Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Power metreyle sürüş pozisyonu, kadro, jant, kask verimlilik testleri nasıl yapılır?

Konu, 'Sağlık - Antrenman - Beslenme' kısmında Bahadır Gürel tarafından paylaşıldı.

Etiketler:
  1. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.854
    Beğeniler:
    6.402
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Konuyu açacak bir yer bulamayınca bu bölüme yöneldim; hatalıysa taşınabilir.

    Bir rüzgar tüneli kadar olmasa da başlıktaki soruya yanıt verecek bir ölçüm yöntemi var mıdır diye biraz araştırdım. Aşağıda anlatacağım birkaç yöntemin faydalı olacağını gördüm. Aslında hesaplar çok karışık (aşağıdaki link fikir verebilir) ama bir amatör olarak beni bu detay ilgilendirmiyor.

    http://olivernash.org/2014/05/25/mining-the-strava-data/cycling_drag_force.pdf

    Yarın öbür gün aero bir kadro veya jant almayı düşünecek olursam ilk test edeceğim şey aşağıdaki yöntemler olacak. Pozisyonun önemi de anlaşılacak. Ancak en önemlisi neden hızlı değilim bu bisiklette mi sorun var diyenler için pedal bazlı power metre ideal, çünkü sadece pedal değiştirerek bisiklet arası karşılaştırma yapabilir (her ikisinde de aynı gücü uygulayarak) veya MTB'yle yol bisikletinin farkını görebilir. Daha aklınıza ne geliyorsa onu yapabilirsiniz. Power metresi olan birisinin başkalarından veya görsel şekilden etkilenerek gereksiz yatırımlardan kaçabileceğini de görmek zor değil.

    Görebildiğim kadarıyla birkaç test yöntemi var.

    Bunlar:
    - Sabit hız (veya sabit güç) yöntemi
    - Regresyon yöntemi
    - Eğim yöntemi (fazla karışık olduğu için es geçeceğim)

    İlk ikisinden bahsedeyim.

    1) Sabit hız (veya sabit güç) yöntemi

    En basit yöntem bu sanırım. Velodroma gidip hızı (veya gücü) sabitleyip birkaç tur atmak. Bu testi bir normal durumda yapmak bir de ölçmek istediğimiz koşulda yapmak (örneğin sürüş pozisyonunu dropbar'dan yapmak veya aero jant takıp yapmak). Ancak hızı veya gücü korumanın en zor yanı velodromda şiddetli rüzgar olup olmamasıdır. Hava tahminlerini takip edip en az rüzgarlı bir zamanı hedeflemek gerekir. Sabahın erken saatleri veya gecenin geç saatleri bu açıdan uygun. Daha az hatalı ölçüm yapmak için karşılaştırma testinin tümü aynı gün aynı zaman aralığında peş peşe olmalıdır. Aksi halde rüzgarın şiddetinin farklılığının yanısıra, hava sıcaklığının ve lastik basıncının sürtünmeye etkisi olduğundan elde edilecek rakamlar gerçeği yansıtmayabilir.

    Elde edilecek sonuçlardan hız sabit ise üretilen watt incelenerek her iki durum arasında ne kadar güç farkı olduğu hesaplanabilir veya güç sabit tutulmuşsa, her iki test arasında hız farkı incelenerek watt dönüşümü yapılabilir.

    2) Regresyon yöntemi

    Daha karmaşık ama daha sağlıklı sonuçlar veren bir yöntem.

    Velodroma gidip değişik hızda 8-10 tur atmak gerekir. Hem normal durumda hem de test edilecek koşulun sağlandığı durumda 8-10 tur attıktan sonra kayıtların incelenmesi gerekecek.

    Daha sonra bilgisayarın başında bir grafik oluşturmak gerekecek. Örneğin verileri Excel'e aktardıktan sonra uygulamanın grafik özelliğini kullanabiliriz.

    Grafiğin Y ekseninde power, X ekseninde hız olmalı. Aşağıdaki denklemi kullanacağız.

    Y = aX + bX^3

    Bu formül bize doğrusal olmayan grafik verecek.

    Burada 'a' Newton cinsinden yuvarlanma direnci (Crr), 'b' gram/litre cinsinden hava yoğunluğu direncinin yarısı (CdA).

