Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Rubledeki dişli sayısının önemi?

Konu, 'Vites - Çekiş Sistemi' kısmında Gökhan Akkaya tarafından paylaşıldı.

  1. Gökhan Akkaya

    Gökhan Akkaya BilgisayarKurdu

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    431
    Beğeniler:
    240
    Şehir:
    İstanbul / Üsküdar
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    Arkadaşlar SRAM X9 arka göbek aldım ve bunun yanına 9'lu ruble almam gerekiyor.
    Dişli sayılarında farklılıklar olduğunu görüyorumi nasıl bir dişli alırsam rahat ederim?

    Ayrıca 7'li dişliden 9'lu dişliye geçince bisikletin maxsimum hızı ne denli değişir?
     
  2. Uğur S.

    Uğur S. Onursal Üye

    Yaş:
    35
    Kayıt:
    4 Nisan 2014
    Mesajlar:
    1.897
    Beğeniler:
    2.103
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    hsnbykkls ve Gökhan Akkaya bunu beğendi.
  3. MUSA Ç.

    MUSA Ç. Kıdemli Üye

    Kayıt:
    15 Aralık 2013
    Mesajlar:
    337
    Beğeniler:
    437
    Şehir:
    Şile / İstanbul
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    En büyük çarkı 48 dişli bir aynakol ile en küçük dişli 11 olan bir rubleye sahip, 21 vites bir bisikletin hızıyla, aynı oranlara sahip 27 veya 30 vitesli aynı bisikletin hızları müsavidir, eşittir.
     
    suat akman bunu beğendi.
  4. suat akman

    suat akman Onursal Üye

    Yaş:
    43
    Kayıt:
    30 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.879
    Beğeniler:
    2.791
    Şehir:
    Muğla - Bodrum
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Musa Bey'in dediklerine katiliyorum. Daha once yaptigim bir aciklamada da denildigi gibi:

    RUBLE (arka dişli seti)
    “Ruble üzerindeki dişli sayısı / bisikletin vites sayısı ne kadar çok olursa o kadar hızlı gidersiniz” bir hurafedir!
    Bir rublenin en küçük dişlisi 11’lidir ve en yüksek hiza ulaşmakta kullanacağınız ruble dişlisi budur. kullandığınız ruble setine Gore en küçük dişliniz 12’li, 13’lu veya 14’lu de olabilir.
    Ruble setleri genel olarak 6, 7 ve 8 olarak yaygındı. Bu setler özel bir teknik detay yoksa, kaset modeller ise teker göbeği değiştirilmeden uyarlanabilir. Ayrıca bu sayıdaki rublelerde zincir değiştirmeniz gerekmez. Ancak zincire dair alttaki ek açıklamayı okumanızı öneririm.
    Ancak 9’lu, 10’lu veya 11 li rubleye geçecekseniz, zinciri değiştirmeniz gerekecektir. Çünkü 8’li sistem sonrası Tum sistemler için zincir kalınlığı farklılaşır ve uyum sorunu yaratır.
    Arka ruble değiştiğinde vites sayısına uyumlu olarak yeni vites kolları ve arka aktarıcı almanızda gerekecektir.

    Peki hızı etkileyen en küçük dişli ise dişli sayısındaki artış neye yarar? Vites aralığınızı genişleterek performans kaybını minimize etmenizi ama ayni oranda tırmanış ve çekiş kolaylığı elde etmenizi sağlar. Arka ruble dişlisi büyüdükçe pedal devrinizi yükselecek, tekere aktarılan devir gücü düşecek ancak pedala uyguladığınız güçte ayni oranda azalacaktır. Bu daha dik yokuşları daha kolay tırmanmanızı, yüklü tur bisikleti kullanıyorsanız ağır yükteki bisiklete kolayca çekiş gücü vermenizi sağlar.

