Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Power metre notları

Konu, 'Sağlık - Antrenman - Beslenme' kısmında Bahadır Gürel tarafından paylaşıldı.

  1. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.864
    Beğeniler:
    6.452
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Merhaba. Power metre almayı düşünenlere fikir vermesi için yeni satın aldığım power metreyle edindiğim tecrübeleri burada paylaşacağım. Antrenmanlarımın detaylarını foruma yazmayı sevmem. Çünkü bu gibi detaylar, bir süre sonra kendini ispat türü ego taşmasına döndüğünden, okuyanların bu detaylara takılıp yazının ana odağını kaçırmasına neden olabilir. Ancak iş power metre incelemesi olduğundan, bir noktadan sonra mecburen antrenmandaki kişisel rakamlara gelmek zorundayım.

    Takip edenler bilir, Haziran sonunda EvansCycles'tan 4iiii Precision siparişi vermiştim. Temmuz'un 1'inde stoklarında olacaktı. Ama olmadı. Temmuz geldiğinde, benden bir ay kadar beklememi istediler. Tesadüf de olabilir, Temmuz başında 4iiii Precision'ın doğruluğu arttırılmış bir revizyonu çıkmıştı ve benim siparişini verdiğim eski modeliydi. Yenisini göndereceklerdir düşüncesiyle Ağustos başına kadar beklemeye karar verdim. Ancak Ağustos geldiğinde ürünün Kasım'a kadar stoklarına gelemeyeceğini öğrenince siparişi iptal ettim. Çok hızlı karar verip ikinci alternatifim olan Garmin Vector 2S siparişi verdim. Ürün siparişi verdiğim tarihte 526$'dı, hızlı kargo seçeneğini de kullanarak (29$) kaybettiğim süreyi telafi etmek istedim. Cuma akşamı verdiğim sipariş Perşembe günü elime ulaştı. KDV için 280 TL ödedim. DHL ürünün zamanında elime ulaşması konusunda işlerini gerçekten iyi yapıyorlar. Ürün daha İngiltere'deyken benden teslim almak için tarih ve saat onayı istediler, ki ürün İngiltere'den Almanya'ya oradan da Türkiye gümrüğüne daha gelmemişti. Teslim tarihine kadar gerekli belgeleri hazırlayıp e-posta atarak ilettim. Ne tür belge istiyorlar? Gümrük yasasına uygun olup olmadığını anlayabilmeleri için ürünün açıklaması; KDV hesaplamak için satın aldığım siteye ait ürünün internet adresi ve satıcının siparişimi onayladığını gösterir e-posta yanıtı; ürünü gümrükten benim adıma alabilmeleri için onay verdiğimi gösteren imzalı form ve nüfus cüzdanımın ön-arka kopyası. Hepsi bu kadar. Gereksiz hiçbir prosedür yok, ek masraf yok, ardiye parası yok.

    Ürünü DHL'den teslim aldım.

    [​IMG]

    Cihaz nihayetinde pedal olduğundan bisiklete takma konusunda bir sıkıntı yok, bunu kendim de yapabilirim. Ancak pedalı doğru torkta yani tork anahtarı olmadan takarsanız doğru ölçüm yapmayacak. İşte burası önemli bir sorun. İşin daha kötüsü, bisiklet sürerken gösterdiği güç hatalı mı, ne kadar hatalı hiç bilemeyeceksiniz, çünkü karşılaştıracak hiçbir ölçütünüz yok (başka bir power metreyi aynı anda takıp birlikte ölçmedikçe). İşin bu kısmı sakat olduğundan mecburen tork anahtarı olan bir dükkan bulmaya çalıştım. İlk aklıma gelen, bu tork anahtarını ben alayım, her zaman yanımda olsun, gerektikçe söker takarım diye düşünmek oldu ama, internette fiyatının 800-900 TL olduğunu görünce bu fikri bir kenara bıraktım.

    Bisikletsepeti'nde tork anahtarı olduğunu öğrenince soluğu orada aldım. Eskisini sökme, yenisini gresleme ve takma işi 5 dk. kadar sürdü (bu takma işinden 20 TL işçilik istediler). Benim eski pedal Look Keo olduğundan Garmin Vector'un Look Keo uyumlu olması büyük kolaylık sağladı. Eski pedalım Shimano filan olsaydı yine sorun olmazdı, çünkü kutunun içinde Look Keo uyumlu kaller var.

    Kullanım klavuzunda power metrenin firmware update yapılması isteniyor. Bunun için kutuda gelen ANT+ USB stick vasıtasıyla bilgisayardan kablosuz olarak pedal güncellenebilir ama dizüstü bilgisayarımı bodruma götürüp bu işlerle uğraşmak istemedim. Bunun yerine Garmin Edge 520 bu işi kolaylıkla yapıyormuş. Bir kez cihazı Garmin 520'ye tanıtınca güncellemesi olduğunu söyledi. Kolay bir şekilde firmware 520'de Vector'e Bluetooth aracılığıyla aktarıldı (ANT+'yla mı yoksa Bluetooth'la mı yaptı tam anlayamadım).

    Bisiklet süreceğiniz zaman bir kalibrasyon gerekiyor (kitapçığında gerekmediği yazıyor). Neden böyle yazıyorum? Çünkü çok hafif tempo ısınma sürüşünde 200 wattları görünce bir saçmalık olduğunu farketmem zor olmadı. Kalibrasyonun ardından her şey normale döndü ve 40-50 wattları görünce rahatladım.

