Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Rüzgar ve bisiklette denge

Konu, 'Yol Bisikleti / Road Bike' kısmında tunacalis tarafından paylaşıldı.

  1. tunacalis

    tunacalis Aktif Üye

    Kayıt:
    16 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    163
    Beğeniler:
    170
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Selam arkadaşlar, bugün "Le tour de France" final stage'i izledikten sonra,havada serinken Beylikdüzü-Kumburgaz arasında küçük bir tur yapim dedim ama hava serin olmasına karşın çok rüzgarlıydı ve böyle rüzgarlı havalarda pek tecrübem yok. Gerçi rüzgar önden ve arkadan esince bir şekilde rüzgarla mücadele edilebilir insan ama e-5 te giderken sağ taraftan sizi yola doğru iten bir rüzgar gerçekten hem yorucu hemde tehlikeli oluyor. Sorum şu, sağ ya da soldan esen rüzgarı nasıl kontrol altında tutuyorsunuz, bir tekniği var mı, çünkü beni inanılmaz bunalttı ?

    Tşk,

    Tuna
     
  2. emreden

    emreden Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    7 Aralık 2006
    Mesajlar:
    508
    Beğeniler:
    311
    Şehir:
    Sabancı Üni - İstanbul
    Bisiklet:
    Corratec
    Seviye:
    aynı sorunu istanbula geldiğimden beri ben de yaşıyorum. sürdüğüm bisiklet MTB fakat gayet savurabiliyor rüzgar beni de. mübarek istanbul havası da ben buraya taşındığımdan beri hep rüzgarlı oluyor nedense tuzla-pendik-kartal taraflarında.

    sanırım denge kurmaya alışmak lazım. dediğiniz gibi karşı yönden esse, hızdan kesecek ama denge bozulmayacak, fakat yan taraflardan gelince acaip bozuyor dengeyi. böyle durumlarda daha yavaş ve emin pedallarla gitmek lazım bence. öyle olunca biraz daha rahat oluyor gidon hakimiyeti.
     
  3. nükleer kedi

    nükleer kedi Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    716
    Beğeniler:
    483
    Şehir:
    Sincan
    Seviye:
    rüzgarın estiği tarafa yaslanarak dengede durmaya çalışırım genelde
     
  4. Ayberk Türk

    Ayberk Türk Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    14 Şubat 2009
    Mesajlar:
    508
    Beğeniler:
    296
    Şehir:
    KONYA-ANKARA-ANTALYA
    Seviye:

    bende katılıyorum bu fikre
     
  5. Selçuk Çilek

    Selçuk Çilek Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    17 Eylül 2007
    Mesajlar:
    696
    Beğeniler:
    1.319
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Rüzgarın "önüne" geçerek.
    Yani fiktif bir tam 45 derece yan rüzgarda eğer hızınızı rüzgar hızının üstüne çıkarabilirseniz , rüzgarın bedeninize vurma açısı
    45 dereceden daha yukarı çıkacaktır ve tam dik açı yerine yan/arkadan esmeye ve sizi hafifte olsa "itmeye" başlayacaktır.
    Yani "emreden" nikli arkadaşın söylediğinin tersine "daha hızlı" gitmeniz dengenizi artıracak "gerçek" (yani meteroroloji değeri değil) rüzgarı daha az hissedeceksiniz.
    Haaaa, bu 50 veya 60 km hız veya daha hızla esen rüzgarlarda yapılması daha zordur ama rüzgarın açısı tam 45 dereceyse yinede gayretle hızınızı arttırın....işe yarayacaktır.
    Daha önce bu konuyu incelemeniz için şu linki buraya eklemiştim
    http://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=41511
    Şu anda "tekerlekler" bölümünde....
     
  6. Ozden Ozturan

    Ozden Ozturan Yeni Üye

    Kayıt:
    22 Nisan 2009
    Mesajlar:
    37
    Beğeniler:
    7
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    ben de haftasonu sahilyolunda ruzgar sebepli kendi basima kucuk bir kaza yaptim, tahmin ettigimden daha etkili oluyormus kuvvetli ruzgar.
     