    Kisacasi en kcuk dislinizin boyu mevcut dislinizle ayni ise bir sey degismez hiz oraninda.
    Aynakolu buyuturseniz farkedebilir. Onu da soyle aktarmistim ozetleyerek:

    AYNAKOL (Krank / On dişli set ve pedal kolu)
    Aynakol çapının / diş şayisinin küçük olması pedalı daha kolay çevirmenizi sağlar.
    Aynakol çapının / diş şayisinin büyük olması pedal çevirirken uygulayacağınız gücün artması demektir. Ancak büyük aynakol dişlisi ile yapacağınız bir devir, teker devrinin daha fazla olmasını sağlayacaktır. Bunda ruble dişlisindeki o an kullanılan oranda önemlidir.
    Basit bir örnekle açıklarsak:
    Aynakol 42 – 32 – 24 Ruble 11 – 32
    kullanılan oran 42 on + 11 arka ve kadans 80devir dakika ise
    Hız = 38,5 km/saat olur

    Aynakol 48 – 36 – 26 Ruble 11 – 32
    kullanılan oran 48 on + 11 arka ve kadans 80devir dakika ise
    Hız = 44 km/saat olur

    Umarim fikir vermistir ;)
     
  5. Gökhan Akkaya

    Gökhan Akkaya BilgisayarKurdu

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    431
    Beğeniler:
    240
    Şehir:
    İstanbul / Üsküdar
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    Kesinlikle her satırını anlayarak okudum, sormadığım ancak ihtiyacım olan bilgileri de öğrendim.
    7'li sistemdeki zincirim 9'lu göbek ve rubleden sonra değişecek anlaşılan.

    Bir soru daha sormak istiyorum. Bende KRON XC150 var. Bunun arka aktarıcısı 9'lu ruble için uygun mu?
    Kısa bir süre idare etmelik bir biçimde kullanabilir miyim?
     
    Uğur S. bunu beğendi.
  6. Uğur S.

    Uğur S. Onursal Üye

    Yaş:
    35
    Kayıt:
    4 Nisan 2014
    Mesajlar:
    1.897
    Beğeniler:
    2.103
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    Sizdeki XC150'nin arka aktarıcısı hangi model? Yazabilirseniz bilgisine ulaşabiliriz.
     
    Gökhan Akkaya bunu beğendi.
  7. Gökhan Akkaya

    Gökhan Akkaya BilgisayarKurdu

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    431
    Beğeniler:
    240
    Şehir:
    İstanbul / Üsküdar
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    Arka aktarıcının modeli : Shimano Tourney TX35

    54.jpg
     
  8. suat akman

    suat akman Onursal Üye

    Yaş:
    43
    Kayıt:
    30 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.879
    Beğeniler:
    2.791
    Şehir:
    Muğla - Bodrum
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Bu model 7 vites icin uygun olmali bildigim kadari ile.
    Mantiksal olarak bir sekilde ayarlayip ilk 7 disliye uygun calistirabilirsiniz.
    ANCAK!
    6/7/8 vites sisteminde ruble disli araliklari ve zincir kalinligi, 9 sistem, 10 sistem ve 11 sistemden farklidir. Dolayisi ile bu sistemlere uyumlu vites kollarinin aktarici gecisi icin kullandigi tel cekme oranida farklidir.
    Uzun lafin kisasi olmaz, sorun cikarir, surtme sesi yapar, dis atlar, hasar verir...
     
    Makula 06, Gökhan Akkaya ve Uğur S. bunu beğendi.
  9. Gökhan Akkaya

    Gökhan Akkaya BilgisayarKurdu

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    431
    Beğeniler:
    240
    Şehir:
    İstanbul / Üsküdar
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    Düşündüğüm gibi, masraf katlanarak artacak galiba. Göbeğin haricinde 9'lu ruble - 9'lu zincir ver 9'lu aktarıcı da lazım.
     
    suat akman bunu beğendi.
  10. suat akman

    suat akman Onursal Üye

    Yaş:
    43
    Kayıt:
    30 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.879
    Beğeniler:
    2.791
    Şehir:
    Muğla - Bodrum
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Sonra 9'lu aynakol :)
    Gerci aynakol bir sure idare edebilir.
    "Daha cabuk asindiriyor zinciri uyumsuzsa" diyorlar ama guvenilir bir kaynakta okumadim, denemedim...
    Soyle dusunun; zamanla bunlar degisecekti zaten. Erken degisime gittiniz ve daha ust parcalarla uzun sure keyif ve performansla kullanacaksiniz ;)
    Elbette nakit sıkıntısı cogumuzun derdi :(
     
  11. Gökhan Akkaya

    Gökhan Akkaya BilgisayarKurdu

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    431
    Beğeniler:
    240
    Şehir:
    İstanbul / Üsküdar
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    Aktarıyıcı kullanamama sebebim zincirin kalınlığından mı kaynaklanıyor?

