Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Sağ fren ön tekerleği mi sıkıyor?

Konu, 'Genel Bisiklet Konuları' kısmında S.R.YILDIRIM tarafından paylaşıldı.

  1. S.R.YILDIRIM

    S.R.YILDIRIM Yeni Üye

    Kayıt:
    3 Şubat 2014
    Mesajlar:
    21
    Beğeniler:
    10
    Şehir:
    Düzce
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Motosiklette ÖN fren için SAĞ maneti sıkıyoruz, ARKA fren için SAĞ ayak (Viteslilerde) Sol manet debriyaj için.
    (Scooter gibi otomatik olanlarda SOL MANET ARKA FREN.)

    Bisikletlerde durum nasıl?

    .

    Kıymetli moderatör arkadaşlar, BAŞLIK DÜZELTİLEMİYOR ve küçük harf kabul edince garip bir durum oluştu, düzenlenmesini nasıl halledebilirim?
    Şikayet butonu da yok, hemen görevli arkadaşlara durumu bildirsek.
     
  2. Cem Bayıll

    Cem Bayıll Kıdemli Üye

    Kayıt:
    1 Ağustos 2013
    Mesajlar:
    254
    Beğeniler:
    67
    Şehir:
    Mersin
    Seviye:
    deneyerek anlayabılırsınız veya kablo nereye gıdıyorsa bakıp anlayabılırsınız
     
  3. Sefa

    Sefa Alçılı Bünye

    Kayıt:
    9 Haziran 2013
    Mesajlar:
    1.040
    Beğeniler:
    876
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Bisikletlerin standart fren düzeneği; sol-ön sağ-arka şeklindedir.
    Ancak bunu forumda sormak yerine sabit duran bir bisikletin fren kollarını sıkarak da öğrenebilirdiniz.
     
  4. S.R.YILDIRIM

    S.R.YILDIRIM Yeni Üye

    Kayıt:
    3 Şubat 2014
    Mesajlar:
    21
    Beğeniler:
    10
    Şehir:
    Düzce
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Cevabınıza teşekkürler.

    Asıl hedefim; Bu karmaşaya dikkatleri çekmekti. Bisikletten motora binince ya da tersi, sonuçları ağır bir duruma dönüşür. Gençlik yıllarımdaki bisikletler, şimdiki motosiklet düzenindeydi. Şimdiki bisikletlerin fren hususunun nasıl olduğunu ve başkalarının ne düşündüğünü öğrenmek istiyorum.
     
    BFOkuru bunu beğendi.
  5. MehmetAliB.

    MehmetAliB. VivaVelo

    Kayıt:
    20 Ekim 2013
    Mesajlar:
    1.802
    Beğeniler:
    3.785
    Şehir:
    Antalya
    Seviye:
    Sefa Bey'e katılıyorum
    Belki arkadaşımız benim gibi motosiklet kullanan ve bisiklet almayı düşünen biridir. Fren alışkanlığını değiştirmek istemiyordur.
    Bisikletlerde sağ önü, sol ise arka freni kontrol eder. Fakat siz bunu istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz. Ben değiştirdim örneğin. Sadece kabloların yerini değiştiriyorsunuz. Çok kolay
     
    BFOkuru bunu beğendi.
  6. Aytaç Biber

    Aytaç Biber Onursal Üye

    Kayıt:
    4 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    2.164
    Beğeniler:
    2.262
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Bisiklet için doğru olan aynı motosikletlerdeki gibi sağ ön fren olmasıdır ki ben de bisikletlerimi çocukluğumdan beri bu şekilde kullanırım. Çoğu Avrupa ülkesinde de bu şekilde (İtalya, İngiltere vs..) Yurtdışından temin ettiğim hemen her bisiklette frenlerim hep bu şekilde geldi ancak amerika ve uzakdoğuda üretilmiş bütün bisikletler sol ön fren şeklinde geliyor. Piyasa ve bisikletin pazar konjonktürü değiştiğinden beri sol ön fren piyasaya yerleşti. Çoğu kullanıcı, uzakdoğu üretimi ilk bisikletleri ile artık bu şekilde tanışıyor ve öyle gidiyor ama doğrusu sağ ön frendir. Aslında sağ doğrudur demek de tam doğru olmuyor. Esas olan hissiyatınızın ve hakimiyetinizin yüksek olduğu eliniz ile sağ ön freni kullanmanızdır. Solaksanız sol, sağlak iseniz sağ ön fren şeklinde.
     
    S.R.YILDIRIM bunu beğendi.
  7. Sefa

    Sefa Alçılı Bünye

    Kayıt:
    9 Haziran 2013
    Mesajlar:
    1.040
    Beğeniler:
    876
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Aytaç bey, yanlış anlamayın sadece merakımı cezbettiği için soruyorum.

