Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Resimli Anlatım: Hidrolik Fren Takılması ve Sürtmeden Ayarlarının Yapılması

Konu, 'Frenler' kısmında Halil Emre Ozlu tarafından paylaşıldı.

  1. Halil Emre Ozlu

    Halil Emre Ozlu Kıdemli Üye

    Kayıt:
    22 Eylül 2010
    Mesajlar:
    356
    Beğeniler:
    387
    Şehir:
    Trabzon
    Seviye:
    Merhaba arkadaşlar;

    Herkesin merak ettiği bisikletle ilgili teknik konularda resimli anlatımlar hazırlıyorum tek tek. Amacım forum olarak atolyede resimli arşiv oluşturulmasına katkı sağlamak.

    İşbu yazı tarafımdan sadece ve sadece bisikletforum için ozel olarak hazırlanmıştır. Lütfen sitenin ve şahsımın haklarına saygı gosterip bunları alıp başka sitelerde kullanmayın, sadece link kullanın.

    Oncelikle frenlerimi soktüm, bende Avid Elixir CR var, 203 lük rotorlar ile. Maşam post adaptor desteklemekte; sadece on fren üzerinden anlatacağım. Yeterli olacağına inanıyorum, soruları da cevaplamaya gayret edeceğim.

    Frenlerin geliş şekli boyle olmakta; balatalar arası tampon var:
    [​IMG]

    [​IMG]

    iki çeşit vida var; bir kısmı uzun, bir kısmı da kısa (ilk resme bakınız). Bu vidalardan kısa olanları adaptorleri kadroya (ya da maşaya) bağlamak için; uzun olanları ise kaliperi adaptore bağlamak içindir. Şimdi oncelikle elimize adaptorü ve kısa vidaları alıyoruz:
    [​IMG]

    Peşine şu resimde olduğu gibi maşaya monte ediyoruz. Avid'ler için bir standart var; adaptorün yazısı içeride kalacak, dışarıya bakmayacak. Şu resme bakınız:
    [​IMG]
    farkettiyseniz adaptorun kavis kısmının içi kaliperin oturacağı şekilde. diğer türlü zaten oturmaz.

    Vida deliklerinden ise sadece alta bakanları; yani çukurda olanları maşaya oturacak.
    [​IMG]
    bu vidalanmış hali:
    [​IMG]
    [​IMG]

    İşbu yazı tarafımdan sadece ve sadece bisikletforum için ozel olarak hazırlanmıştır. Lütfen sitenin ve şahsımın haklarına saygı gosterip bunları alıp başka sitelerde kullanmayın, sadece link kullanın.


    Bu aşamadan sonra frenin kol kısmına geçiyoruz. Oncelikle freninizin pad-contact ayarı varsa onu en aşağı seviyeye getirin. Yani pistonların mesafesini açın. Avidlerde bu olay; ok yonünde vidayı ya da fren kolunun çıkışını çevirerek yapılıyor.
    [​IMG]

    Pad-contact ayarını yaptıktan sonra da kaliperi adaptore monte edeceğiz... Bunun için uzun vidaları ve vidalar için spacerleri alıyoruz. Ne kadar spacer kullanacağınız adaptore; maşaya-kadroya ve kalipere gore değişir. bunu siz ayarlayacaksınız. mesela benim sistemime gore; üst tarafa bir çift; alt tarafa bir çift yetti. (alttaki çiftin birisi daha uzun; 1.5 çift diyebiliriz) Bunlar vidalar ve spacerler: (bu arada kaliperin tamponunu da çıkarıyoruz; resme dikkat ;))
    [​IMG]

    Spacerleri kaliperle adaptor arasına koyacaksnız; sakın yanılıp da vida ile kaliper araınsa yani üste koymayın :) Kaç spacer kullaacağınızı kaliperi adaptore dayayarak tespit edin. Bu şekilde olacak:
    [​IMG]

    Sonrasında kaliperi adaptore oturtun ama vidaları sıkmayın. Çünkü vidaları ayar yapmadan sıkarsanız diske sürtme yapacaktır. Şu şekil bırakın
    [​IMG]

    İşbu yazı tarafımdan sadece ve sadece bisikletforum için ozel olarak hazırlanmıştır. Lütfen sitenin ve şahsımın haklarına saygı gosterip bunları alıp başka sitelerde kullanmayın, sadece link kullanın.