  7. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    3.119
    Şehir:
    Kapadokya
    Seviye:
    Selçuk bey, 45 derece deyince tam yandan gelen rüzgar olarak mı algılamalıyız? Öyleyse 90 demek gerekmez mi?
     
  8. Mert Dikmen

    Mert Dikmen Yeni Üye

    Kayıt:
    20 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    9
    Beğeniler:
    6
    Şehir:
    Bisikletin Uzeri
    Selcuk Bey,
    sizin gonderdiginiz apparent wind calculator sayfasindan (ki cok guzel bir oyuncak) bahsettiginiz hizli giderek ruzgari arkaya almanin bir semasini gonderebilir misiniz? Bana daha hizli gittikce tam karsidan da ruzgar eser ikisinin toplamini hissedermisiz gibime geliyor.
     
  9. Selçuk Çilek

    Selçuk Çilek Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    17 Eylül 2007
    Mesajlar:
    696
    Beğeniler:
    1.319
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Gürol Bey, sanırım bu kez ben eksik ifade ettim. Tam yandan gelen rüzgar doğal olarak 90 derece ile bedeninize çarpar .Bu rüzgarın estiği hıza siz aynı sürüş hızıyla yanıt verebilirseniz rüzgarın çarpma açısı 45 dereceye düşer.
    Fazla kestirmeden yol almışım..

    Mert Bey,
    Linkteki değerleri "ayarlayarak" gönderemiyorum. Link size "sıfırlanmış" olarak ulaşır.
    Sanıyorum....iki "rüzgarı" tam olarak ayırmak gerekiyor. Yani a)meterolojik değeriyle "esen" rüzgarı...
    b)meterolojik değerle "sıfır" rüzgar ortamı olsada ,bisiklet üzerinde giderken içinde bulunduğumuz gazı ..havayı...yararak geçmemiz gerekiyor..ve buda bize yine önden çarpan rüzgar olarak yansıyor...
    Yani bisiklet üstünde "sıfır" rüzgarı yaşamak için...gittiğimiz yönün aksine...arkadan...gittiğimiz hıza eşit bir rüzgarın bizi bu yöne doğru "itmesi" gerekiyor...sizin hızınız arkadan iten rüzgar hızının üstüne çıktığında doğal olarak yine önden bedeninize çarpan bir rüzgarı...yararak geçtiğiniz havayı hissediyorsunuz.
    Tuna arkadaşımızın sorduğu soruya geri dönersek....yandan çarpan rüzgarın bisiklet üstündeki dengemizi daha az etkilemesi için ,daha hızlı gitmemiz gerekiyor. Bunun artan toplam rüzgar etkisi içinde yapmanın yani yandan çarpan rüzgarın hızı ile orantılı, yani zor olduğunu ilk yanıtımda da anlatmaya çalıştım.
    Ama bisikletçiye çarpan toplam rüzgar değeri arttıkça dengemiz daha da bozulur denklemi oluşmuyor.Denge için rüzgarın çarptığı açıyı düşürebilmek önemlidir.
     
    bfatih bunu beğendi.
  10. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    3.119
    Şehir:
    Kapadokya
    Seviye:
    Düzeltme için teşekkürler. Ben de öyle anladım ama, ifade de tam oturmadı kafamda. O yüzden sordum, şimdi daha net.
     
  11. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    3.119
    Şehir:
    Kapadokya
    Seviye:
    Sanırım şunu da eklemek lazım, giden bisiklet duran bisikletten daha kolay dengede durur. Yavaşladıkça (rüzgarsız ortamda deneyin) denge de zorlaşır.

    Sanırım rüzgarlı ortamda en zoru, yandan gelen rüzgar olduğu halde, yanınızdan büyük araç geçmesidir. Bir kaç saniye rüzgar ters yöne basınç verir, araç gidince normal yöne döner. Rüzgar ve aracın hızı arttıkça tehlike artar.
     