    Bisiklette neden baskın olan elin, ön frene hakim olması gerektiğini düşünüyorsunuz ya da bu konuda yapılan bir deney/çalışma varsa bunu neye dayandırmışlar? :confused:

    Baskın tarafı sağ olanlardan birisiyim ve bisikleti sürerken hız kesmek veya yavaşlamak için hafif bir dokunuşla ön freni, durmak için sert bir hareketle arka freni kullanıyorum. Gerek alışkanlığımdan dolayı olsun gerek sağ el kaslarımın soldakilere göre daha gelişmiş olmasından dolayı olsun gerek bilinç altıma yerleşen refleksif hareketlerimden dolayı olsun, her ne sebeple olursa olsun "sol-arka sağ-ön" şeklinde bir düzenlemeye gitmem benim için oldukça pahalıya patlar açıkçası. Çünkü sağ elim frene asılmaya şartlanmış durumda, sağı öne alırsam bisikletle beraber 1-2 takla atarım herhalde.
     
  8. Aytaç Biber

    Aytaç Biber Onursal Üye

    Kayıt:
    4 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    2.164
    Beğeniler:
    2.262
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Sebep açık.

    Hareket eden cisimleri durdurmaya veya yavaşlatmaya çalıştığınızda enerji ve ağırlık hareket yönüne yığılır. Yani frenleme yönüne. Bu durumda fren yükü arka değil ön lastik üzerindedir. Arka frenle durulması gerektiği bir şehir efsanesidir ve yanlıştır. Fren yaparken her iki freninizi birden kullanmalısınız çünki sadece ön veya sadece arka freni kullanmak hem fren mesafenizi uzatır hem de frenleme esnasında enerji transferinin kontrolsüz dağılımına sebep olur. Bu da frenlemenin şiddetine bağlı olarak düşmenize kadar varacak sorunlara yol açar. Çok kabaca kural şudur. Ön fren yükün aslan payını kaldırır, arka fren ise bisikletinizi dengelemek ve frenlemenize destek olmak içindir. Bu durumda frenlemeye olan etkisi bakımından önceliki ve hayati olan fren ön olduğuna göre dozajlama konusunda da daha hassas olan elim ile ön freni kullanmak daha mantıklıdır. Tıpkı motosikletlerdeki gibi.

    Bu arada, alışkanlığınızı değiştirmeye kalkmayın. Bir önceki mesajımda belirttiğim gibi, muhtemelen bisiklet hayatınıza sağ arka frenli bir bisiklet ile denk gelip başladığınızdan refleksleriniz bu şekilde oturmuş. Değiştirmeye çalışmayın. Ancak ben bisiklete yeni başlayacaklar veya motordan geçiş yapacaklar için hakim oldukları elleri ile ön freni kullanmalarını tavsiye ediyorum. Bu da genelde sağ eldir.
     
  9. Mert C.

    Mert C. Onursal Üye

    Kayıt:
    14 Ağustos 2013
    Mesajlar:
    1.611
    Beğeniler:
    472
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    bir italyan örnek göstereyim, ki üzerine bisiklet tanımam... sol-ön, sağ-arka

    [​IMG]
    büyük boyutlusu: http://i.imgur.com/wNSYtEl.jpg

    ön frenler de, maşanın fren borusunu tutmak için olan kısmı da solda bulunuyor.
    tüm üretim buna yönelik...
     
  10. Sefa

    Sefa Alçılı Bünye

    Kayıt:
    9 Haziran 2013
    Mesajlar:
    1.040
    Beğeniler:
    876
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Bahsettiğiniz, fren esnasındaki yük ve enerji dağılımından haberdarım. Bu yüzden her iki freni de kullanmaya çalışıyorum. Tek freninin kullanılmaması gerektiği alenen ortada olan bir şey ama bana tuhaf gelen şey zaten bu değildi.

    Sözünü ettiğiniz "baskın olan elin, ön freni kontrol etmesi" gerektiği yönündeki düşüncenize takıldım ben. Bir arkadaşımın başına gelen hadise şu; Uzun yıllar bisikletten uzak kaldıktan sonra bir anda aklına esiyor ve bisiklet alıyor. Solak olan bu arkadaşım bir gün ani fren yapmasını gerektiren bir durumla karşılaşıyor ve refleksif olarak sol taraftaki fren koluna asılarak bisikletten uçuyor. Şimdi düşündüğünüz uygulama ile kendimi ve bu örneği hayal ettiğimde benim de başıma bu tür bir şey geleceği aşikar. Çünkü sağ elim baskın durumda, sağ fren kolunu ön frene göre ayarladığımın bilincinde olsam bile reflekslerim beni sağ kolu sıkmaya yönlendirecek ki bu da benim işime gelmez açıkçası.

