Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Sele Seçmenin İncelikleri

Konu, 'Sağlık - Antrenman - Beslenme' kısmında akifberkant tarafından paylaşıldı.

  1. akifberkant

    akifberkant Bisikletkolik

    Kayıt:
    3 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.158
    Beğeniler:
    1.169
    Şehir:
    -Kırklareli-İstanbul
    Bisiklet:
    Corratec
    Seviye:
    Sele seçimi ile ilgili açılmış bazı konular ve rastladığım bazı soruladan sonra, bu bilgilendirici yazıyı paylaşmanın faydalı olacağını düşündüm.

    ( Mtbtr'den alıntıdır.
    Yazının bulunduğu link, resim ve şekiller için;

    http://www.mtbtr.com/gezi_yayin/yayin.asp?kayitno=760)

    Sele Seçiminin İncelikleri

    Çeviren: Cüneyt Kazokoğlu
    09.05.2005

    Sele seçimi bisiklet üzerinde zevkli bir zaman geçirmek için en önemli adımlardan biri. Çoklukla bisikletin üzerinde gelen sele ile idare edip, olsa olsa hafiflik kaygısı ile selelerimizi değiştirirken aslında bisiklet üzerinde sağlık açısından selenin önemini unutuyoruz. Sele teknolojisi son yıllarda bayağı gelişti. Herşeyden önce cinsiyetlere göre ayrıldı seleler, ortası boş seleler çıktı, arkası dar, geniş, yumuşak sert…

    Köln Spor Yüksekokulu’nda ve İtalya’da jinekolog ve ürologlar tarafından sele sağlığı konusundaki en kapsamlı araştırmalardan ikisi yapıldı. Araştırmalar değişik sele çeşitlerinin her iki cinsiyette farklı etkilerini gösteriyor. Araştırmaların çapı oldukça geniş olduğu için bu yazımızda sadece erkek selelerini inceleyeceğiz, kadın seleleri bir sonraki yazımızın konusu olacak.

    Erkek seleleri söz konusu olunca Türkiye’de de çokça karşımıza çıkan bir konu bisiklet ve kısırlık ilişkisidir. Umarız bu yazımız bu soruya cevap verir, ayrıca ne tür selelerde daha az baskı oluştuğunu, ne tür selelerin daha sağlıklı olduğu konusunda açıklama getirir.

    1999 yılında gene Köln’de yapılan bir araştırmanın son derece ilgi çekici bir sonucu var. Bu araştırmaya göre haftada 400km’den fazla bisiklete binen sporcularda kısırlığa kadar varan sorunlar ortaya çıkabiliyor. Elbette seleden seleye değişen bir değer olan bunun gölgesinde yeni araştırmada 4 tane soruya cevap aranmış. Erkeklerde cinsel organa kan gitmesini ve bunun sonucu olarak cinsel sorunlar ve ereksiyon problemlerine karşı


    1) Hangi konumda bisiklet sürüsü daha etkili, 60° mi, 90° mi?
    2) Ne tür sele maddesi daha yararlı, GEL mi, sünger mi?
    3) Ne tür sele daha yararlı, gezi türü geniş sele mi, spor türü dar sele mi?
    4) Ne tür sele tasarımı daha etkili, ortası bos sele mi, ortası dolu sele mi?



    Araştırmaya katılan 20-37 yas arasındaki erkek bisikletçilerin yaş ortalaması 28,6 ve bu bisikletçiler yılda 3.500-5.000km arası yol yapıyorlar, bisiklete bu şekilde 4-12 yıl arası binmişler şimdiye kadar. araştırmaya katılan bütün erkekler araştırmadan önceki 10 gün içinde ereksiyon ve boşalma sorunu yaşamamışlar, hiçbiri çeşitli hastalıklardan mustarip değiller. Ortalama boyları 178, ortalama ağırlıkları 72kg.

