Shimano 8 li vites fren kolu

Scudo
Kayıt
8 Nisan 2011
Mesaj
78
Tepki
32
Şehir
izmir
sağlar vites araları aynıdır 6 lıdan tam emin değilim ama 7 li sistem aynıdır
 

Ferhat Köse

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Şubat 2010
Mesaj
6.263
Tepki
8.463
Yaş
48
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Bisan
Arka aktarıcının tahditleme (ayar) civatalarını doğru konumlandırırsan uyum sağlar ama çok verimli olmaz. özellikle en büyük dişliye çıkarken koldan bastırdığın zaman kol bir sonraki fazlalık yere gitmeye çalışacak ama tahdit civatasından dolayı ilerleyemiyecektir.fazla güç kullanmadan bu bilinç ile kullanırsan sorun teşkil etmiyeceğini düşünüyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: S26

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
Ferhat Abi alta değil de üst dişliye göre ayar yapılırsa kolda zorlama kalmayacağını düşünüyorum. Yani vites kolu en büyük dişli konumuna geldiğinde zincir de en üst dişliye geçecek. Vites kolu en küçüğe geldiğinde ise 7 dişli için 1 dişli mesafesi kadar (6 dişli için 2 dişli mesafesi kadar) tel gevşek kalacak. Zincirin en küçük dişliden daha aşağı inmeye çalışmaması da aynen dediğin gibi ayar vidalarıyla sağlanacak. Yanılıyor muyum?
 

Ferhat Köse

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Şubat 2010
Mesaj
6.263
Tepki
8.463
Yaş
48
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Bisan
@Serden Us

Serden denemediğim için tam birşey söylemedim ama senin söylediğin gibide olabilir.Daha mantıklı :) birgün oturup denemek lazım yada arkadaş deneyince yazsın :)
 
  • Beğen
Tepkiler: S26

ilkcan çağdaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Şubat 2010
Mesaj
629
Tepki
265
Şehir
İstanbul
Arkadaşlar vitesler hiç bir zaman üst dişliye göre ayar yapılmaz,tel gevşek kalır.
Arkadaşın birinci soru için yanıt şudur;Vites kolu istediğiniz dişliye uyar,fakat ferhat abinin dediği gibi tahdit civatalarından ayarlanması gerekir.Bu ayarda da hem zincir en aşağıya geçtiğinde yerinden çıkmayacak şekilde,hem de en yukarıdaki dişiliye geçtiğinde de aynı sorunu yaşamayacaksınız.Fakat ne kadar ayarlar iyi olsa da vites en büyük dişliye 8 li vites kolunun 7.kademesinde geçecek ve 8.kademede yine çıt yapıp kalacaktır.
ikinci sorunuz için ise;size özel mesaj atıyorum.
 

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
Amaç zaten vites kolunu zorlamamak için teli gevşek bırakmak. Farkındaysanız dişli sayısı vites kolunun desteklediğinden daha az. Belirttiğiniz gibi 7.'den 8.'ye geçerken çıt etmez o kol. Çünkü 8.'ye geçecek tel boşluğu kalmıyor.
 

ilkcan çağdaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Şubat 2010
Mesaj
629
Tepki
265
Şehir
İstanbul
Serden bey,teli gevşek bıraktınız diyelim,en üst dişliye vitesi nasıl atacaksınız.
Aynı durumu geçen gün ben bir arkadaşa yaptım ve dediğim reaksiyonu gördüm.:D
 

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
Gevşek dediysem komple boşaltın demedim. Üst dişliden itibaren normal gerginliğinde ayarlıyorsunuz (aradaki fazla boşluğu da ince ayar vidasından alıyorsunuz). Alta göre yaptığınızın aynısı. Tek fark; kol yukarı çıkarken takılmak yerine, aşağı inerken boşalıyor. Bu da vites kolunun fazla basılarak kasılmasını engelliyor.

Ha derseniz ki ben vitesi sayarak kullanır, kola fazla sayıda basmam, o ayrı tabi. Sadece dalgınlığa gelerek kol zorlanmasın diye bu yöntemi söylüyorum.

Kullanmadım ama bir kereliğine denemişliğim var bunu. İmkanınız varsa bir deneyin, görmek için.
 

ilkcan çağdaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Şubat 2010
Mesaj
629
Tepki
265
Şehir
İstanbul
Serden bey,maksat hararetli bir tartışma değil,fakat söylediğim işlemi ben denedim ve sizin anlattığınız şekilde düşünelim.

Parantez içindeki açıklamalar bana ait,diğerleri size.