    bfatih ve Mustafa ÇAKAR bunu beğendi.
  12. nükleer kedi

    nükleer kedi Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    716
    Beğeniler:
    483
    Şehir:
    Sincan
    Seviye:
    Bisiklet hızla giderken daha dengede olur bunun nedeni de açısal momentumun korunumu yasasına dayanır. Tekerler belli bir yönde dönerken o yönde dönmeye devam etmek isteyecektir. Siz tekrin yönünü değiştirdiğinizde bu yüzden teker size karşı direnecektir. Cisim ne kadar hızlı dönerse bu dirençte o kadar fazla olacaktır. Bu etkiyi gözlemenin en iyi yolu tekeri elinize alıp döndürmektir. Siz tekeri sağ sola yatırmaya kalkıştığınızda teker size karşı bir direnç oluşturacaktır. Deneyin ve görün
    Bu arada ön tekerin hemen arkasına ters yönde dönen 3. bir tekeri bağladığınızda bu etkinin bozulduğu görülmüştür. Ayrıca Balerinlerin dönerken kollarını kapattıklarında hızlanmaları da bununla alakalıdır. Yıldızların çöktüklerinde hızlanmaları da(bknz. atarcalar(pulsarlar))
     
    bfatih bunu beğendi.
  13. bfatih

    bfatih Yeni Üye

    Kayıt:
    10 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    44
    Beğeniler:
    46
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Selçuk Bey,
    Maalesef ben hala anlayamadım. Mesela bisikletimizin yonu tam kuzeye doğru olsun. Ruzgar da 20km/s hızla doğudan esiyor olsun (Meteorolijeden verilen değer). Bu durumda, bisikletle duruyorken rüzgarı 20 km/s hızla 90 derece açı ile sağdan esiyormuş gibi hissederiz. Bisikletle 20 km/s saatle kuzeye doğru hareket etmeye başlarsak rüzgar 45 derece ile 20xsqrt(2)=34 km/s hızla sağ önden esiyormuş gibi gelmeye başlar. Eğer 20km/s saatten daha yüksek bir hızla hareket edersek bu sefer rüzgarın bizim yönümüzle yaptığı açı 45 ile 0 derece arasında olur. Ama yine sağ önden esiyormuş gibi hissederiz. Yani demek istediğim hızlanarak rüzgarı arkamıza alamayız gibi geliyor bana. Ayrıca rüzgarı da daha az değil daha çok hissederiz.

    Hızlanmak elbette ki dengeyi arttıracaktır, bunun nedeni de "nukleer kedi" nin anlattığı gibi jiroskopik kuvvetler mekanizması.
     
    Selçuk Çilek ve nükleer kedi bunu beğendi.
  14. çağdaş efe

    çağdaş efe Kıdemli Üye

    Kayıt:
    5 Nisan 2008
    Mesajlar:
    200
    Beğeniler:
    83
    Şehir:
    antalya
    Seviye:
    :en kötüsü anlık değişken rüzgar bir kaktırır bir bırakır sanki biri seni yandan tekmeliyor gibi.ne yaslanabilirsin ne de hızlanabilirsin.uzun bir yolda arkadaşım bu yüzden bisikletini tarlaya fırlatmıştı(yokuş aşağı pedallayarak anca 15 km hız yapabiliyorduk karşıdan esen rüzgar yüzünden.):eek:
     
  15. Selçuk Çilek

    Selçuk Çilek Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    17 Eylül 2007
    Mesajlar:
    696
    Beğeniler:
    1.319
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    N.K. nin anlattığı ve denememizi istediği tekerlekle ilgili olguyu teker rulmanların nasıl çalıştığını kontrol etmek isteyen her bisikletçi yaşamıştır...

    Fatih kardeşim ...konuyu hallettik derken....sen çıktın ortaya ve konuya tekrar kağıt/kalem alarak dönmemi sağladın...
    Tşk ederim.... Daha önceleri buraya eklediğim bilgilerle ilgili fantastik yorumlar geldiği için bu belgeyi ekliyorum..
    [​IMG]

    Buradan da anlayacağın gibi aynı bilgilere bende ulaştım...bir tek 20xsqrt(2) de ben = 28.28 buluyorum.

    Lance in teker tasarımlarını da yapan Steve HED te hata yapmamış.
    Apparent Wind Calculator da zaten ne diyor? Arrow points INTO the wind. Yani rüzgar ön çaprazdan esmeye başlıyor.
    İyi ki varsın Fatih!
    Selamlar
     
    bfatih, serkkan, tunacalis ve 1 kişi daha bunu beğendi.