akıtan fren koluyla da başladım oynamaya…

    şırıngayla üst haznenin kapağını açmadan ön ve arka frenlere yağ basmıştım ama sadece arka fren kolu bu resimdeki yerden fazla yağı akıtmıştı. (daha sonra yeni aldığım kollarda denedim şırınga ile yağ basmayı ve yağ akıtmadı, bu ufak deney de de görülen arka fren kolunun bozuk olduğuydu) bu işaretli yerden yağ akıtıyordu
    [​IMG]
    SDS bisikletten aldığım xtr ler orijinal kutulu. :D
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gerekli aletler, 2 mm aylan ve koldaki pulu sökmek için bir ince uçlu kargaburnu.
    [​IMG]
    Fren kolunun pimini sökmek için resimdeki vidayı gevşetiyorum.
    [​IMG]
    Pim çıktığında
    [​IMG]
    Fren kolunu ana gövdeden sökmek için, aynı zamanda kolun erişme mesafesinin de ayarlandığı pistonu iten vidanın koldan ayrılmasını sağladım.
    [​IMG]
    fren kolunu fren gövdesinden ayırdığımda.
    [​IMG]

    İnce yuvarlak uçlu kargaburnu ile pistonu tutan pulu sökerken. (o kırmızı ile işaretlediğim yerlerden merkeze doğru bastırarak kolayca sökülüyor)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pistonun yuvası.
    Bu resimde çok net gözükmemiş ancak saç kılı derinliğinde diklemesine çizikler vardı piston yuvasının içinde. Acaba diyorum fren oradan mı yağ kaçırıyordu. (bu arada yağı bir hafta içinde bir damla kadar fren kolunun üzerinde biriktiğini görüyordum, önceden.)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bu arada pistonlar resimde görüldüğü gibi iki plastik contadan (Tarık Kalkan senden Shimano ya boykot adlı konudaki yanlış davranışımdan dolayı burada özür diliyorum. Evet, pistonlarda 2 adet conta diye tabir edilecek şeyler var.):(
    Piston cok hafif bir malzeme ve oldukca sert bir yapıya sahip, ama alüminyumdan yapılmış belli ki.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    İşte frenin içindeki tüm malzemeler. Tam bu sıraya göre durup öyle çalışıyor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pistonun da contanın da durumu gayet iyi nerden yağ kaçırıyor anlamadım, galiba ana gövdede ki incecik kıl gibi birkaç çizik var oradan kaçmış fazla yağ.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. kory

    kory Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    212
    Beğeniler:
    105
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Devamı.....
    haznenin içini pistonu ve contaları yumuşak bir bezle iyice sildikten conra sıra kapatmaya birleştirmeye gelmişti, sökmek çok kolay olmasına rağmen takması biraz uğraştırıyor, onun sebebi de elimde o pimi sıkıştırıp takabileceğim uygun bir kargaburnu yoktu, amam yinede 3-5 dk. da bitmişti.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tüm işlemi tamamladıktan sonra bağlantılarını yapıp yeniden yağ bastım, havasını aldım hiç bir sorun yok eskisi gibi çalışıyor, ancak yine fren kolu haznesinin kapağı kapalı iken şrınga ile basınçlı yağ bastığımda ilk gösterdiğim yerden fazla yağı çıkarıyor. Bu ya fabrika hatası yada çok çok hassas olduklarından içindeki kıl kadar çizikten yağ kaçıyor.
    Neyse umarım meraklısına ulaşır bu çalışma ve emeğim...
    Not: Upload etmediğim 3-5 resim dahil tüm resimler bu linkte isteyen indirip baksın.
    http://rapidshare.com/files/283981754/xtr_fren_kolu.rar
     
  3. özgürakbuz

    özgürakbuz Forum Bağımlısı

    Yaş:
    23
    Kayıt:
    13 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    622
    Beğeniler:
    154
    Şehir:
    samsun
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    valla ben o kola dokunmaya kıyarım
     
    DrKrush ve kory bunu beğendi.
  4. kory

    kory Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    212
    Beğeniler:
    105
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    ben o kol yüzünden neler çektim. Sırada onun benden çekecekleri var. :D :D
     
    DrKrush bunu beğendi.
  5. Önder Tarım

    Önder Tarım Onursal Üye

    Kayıt:
    27 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    3.400
    Beğeniler:
    1.906
    Şehir:
    Bologna / İtalya
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Güzel olmuş çalışma. :) Dual control vites-fren kolunun içini görmüştüm.Fren kolu onun yanında çok basit kalmış.
     