"Gevşek dediysem komple boşaltın demedim.(tel komple boşaltılırsa,vites en alt dişlide kalır veya takıldığı yerde.)
Üst dişliden itibaren normal gerginliğinde ayarlıyorsunuz,(üst dişli dediğiniz,en alt dişlinin bir üstümü,yoksa,en büyük dişlimi?,zaten tel gerginliği en alt dişlide yapılır ve somun sıkılır.Aynı yöntemi kapanan beldesan fabrikasında yapıyorduk.)
aradaki fazla boşluğu da ince ayar vidasından alıyorsunuz.(Telin boşluğu ince ayar vidasından alınır,fakat ince ayar vidası,bu sebepten dolayı kullanılmaz,sadece vites en üst dişliye ayarlı olduğu halde geçmiyorsa,ince ayar vidası,kademeli olarak hareket ettirilir.)
Alta göre yaptığınızın aynısı.
Tek fark; kol yukarı çıkarken takılmak yerine, aşağı inerken boşalıyor.(Bu cümle doğru.)
Bu da vites kolunun fazla basılarak kasılmasını engelliyor.(Normal vites ayarları için geçerli,bu durum için değil)
".
Sonuçta yapılan işlem;birazda ustalık istemektedir.
 

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
:)

Ya siz beni anlamıyorsunuz ya da ben anlatamıyorum.
Ama bir konuda aynı durumdayız, hararetli hararetli tartışmak için yazmıyorum ben de.

Alt dişliden yaptığınız işlemi aynen, tersi şekilde üst dişliden yapın. Bu kadar basit. Buradaki amaç biraz başka ve standartların dışında. Siz normalde veya bu tip bir uyumsuz vites-dişli sisteminde alt dişliden ayarlarsınız, bir itirazım yok buna. Ama kol zamanla, olmayan üst dişliye doğru zorlandıkça (parmakla vites kapasitesinin dışında basıldıkça) normalin dışında aşınır (tecrübeyle sabit). Bu olmasın diye söylüyorum bu yöntemi.

Bu arada telin tamamen boşaldığında en alt dişlide (ayar vidasının izin verdiği yerde) kalacağını bilecek kadar bilgi sahibiyim, zira bisikleti tamire başladığım yaşı bile hatırlamıyorum. Ustalık yarıştırmak bana ne kazandırır ne de kaybettirir bu platformda.

"Gevşek dediysem komple boşaltın demedim.(tel komple boşaltılırsa,vites en alt dişlide kalır veya takıldığı yerde.)
Anlattığım şeyle alakası bile yok. Vites kolundan kaynaklanan boşalma var telde. Siz "gevşekken en üst dişliye nasıl geçireceksiniz" dediğiniz için yazdım bunu.

Üst dişliden itibaren normal gerginliğinde ayarlıyorsunuz,(üst dişli dediğiniz,en alt dişlinin bir üstümü,yoksa,en büyük dişlimi?,zaten tel gerginliği en alt dişlide yapılır ve somun sıkılır.Aynı yöntemi kapanan beldesan fabrikasında yapıyorduk.)
En büyük dişliden bahsediyorum. Siz fabrikada normal uyumlu kol takıyor ve alt dişliden ayara başlıyor olabilirsiniz. Bunun yöntemi odur. Burada ise anormal bir durum var. Kol ve dişli sayısı aynı değil.

Bakın tekrarlıyorum; normal yöntemden bahsetmiyorum. Amaç; kol zorlanmasının önüne geçmek.

aradaki fazla boşluğu da ince ayar vidasından alıyorsunuz.(Telin boşluğu ince ayar vidasından alınır,fakat ince ayar vidası,bu sebepten dolayı kullanılmaz,sadece vites en üst dişliye ayarlı olduğu halde geçmiyorsa,ince ayar vidası,kademeli olarak hareket ettirilir.)
Ne sebepten kullanıldığını bilecek kadar da bilgi ve deneyim sahibiyim. Ama aynı vidayı tel boşluğunda kullanılabileceğini kendiniz de söylüyorsunuz. Sırf çürütmeye çalışmak için yazmayın bence.

Alta göre yaptığınızın aynısı.
Tek fark; kol yukarı çıkarken takılmak yerine, aşağı inerken boşalıyor.(Bu cümle doğru.)
Bahsettiğim yöntemi yapmadan neye göre doğru? Sizin bahsettiğinizin tam tersini yapıyorum.

Bu da vites kolunun fazla basılarak kasılmasını engelliyor.(Normal vites ayarları için geçerli,bu durum için değil)
Vites büyük dişli limitindeyken zincir de büyük dişlide olduğuna göre, aynen bu durum için geçerli.

