@emiryuksel
e tamam farklı bir şey mi söylüyorum ben?
scott da tayvanda üretiliyosa o zamana ona tayvan malı scott dersin.
nokianın finlandiya malı olanı da var çin malı da, biz markayı demiyoruz, biz markanın da içinde çin malı olanı tayvan malı olanı da vardır sayıyoruz.
Krona da Sedonaya da Türk malı diyemezsin, "made in taiwan"dır o durum, tayvan malı yerli montaj denebilir. Türk markası olabilir ona bir şey demiyorum.
Bilmediğim kavramla beynimi yorup da yıldırmaya çalışmışsın ama sadece gözlerimi yormaktan başka bir işe yaramıyor anlattıkların.
İşleyişi dediğin kadar çok iyi anlamam ama emin ol ki tasarımını bile bizdekiler yapmıyordur, hazır şablon halde vardır ellerinde. Bizden üretici potansiyelin asla çıkmayacağından eminim, çünkü bunun en kökü bizim eğitimimize dayanıyor. Biz teorik yetişen, hatta matematiğin profesörüne bile dersini çok verir mertebesinde gerekli gereksiz her kısmını alan, fakat satamayan, kullanamayan, sadece teorikten ibaret kalmış uygulamaya geçemeyen ve bunun asla asla istisnalarının bile oluşmasına izin vermeyen yamuk bir sistem işleyişinin etkisindeyiz. ben işletme mezunu değilim ama öğretim stratejisi ve tasarımı üzerinde eğitim aldım zamanında, teorik değil mucizelere izin vermeyen sonuçlar çıkıyo sonunda.Huni gibiyiz bizler, çok bilgi alırız ama çıkartamayız doğru dürüst bir şeyler.
hem bu tasarım işi için de az 200-300 kişinin emeği geçmesi lazım, işçileri saymıyorum, fabrikasındaki şantiyesindeki adamları da saymıyorum.İçindeki mühendisleri,endüstri mühendislerini, grafikerleri,storyboard yazanı,uygulama geliştirme şefi,işin %60ını yapan proje raporunu yazan içerik sorumluları,bunun türevleri derken baya bir fabrika gibi bünyesinde banka gibi bir sürü personel gibi işe yarayan alanlarında uzman adamlara ihtiyaç vardır bunun için.
Bu dediğimi de trek gibi, scott gibi oldukça pahalı, yıllarca adını duyurmuş dünya çapında isim olmuş markalarl yapar ancak, kron mu vardı sedona mı vardı zamanında?
her tayvanda üretilen fason demiyorum, taklid ya da başkasından kopya şablona etiket basıp kendi adını duyuran marka değilller scottlar veya diğer amerikan maRKASI bisikletler,2 üst paragrafta saydım baya özellik. kendi stilleri olan, sadece kendine ait bir sahası olan markalardır onlar muhakkak.
O alınması zor ve daha pahalı olan markalar kendi stillerini, dizaynını, aerodinamik hesaplarını,kendi geometrisini koymuş adamlar.
Bizdeki markalar öyle değil işte. Başka markalarla beraber o başka markaların da geometrisini ve diğer özelliklerini alan aynı banttan geçen marka olur olsa olsa.
Sen gidip de scott'la veya trekle kron'u veya sedona'yı aynı banttan geçerken göremezsin, hiçbir şeyi ortak olamaz asla kadro olarak. Malzeme yapısındaki metalürji alanına giren yüzdelik hesaplarla alaşımındaki hammaddelerde bile fark vardır emin ol. aerodinamiği, hissedilen konforu, ortopedik rahatlığı için yapılan hesapları yapacak kapasitede sabancı gibi koç gibi şirketler zinciri kuruluş olman lazım ki yapasın kendin başına.
fasonu yazıyorum buraya;
başkaları için üretim yapmaktır. kim ne isterse,onların istediği şekilde yapmakla yükümlü olunan bir üretim biçimi. avantajları: genellikle hammadde ve malzeme alımına ihtiyaç duyulmaz bunlar zaten fason üretim yapacak işletmelere verilmiştir. ürünü pazarlama problemi bulunmaz. üretimde risk daha azdır. buna karşın fason üretim yapan işletmenin varlığını sürdürebilmesi için seri çalışmaları gerekir. bu yüzden belirli bir mesai süreleri yoktur ve işçi üzerine çok yük getirir. aynı zamanda fason üretimde kar azdır. üründe kaliteyi tutturma problemi görülür.
genelde fason üretim yapan işletmeler küçük işletmelerdir. büyük işletmeler bunlara iş buyurur bunlar da yaparlar. ürünün tasarımı, kullanılacak malzemelerin seçimi, üretim akışı vs. gibi kafa patlatılması gereken faaliyetler fason üretim yapan işletmelerde görülmez. bu yüzden hep başkalarına bağımlıdırlar. körelmişlerdir. ama istisna olarak öyle büyük akıllı firmalar vardır ki fason üretim üssü olmuştur. kapasitesi fazladır teknolojisi iyidir. kafa patlatılması gereken kısımlarla uğraşmaz, sadece istenileni yapar ve iyi de para kazanırlar.
ancak fason şirketlerin yaptığı üretim alanında kron ve sedona için de hesapları geometrisi metalurjisi, endüstrisi pazarlama stratejisi stili falan ellerinde formülleri hazır vardır, bizim markalar için ekstra üretim yapmıştır ancak.
