Şehir bisikleti için kriterler

mehmetsunu

Kaldato ile sohbeti kestim.
Kayıt
28 Eylül 2011
Mesaj
5.665
Tepki
13.462
Şehir
kayseri
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Cube
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Öncelikle kriterlerin şahsi kullanımıma bağlı olarak subjektif olduğunu ve araştırmaya dayanmadan konunun spontane geliştiğini belirtmek isterim. Bisikletforumun sayfalarında şehir bisikleti mevzunun oldukça geniş bir yer tuttuğunu düşünürsek şimdiye kadar bir kriter sisteminin harekete geçirilmemiş olduğunuda garipseriz. Öncelikle bisiklet kullanma sitilimi kabaca özetlemek istiyorum.
Bisikleti günlük 10 km lik sehiriçi parkurda (geliş-gidiş) bunun 1000 metresinin % 5 İle % 7 eğime sahip olduğu tamamının asvalt olduğu yol şartlarında, kışın bazen karlı koşullarda kullanıyorum. Şehirdışı ve bozuk arazi şartlarında yapacağım sürüş toplam sürüşün % 5 ni geçmez. yol sürüşüm stabil tarzdadır, şehiriçi kullanımda öncelik konfordan önce hıza ve sağlamlığı dayalıdır.
Bahsetmiş olduğum sürüş sitilinde kriterlerimi şu şekilde belirliyorum.
1-Maşa: Bu şartlarda düz maşadan şaşılmaması gerektiğine inanıyorum. Amortisörlü maşa haybeden hamallık. Kötü olmadığına inandığım bir markanın (whistle) amortisörlü (1163D) ve amortisörsüz (guipago) iki modelini uzun süredir kullandım. İnanın amortisörlü bir bisikletten aranan beklentileri ben bulamadım veya bu farkın önemsenmeyecek boyutlarda olacağını düşünüyorum. Şehir bisikleti kullanımına bağlı olarak sağlamlık faktörü ıskalanmadan hafif olmanın vereceği performans etkisinin gözden kaçırılmamasının gerektiğine inanıyorum.
2-Hafiflik: Bisiklete eklenen her artı yükün sürücüye nefessiz kalma, yorgunluk ve kas ağrısı olarak geri döneceğini yaşayarak görenlerdenim. Şehir bisikletinde 10-12.5 kg lik ağırlıkların ideal düzeyler olduğu kullanımlarda ortaya çıkıyor. Daha düşük ağırlık isteğinin bisiklet için sağlamlık şüphelerini arttıracağını düşünüyorum.
3-Sağlam kadro: Tur düzeyinde kullanılan ve sizi kilometrelerce sırtlayacak şehir bisikletlerinindeki kadro ve kaynakların temiz yapısı güvenle yola çıkmanızı sağlıyor.
4-Gidon yapısı: Gidonun ayarlanabilir oluşu kısa mezillerde sportif kullanıma, uzun yolda ise konforu sağlayacak dik konumdaki sürüşlere imkan veriyor.
5-Bagaj: Şehir bisikletini benim gibi büyük oranda şehir koşullarında kullanan biri bile bir gün uzun yola çıkabileceğini hesap etmeli. Bunun için bisikletin, sürücünün kilosunun yarısı kadar yükü güvenle taşıyabilecek dayanıklılığa ve bagaj taşıyabilecek montaj yerlerine sahip olması gerektiğini kafasının bir yerine not etmeli.
6-Lastik: lastik mutlaka reflektörlü(şehir kullanımında görünürlülüğü arttırmak için) ve muhtemel uzun yol sürüşleri için APS sistemde(patlamaz) olmalı. Bu noktada teker kalınlığıda önemli. Şehir bisikletlerinde (hibrit) 700*28 den başlayan kalınlık ölçüleri var(sirius sport) benim idealim 700*33 veya 700*35. Teker kalınlığı bir yerde yol tutuşunu arttırırken ( özellkile yağış koşullarında) ters orantılı olarak performansı sürtünme etkisiyle azaltıyor. Tercih size kalıyor.
7-Gövde yapısı: Şehir bisikletleri için en düşünülmeyecek malzeme karbon. Karbonun çelik veya aluminyum malzemeye göre Kırılgan yapıda olması dayanıklılığın ön planda olması gereken şehir bisikletleri için bir dezavantaj. Çeliğin ise kaynak yapımına elverişli olması ise beyhude bir uğraş olsa gerek. Çünki tecrübelerle sabitki bir şey kırıldımı bir daha eski düzenini almaz.
7-28 jant: Bunu söylemeye bilmeme gerek varmı 28 jant ile şehir yollarına çıkmak hakketen büyük garabet. Bugün batılılar şehir kullanımında 28 jant dışında bisiklet kullanmıyorlar. Aynı zamanda 26 jant bir bisiklet ister istemez performanslı sürüşlerde güç kaybına neden oluyor.
8-Performans: Şehir bisikletini yol bisikletine en çok yaklaştıran husus belkide şehir kullanımlarında performans isteği. Bunun dışında zaten şehir kullanımında yol bisikleti tercih etmek üstüne birde tayt la işe gitmek-ki şehir biskleti umumiyetle bu isteği yerine getirir- abesle iştigalden başka bir şey değil.
9-Aynakol:En cahil olduğum konularan biri ama aynakol dişli sayısının büyümesi performan sürüşünü arttırıyor. Bu nedenle bazı şehir bisikletlerinde 50/39/30 bile tercih nedeni.
10-sportiflik: yol bisikletine yine yakın bir noktasıda bu şehir bisikletlerinin. Şehir(hibrit) bisikletler tur istekleri için yol bisikletinden ayrılıyor, performans isteği ve kısa menzilli şehir kullanımlarında yol bisikletlerine yaklaşıyorlar. Bu durumda sportif görünümde tercih sebebi.(sirrius sportlarda olduğu üzere)
Ben kullanım şekline göre bazı kriterler belirledim. Bu kirterler arttırılabilir ve ortak bir skalaya dönüştürülebilir. Tüm bu kriterlerden ışığında model tercihim, çaldırmış olduğum whistle guipagoyu dışta bırakırsak scott sub serisi ve specialized olabilirdi.
 
