Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Scandium Maşa

Konu, 'Süspansiyon' kısmında Emre TAŞCAN tarafından paylaşıldı.

  1. Emre TAŞCAN

    Emre TAŞCAN Forum Demirbaşı

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    19 Haziran 2007
    Mesajlar:
    525
    Beğeniler:
    434
    Şehir:
    Istanbul (Anadolu)
    Bisiklet:
    Cervélo
    Seviye:
    Merak ediyorumda karbon'dan rijit maşa var da, hiç scandium'dan rijit maşa var mı? Ne dersiniz arkadaşlar bu konu hakkında, eğer bulabilirsem almayı düşünüyorum. :rolleyes:
     
  2. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    5.674
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Ben pek duymadım ama olsa güzel olurdu, scandium güzel bir malzeme ama az kullanılıyor...
     
  3. yighitjan

    yighitjan Bisikletkolik

    Kayıt:
    1 Ocak 2007
    Mesajlar:
    1.018
    Beğeniler:
    314
    Şehir:
    Ankara/Dikmen
    Seviye:
    Scandium 'un çabuk yoruldugunu duydum,maşada yerden darbeleri alan ikinci yer(Tekerden sonra),pek sağlıklı olmaz diye düşünüyorum.
     
  4. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Scandium o kadar çabuk yoruluyorsa, kadronun arka tarafında da darbeleri alan 2. yer konumunda olduğu için hızla yorulacaktır. Bu nedenle bu konuda soru işaretleri taşıyorum.

    Diğer yandan, benim hatırladığım kadarıyla scandium, aluminyuma göre daha fazla inceltilebilen bir alaşımdı. Bu nedenle scandium kadrolar aluminyum kadrolara göre daha hafif oluyorlar.

    Şimdi bir SID Team amortisörü düşünürsek, şaft borusu aluminyum, üst tacı 6061 aluminyum, iç boruları 7000 alaşımlı aluminyum, dış bacakları (en alt kısım) ise magnezyum alaşımı.

    Muhtemelen tüm bu parçaların et kalınlığının fazla olması bir gereklilik olduğu için scandiumun ağırlık yönünden getirisi fazla değildir ve bu sebeple tercih edilmiyor olabilir. Tercih edilmesi rijitliği artırır mı? Bundan da emin değilim çünkü zaten dediğim gibi et kalınlıkları kadroların et kalınlığına göre çok fazla.

    Tabi bu benim şu anda bu soruyu gördüğümde ürettiğim teorim. O nedenle kesin bir yargıya varamıyorum. Kesin bilen arkadaşlar varsa da cevabını merakla bekliyorum :).
     
  5. Mustafa İçdağ

    Mustafa İçdağ Bisikletkolik

    Kayıt:
    21 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    1.346
    Beğeniler:
    3.649
    Şehir:
    Kadıköy, İstanbul
    Seviye:
    Öncelikle şunu belirteyim Scandium olarak adlandırdığımız kadro boruları
    aluminium alaşımdır ve AL3sc olarak anılır. Scandium son derece nadir bulunan ve çok hafif bir element, element ham madde olarak 1 gramı 400$( US market) bulacak kadar pahalı.
    Scandium/ aluminium alaşımlı kadro boruları(AL3sc) süper alloy olarakda geçer.
    Bu malzemenin rijitliği diğer Alu. alaşımlara göre daha çok olması nedeniyle boru çapları daha ince çekilir, dolayısıyla hafiflik buradan geliyor.
    Fakat bu denli rijit ve sert malzemenin bir dezavantajı vardırki kırılgandır.
    Tıpkı cam gibi düşünün, son derece sert ve rijit fakat yük altında kolay bükülmez fakat kırılgandır.

    Bu scandium alaşım alu. kadroların kolay kırılacağı anlamanı gelmez, çünkü kadro geometrileri hesaplanırken bu göz önüne alınır.
    Tıpkı yukarıda Halil'in dediği gibi bisikletin arka üçgeni en çok yükü alan yeri olduğu halde kadro tasarımında arka üçgeni 5 boru kesişimi ve orta göbek bağlantısı destekler, buda yeterli sağlamlığı geometriye getirir.

    Fakat maşa tasarımları yapılırken, ister alu.alloy, ister çelik veya titanium kullanılsın, maşada biraz daha yumuşak yani esnek boru/alaşım tipi seçilir.
    Bunun nedeni maşanın bisiklet geometrisinde en zayıf eleman olmasıdır, çünkü maşa kadroda tek noktadan konsol çalışan tek elemandır, dolayısıyla yerden gelen yük ilk önce kulakçıklarda daha sonra yükselerek maşanın head tube'e girdiği kafada patlar. Bu nedenle maşalarda kullanılan malzemenin biraz daha az kırılgan yani esneme yeteneği olan alaşımdan yapılması gerekir.

    Sonuçta sacndium alu. alaşım malzemeden yapılacak maşa ayaklarının et kalınlığını biraz daha kalın tutmak bize hafiflikte avantaj getirmeyeceği gibi fiyatta belkide 3000$ lara varan maliyete vardıracaktır.
     
    sonEr´´, MertDokur, canyon ve 3 kişi daha bunu beğendi.
  6. Mustafa İçdağ

    Mustafa İçdağ Bisikletkolik

    Kayıt:
    21 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    1.346
    Beğeniler:
    3.649
    Şehir:
    Kadıköy, İstanbul
    Seviye:
  7. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    5.674
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Teşekkürler Mustafa abi, benim de ilk aklıma gelen gevreklik konusu olmuştu, bizim de maşada istediğimiz bir miktar konfor, çelik maşalı tur bisikletmin çatalının esnemesini gözle dahi rahatlıkla görebiliyorum, scandium muhakkak oldukça rahatsız olacaktır tahminimce...
     
  8. günay

    günay Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    1 Şubat 2007
    Mesajlar:
    812
    Beğeniler:
    264
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    slm Halil...
    "scandium kadro" bir aluminyum alaşımıdır..aluminyumun içerisine diğer elementlerin yanında belirli oranda scandium elementinin katılmasıyla oluşturulan alaşım dır..

    sanki "scandium" derken biraz karbon kadrolar ile aluminyum kadroların yanında ayrıca scandium kadrolarda varmış gibi anlaşılıyor..:eek:

    Bu arada scandium aluminyum içerisine karıştırıldığında,alaşımın mukavemet değerleri iyileştiğinden ,hacmi küçültülerek(inceltmek) kütlesi düşürülmüş oluyor...fakat zaman içerisinde mekanik titreşimler alaşımın yapısında diğer alaşımlara göre daha erken yorgunluğa sebep olduğundan...scandium kadroların veya malzemenin ömrü(zaman içerisinde sünekliğinin azalıp kırılması) diğer aluminyum alaşımlara göre daha düşüktür diyebiliriz...bu nedenden dolayı amaçı titreşimleri absorve etmek olan süspansiyonlarda ana taşıyıcı eleman olarak kullanılması elverişli olmamaktadır...