    Bu şekil bırakmadaki amacımız; Kaliperin vida girişi, normal bir vidanın girebileceğinden daha geniş üretilir. Bunun sebebi ise diske sürtmeden sağa sola hareket ettirip ayar yapabilmeye olanak tanımasıdır. Makro olarak bu genişliği gostereyim:
    [​IMG]

    İşte bu genişlik içerisinde kaliperin tam oturacağı yeri bulup; o noktada vidaları sıkacağız ve hiç diske sürtmeden oturmasını sağlayacağız.

    Sonradan frenin kol kısmını kadroya monte ediyoruz. Çünkü frenin ayarını yaparken fren sıkmamız gerekiyor:
    [​IMG]

    Güzelce freni kadroya oturttuktan sonra freni sıkıyoruz; bu fren sıkma işlemi uzun sürecek. KAliperin ayarını yapma süresi boyunca sıkacağız. Dolayısıyla yanınızda birisi olursa daha rahat ayar yapabilirsiniz. Haa benim gibi ustaysanız o başka :p :D
    [​IMG]

    Bir elimizle (ya da ayak olabilir; fakat dikkat edin ve iyi sıkın) freni sıkarken diğer elimizle kaliperin vidasını sıkıyoruz. Kaliper fren sıkma işlemiyle tam yerine oturur. Siz de vidaları sıkarak oturan kaliperi sabitlersiniz. Sonuçta freni bıraktığınızda kaliper sabit kalır. Ayarınız olur:
    [​IMG]

    Eklemek istediğiniz bir şey olursa katkılarınızı bekliyor olacağım. Bir teşekkürü çok gormezsiniz artık :)
     
  2. Levent Kırça

    Levent Kırça Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    19 Kasım 2009
    Mesajlar:
    587
    Beğeniler:
    257
    Şehir:
    Bursa
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Aslında forum adına birde videolu anlatım yapsak mı ya... Mesela siz kullanmayın emeğe saygı falan demişsiniz ama bunu takan olmayacak emin olun. Onun yerine fotoğraflara bisiklet forum ... tarafından gibi hazırlansa daha garanti olur :)
     
    Deniz bunu beğendi.
  3. Mustafa Acar

    Mustafa Acar Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    2 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    821
    Beğeniler:
    537
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    ellerinize sağlık çoğu kişi sürtmesinden yada montajıdan şikayetci idi sanırım bu konu gerekli bilgiyi vermiştir..:) Bir sonraki yazınızda kaliperlerin ve kolların bakımını işlerseniz benim için yaralı olur..:D
     
    karacasus bunu beğendi.
  4. halil karaoglan

    halil karaoglan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    14 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    351
    Beğeniler:
    37
    Şehir:
    MERSİN
    Seviye:
    Eline sağlık Emre abi bu konu çok kişi için faydalı olacak.Şahsen benim için cok faydalı oldu.
     
  5. Halil Emre Ozlu

    Halil Emre Ozlu Kıdemli Üye

    Kayıt:
    22 Eylül 2010
    Mesajlar:
    356
    Beğeniler:
    387
    Şehir:
    Trabzon
    Seviye:
    nasıl bir bakım ben anlamadım, açıklarsanız onu da anlatmaya hazırım ben, boyle katkılar bekliyorum :) iyi forumlar herkese teşekkür ederim...
     
  6. Güncemden

    Güncemden Zamane Gezginlerinin Güncesinden...

    Kayıt:
    30 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    607
    Beğeniler:
    513
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    emeğinize sağlık çok güzel bir çalışma...
     
    Burak AYDOĞAN bunu beğendi.
  7. Mustafa Acar

    Mustafa Acar Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    2 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    821
    Beğeniler:
    537
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    aslında biraz riskli deniyor ve sanırım özel bir anahtara yada ucuna ihtiyacınız olacak..:) dediğim bakım sadce kaliperler ile ilgili . pistonların sökülüp temizlenmesi o-ringlerin keçelerin sökümü takılması vs. kaliperi parçalayıp birleştirmek aslında..:D
     
    ErdincAydin78 bunu beğendi.
  8. Mehmet Aktaş

    Mehmet Aktaş Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    29 Ekim 2009
    Mesajlar:
    416
    Beğeniler:
    75
    Şehir:
    Karabük
    Seviye:
    bisiklet topluyordum bu gün bitti ancak fren ayarlarını bi türlü tutturamamıştım çok yardımcı oldunuz sağolun. fakat rotorun bir noktası sürekli sürtüyo daha önceden birisinen duymuştum "rotoru elle esnetme" fakat bi türlü beceremedim. onu nasıl halledebileceğim hakkında da yardımcı olabilir misinz? teşekkürler...!
     