Scudo

halil fatih akbaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
8 Temmuz 2011
Mesaj
883
Tepki
274
Yaş
37
Şehir
Darıca/KOCAELİ
Bisiklet
Specialized
Bütün konulara değinmişsiniz emeğinize sağlık..Ülkemizde şehir ve tur bisikleti kültürünün dahada yaygınlaşması gerek. Farketmişsinizdir ki yanlış bisikletler seçerek başlıyoruz bir çoğumuz bisiklete. Bunların önüne geçip şehir bisikleti kültürünü yaygınlaştırırsak bisikletlerin daha çok amacına uygun olarak kullanılacağını düşünüyorum
İyi forumlar
 

Derya Keçeci

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Haziran 2011
Mesaj
1.735
Tepki
4.127
Şehir
Ankara
İsim
Derya
Başlangıç
1970—71
Bisiklet
Fuji
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@mehmetsunu
Hem 28 jantla yollara çıkmanın bir garabet olduğunu söyleyip,hem de günümüzde batılıların 28'' dışında bisiklet kullanmadıkları saptaması büyük bir çelişki.Sanırım bir sürç-ü lisan var.8.Maddede yazdıklarınız da aynı açıklamaya muhtaç sanırım.
Bisiklet ile ilgili yeterli bilgi ve deneyime sahip olmadan,bu tip iddialı "Bilgilendirmeler" yapmaktan kaçınmak gerek.
 

mehmetsunu

Kaldato ile sohbeti kestim.
Kayıt
28 Eylül 2011
Mesaj
5.665
Tepki
13.462
Şehir
kayseri
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Cube
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Haklısınız, bir sür-ü söz konusu. Doğrusu 26 jant bisikletlerin şehir kullanımı için uygun olmadığıydı.
8. madde de anlatmak istediğim, şehir bisikletlerinin şehir içi kullanımı için dağ bisikletlerinden beklenmeyecek performans, uzun yol kullanımında(tur) ise yol bisikletlerinden beklenmeyecek çok amaçlı kullanım, dayanıklılık, sağlamlık isteğini karşılıyor olmaları. Hibrit bisiklet denmeleride bu yüzden.
Elbette bisikletten anlayanlara kulak vermek lazım. Bu noktada da bir iddia sahibi değilim. Zaten bu kriterlerin tamamen kişisel ve spontane geliştiğinide yazının girişinde ifade ettiğimi düşünüyorum. Bisiklet denilen elinizin altındaki mekanik cihaz, artık günümüzde azımsanmayacak bir teknik bilgiyi ihtiva ediyor.. Şİmdi isin aslı böyledir diye yaşadığım tecrübelerden kendimce sonuçlar çıkarmayacak da değilim. Bisikletforumlarına yazılan bilgilerin önemli bir bölümü bu nevi tecrübeye dayanan bilgiler oluşturuyor. Pür teknik bilgi isteyen, ilgisi bu denli gelişmiş olan kişi isterse dergileri (ne yazıkki ülkemizde olmayan) takip edebilir. Sonuçta biz sıradan kullanıcılar da bu dergilerde anlatılan tumturaklı ve teknik dile boğulmuş yazılara bakarak değilde tecrübeleri kendi zihnimizin imbiğinden süzerek bisiklet alıyoruz.
Aynı zamanda bisiklet yapısı gereği bir eşitlikçiliği bir doğaseverliği bir yalınlığı ve özgürlüğü vaaz ediyor. Kendimi tamamen teknik bilgilerin esiri edecek olsaydım kırkından sonra arabadan inip bisiklete binmezdim. Bisikletin yarattığı bu özgür ve eşitlikçi, dayanışmacı dilin keyfinide sonuna kadar sürmek istiyorum. Bir ukalalık içinde teknik geyikler yapmak veya ortamı tamamen teknik geyikler çevirenlere teslim etmek yaşım itibarıyla bana çok mantıklı gelmiyor. Bu tutku bütün bisikletseverlerin ortak malı ve onu sırf beylik laflar ediyorlar diye teknokratlara bırakmaya niyetim yok. Zaten geyik çevirebilecekleri o kadar çok bahis varken. (arabalar, yatlar, antikalar vs)
 