    Araştırma gerçekten son derece etkileyici. Herşeyden önce biraz metodik açıdan bakalım: Tıpla alakası olmayanlar için bir terim verelim hemen: Transkutan oksijen saturasyonu, tcpO2. Yani cilt üzerinden kandaki oksijen basıncı, bunun aracılığı ile de derideki kan deveranı ölçülüyor. Ciltteki sıcaklığın artması kan deveranının ve oksijen basıncının yükseldiği anlamına geliyor. Bunun için cinsel organın başına bir elektrod bağlanıyor. tcpO2 ile derideki kan deveranı buradaki ısıyı ve oksijen basıncını ölçüyor. Yani tcpO2 ne kadar yüksekse cinsel organ o kadar iyi kan alıyor demek. Asil sele deneyi başlamadan önce bütün denekler 15 dakika boyunca ayakta tcpO2’lerini ölçtürüyorlar. Akabinde bir makaraya bağlanmış kendi bisikletleri üzerinde 2 dakika içinde azamî nabızlarının %60-65’ine ulaşacak şekilde pedal çevirmeye başlıyorlar. Hedef nabzı bu seviyede sabit tutmak. Bundan sonraki 30 dakika boyunca tcpO2’leri ölçülüyor, aynı şekilde bisikletten indikten sonra 15 dakika boyunca da ölçümlere devam ediliyor.



    Kullanım konumu, 60-90°

    Bu iki konum arasında son derece bariz bir fark var. Sünger selede ortalama olarak 60°’lik konumda 29,8mmHg olan tcpO2 bisikletçi 90°’lik konuma çıktığında 41,7mmHg’ye çıkıyor. Ayni eğilim GEL seleler için de geçerli, 60°’de 42,0mmHg olan basınç, 90°’de 57,8mmHg oluyor. Yani 90°’lik bir konumda bisiklet kullanmak, her ne kadar sportif olmasa da, tcpO2’nin %40 oranında artmasını sağlıyor, ki bu da ne kadar öne yatık bir konumda kullanılırsa bisiklet, cinsel organın o




    kadar sıkışarak kansız kaldığı tezini destekliyor.
    GEL sele – Sünger sele

    Gerek 60° gerekse 90°’lik konumlarda selenin üretildiği madde açısından da gayet önemli farklar var. Buna göre 60°’de sünger selede tcpO2 29,8mmHg iken GEL selede 42,0mmHg oluyor (yukarıdaki değerler). 90°’lik konumda ise değerler 41,7mmHg’den 57,8mmHg’ye çıkıyor. Yani bu açıdan da bakıldığı takdirde GEL maddesinden üretilmiş bir sele sünger bir seleye oranla gerek 60° gerekse 90° konumlarında cinsel organın %40 daha iyi kan almasını mümkün kılıyor.

    Dar sele – geniş sele

    Burada sadece 60°’lik konumda deneme yapılmış, dar sele olarak Sport GEL, geniş sele olarak da Travel GEL kullanılmış. Ortalama tcpO2 değeri dar selede 27,2mmHg iken, geniş selede 42,0mmHg’ye çıkmış. Bu da gösteriyor ki oturma konumu ve sele maddesi değişmediği sürece geniş bir selede cinsel organ %50’den daha fazla kanla besleniyor.

    Düz – Delikli sele

    Sportif bisikletçilerin kullandığı tip sele olan bu modellerde 60°’lik bir kullanım açısı ile yapılmış deneme, ayrıca sadece tasarım arasındaki farkı ortaya çıkarmak için selelerin üzerlerindeki yumuşak kısımları sökülmüş. Denemenin sonucuna göre ortasında delik olan selede tcpO2 21,4mmHg iken, ortası düz selede bu değer 23,8mmHg ile bir nebze yukarıda kalmış. Ancak bisiklete binmezken bu değerin 65-70mmHg olduğu düşünülürse bu tarz dar ve sportif selelerin aslında –sportif kullanma gerekçeleri bir kenara bırakılırsa- sağlıksız modeller oldukları ortaya çıkıyor.



