Rulman ile bilyenin farkı

halil halil

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Eylül 2010
Mesaj
986
Tepki
1.564
Yaş
40
Şehir
New Caledonia
Eskiden seçmeli yabancı dil fransızca olduğundan ve diğer nedenlerden
limize rulman bilya olarak geçmiş ve sanayi vb yerlerde insanların bilya demesini yadırgıyorsanız yanılıyorsunuz.

fransızcası
"Roulements à billes"

ingilizcesi
"ball bearing"

bear yuvarlanmak anlamında
ball u da biliyorsunuz.

fransızcada da roulement "roll" anlamında
billes te tabiki ball

yani forumda ters giden bir şeyler var :)

artılar beyler
 
  • Beğen
Tepkiler: Hayrettin
Scudo

makineci

Üye
Kayıt
9 Temmuz 2008
Mesaj
86
Tepki
70
Şehir
İstanbul
İsim
Kemal Serhat
Bisiklet
Merida
Olmadı maalesef.

Bearing yataklama anlamında kullanılır. Dilimize nasıl geçti, doğru mu yanlış mı bilemem ama teknik anlamda rulman daha doğru olur. Bilya dediğimiz rulmanın içindeki metal toplar.

Hadi bilyalı rulman diyelim biz buna.
 

amoush00

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Mayıs 2015
Mesaj
1.319
Tepki
1.104
Yaş
49
Şehir
Ankara
İsim
Emrah Çetintaş
Başlangıç
2012—13
Bisiklet
Geotech
E peki bir jant seti alırken abi bu rulmanlı, bu bilyalı ayrımını neden ve nasıl yapıyorlar? farklı olan sistem ne?
 

Mosso Relativo

Aktif Üye
Kayıt
3 Haziran 2016
Mesaj
132
Tepki
47
Şehir
Balıkesir
Bisiklet
Mosso
Ben orta göbeği rulmanlı zannediyordum.. Sol tarafını bi söktüm.. Kapagın içinde bilyeler.. Rulmanlı göbekler aynı zamanda bilyeli mi oluyor :)
 

Mosso Relativo

Aktif Üye
Kayıt
3 Haziran 2016
Mesaj
132
Tepki
47
Şehir
Balıkesir
Bisiklet
Mosso
@Gültekin R. Demirkaya aynen ben de öyle biliyordum.. Aynakolu falan söktüm.. Sol taraftaki göbek kapağını cıkardım.. Bi baktım kapagın içinde bilyeler... Kapak da aynı o linkteki verdiğiniz gibi..

Her pedal cevirdigimde tak tak diye ses geliyordu.. Bilyelere baktım gres yok.. Gresledim.. Taktım.. Ve sorun gitti...

Ben de rulmanlı sanıyordum.. Bilyeleri görünce sasırdım.
 

Gültekin R. Demirkaya

Forum Demirbaşı
Kayıt
28 Haziran 2013
Mesaj
422
Tepki
275
Yaş
45
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Kron
@Mosso Relativo Allah Allah...ben bir sürü Rulman gördüm hiç sol kapak kısmında duymadım görmedim. Akışkanlığı arttırmak için herhalde. Esas bilyeler kasetin içinde zaten. Onu da kırmak bükmek dağıtmak zor. Millet 10.000-20.000 km'den sonra eskidiğinden kirlendiğinden sıkıntı çıkarttığı için değiştiriyor
 

caşş06

Üye
Kayıt
7 Aralık 2016
Mesaj
82
Tepki
60
Yaş
33
Şehir
ankara
İsim
tanbaha
Bisiklet
Cannondale
Rulman kapalı bir sistemdir toz pislik alması daha zordur.Rulmanlı bir göbeği elinizle çevirerek anlayabilirsiniz,yağ gibi döner.Bilyalı göbeki çevirdiğinizde parmağınızın ucunda bilyanın içerde olan hareketini hissedeceksinizdir.tırtır die.Düz yolda rulmanlı göbek bisiklet dik gittiği sürece akışkanlığı daha iyidir bilyalıya göre.Ama virajlı yolda bisikleti sağa-sola yatırıyorsanız bilya heryönlü döndüğü için daha iyi çalışır kasıntı yapmaz.Ben genede rulmanlı göbeği tercih ederim.Bisikletin ivmelenmesi bile fark ediyor.20 000 km sonrada rulmanı çıkarıp atıp yenisini takıyorsunuz bir ömrü var.
 

Edip D.

HTFU!
Kayıt
12 Haziran 2011
Mesaj
3.625
Tepki
5.376
Şehir
Sarıyer, İstanbul
Başlangıç
2000—01
Bisiklet
Diğer
Jantlarda, özellikle alt segment jantlar ve Shimano'nun her segmentinde kullanılan, cup and cone bearing, yani Türkçe'ye bilyeli olarak geçen göbekler ve daha üst segment jantlarda kullanılan cartridge bearing, yani rulmanlı denilen sistemler olur. İkisi de "bearing" olarak geçer.

Rulmanın içinde de bilyeler vardır. Üzerindeki siyah plastik kapağı çıkarırsanız zaten bu bilyelere direk ulaşabilirsiniz. Ama rulman kapalı bir sistem olduğu için sürtünmesi daha azdır ve çok daha rahat döner. Bozulduğunda ise rulmanı tamamen değiştirmeniz gerekir. "İçinde kırılan bilyeyi değiştireyim de devam edeyim" diyemezsiniz. Gerekli ekipmanınız tam (bearing press, installer vs) ise bakımı kolaydır.