  • Beğen
Tepkiler: psikozz

psikozz

Üye
Kayıt
12 Ocak 2012
Mesaj
21
Tepki
9
Şehir
Manisa
sıraladığınız maddelere katılıyorum. güzel tespitler yapmışsınız. yaklaşık 2 ay kadar süren araştırma sürecimin sonunda ben de kendim için en uygun bisikletin tur bisikleti olduğuna karar verdim ve specialized sirrus sport aldım. kararımın ne kadar doğru olduğunu her gün bir kez daha anlıyorum.

bisiklete yeni başlayan bir çok kişi için dağ bisikletleri çok daha şık ve alımlı görünüyor ancak dış görünüşten ziyade, amaca uygunluğa bakmak gerek. yavaş yavaş amaca uygunluğun ön plana çıkması, farkedilmesi güzel birşey.
 

emir yakup bulut

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Ekim 2011
Mesaj
1.054
Tepki
1.426
Şehir
samsun
Bisiklet
Ghost
benim de sizin gibi birkaç ay evvel bisikletim çalındı ve benimki de sizinki gibi şehir bisikleti idi:salcano city sport 24 vs .. maşa hakkında söylediklerinize tamamen katılıyorum .Benim de bu çalınan bisikletimin üzerinde 2400 gramlık amortisörü kitlenebilen suntour marka ağır bir maşa vardı ve bir önceki dağ bisikletim ile arasında 1600 gramlık bir ağırlık farkı vardı ve bu hantallık bisikletten keyif almama engel oluyordu halbuki ben bu aracı 28 jant ölçüsünün suncağını umduğum ekstra hız ve konfordan dolayı tercih etmemiş miydim? Hemen araştırmya koyuldum ve bir sitede 2. el az kullanılmış speczialed sirrustan çıkma 900 gramlık ağırlığı ile tam istediğim gibi alu bir maşa buldum ve aldım ve bu değişiklikle rijitleşen ve hafifleyen bisikletimle araziye girmye devam ettim hiç çekinmeden çamurlara bata çıka ilerledim ilerledim en sapa yollarda ve yabancılardan hoşlanmayan köylüler bakarken bana şüphe dolu gözlerle ben insanız ıssız alanlara doğru bir yaban domuzu gibi ama hiçbir avcının silahını doğrultmaya cüret edemeyeceği cinsten ama sonra
fakat şimdi hala taksitlerini ödemeye devam ettiğim o çalınan bisikletimi özlüyorum ..bisikletim çalınınca bir süre bulunacağı ümidi ile yeni bisiklet almayı erteledim inat ettim o bir bardak suyu içmemekte fakat artık tahammül edilmez hale gelince bisikletsizlik gittim bir yol makinası aldım: carraro dambiez sl 18..fakat bu makina ile ne zaman asfaltın dışına çıkmaya kalkışsam beni patlayan lastiklerle cezalandırıyor .
 

