Rulmanlar

Selçuk Çilek

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Eylül 2007
Mesaj
693
Tepki
1.258
Şehir
Ankara
Bu konuda forum arama motorunu çalıştırdım ve başlıklarda genel bir kayıt bulamadım.
Bir sürü deyim ortalıkta dolaşıyor ama ayrıntılı tanımlar ile ilgili de bir konu içeriği bulamadım.
Daha önce açılan bir başlık varsa ....açan arkadaş ve katkıda bulunanlar kusuruma bakmasın...
En azından Türkçe bir link ile kanımca çok önemli bu konu başlığını açmak istiyorum.
Büyütmek için linkteki sayfanın üzerine tıklayınız:

(link)

Ayrıca hepinizin tanıdığı SKF linki...türkçe linkte olmayan rulman örnekleri için

(link)

Ayrıca temsilciliğini aldığımız ve dünya çapında piyasanın en iyi minyatür rulman üreticilerinin birinin ürünleri hakkında sizlere yakında bilgi aktaracağım.
Bu üreticinin gamında yarı seramik ve ful seramik ..hem silikon nitrid (Si3N4) hem de Zirkonium (ZR02) ..olanlar var.

Ayrıca teknik konularda meraklı arkadaşların bu konuya ekleyecekleri linklere ve yapacakları katkıya da peşinen teşekkür ederim.
 
Scudo

zafer sayin

Daimi Üye
Kayıt
15 Kasım 2006
Mesaj
266
Tepki
251
Şehir
bursa
Selam Selçuk bey
İleride bu rulmanları getirecekseniz hiç rulman aramıyalım.Full seramik rulmanlar haricindeki rulmanları özellikle yarı seramıkleri bisikletlerde kullanabiliriz.Full seramikler hafif olmalarına rağmen özellikle göbeklerde kırılganlilkları yüzünden şimdilik (teknolojik açıdan) sakıncalı. Silikon nitrid (Si3N4) de de kullanım olarak bir problem yok birde bilyeleri seramik bilye yataklarının titanyum olanları var,işte onlar tadından yenmez.
 
  • Beğen
Tepkiler: Selçuk Çilek

Hasan Çağri

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Ağustos 2006
Mesaj
4.541
Tepki
4.701
Şehir
Bostancı, İstanbul
Bisiklet
Specialized
Valla Selçuk abi bisiklet bitsin bütün göbekleri vs seramik ağırlı olan rulmanlarla değiştircem değiştirildikleri ölçüde... Bu yazılar iyi oldu...
 
  • Beğen
Tepkiler: Selçuk Çilek

Selçuk Çilek

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Eylül 2007
Mesaj
693
Tepki
1.258
Şehir
Ankara
Full seramikler şu anda Zafer Beyin de söylediği gibi göbekler için deneme aşamasında. Bu deneme şu anda seçkin 50 bisikletçi ile yapılıyor ve bana gelen bilgilerde 380000km deneme sürüşleri sorunsuz geçilmiş. Hedef daha çok bisikletçiyle 10 milyon km yi sorunsuz (sıfır hata) gerçekleştirmek.
Zaten hem pahalı hem de problem oluşturabilecek bir ürünü kimseye önermediğimi arkadaşlar biliyor.
Dolaysıyla şu anda kafeslerin titanyum ve bilyaların Silikon Nitrid veya Zirkonyum olanları sorunsuz çalışıyor zaten.
Silikon Nitrid bilyalılar Zirkonium olanlardan daha pahalı.Tüm göbek ve çapları düşünürsek her ihtiyacı karşılamak olanaksız.
Seramik rulmanların sanayide ilerleyişi artık durdurulamaz. Dişçinin ağız matkabından tutunda ,model yarış araçları ve yüksek devirli çalışılan her ortamda bunlara rastlamak mümkün.
MTB dışında özellikle yol bisikletçilerininde "ağırlık/hafiflik" konusunun içinde ve dışında da çok ilgi göstermeleri gerektiği bir alan olduğuna kesinlikle inanıyorum.
Lastiklerde akışkanlık arayan bir bisikletçi, rulmanların akışkanlığını 'es' geçemez.
İmalatçının bu konuda piyasa öncülerinden olması ve mikro rulmanları da yapabilmesi önemli bir referanstır.
Konuyla ilgili haberlerimi (mizi) bekleyiniz lütfen.
 
  • Beğen
Tepkiler: d.berkay

Hasan Çağri

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Ağustos 2006
Mesaj
4.541
Tepki
4.701
Şehir
Bostancı, İstanbul
Bisiklet
Specialized
BAslında Seramic rulmanlar sertleştirilmiş Ti yada Zr alaşımlarının üzerine plazma haline Seramik malzeme püskürtülerek yapılıyor...

Plazma işlemide ufak parçalarda özellikle rulman vs gibi parçalarda oldukça maliyetli oluyor haliyle... Fakat yüksek sertlik ve yüksek yüzey pürüzsüzlüğü sayesinde Al den daha az malzeme ile kafes üretilip üzerine seramik kaplanarak daha az malzeme ile daha yüksek akışkanlık ve hafiflik sağlanmış oluyor...