    Yani bir panik anında baskın olan elim, daha fazla kasılacağı ya da güç harcayacağı için direkt olarak bu elin ön frene hükmetmesi sakıncalı olmuyor mu?
     
  11. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.054
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    İngiltere'de sağ fren, ön tekeri kontrol eder. Neden bilmiyorum, direksiyonla ilgili bir şey olabilir. Gıcıklar o konularda biliyorsunuz.

    Onun dışında, gidonun sağ tarafındaki kumandalar arkayı kontrol ederken (arka fren, arka vites, arka amortisör kilidi) sol tarafındaki kumandalar önü (ön vites, ön fren, ön amörtisör kilidi) kontrol eder.
     
  12. BFOkuru

    BFOkuru Onursal Üye

    Kayıt:
    8 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.902
    Beğeniler:
    4.024
    Seviye:
    Shimano artırıcılarda sol artırıcı ön, sağ artırıcı arka tasarlanmıştır; frenlerin de kafa karışmasın diye bu şekil tasarlanması normal.
    (Pinarello da dahil)
    Aytaç bey zaten kısaca değinmişti.
     
  13. Aytaç Biber

    Aytaç Biber Onursal Üye

    Kayıt:
    4 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    2.164
    Beğeniler:
    2.262
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    1) Marka italyan olabilir ancak üretim uzakdoğu.
    2) Hangi ülke pazarı için toplandığını fotoğraftan bilemezsin.
    3) Maşalar üzerinde kablo yönü soldadır çünki ön fren kablosu sağ fren üzerinden gelince sol bacak üzerine daha düz ve doğal bir line üzerinde ters "L" hattı üzerinde oturur.
    4) İstediğin freni istediğin yönde kullan, hatta hiç kullanma, kimse sana bir şey dayatmıyor.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Konuyu uzatmanın pek manası yok aslında. Ben sadece amerika ve uzakdoğulular bu işin içine girmeden önce yaygın olan kullanım şeklinin sağ-ön, sol-arka yönünde olduğunu belirttim. Motosikletlerde de halen böyledir. İsteyen ön frenini solla, sağla hatta becerebiliyorsa poposu ilede sıkabilir yoksa, bana göre hava hoş. :)
     
    S.R.YILDIRIM ve BFOkuru bunu beğendi.
  14. MehmetAliB.

    MehmetAliB. VivaVelo

    Kayıt:
    20 Ekim 2013
    Mesajlar:
    1.802
    Beğeniler:
    3.785
    Şehir:
    Antalya
    Seviye:
    Motosiklet üzerine sürüş eğitimi aldım tabi doğru fren üzerine de
    Arkadaşlar doğru frende ön frenin oranı arkadan daima daha büyüktür. Bu motosiklette ve bisiklette aynıdır ve fizik kurallarına dayanır. Oran takriben 70ön-30arka, 60ön-40arka şeklindedir. Hatta integral ABS modeller bu şekilde çalışırlar. İnsanların çoğunun baskın eli sağ olduğu için ön fren sağdadır.
    Kimse alışkanlıklarınızı değiştirin demiyor. Normal alışkanlığınız nasılsa öyle devam edebilirsiniz. Ancak işin doğrusunu söylemek lazım. Doğru frende ön frenin önemi daha büyüktür. Daha kısa mesafede durursunuz.
    Fren yapılırken ikinci önemli nokta baskı şeklidir. Fren manetlerini çekerek değil üzerlerine baskı uygulayarak durdurma yapmalıyız. Aynı tetik çekerken yaptığımız baskı gibi veya araba frenine yapılan baskı gibi.
    Önce serbest yolda deneme yanılma yapın. Sonradan ne kadar kısa sürede durduğunuzu göreceksiniz:)
     
    BFOkuru, Sefa, S.R.YILDIRIM ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  15. S.R.YILDIRIM

    S.R.YILDIRIM Yeni Üye

    Kayıt:
    3 Şubat 2014
    Mesajlar:
    21
    Beğeniler:
    10
    Şehir:
    Düzce
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Bu anlatımınızı anlayamadım. "Limon sıkar gibi" deyimini mi bahsediyorsunuz?
    .
    .
    .