mehmetsunu

Kaldato ile sohbeti kestim.
Kayıt
28 Eylül 2011
Mesaj
5.665
Tepki
13.462
Şehir
kayseri
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Cube
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Geçmiş olsun. Whistle' ı almadan önce benimde düşündüğüm bir modeliydi salcanonun city sportu.
Bundan bir yıl öncesine kadar aklımdan bile geçmeyen bir araç şimdi baya bir zamanımı alır oldu. Bisikletin salt bir ulaşım aracı olmaktan ziyade, insanın dış dünyası ile kurduğu bağı daha sağlıklı kanallardan yürütme çabasının bir yansıması olduğunu düşünüyorum. Yosa kazık kadar adamlar 40 ından sonra iyi ve kolay yaşamanın bütün imkanlarına sahipken niye bisiklete terfi etsinki. Bisikleti vazgeçilmezler listesine dahil eden bir sürü üst gelir sınıfı insan tanıyorum. Arabalarını garaja çekip işyerine bisikletle gidip gelen insanlar. Doğaya bu denli saygılı, aynı zamanda fonsiyonel bir ulaşım aracı varmı.
Hayatımızın önemli bir kısmı ister istemez doğal bir alana(toprak, kaya, kum, çamur) tanık olmadan şehir sınırlarında geçiyor. Doğaya göre önceden belirlenmiş, ve steril bir alan bu. Aynı bir gün safari yaparım niyetiyle alınan devasa ciplerin ömrü hayatında çamur yüzü görmemeleri gibi, bisiklet tercihininde kişisel kullanıma göre iyi belirlenmesi gerekiyor. Artık köylere değin asvalt yol gittiği bir dönemde şehir kullanımında dağ bisikleti ve onun türevlerini almak mantıklı gözükmüyor. Benimde kullanım amacıma uygun bir bisikleti almak için 3 bisiklet değiştirdiğim oldu. Öyleki bisiklet kullanımına yeni başlayan ve bu bilgilerden yoksun olanlar için bir beyaz eşya mağazasına girip dağ bisikleti almaktan başka çıkar yolda yok. Oysaki sırf ticari kaygılarla yapılmış eçiş büçüş dağ bisikletleri yetişkinlerin zihin dünyasında bisikletin çocukluk dönemi hülyası olduğu yönünde menfi bir etki yaratıyor ve bu insanların, başlamadan bisikletten soğumalarına neden oluyor.
Kullanım amaçlarını ve ona göre bir modeli iyi belirlemek gerek. Amatör çaptaki bir çaba benimki bu.
 
  • Beğen
Tepkiler: akifberkant
Kayıt
23 Ocak 2012
Mesaj
79
Tepki
29
Şehir
antalya
ben de bundan bir kaç sene önce sırf fiyatına ve görünüşüne aldanıp bir dağ bisikleti almıştım hayır kadrosundan, tasarımından gayet memnunum fakat ileride anladım ki bu benim hiç te tarzım olmayan bir bisiklet, ne dağa çıkmışlığım oldu ne de arazilere girdiğim sadece şehir içi tur yapıp,ulaşım, ve bir hobi kullanıcısı olduğumu tam anladığımda artık bisikletimi şehir canavarına dönüştürmeye karar verdim.Çünkü dağ bisikletinde gereğinden fazla çok ağırlık var bu da şehir içinde tamamen gereksiz bir kullanım sunuyor, ne diyim zararın neresinden dönersen karmış:)
 
Kayıt
16 Şubat 2012
Mesaj
25
Tepki
11
Şehir
konya
28 jantın faydaları ne
yeni bir bisiklet aldım carraro 502 met key yeni almama ragmen lastigin kalınlıgı bana fazla geldi yeni lastik taktıracam allah izin verirse.bence şehir bisikletlrinde performansı arttıram jantın inç değeri , lastigin yere değen kısmının inceliği kalınlıgı ve bisikletin agırlıgı.ben bisikletimden azami performansı almak istiyorum
bisikletçiye sordum gerek yok dedi çabuk patlar dedi ince lastik.ama kafaya taktım illa ince lastik.yorum ve tecrübelerinizi yazarmısınız.şehir bisikletlerinde ve diger bisikletlerde hıza etki eden faktörler nelerdir

bence marka bisikletlere takmamalı ben carraro aldım memnunum türk malı sayılır carraro.yani demem o ki bir bisiklete 2 3 4 bin harcamaya degmez. ortalama 500 800 arasıda kullanışlı güzel bir bisiklet alınabilir

carraroyu tavsiye ederim piyasanın en ucuzu
1 ay oldu alalı gayet memnunum
550 ye aldım
donanımı üst düzeyde. aliminyum kadro.asansöz arızası yüzünden 3. kata taşımak zorunda kaldım bisikleti çok hafif geldi bana.bianchi ile aynı fabrikada üretiliyo carraro.tavsiye ederim