    Düz ve delikli sele arasındaki bu gözardı edilebilir gibi duran farkın 2002 yılında İtalya’da yapılan bir araştırma çok daha büyük olduğunu ortaya koyuyor. Selle Royal’in talebi üzerine Politecnico di Milano’da yapılan araştırma ortasında yarık bulunan selelerin bu bölgedeki boşluk sayesinde cinsel organın beslenmesini mümkün kılma argümanı ile satıldıkları, aslında gerçek etkilerinin bunun tam tersi olduğu, ortadaki yarığın baskıyı alamadığı için sele ile temas eden kısımlardaki baskının arttığı ve tcpO2’yi son derece olumsuz etkileyerek cinsel organın beslenmesini neredeyse olanaksız kıldığını, bununla da yetinmeyerek dolaylı yoldan prostata baskı yaptıklarını ortaya çıkardı. Bu araştırma esnasında selenin üzerine konulan sensörler aracılığıyla hangi model selenin neresinde ne kadar baskı oluştuğu ölçüldü.



    Sonuçta ortası yarık selelerde kritik bölgedeki basıncın ortası dolu selelere göre daha yüksek ve tehlikeli seviyede olduğu ortaya çıktı



    Yani ortasında yarık olan seleler aslında cinsel organın maruz kaldığı basıncı düşürmekten ziyade kritik bölgelerdeki basıncın daha da artmasına neden olarak bu bölgedeki sinirlerin ve damarların ortası dolu bir seleye oranla daha fazla ezilmesine ve cinsel organa giden kan oranının düşmesine yol açıyorlar.

    Bu çarpıcı araştırmalardan çıkacak sonuçlar şu şekilde:


    1) Bisiklet kullanırken –eğer çok sportif olma gibi bir iddiamız yoksa- daha dik bir konumda, 90°’ye yakın bir şekilde kullanmak cinsel organımız için daha sağlıklı.
    2) Aynı oturma konumunda GEL maddesinden yapılmış seleler sünger selelere oranla daha sağlıklı
    3) Bütün diğer veriler sabit tutulduğu takdirde geniş bir sele dar bir seleye oranla daha sağlıklı.

    Bütün bu değerlendirmeler vücudumuzun sele ile temas eden bölgesi ne kadar geniş olursa bu bölgeye binen ağırlığın o kadar yayıldığını ve buraya binen baskının azalarak cinsel açıdan sorun yasamadan sağlıklı bir şekilde bisiklete binmenin mümkün olduğunu gösteriyor. Sportif bisikletçilerin bisiklet üzerindeki konumlarını dikleştirmeyecekleri düşünüldüğünde sele seçimi (sünger değil GEL, dar değil geniş) daha büyük önem kazanıyor.
     
    gupilya, Ubeyd, tekkir ve 16 kişi daha bunu beğendi.
  2. Uğur Recep AKGÜL

    Uğur Recep AKGÜL Bisikletkolik

    Yaş:
    29
    Kayıt:
    18 Temmuz 2011
    Mesajlar:
    1.008
    Beğeniler:
    602
    Şehir:
    Bursa
    Seviye:
    Gerçekten güzel paylasım. Okudum sonuna kadar sele için görsel bir takıntım yoktu normalde. Bisikletimin üzerinde gelen seleyi kulalnırdım hafifleteyim yada güzel dursun diye düşünmemiştim ama o üzerindeki bile yeterli degilmiş sanırım.

    Mümkün oldukca geniş ve jel takviyeli bir sele edinmek lazım özellikle uzun yol yapan kişiler ve tabi erkek. Cinsel organın göz göre göre hor kullanmak , öldürmek.

    Kalın pedli tayt ve geniş jelli sele kulanılarak en aza indirebiliriz sanırım.
     
  3. İbrahim Aslanhan

    İbrahim Aslanhan Onursal Üye

    Kayıt:
    1 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    1.999
    Beğeniler:
    864
    Şehir:
    Diyarbakır
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    evet güzel ve yararlı bir paylaşım olmuş. Demekki seleleri değiştirmek gerekiyor :)

    Teşekkür ederiz.
     