Cup and Cone denilen bilyeli sistemler açık sistemlerdir. Zaten jant kapağını açıp, mili kontrolsüz şekilde çıkarırsanız hepsi pıtır pıtır yere dökülüverir. Çabuk kirlenir, sürtünmesi daha fazladır. Ama iyi bir bakımla evladiyelik olarak kullanılabilir. İçinde bilyesi kırıldığında sadece o bilyeyi değiştirip devam edersiniz. Bakımı rulmandan biraz daha teferruatlıdır. Ama bakım için çok çok özel aletlere ihtiyaç duymazsınız.
 

furkantrojka

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Mart 2016
Mesaj
701
Tepki
1.142
Yaş
32
Şehir
Antalya
İsim
Furkan
Bisiklet
Diğer
Aslında hepsi rulman denebilir. Açık ve kapalı sistem diyelim biz bunlara. Forumda rulmanlı/bilyalı muhabbetlerini duyduğumda ilk, benim de kafam karışmıştı. Rulman zaten bilyalı bir sistem değil mi diye. :D
Rulmanlı diye geçen kapalı sistemlerde mile geçen bir iç halka, dış aksama geçen de bir dış halka vardır. Bunlar sabitlenir/çakılır v.s sonra da rulmanın içerisinde bulunan kapalı sistem sayesinde döner. Bakım gerektirmezler, ömürleri vardır.
Bilyalı denen açık sistemlerde ise iç ya da dış halka yoktur. Bilyalar mil ile dış aksam arasında dizilmiştir ve sistem iki tarafından "genellikle" vidalı kapaklar ile kapatılmıştır. Bakım gerektirirler ve ömürleri yoktur denebilir. Bilyaları değiştirip, istediğiniz kadar kullanabilirsiniz.
 

halil halil

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Eylül 2010
Mesaj
986
Tepki
1.564
Yaş
40
Şehir
New Caledonia
Beyler rulman deyince sizin akliniza bisiklete taktiklariniz mi geliyor :D
 

Ozan k.

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Haziran 2014
Mesaj
2.027
Tepki
2.738
Şehir
İstanbul
Bisiklet
KTM
Rulman daha akıcı diye bir inanış var. Aslında biri açık ve bakımı daha kolay olan Ball bearing sistem yani bilyeli, diğeri de kapalı yani dışarıdan su girmesi daha zor ama bakımı da daha zor olan rulman sistemi.

Mesela Shimano nun tüm Jantları duracak dahil bilyeliydi şimdi değiştirdilermi bilmiyorum ama tercih meselesi. Ben bilyeli isterim çünkü onun bakımını kendim yapabiliyorum. Anlamayan biri için rulman daha iyi olabilir senede bir kez kontrol et yeter
 

Fakir Kemancı

Daimi Üye
Kayıt
25 Ocak 2015
Mesaj
247
Tepki
275
Yaş
33
Şehir
Lüleburgaz
İsim
Serkan G.
Bisiklet
Salcano
peki ya titanyum yataklı seramik rulman nasıl oluyor, hadi bunu da açıklayın.
 

alperr125

Daimi Üye
Kayıt
12 Haziran 2016
Mesaj
303
Tepki
266
Şehir
Istanbul
İsim
Alper
Bisiklet
Merida
Bisikletinle barisik ve mutluysan bilyeli rulmanli hikaye.
rulmali bisiklet offf cok acayip akici bilyeli zor akiyor falan cok inanilmaz fark edilir degil bu.

Sunu soyleyim cin mali rulmanli gobektense bilyali shimano daha iyidir.

Bisikletini havaya kaldirirsın iki tekerde kendi kendine bir ileri bir geri donuyorsa o gobekte durum iyidir bence
 

halil halil

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Eylül 2010
Mesaj
986
Tepki
1.564
Yaş
40
Şehir
New Caledonia
zarfına , kafesine , habbesine göre rulmanlı yada bilyalı diye ayrım yoktur
rulman=bilya dır
çekirdeklerine ise habbe denir

örnek veriyorum



bilyalı rulmanlı ayrımı çocukların kendi aralarında uydurduğu bir kelime yanılgısı

kafessiz rulmanların kafesli rulmanlara göre bazı yerlerde avantajı da olur
o yüzden shimano hala kullanıyor.
yanal yüke daha etkilidir vb
 
  • Beğen
Tepkiler: dgncsk

Mehmet Altuğ

surrender.to.music
Kayıt
10 Ağustos 2008
Mesaj
2.054
Tepki
7.379
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Scott
İngilizce'de "cartridge bearing" diye geçiyor zaten bizim "rulman" diye tabir ettiğimiz parça :)
 

alperr125

Daimi Üye
Kayıt
12 Haziran 2016
Mesaj
303
Tepki
266
Şehir
Istanbul
İsim
Alper
Bisiklet
Merida
ingilizcede roller bearing diye gecer aslinda ki rollerde tek basina bilye veya rulman anlaminda soylenir. bearing zaten yatak oluyor roller yatagin tipi aslinda. cartridge bearing kartus yatak yani tak cikar bir modul gibi olan anlaminda ayna kol yataginda kullanilan genel tabir.

Rulman tipine gore cok cesitlidir 6 serisi bu yataklarda kullanilan tek sira bilyali rulmanlardir. Her rulman iyidir rulmanli olan superdir denemez C yani bosluk kriteri onemlidir ve kafesli rulmanlarin eksenel yuklemeye toleranslarida dusuktur.