Tabi bu arada yapılan işlem ustalık istemekle beraber, gelişen teknoloji de ezberden kurtulmayı gerektirir. Fabrikada gördüklerinizle sınırlı kalmayın bence. Siz kazanırsınız. (İyi niyetli bir öneridir, yanlış anlaşılmasın)
 

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
Eksik anlatımı biraz daha açayım:

Vites ayarlarınızın ayrıntılarını unutun şimdilik. Asıl işimiz vites koluyla.
Elimizde 8'li kol ile 6'lı dişli var.

Normalde nasıl ayar yaparsınız?
Kolu en küçük dişli konumuna alıp, vitesi de ona göre en küçük dişliden ayarlarsınız.
Ne olur? Kol en küçük dişli konumundayken dişli de en küçük dişlide olur.
(Kol 1=en küçük dişli konumu, Dişli 1=en küçük dişli)
Kol 1.-->Dişli 1
Kol 2.-->Dişli 2
Kol 3.-->Dişli 3
Kol 4.-->Dişli 4
Kol 5.-->Dişli 5
Kol 6.-->Dişli 6
Kol 7.--> 7. dişli olmadığı için kol kasılıp zorlanıyor. Çünkü zincir jant telleri ile dişlilerin arasına kaçmasın diye, ayar vidasıyla vitesin hareketi kısıtlandırılmıştı.
Kol 8.-->Zorlarsanız kolu kırabilirsiniz bile.

----------------------------------------------

Anlatmaya çalıştığımda ise kolun üst dişliye göre çalışması için, vites kolu 3. konumdayken ayar yapıyoruz:
Tel tamamen gevşekken vites kolu en küçük dişli konumundan büyüğe doğru 3. kademeye getirilir. Vites en alt dişli konumuna ayar vidasıyla hizalanır. Ve tel boşluğu alınarak telin somunu sıkılır.
Böylece kol, en üst (en büyük) dişliye göre ayarlanmış olur:
(Kol 1=en küçük dişli konumu, Dişli 1=en küçük dişli)
Kol 1.-->Dişli 1 (vites teli 2 vites mesafesi kadar boşta/gevşek)
Kol 2.-->Dişli 1 (vites teli 1 vites mesafesi kadar boşta/gevşek)
Kol 3.-->Dişli 1 (vites teli normal gerginlikte)
Kol 4.-->Dişli 2
Kol 5.-->Dişli 3
Kol 6.-->Dişli 4
Kol 7.-->Dişli 5
Kol 8.-->Dişli 6 (zincir en büyük dişliye geçmiş durumda ve kol da kendi limitini doldurmuş halde)

9. kol olmadığına göre, eğer basılırsa, vites kolu buradan sonra kendi limitiyle zorlanacak. Ama diğer ayarda vites kolunun büyüme kapasitesi olduğu tel gerginliğinden dolayı çıkamıyordu üst kademesine. Yani parmakla hissedilen zorluk vites kolunun kademesinin bitişi değil, telin kendi gerginliği idi. Taa başından beri vites kolunun zorlanması olarak bahsedilen durum da budur.

Umarım açık olmuştur şimdi.
 

ilkcan çağdaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Şubat 2010
Mesaj
629
Tepki
265
Şehir
İstanbul
dediğiniz sistemi deneyin,bakalım çalışacakmı?Bende daha hiç bir şey söylemiyorum,haklıısınız.
 

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
Denediğimi ve çalıştığını yazmıştım, okuduysanız. Sadece uzun süreli kullanımında ne gibi etkileri var (aşınma ve vites seriliği bakımından), onu bilmiyorum. Çünkü denedikten 2 gün sonra kolu değiştirdim. (6'lı dişliye 7'li kol takmıştım).
 
Kayıt
5 Nisan 2011
Mesaj
65
Tepki
14
Şehir
İstanbul
şöle basit dşünürsek olmazmı 1-6 arasını normal şekilde ayarlıcaz 7-8 boş bırakıcaz arttıcıyıda kısıtlıcaz ona göre ve vites geçişlerinde 7-8 çıkmazsak sorun olcağını düşünmüyorum ben ama 7. ve 8. viteslere kolu zorlarsak kırılabilir
 

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
@Gökhan Yaratab

Evet dediğim de aynen bu zaten. :in:

Normal ayarınızı yapın. Ama ayara başlarken vites kolu 3. viteste olsun. Böylece 7 ve 8. vitesler yerine 1 ve 2. vitesler boş kalacak. Tutturmak çok zor değil, biraz denemeniz sonuç verecektir.;)