  4. -Paşa-

    -Paşa- askssy

    Kayıt:
    11 Aralık 2009
    Mesajlar:
    1.028
    Beğeniler:
    613
    Şehir:
    Malatya
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    tam da sonuca uygun bir sele kullanıyorum teşekkür ederim içim daha da rahatladı
     
    Cyclist999 bunu beğendi.
  5. akifberkant

    akifberkant Bisikletkolik

    Kayıt:
    3 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.158
    Beğeniler:
    1.169
    Şehir:
    -Kırklareli-İstanbul
    Bisiklet:
    Corratec
    Seviye:
    Evet ben de faydalı olacağını düşündüğüm için paylaştım. Yazıda öneminden çok değinilmese de pedli tayt ya da şort kullanımı da gerçekten çok önemli. Ben ilk okuduğumda en çok ortası boş selelerde yanıldığımızı fark edince şaşırmıştım.

    Yarış gibi hafifliğin ve performansın çok önemli olduğu durumlarda, ince ve sert selenin pedli tayt ile kullanımı çok sorun teşkil etmez. Konu ile ilgili forumdaki dostlardan fikirler de gelecektir.
     
    -Paşa- bunu beğendi.
  6. tugkela

    tugkela Üye

    Kayıt:
    20 Ocak 2010
    Mesajlar:
    50
    Beğeniler:
    7
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Paylaşım için teşekkürler!
     
  7. Eren Güngör

    Eren Güngör Yeni Üye

    Kayıt:
    14 Kasım 2011
    Mesajlar:
    30
    Beğeniler:
    15
    Şehir:
    Mersin
    Seviye:
    Teşekkürler, bayağı yardımcı oldu.
     
  8. Mustafa Kocabaş

    Mustafa Kocabaş Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    20 Eylül 2011
    Mesajlar:
    520
    Beğeniler:
    338
    Şehir:
    Adana
    Seviye:
    Ağırlık etkisiz desek, kalın bir selenin performansa etkisi ne kadar olur? Ne kadar kalın olması gerektiğini nasıl hesaplayacağız?
     
  9. akifberkant

    akifberkant Bisikletkolik

    Kayıt:
    3 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.158
    Beğeniler:
    1.169
    Şehir:
    -Kırklareli-İstanbul
    Bisiklet:
    Corratec
    Seviye:
    Ağırlık etkisiz demedik, performans için ağırlık önemli. Yazıda kalınlık-incelik ya da kalınlığın oranı-ölçümü diye bir ayrım yok.

    Ben sele uzmanı değilim, yalnızca yazının faydalı olacağını düşünerek paylaştım.

    Burada ince sele derken, yarış-performans öncelikli seleler kastediliyor. Örneğin sadece karbon ya da karbon üzerine deri kaplama seleler ile, jelli seleler ve süngerli seleler ( veya yaylı vs. )ağırlık olarak ta incelik olarak ta farklıdır. Tur amaçlı seleler daha genişken, yarış amaçlı seleler daha dardır. Bu pedal çevirirken performansı az ya da çok etkiler.

    Uzun turlar yapacak, gezerken manzaraları izleyecek bir turcu ile saniseleri önemseyen, gramların performansına etkisini hesaplayan bir yarışçının seleden beklentileri farklı olacaktır.
     
  10. Aydın Diricanlı

    Aydın Diricanlı Bisikletkolik

    Kayıt:
    20 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    1.197
    Beğeniler:
    1.876
    Şehir:
    Üsküdar/İSTANBUL
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Galiba yol yada yatak performansı arasında bir seçim yapmamız gerekecek :eek:
     
  11. Abdul Samet

    Abdul Samet Kıdemli Üye

    Kayıt:
    24 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    278
    Beğeniler:
    11
    Şehir:
    İstanbul-Ümraniye
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Paylaşım için teşekkürler. Bunlara ek olarak birde padli tayt kullanımı eklemek lazım.
     
    akifberkant bunu beğendi.
  12. Mustafa Kocabaş

    Mustafa Kocabaş Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    20 Eylül 2011
    Mesajlar:
    520
    Beğeniler:
    338
    Şehir:
    Adana
    Seviye:
    Ağırlığın dışında bir etkisi olur mu demek istemiştim. Cevabı aldım teşekkürler.