    DrKrush ve kory bunu beğendi.
  6. sadana

    sadana Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    2.268
    Beğeniler:
    2.592
    Şehir:
    Adana
    Seviye:
    Eline emeğine sağlık.Tam bende bu kadar iyi hoşda en zor tarafı hava bırakmadan yağ basmak oluyor.Gerçi fabrika çıkışın da dahi mutlaka hava yani şişme oluyor.Paylaşımın için Tşk ler.İyi forumlar..
     
    DrKrush ve kory bunu beğendi.
  7. kory

    kory Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    212
    Beğeniler:
    105
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    merha, size havasını almanın basit bir yolunu anlatayım; ben bu yöntemi yotube da ya avid in yada hayes in hazırladığı orjinal montaj videosundan geliştirdim çok da işe yarıyor. sizin de dediğiniz gibi orjinal fabrika ayarında bile hava oluyor.
    hocam yöntem şu:
    *fren kolu haznesi yere yatay yani paralel olsun. (zaten yağ koyarken mutlaka öyle olmalı) fren kolu haznesinin kapağını açın.
    *kaliperin yağ ve hava boşaltma contasına uygun bir hortumu yerleştirin. contayı gevşettiğinizde yağ ve varsa bir kaç damla hava çıkacak. BURAYA KADAR NORMAL, BİR ÇOK KİŞİNİN UYGULADIĞI BİR YÖNTEM.
    * Benim yöntem burada başlıyor, şimdi yine normal olarak fren kolunu sıkıp sıkıp bırakarak kaliperden hava ve yağ çıkıyor ama bu yetersiz.
    * fren kolunu sıkın ama bırakmayın ve kaliperin yağ boşaltma contasını kapatın, sırasıyla tekrar sıkılı olan fren kolunu gevşetin, tekrar kaliperin contasını gevşetip fren kolunu sıkın ve yine kaliper contasını fren kolu sıkılıyken sıkın. bu arada yağ azaldığında sürekli yağ ilave edin.
    Bu anlatım biraz karışık oldu ama umarım anlatabilmişimdir burada gerçekleşen olay fren kolu sıkılıp bırakılmadığında borudaki yada derinlerdeki hava kabarcığı kalipere doğru ilerliyor fren kolunu geri bırakırsanız da geri kaçıyor. geri kaçmaması için fren kolu sıkılp kaliper kapatılınca geriye kaçmıyor ve bu üstüste tekrarlandığında çok işe yarıyor.
    tavsiyem iki kişi yapmanız.
     
    mziyaeddin, d.berkay ve DrKrush bunu beğendi.
  8. sadana

    sadana Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    2.268
    Beğeniler:
    2.592
    Şehir:
    Adana
    Seviye:
    Tşk ler verdiğin bilgiler için ama bu yöntemi inan bizde denedik ama yukarıda ki kapağı kapatırken ister istemez hava kalıyor.Ve kapağı kapatırken daha yak eklemesi yapıyoruz ki hava yağ ile kapatsın diye yani sonuç olarak mutlaka kalıyor veya içinde ki yağ genleştiğinden bir şekilde sıklaşıyor..Bu xtr ların ve hidrolik oalrak çalışanların çoğunda mevcut sanırım.Değerli bilgi ve yorumların için çok tşk ler..İyi forumlar.
     
    DrKrush ve kory bunu beğendi.
  9. kory

    kory Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    212
    Beğeniler:
    105
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    esas ben teşekkür ederim bu yazdıklarınızı bilmiyordum. ama bi ara magura Louis BAT kullandım ondaki setle hava %99 alınıyordu. shimanolar bu yönden iyi değil.
     