    Ya ben artık amatörlükten çıkıp düzgün birleşenler almak istiyorum. Arka göbeğe bile 2. el 130 liraya göbek aldım. Ama bütün bu masraflar bir anda gelince kötü oldu tabi. Zaten kış aylarındayız, yaza bomba gibi çıkacağım :) Ruble ve zincire falan param fazlasıyla yeter ancak saçma sapan bir aktarıcıya para harcamak istemiyorum. İkinci el bölümündeki XTR'ler falan ilgimi çekiyor.
     
    Son düzenleme: 22 Ocak 2015
  12. suat akman

    suat akman Onursal Üye

    Yaş:
    43
    Kayıt:
    30 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.879
    Beğeniler:
    2.791
    Şehir:
    Muğla - Bodrum
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Yerli mali/yerli esnaf taraftari olsam da yinede uygun fiyatli kargo saglayan, 75.-€ bedeli gecmeyecek alisverislerle yurtdisindaki chainreactioncycles, merlincycles vb. siteleri onerebilirim. Ornegin 8 euro'ya 9 lu shimano / sam / selcof zincir, 16 euro'ya deore ruble bulabiliyorsunuz. Kalite arttikca fiyatlar artiyor ancak Turkiye'den daha cazip! Turkiye'de teki 85 TL olan lastikleri 13 euro adet bedelle almistim. Zincir ve rubleyide. Yaza kadar 75 euroluk paketlerle 2-3 kez alisveris yapsaniz kaliteli ve uygun parcalara ulasirsiniz. Gobekler bazen cok cazip indirimlere giriyor ;) Kargo sureside bu durumda sizi cok uzmez sanirim...
    Bu alternatifide bir dusunun :)

    Aktariciyi kullanamama sebebiniz zincir kalinligindan ziyade, ruble dislilerinin arasindaki mesafenin 7 li ve 9 lu rublede farkli olmasindan kaynaklaniyor. Bu nedenle 7 li vites kolu ve aktaricinin tel cekme orani, 9 lu vites kolu ve aktarici ile ortusmuyor. Dolayisi ile disli aralari farkli olan 9 lu rublede 7 li vites kolu ve aktarici olmasi gereken konumdan daha fazla tel cekme orani uygulayarak yanlis noktalara hareket ediyor. Sonuc olarak vites/zincir dogru disliye dogru konumda gecemiyor.
     
  13. Gökhan Akkaya

    Gökhan Akkaya BilgisayarKurdu

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    431
    Beğeniler:
    240
    Şehir:
    İstanbul / Üsküdar
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    Yurtdışı kaynaklı da alışverişlerim oldu ancak bir kolye için 2 ay beklediğimi hatırlıyorum ben. Aliexpress falan üzdü biraz beni :)
     
  14. suat akman

    suat akman Onursal Üye

    Yaş:
    43
    Kayıt:
    30 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.879
    Beğeniler:
    2.791
    Şehir:
    Muğla - Bodrum
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Vites sistemindeki ruble dişli sayısına göre vites kolu, vites aktarıcı ve tel çekme oranının neden farkli oldugunu bu tabloyu inceleyerek çözebiliriz sanirim. Sheldon Brown sitesinden alınan bu tabloda hangi vites sisteminde hangi dişli kalınlığı ve dişliler arası boşluk mesafesi kullanıldığı yazıyor. Eğer bu değerler örtüşmezse farkli bir vites sistemi ve sistem bileşenleri uyum gösteremez.