çoğunuzun evindeki webcamlere iyi bakın, ben zamanında iyi para verip Apache marka almıştım 500k(yarım megapixel), (zamanın gözde faks/modem markasıydı)
düşün ki minton,rain, piranha gibi markalar da bu apache'nin üretime verdiği fason şirketten hazır biçimde aynı kasaya sahip sadece marka etiketindeki yazısı farklı olarak üretilip piyasaya sunulmuş webcam markaları.
Günümüzde VoIP telefonları da yaygınlaşmaya başladı, Cebit'te ödül almış Yaksu marka telefonun aynısını, kasası falan dahil tüm özellikleri tamamen aynı olan Piranha da yapmıştır.
Söylesenize sizce neden YAKSU 51milyonken, Piranha başka mağazada 21milyon? Piranha emek mi verdi, o mu kafa patlattı, o mu dizayn etti, hayır hazır aldı, fasona verdi parayı ucuza mal etti. Türk markaları da böyle işte. Niye sedona kron daha ucuz diyosunuz alın işte.
Buyrun bu (link) bu da (link) tıklayın isimlerin üzerlerine.
Somutlaştırıp açıkça görselleştirmeye çalışıyorum anlatırken, bazı kavramlardan ayrıca da anlamayan ve bilmeyenlere de bilgi vermiş oluyorum, yanlışım varsa biri düzeltsin eleştirilmeye de açığım ama ben en azından neye karşı olduğumu belirttim açıkça, markaları kötülemiyorum, kötüdür de demiyorum. Fason şirketin elinden geçmese ancak 10yılda bir bisiklet üretimi yapabilirdi ancak sedona veya kronlar.
Ayrıca o scottlar veya benzeri süper dediğimiz markalar gidip de asla bilgilerini başkaları tarafından hazıra konup kullanmasına izin vermez. Aptal değillerdir o kadar, bundan emin olabilirsiniz.
dediğini de küreselleşme boyutundan görmüyorum, zaten kaçınılmaz durum oldu malesef.Şunu da iyi bil sadece kendi ülkesinin sonunu getirir küreselleşmenin güzelliğine inanan bir topluluk.
Yoksa italya'daki 1 milyon akıllı insan zamanında boşuna karşıt olup sokaklara dökülmezdi.Kendi ülkendeki üretici potansiyeli öldürüp de kepenk kapattırırsan üretimini de durdurursan hep dışardan almak zorunda kalırsın artık.
emin ol ki o "corratec or sedona" diye fikirlerin danışması için en kolayından corratec'in o uzakdoğudaki ürettirdiği şirkete sedonaya bilgilerini verip aynısını sedona için de üretmesi için izin vericek ki o şirket sedona için de tamamen aynısını üreticek belli sayıda ki ancak öyle olur. Yoksa 40 değil 40.000 fırın ekmek lazım ancak. Aynı emeği, aynı üreticiliği aynı formülü ortaya çıkarmak için google gibi oldukça geniş ve iş yapan bir ekiple çalışan bir marka seviyesine ulaşmak gerek.Yoktan var eden bir marka olmak lazım diğerleri gibi kendi stilini yaratabilmesi lazım ancak.
Ahmetle mehmetle şakirle mahmutla diye saya saya 15-20kişiyle yapamazsın bu işi.
Sen yoksa neden sanıyorsun peynir ekmek gibi dedikleri şekilde daha ucuza satılıyor burda o konfor? Böyle olmasa ümit bisikletlerin pinokyoların üstündeydi hala millet, hatta ravellisiyle çeliğiyle bianchisiyle övünürdü şimdi millet, şimdi gözleri açıldı biraz konfor gördü, ama biraz, parası olan da gitti en gözde yabancı markaları aldı.
Bence hiç de peynir ekmek gibi değil, bence yine de bu karşılaştırmaya bakınca aksine pahalı buluyorum bu yerli markaları, bu yüzden adamların magazasına gittiğinde yüzüne bakmıyor artık bu kadar şişirmeler uçurmalar olduktan sonra. Al sonra sana "ne mutlu Türk'üm diyene", yerli malın yurdun malı diye de pazarla burda. Burda şimdi yapmıyoruz etmiyoruz demeyin, başka sayfalarda okuyorum yazılarınızı, 1 aydır burdayım,aranızda satıcı pazarlamacı da okuyo bu yazdıklarımı. Yapmıyoruz diyen varsa Allah'ından korksun.
Alın en azından fason kavramının da ne olduğunu da size öğretip münazaramı yaptım buyurun top sizde, istediğinizi yazın bundan sonra, aranızda gene puanımı da kıranlarınız da olur daha önce yaptığınız gibi, şimdiden canınız saolsun.Sedona Türk malıdır denen her yerde de karşıt savımı da sunmaya hazırım burada olduğu gibi.