  9. atakibrahim

    atakibrahim Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    6 Ocak 2008
    Mesajlar:
    815
    Beğeniler:
    320
    Şehir:
    Ankara Bisikle
    Seviye:
    Kimse dikkat etmemiş o zaman konuyu açan arkadaş dahil olmak üzere ben uyarayım herkezi kalıper ile Is adaptör arasındaki alu. ve crmoly malzemelerden eş konik yapılmış 1 çift takım yüzükler mevcut arkdaşamızın resimlı anlatımında her kalıper için toplamda 4 yüzük kullanarak eksık kullanımıştır.Fabrika çıkışı tüm Avid fren setlerinde bu yüzükler her kalıper için 8 tane olarak yani 4 çifttir.Konunun başında en son resimde dikkat ederseniz kaliper ile Is adaptör arasındaki 2 çift konık yüzükler kullanılmış kalıper Is adaptör bağlantı vidası olan m6X25 imbuls (5 alyen) vidayı kalıpere monte etmeden önce kaliper ile vida arasına bir çift daha kullanması gerekıyordu.Aşağıdaki resimde belirttim.Bu yüzüklerin görevi pedlerin rotor yüzeyine endirek paralel basması için kalıperi açısal hareket ettirmeye yarar, dolaysıyla pedlerin rotor yüzeye bastığı nokta daha paralel olduğundan fren performansı arttırdığı gibi pedlerin yüzeyi eşit bir şekılde erımesidir...
    [​IMG]
     
    emrah9700, ahmet ozgen ve İsaAlp bunu beğendi.
  10. temucin90

    temucin90 Onursal Üye

    Kayıt:
    27 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    2.821
    Beğeniler:
    2.645
    Şehir:
    İstanbul Bahçelievler
    Seviye:
    atak ibrahim doğru demiş vidalarda eksik var.

    buna ek olarak fren ayarı bu şekilde yapılır ama yapılmaz!!!

    bisikleti ters çevirmek hem parçalarımızı çizeceği gibi, eğer frenlerde hava varsa kaliper tarafına gitmesini sağlayacaktır bu da güzel bir durum değil ileride frenleme sorunları çıkartır.

    aynı işlemi,

    bisiklet normal bir şekilde duruyorken, kaliper vidalarını hafif gevşetip ( kaliperin biraz sağa sola oynayacak kadar) ön ise yardım alarak tekeri döndürüp freni sıkın. fren sıkılı bir şekilde vidaları sıkın çok büyük ihtimalle sorun kalmayacaktır ;)
     
    HakanDemir ve Mehmet Aktaş bunu beğendi.
  11. onur demirer

    onur demirer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    325
    Şehir:
    Austin/TX
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Bende soyle bir durum oluyor yalniz: Fren sıkılı durumda vidaları sıkarken alyanla uyguladığım tork yuzunden disk cok az da olsa egiliyor ve kaliper ayari da tam istedigim gibi olmuyor.

    Benim en cok isime yarayan yontem bisikleti ters cevirmek, tekerlegi hizlica dondurmek ve ses gelmeyecek(surtme olmayacak) sekilde kaliperi elle sikica tutarken vidalari sikmak.
     
  12. atakibrahim

    atakibrahim Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    6 Ocak 2008
    Mesajlar:
    815
    Beğeniler:
    320
    Şehir:
    Ankara Bisikle
    Seviye:
    Kullandığın fren seti Shimano serisi ise kaliperi Is adaptöre monte etmek için kullanılan vidalarında metrik pul'u yok sanırım bu yüzden vidayı sıkınca kalıperin slotu(kanalı) içerisinde hareket edebilir.Fren setin Avid ise bu sayfada 10 uncu mesajda daha önce belirtiğim gibi eş konık yüzükleri doğru ve tamamını kullanmalısınız.
    Konuya birde şunu eklemek istiyorum:Fren kolundan uygulanan kuvvetle hortum içerisinden oluşan yağın basınçı kaliper içerisindeki pistonları iterek balataları rotora temas etmektedir.Bu olayda her zaman piston aynı hızda ve aynı kararda çalışmayabilir bunun nedenı zamanla piston yüzeyini dışarda kalan kısmı korozyon uğraması, paslanması, okside olması ve balata tozlarının yapışması gibi ilk günki performansını almak zordur.Pistonları çalışması çok mılımetrık ve anlık bir olay olduğundan gözle görmek imkansızdır.Örneğin bir piston %85 basınca mahruz kalıp 0,125sn içerinde tepkime vermiştir.Diğer piston ise %88 basınca mahruz kalıp 0,132sn sonra tepkımeye girerek bu skala sürekli değişkendir.Üretici firmalar bu olayı tölere etmek adına rotorun esnemesini göz önünde bulundurmuşlardır.Bahsettiğim olay başınıza gelmiş olabilir ve kaliper ayarınızın için fren kolunu bir kaç defa pompalayarak vidaları bu şekilde sıkın derim...:in:
    Not:Veridğim örneklemede piston tepikime yüzdesi ve süreleri kale almayın sadece örnek vermek istedim.Zaten bu tepkime süresini ölçmek kolay olacağını sanmıyorum... :D
     