    Marka - ModelMerkezden MerkezeDişli KalınlığıDişliler Arası GenişlikToplam Genişlik
    Spacing
    5-speed
    Standart 5 Speed5.5 mm2.0 mm3.5 mm24.0 mm
    6-speed
    Standart 6 Speed5.5 mm2.0 mm3.5 mm29.5 mm
    Sun Tour "Ultra"5.0 mm1.85 mm3.15 mm26.9 mm
    Freewheel 6-speed
    Sun Tour Accushift XCD-6 6 Speed5.5 mm2.0 mm3.5 mm29.5 mm
    7-speed
    Shimano HG 7 Speed5.0 mm1.85 mm3.15 mm31.9 mm
    Shimano IG 7 Speed5.0 mm2.35 mm2.65 mm32.4 mm
    Sachs 7 Speed5.0 mm1.8 mm3.2 mm31.8 mm
    SRAM Freewheel 7 Speed5.0 mm1.8 mm3.2 mm32.8 mm
    Sun Tour "Ultra"5.0 mm1.85 mm3.15 mm32.4 mm
    Freewheel 7-speed
    Sun Tour4.8/5.0 mm2.0 mm3 x 2.8 mm(L)31.5 mm
    3 x 3.0 mm(H)

    8-speed
    Campagnolo 8-speed5.0 mm1.9 mm3.1 mm36.9 mm
    Mavic 8-spd w/rounded dogs5.2 mm2.0 mm3.2 mm37.0 mm
    Shimano 8-speed4.8 mm1.8 mm3.0 mm35.4 mm
    Sachs 1997 8-speed5.0 mm1.8 mm3.2 mm36.8 mm
    Sachs 1998+8-speed4.8 mm1.8 mm3.0 mm35.4 mm
    SRAM Cassette 8-speed4.8 mm1.8 mm3.0 mm35.4 mm
    SRAM Freewheel 8-speed5.0 mm1.8 mm3.2 mm36.8 mm
    Sun Tour MicroDrive 8-speed4.8/5.0 mm2.0 mm3 x 2.8 mm(L)36.5 mm
    4 x 3.0 mm(H)

    9-speed
    Campagnolo 9-speed4.55 mm1.75 mm2.8 mm38.2 mm
    Shimano 9-speed4.34 mm1.78 mm2.56 mm36.5 mm
    SRAM 9-speed4.34 mm1.8 mm2.54 mm36.5 mm

    10-speed
    Campagnolo 10-speedVariable (note)1.7 mmVariable (note)38.8 mm
    Shimano 10-speed3.95 mm1.6 mm2.35 mm37.2 mm

    11-speed
    Campagnolo 11-speedVariable (note)1.6 mmVariable (note)40.1 mm
     
    DR.Senih ve MUSA Ç. bunu beğendi.
    Son düzenleme: 22 Ocak 2015
  15. Tahir Keskin

    Tahir Keskin Onursal Üye

    Yaş:
    31
    Kayıt:
    22 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    3.277
    Beğeniler:
    4.037
    Şehir:
    Kocaeli, Gölcük
    Adı:
    Tahir Keskin
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Bende 3x7 tur bisikleti var. Aldıktan bir süre sonra sizin gibi performans artırma düşüncesiyle ruble değişimini masaya yatırdım. Çok masraf çıkacağı için vazgeçtim. Bence elinizdeki XC150'ye böylesi bir yatırım yapacağınıza sürüş tekniğinizi ve performansınızı belirli bir seviyeye getirdikten sonra komple yeni bir bisiklet almanız ya da kadrodan başlayarak (ikinci el de olsa) en baştan bir bisiklet düzmek.
     
  16. Gökhan Akkaya

    Gökhan Akkaya BilgisayarKurdu

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    431
    Beğeniler:
    240
    Şehir:
    İstanbul / Üsküdar
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    Tahir abi çok geç farkına vardım ya, benim için de kötü oldu ne yalan söyleyeyim. Şuan elimde 9'lu ruble - zincir - arka göbek var.

    @Tahir Keskin Abi tek istediğim şey bisikletin tek viteste de olsa yürür hale gelmesi. Bunun için şimdilik en azından hangi parçayı değiştirmem gerekiyor?
    Arka aktarıcımın değişmesi gerektiğine dair bir yorum var yukarıda, doğru mudur? Ön aynakolum değişmek zorunda mı? Aynakol masrafının üstesinden gelememekten korkuyorum.