Fakat bu seramik yüzey ani darbelerde oldukça kırılgan olabiliyor bu sebeple tamamen seramic kaplama şuanda aldı başını gidiyor diyebiliriz...

Bilyaların üretimi ise oldukça meşatli bir kaç kez ısılişlemden geçmeleri gerekiyor . Çünkü dış yüzeyleri sery iç kısımları ise daha yumuşak olmalıki darbeleri karşılayabilecek elastikiyeti sağlasın... Fakat burdada genelde çelik üstüne plazma kaplama tercih edilebiliyor... Ama Zirkonyum Silikon nitrit gibi sert malzemelerin ısıl işlemleri biraz daha zor olduğu hatta ufak parçalar olduğu için daha da zor olduğu için fiyatlar oldukça yüksek...

Ben makine mühendisliği öğrencilik bilgimle bildiklerim bu kadar eksiğim yada yalnışım varsa düzeltirseniz sevinirim...
 

zafer sayin

Daimi Üye
Kayıt
15 Kasım 2006
Mesaj
266
Tepki
251
Şehir
bursa
@H.Çağrı
Herkeze kolay gelsi aşağıdaki linkden her türlü rulmana ulaşabilirsiniz .Eğer istersen bendeki bir bisiklet dergisinde rulmanlarla ilgili bir makale olacaktı istersen sana onuda yollıyabilirim....... (link)
 

Hasan Çağri

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Ağustos 2006
Mesaj
4.541
Tepki
4.701
Şehir
Bostancı, İstanbul
Bisiklet
Specialized
Buna sevinirim gerçekten...
 

samsung

Daimi Üye
Kayıt
26 Mart 2008
Mesaj
241
Tepki
194
Şehir
bursa
selçuk bey bu gidişle bizi yurtdışından parça aramak zorunluluğundan kurtaracak galiba..başarılar dileriz..bizde böylece istediğimiz ürünü rahatlıkla bulabileceğiz herhalde...
 
  • Beğen
Tepkiler: Selçuk Çilek

Selçuk Çilek

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Eylül 2007
Mesaj
693
Tepki
1.258
Şehir
Ankara
Rulman bakımı:
Rulman ömürünü etkileyen bir sürü faktör vardır.Bunları üç ana gurupta toplayabiliriz.Yüksek yanal yükler,korozyonu tetikleyen kimyasallar ve kullanılan alanda uygun rulmanların dışında rulmanların kullanılmalarıdır.
Ancak periodik bir bakım alışkanlığı rulman ömrünü uzatabilir.
Rulman bakım sıklığı kullandığımız rulmanın imalat çıkışında üretimi ne tür bir yağlamayla terk ettiğiyle bağlantılıdır.
Kauçuk (lastik) contalı rulmanlar veya Ultra contalı (yeşil renk) rulmanlar aslında bakım gerektirmez ve içindeki gres ömürü rulman ömürü ile birlikte son bulur.
Metal contalı ve mineral yağ veya gres içeren rulmanlar sürekli bakım gerektirir.

Bilyalı rulmanlar: Genelde kullandığımız bu rulman türü büyük yükler kaldırabilirler.
Bunu bilya ile rulman kasnağı ve/veya kasnak yanakları arasındaki çok küçük temas noktaları üzerinden yaparlar.Bunu yaparken sürtünme,toz ve fizik kuralları ile mücadele ederler.
Rulman içine ulaşan küçük partikeller bilyaların üzerinde "düz" bölgelerin oluşmasına neden olurlar.Rulmanı parmaklarınızın arasında çevirdiğinizde takılma gibi bir his oluşması bu düz alanların adediyle orantılıdır.
Bilyalar üzerinde oluşan bu düz alanlar rulman ömrünün azalmasının başlangıcıdırlar.Rulman fiziksel olarak artık tam yuvarlak dönmemektedir.Bu hem rulmana ama ayrıca onun bağlı olduğu mil veya şaftlar üzerinden diğer rulmanlara veya aksama zarar vermeye başlar.
Bisiklet üzerindeki buna en iyi örnek bozuk orta göbek rulmanlarının daha küçük ve zayıf olan pedal rulmanlarında ortaya çıkardığı hasardır.
Rulman temizliği:
Rulmanları temizleme işlemi onları bir gece tiner veya fren hidroliği içinde bırakmanızla başlar.Bu işlem rulmanın içindeki metal dışı oluşumların çözülmelerini sağlar.
Bir gün sonra rulmanları temizleme solüsyonundan çıkarıp açık havada kurumalarını sağlayınız.Sonra tüm toz,eski gres kalıntıları ve diğer partikeller kompresör tabancasından çıkan basınçlı hava ile çok iyi temizlenmelidir.
Sonra "temizlenmiş" rulmanın kasnağına bir damla mineral yağ damlatılarak parmaklar arasında çevirerek test edilmelidir.
Eğer halen takılmalar hissediliyorsa solüsyonda bırakma işlemi tekrarlanmalıdır.

Takıntısız bir yaşam dilerim.