    Alternatif olarak, güç hıza bölünerek bu eşitlik doğrusal bir eşitliğe dönüştürülür ve çıkan değerler grafiğin Y eksenine, hızın karesi de (metre^2/saniye^2) X eksenine konularak doğrusal grafik oluşturulur.

    Y/X = a + bX^2

    Bu doğrusal grafikte sabit yuvarlanma direnci ve hava yoğunluğuna bağlı eğim nedeniyle aşağı yönlü bir eğim oluşacak. Her iki testin eğimlerini karşılaştırarak verimlilik analizi yapabiliriz.

    upload_2016-8-28_15-14-43.png

    http://anonymous.coward.free.fr/wattage/cda/indirect-cda.pdf


    Cycling Power Lab
     
  2. Fakir Kemancı

    Fakir Kemancı Kıdemli Üye

    Yaş:
    26
    Kayıt:
    25 Ocak 2015
    Mesajlar:
    212
    Beğeniler:
    236
    Şehir:
    Lüleburgaz
    Adı:
    Serkan G.
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Abi boşver bu kadar kafa yoruyosun dışardan gören koskoca adam bisiklete biniyor diyor. Bizim öncelikli sorunumuz yokuşlar bence o yüzden yeni bisiklette ben aeroya değil hafifliğe bakacağım.
     
    Bahadır Gürel bunu beğendi.
  3. kobalamin

    kobalamin Kıdemli Üye

    Yaş:
    20
    Kayıt:
    27 Temmuz 2015
    Mesajlar:
    213
    Beğeniler:
    303
    Şehir:
    10 ay Ankara 2 ay Kütahya
    Adı:
    H.Onur
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    @Fakir Kemancı anlasilan disaridan degil iceriden de oyle goruluyormus.
    @Bahadır Gürel abi ne guzel hobisini,aldigi seylerin bisiklete ve gelisime ne kadar katki sagladigini bilimsel acidan goruyor ve ekstradan sagolsun bize de gosteriyor.Bence boyle insanlar ileride cok daha guzel isler basarabilecektir.
    İnsanlar ne derse desin Bahadir abi gordugum kadariyla bu yazilari severek yaziyor,yazdigi makalelerle de bilgi birikimimizi artiriyor sagolsun.
    Bahadir abi bence sen bu gidisle dergilerden vb.yerlerden teklif alirsin,makalelerinin ve cevirilerininin devamini bekliyorum
     
  4. Fakir Kemancı

    Fakir Kemancı Kıdemli Üye

    Yaş:
    26
    Kayıt:
    25 Ocak 2015
    Mesajlar:
    212
    Beğeniler:
    236
    Şehir:
    Lüleburgaz
    Adı:
    Serkan G.
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    @kobalamin benim sadece üslubum böyle merak etmeyin. Aeronun sürücüye katkısı verdiğiniz paranın karşılığı değildir. Başka bir konuda daha söylemiştim gelecekte aero yerine tekrardan ağırlığa önem verilecektir. Şu sektör en çok yol bisikletçilerini yoluyor.
     
    anti panik ve Bahadır Gürel bunu beğendi.
  5. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.854
    Beğeniler:
    6.402
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    @kobalamin yakın zamanda emelilik kapıda görünüyor. 50 yaşında emekli olan birisinin kahve köşelerinde işi olmaz. İlk yapacağım şey yurtdışından ölçüm aletleri getirip, ufak çaplı performans ölçümleri ve analizleri yapan bir ortam açmak; bu şu an İstanbul'da amatörler için eksiklik, tabii performansını geliştirmek isteyenlerin de zamanla artması lazım ki bir işe yarasın.

    Ben de böyle düşünüyorum: Bisiklet için harcanan paranın büyük kısmının yanlış yerlere gittiğini düşünüyorum (bu düşüncem sadece performans bisikletçileri için geçerli). Aslında performans için değil ama güzel olduğu için gösterişli bisiklet alanlar bir süre sonra ya bisikleti bir kenara atıyor veya performans dünyasına adım atıyor. Çünkü bisiklet cep telefonuna benzemiyor; gösterişli telefon alıp yanında taşımak yeter ama hızlı bir yol bisikleti alıp hızlanamadığında sorunlar başlar.