    Şuan hareketli mekanizmalarını tamamlasam ( ön-arka göbek, ruble, zincir, aynakol, arka aktarıcı ) daha sonradan iyi bir maşa ve hidrolik fren seti ve gidon ile devam etsem.
    En sonunda da farklı bir kadroya geçsem ortaya yine iyi bir bisiklet çıkmaz mı?

    Abi SRAM'in PG990 rublesini, X9 arka göbeğini ve PC991 zincirini tercih ettim. Orta seviyeye güncelleyeceğim bisiklet için iyi birleşenler mi? Sizin yorumlarınıza gerçekten ihtiyacım var.
    Giriş seviyesi bisikletim ile yeterince tecrübe edindim, artık daha orta - yarı profesyonel sürüşe geçmek istiyorum.

    Yardımcı olursanız çok minnettar kalırım...

    20150129_152157.jpg a.jpg
     
  17. suat akman

    suat akman Onursal Üye

    Yaş:
    43
    Kayıt:
    30 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.879
    Beğeniler:
    2.791
    Şehir:
    Muğla - Bodrum
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    @Gökhan Akkaya Daha oncede belirtildi. Bisikletin 3*7 ve sen 3*9 a veya 2*9 a gececeksin aynakol seceneginide eklersek.
    Elindeki malzemeler kaliteli!

    Kadrodan bahsetmisken su konuya da degineyim. Almıs oldugun parcalardan once zincirin degisim isteyecek. Rublen iyimser olarak 10.000 - 15.000 km gitse, aynakolunda 20.000 km devirse degisecek. Bu rakamlarin altinda da degisebilir kullanim kosul ve kullanici tarzina gore. Ama iyi bir kadro extrem bir durum, uretim hatasi (garanti karsilar 2. el degilse), kaza olmadikca onlarca ruble aynakol eskitir :)
    Burada demek istedigim kadro yenileyene kadar bu parcalari eskitip onlari da yenilemen gerekebilecegi ;)

    Su an elindeki yeni gobek + ruble + zinciri kullanacaksan 9'lu arka aktarici ve 9'lu arka vites kolu alacaksin.
    Mevcut aynakolu kullanabilirsin ama zincirini daha erken asindirabilir. Guvenilir bir kaynakta gormedim henuz ama yabanci forumlarda da tartisilan bir konu ve bazi kullanicilar 9'lu hatta 10 lu ruble ve zincirlerini 7-8 aynakollari ile kullandiklarini ve sorun yasamadiklarini veya cok hafif gecis sorunu yasadiklarini belirtmisler.
     
    MGSancar, Yavuz S. ve Gökhan Akkaya bunu beğendi.
  18. Gökhan Akkaya

    Gökhan Akkaya BilgisayarKurdu

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    431
    Beğeniler:
    240
    Şehir:
    İstanbul / Üsküdar
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    Suat abicim yorumun için çok teşekkür ediyorum.
     
    suat akman bunu beğendi.
  19. Yavuz S.

    Yavuz S. Bisikletkolik

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    13 Eylül 2014
    Mesajlar:
    1.170
    Beğeniler:
    2.640
    Şehir:
    KKTC
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    ben 9 lu ile 10 lu zincir arasındaki farkı bugün gördüm kaliper ile ölçünce aralarında 0.09 lük bir fark var... 9 luya sg-x 10 luya hg-x adını vermiş shimanodaki amcalar.. bende 9 uyumlu aynakalomu 10luda kullanmamaya karar verdim fakatsanki yurt dıiı forumlarda dendiği gibi sanki uyacak. :)

    9 lu ayna kolun üstünde only use sg-x chain yazarken 10 lu aynakollarda only use hg-x chain yazıyor
     
  20. Kazım kuru55

    Kazım kuru55 Üye

    Yaş:
    31
    Kayıt:
    1 Mart 2016
    Mesajlar:
    71
    Beğeniler:
    19
    Şehir:
    Samsun
    Adı:
    Kazım
    Seviye:
    Arka aktarıcım shimano acera.Ön aktarıcımı Sram 3.0 Orta Aktarıcı 7/8V ile değiştirmek istiyorum.Bisikletim carroro 224.Bu aktarıcı benim sisteme uyarmı.

    Sram 3.0 Orta Aktarıcı 7/8V