    Bu bisikleti düşünüyorum, bugün gittiğimde fren yönleri dikkatimi çekti ki, benim istediğim şekilde değil, bana göre ters konumlandırılmış. Değişmesi kolay mı, riski var mı acaba?
    .
    http://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=129830&p=1617811&highlight=#post1617811
     
  16. MehmetAliB.

    MehmetAliB. VivaVelo

    Kayıt:
    20 Ekim 2013
    Mesajlar:
    1.802
    Beğeniler:
    3.785
    Şehir:
    Antalya
    Seviye:
    limon sıkar gibi diyebiliriz evet. burada anlatılmak istenen freni sert değil yavaştan orta dereceye doğru sıkmaktır. aldığınız bisiklette frenler sertse biraz gevşettirmeniz iyi olur. ayrıca frenin lastiği sıkan yerleri mümkün olduğu kadar birbirine eşit mesafede sıkış yapmalı. örneğin bir taraf iyi çalışmıyorsa lastik titremesiyle kendini belli eder.
    ***
    diğer sorunuza gelirsek. fren yönlerini istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz. sorun olmaz. değişecek olan şey sadece ön kabloların yerleri. bisikletçiler kolayca değişim yaparlar
    :in:
     
    S.R.YILDIRIM ve BFOkuru bunu beğendi.
  17. S.R.YILDIRIM

    S.R.YILDIRIM Yeni Üye

    Kayıt:
    3 Şubat 2014
    Mesajlar:
    21
    Beğeniler:
    10
    Şehir:
    Düzce
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Hidrolik frendede kolay mı acaba?
     
  18. MehmetAliB.

    MehmetAliB. VivaVelo

    Kayıt:
    20 Ekim 2013
    Mesajlar:
    1.802
    Beğeniler:
    3.785
    Şehir:
    Antalya
    Seviye:
    Maalesef o kolay değil. hidrolik frende yağ var çünkü. onun değişimini sadece bisikletçiler yapabilir
     
    S.R.YILDIRIM bunu beğendi.
  19. no haşhaş no vitamin

    no haşhaş no vitamin Onursal Üye

    Kayıt:
    1 Kasım 2013
    Mesajlar:
    2.075
    Beğeniler:
    1.157
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Merida
    Seviye:
    motosiklette arka freni kampana olanları bisiklette v-fren yada mekanik disk fren gibi düşün fazla kaydırmaz. motosikletteki kaydırıp atma olayı kontrolsüz arka frenleme yüzünden olur bisikletlerden 10 larca kat ağır olan motosikletlerde bu yüzden bisiklete göre arka fren pek sık kullanılmaz bisikleti kontrol edebilirsiniz yalnız motosiklet direk yere yapışır ani arka frenlerde, bu yüzden bisiklette arka fren motosiklette ön fren kullanılır genelde.

    şimdi ön fren iyi tutar daha iyi tutar gibi tartışmaya girmek istemiyorum vs falan filan...
    bisiklette ben duruş mesafemi ayarlarım arka fren durdurmadı ise son çare ön freni basıp çekerek motosiklette ki gibi dururum . asla motosiklette ki gibi sadece ön freni kullanmam bisiklette...

    yalnız şöyle bir durum var motosiklette ön fren genelde kullanılır ön teker hiç bir zaman kaymaz fırlatıp atmaz motoru 250 cc ve üzeri için...

    bisiklette ise disk fren sadece ön fren olarak kullanılırsa (motosiklette ki gibi) kontrolsüz olarak bisiklette takla bile attırabilir.

    motosiklette sol el debriyaj vazifesi görür sol ayakta debriyajı değiştirir, bisiklette ise sol el ön fren işine yarar. motosiklette sağ el ön fren işini görürken bisiklette ise arka fren işlemini görür...
     
    S.R.YILDIRIM bunu beğendi.
  20. S.R.YILDIRIM

    S.R.YILDIRIM Yeni Üye

    Kayıt:
    3 Şubat 2014
    Mesajlar:
    21
    Beğeniler:
    10
    Şehir:
    Düzce
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    .
    Cevabınıza teşekkür ediyorum. Motordan da, bisikletten de düşmeye hakkım yok, 2 platinli bel ameliyatlıyım. Risksiz sürüş, zorunlu alışkanlığım oldu artık. Tabii bu, düşmeyeceğim, kaza yapmayacağım, kazaya karışmayacağım anlamına gelmez. Ben önlemlerimle binmeyi sürdürmeye çalışıyorum.
    .
    Fren sistemi bisiklette farklı, motorda farklı olunca; birinden diğerine bindiğimde kargaşa yaşamak istemiyorum, o nedenle soruşturuyorum. Aslında bu KASITLI değişikliği kim bizlere sokuşturduyda, o art niyetlilerin validelerine :evil: benden selam olsun.
    .
    44 yıldır motor sürüş alışkanlığımı istesem de değiştiremem, Salcano LONDON HD fren yön değişimi zormuş galiba, olmadı 2. almayı düşündüğüm bisikletimi de v frenli olanından seçerim.