    onur demirer bunu beğendi.
  13. onur demirer

    onur demirer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    325
    Şehir:
    Austin/TX
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Evet sorun bu olabilir, biraz inceliyeyim soguktan balkona cikmayi goze alabilirsem :D Buyuk ihtimal pistonlardan biri biraz daha az hareket ediyor o yuzden ayar da tam olmuyor.
     
  14. cihan celik

    cihan celik Aktif Üye

    Kayıt:
    1 Haziran 2011
    Mesajlar:
    124
    Beğeniler:
    62
    Şehir:
    istanbul-Tekirdag(Corlu)
    Seviye:
    Aciklayici bir konu olmus. Benim kulaktan dolma bir bilgim var. Hidrolik frenli bisikletleri ters cevirmek bir hataymis. Hava mi yaparmismis, bisi olurmuymus neymis. Dogru degil sanirim bu bilgi?
     
  15. mustafa mimaroğlu

    mustafa mimaroğlu Aktif Üye

    Kayıt:
    1 Temmuz 2011
    Mesajlar:
    159
    Beğeniler:
    96
    Şehir:
    Antakya
    Seviye:
    emeğinize sağlık çok güzel bir konu:in:
     
  16. serhatt coşkun

    serhatt coşkun Yeni Üye

    Kayıt:
    24 Haziran 2011
    Mesajlar:
    12
    Beğeniler:
    0
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    ellerıne saglık
     
  17. bkagan

    bkagan Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    24 Haziran 2012
    Mesajlar:
    768
    Beğeniler:
    252
    Şehir:
    Güzel olan heryer...
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    yeminle süper bir yöntem elinize sağlık tekerinize taş değmesin... :)
     
  18. mehmetboyaci

    mehmetboyaci Yeni Üye

    Kayıt:
    23 Ekim 2009
    Mesajlar:
    25
    Beğeniler:
    8
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    Güzel anlatım olmuş , teşekkürler.
     
  19. Çetin ŞAHİNÖZ

    Çetin ŞAHİNÖZ Bisikletkolik

    Yaş:
    49
    Kayıt:
    5 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    1.199
    Beğeniler:
    1.081
    Şehir:
    İSTANBUL
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Çok teşekkürler açılan başlık ayrı cevapların içerdiği bilgiler ayrı yararlı olmuş..
     
  20. emrah9700

    emrah9700 Forum Bağımlısı

    Yaş:
    31
    Kayıt:
    20 Ekim 2012
    Mesajlar:
    954
    Beğeniler:
    421
    Şehir:
    nevşehir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Bugün bende ön maşama yeni getirtdiğim 203 mm rotor ve adaptörü takmaya çalışdım, yalnız maşamın adaptör takılan üst ve alt vida girişinin ikisi aynı boyda değil, örneğin üst 4mm alt 1mm gibi,


    Eki Görüntüle 3180

    Eki Görüntüle 3183

    Eki Görüntüle 3185

    (bu resimdeki halil beyin maşa)

    img1441g.jpg

    Eki Görüntüle 3186

    Buda benim maşa(eski rotorlarla)

    IMG_20141125_221133.jpg

    bu durumda kaliperin rotora ne kadar oturması gerekdiğini ayarlamak için alt tarafdaki eksik olan 3mm'lik boşluğu spacer ilemi doldurmam lazım?

    Birde diskin arasını ne kadar açıp geri taksamda bir iki fren pompalamadan sonra aşırı derecede kapanıyor, daha önce frenlerimden pek memnun olmayınca koldaki pad contact ayarıyla biraz oynamışdım ve elcekler çok uzak durmaya başladı, fren daha iyi tutmaya başlamışdı ama sanırım diske çok yakın çalışması bu nedenle..

    şuda pad contat ayarı

    IMG_20141125_220958.jpg

    Eki Görüntüle 3187

    Frenlerimden iyi tutmadığı ile ilgili diğer bi şikayetimde aşırı sesli çalışıyor olması, sebebi sanırım sadece eski rotorlarımdaki yamuklukdan değil aynı zamanda balatalarda sert olan cinsden..