    DrKrush bunu beğendi.
  10. Rami YILDIRIM

    Rami YILDIRIM Misafir

    Merhaba, sizinde belirttiğiniz gibi yağ kaçağının sebebi dikine çiziklerdir. Bir su kanalı düşünün, içinde su var birazda bir tarafa eğim verelim. Normal olarak su eğim verdiğimiz tarafa akacaktır.
    Şayet Yağ kaçıran Fren kolunuzu gözden çıkardıysanız şöyle bir çalışma yapabilirsiniz.
    Şimdi fazla olmamak kayıdı ile, merkezin iç çapını fazla aşındırmadan ( fren kolundaki ana merkez) fren merkezindeki dikine çizikleri, (merkezin içnde pistonun çalıştığı her yeri) dairesel ve homojen olarak gayet ince su zımparası ile çizikler kaybolana, duruma göre azalana kadar zımparayalım. Zımpara esnasında dikine olan çizik azalacak, aynı zamanda dairesel oluşan çizikler ise içerdeki yağa set oluşturacaktır. Kolay gelsin.
     
    DrKrush ve kory bunu beğendi.
  11. kory

    kory Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    212
    Beğeniler:
    105
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Sağ olun verdiniziz bilgi için ancak o işe hiç girişmeyeceğim. çünkü pistonu sökerken çok hassas davranıyorum (xtr yaw :D ) pistonu filan söküp taktıktan sonra tekrar borularını filan monteleyip denedim yağ eskisi gibi basınçla yağ verirsem o fazla yağı kaçırıyor. (ama diğer xtr kollara verilen basınçlı yağ kaçmıyor, test edilip onaylandı...:p ) yani normalde çalışıyor...:rolleyes:
    Buradan da kendi görüşümü belirtmek istiyorum ki fren setlerinde avid, hayes, hope, magura, formula, ve shimano var, araştırma yapmadan sayabileceğim. bu frenlerin hepsini denemedim mesela formula ve hope u canlı olarak hiç görmedim:eek: ama avid, hayes, magura ve shimano kullandım. magura marta, louise ve hayes stroker ı tek geçerim. shimano nun xtr frenlerine benim gibi boşa para vermeyin. xtr, frenler içinde en iyisi değil belki en iyiler içinde orta sırada yer alıyordur.
    tabi bu benim fikrim ben sadece kullanıcıyım prof bir gözlem değil bu.
    saygılar
     
    DrKrush bunu beğendi.
  12. Ahmet Göker Derya

    Ahmet Göker Derya Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    14 Ekim 2007
    Mesajlar:
    449
    Beğeniler:
    478
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Merhabalar,yağ kaçağının sebebi dikine çiziklerdir. Motorlarda da aynı çizikleri segmanlar oluşturur ve motor zamanla kompresyon kaçırmaya başlar. Bu noktada rektefeye işlemi kapsamında çizikler honlama yapılarak yüzey sıfırlanır ve genişleyen silindir içinse daha geniş segmanlar kullanılarak hiçbir açıklık kalmaması sağlanır. Sizin freninizde de motorda yapılan işlemin benzeri uygulanabilinir. Tabi biraz keyfi bir işlem bu. Sanayide o çizikleri hassas taşlama yaptırıp hidrolik pistonun gidip geldiği boşluğu sıfırlatırsınız. Daha sonra piston üzerindeki contalardan biraz daha büyüklerini bulup takarak yedek bir fren kolu yapabilirsiniz. Tabi biraz hobi işi olacaktır bu,uğraşmak gerek.
    Çiziklerin nedenine gelince shimanonun bu yeni tip dikine çalışan pistonları oldukça açıkta ve her tür toza kire karşı açık vaziyette. Muhtemelen piston ile contalar arasına sıkışan toz toprak vs yuvayı çizdi ve fren kolunu pert etti. Benzer hasarı magura martada gördüm çünkü. Çamur fren kolunu aynı sizinki gibi mahvetmişti.
     
    Erkut Yiğit ve kory bunu beğendi.
  13. kory

    kory Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    212
    Beğeniler:
    105
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    zahmet edip bir sürü şey açıklamışsınız çok sağolun, ama hiç uğraşamam ve beceremem.
    xtr nin biraz daha kaliteli bir yapıda olmasını beklerdim. bu dik çizikler dediğiniz gibi olduysa bendeki kötü bir şansmış çünkü o fren kollarıyla 20 saat binmemiştim. :(
    saygılar
     
    Ahmet Göker Derya bunu beğendi.