    Garmin Vector 2S sol pedaldan güç ölçümü yapıyor. Sağ tarafın gücünü bulmak için de soldan elde ettiği gücü ikiyle çarpıyor. Buraya kadar sorun yok. Ama sorun bende var. Benim sol bacağm sağ bacağıma göre bariz güçlü. 20 yıl kadar halı saha maçları yaptım. Tüm ortalarımı, paslarımı, ayak hareketlerini, kaleye şutlarımı sol ayakla yaptım. Bunları sağ ayağımla yapamıyorum. 7 ay kadar spor salonuna gittim; leg press cihazını tek bacakla denedim. Sol bacağımla rahat yaptığım tekrarları sağ bacağımla zorlanarak üstelik bacağım titreyerek yapıyorum. Sonbaharda tekrar spor salonuna dönünce ilk işim sağ bacağımı güçlendirmek olacak. Bu demektir ki Vector benim ürettiğim güçten fazlasını ekrana yazıyor.

    Cumartesi ve Pazar aktivitemden kısa bilgiler vereceğim.

    Power metreyle ilk tecrübem şu oldu: Ekrandaki gösterge durmadan oynuyor. Bir an 100 watt oluyor bir saniye geçmeden 50 oluyor, bakıyorsunuz 150 yazıyor sonra 0 görüyorsunuz. Bu oynaklık hiç değişmiyor (yokuşlar ve rüzgara karşı sürüşler hariç!!!). Bunun böyle olduğunu okuduğum yazılardan bildiğim için power gösterge alanında anlık gücü değil de, 3 saniye ortalama gücü göstermesini seçtim. Ancak bu da sorunu çok çözmedi, oynama devam ediyor. Yani yolda giderken göstergeye bakıp da hangi güçte gittiğiniz hakkında fikir edinemiyorsunuz. Mecburen Garmin 520'deki göstergeyi 10 saniye ortama gücü gösterecek şekilde ayarlayacağım (bunun en büyük dezavantajı, 5-10 saniye içinde yapacağım sprintleri ekranda göremeyecek olmam). Her yuvarlama hassaslıktan ödün vermek anlamına geliyor ama kayıtlarımda sonradan bunu görmem mümkün.

    Rüzgarın etkisi nedir?

    upload_2016-8-14_11-34-16.png

    Cumartesi Fenerbahçe stadından Kaynarca'ya doğru giderken rüzgar arkadaydı. Yukarıdaki ekran Fenerbahçe stadından Dragos'a kadar yani yol grubunu görüp yakaladığım yere kadar solo aktivitem, sonrası yol grubuyla yaptığım aktivite. Bariz dikkat çeken nokta şu: 10 km'yi çok zorlanmadan 35 km/s hızla gidiyorum ancak ürettiğim power sadece 137 watt.

    Buradaki 137 watt ne demek? Şu demek, uluslararası pro seviye bir yol yarışçısının Zone 1 recovery antrenmanı!

    Aktivitenin devamı daha da ilginç: Dragos'ta yol grubuna katıldım, Tuzla'ya gittik ve devamında Maltepe'ye döndük. Yolun bir kısmında önde solo sürdüm. Buna rağmen Dragos-Tuzla-Maltepe ortalama güç 108 watt çıktı. Hız ortalaması ise 30 km/s. Yani hız göstergesi tamamen aldatıcı. Açıkçası yol grubundayken birkaç interval dışında gelişmek adına hiçbir katkı sağlamamış, çünkü grubun içinde aşırı derecede rahat sürüyorsunuz, isterse hızınız 35-40 olsun farketmiyor.

    Pazar aktivitemle Cumartesi aktivitemi bir yer için karşılaştırayım rüzgar açısından fikir verir.

    Aşağıdaki ilk ekran Cumartesi'ye ait. Rüzgar arkadan kolluyordu. 34,4 km/s ortalama hız, 145 watt ortalama güç. İkinci ekran Pazar'a ait. Rüzgar arkada değildi ama tam karşımda da değildi, rüzgarın şiddeti nispeten azdı. 32,7 km/s ortalama hız, 153 watt ortalama güç.

    Yorumum şöyle olur: 5 dakikalık bir mesafe yani VO2max bölgesinde. Bu bölgeyi çalıştırmak için iyi parkur. Şimdi hangisinde VO2max çalışmasını daha iyi yapmışım?

    Tabii ki ikincisinde, hızımın düşük olması aldatıcı.

    upload_2016-8-14_11-49-50.png

    upload_2016-8-14_11-47-41.png
     
  2. deadlistcach

    deadlistcach Felt F65x cx

    Yaş:
    25
    Kayıt:
    31 Ocak 2015
    Mesajlar:
    271
    Beğeniler:
    312
    Şehir:
    Istanbul
    Bisiklet:
    Felt
    Seviye:
    Hayirli ugurlu olsun tuzlaya beklerim:)

    Spor salonunda bulunan uzerinde watt gistergesi olan bir bisiklette pedal cevirdiniz mi acaba mukayese etmek acisindan 2 farkli cihazi? Oradaki aletler ne kadar saglikli degerler veriyor merak ettim.

    Pedali yon degistirmek mumkun cokta zahmetli degil. Ama pedaldaki strain gauge nereye takili bilmek lazim sonra yer degisinde -150 wattlar gorulebilir:D

    20-30 saniye tam gucunuz ile pedal cevirme firsatiniz oldumu olduysa kac watt deger gordunuz ?

    Bizimde pedal olmadigi icin mecburen okulumuzdaki spor aletine guvendik, bisikletteki tempolu surusume yakin efor harcamaya calisip uygun direnci sagladiktan sonra 200 watt falan goruyorduk ekranda ayni kadansta sanirim pik olarak 5sn 950 20snde ortalama 600watt falan uretiyorduk. Bu durumda spor salonunuzdaki bisiklet bize fazla deger mi veriyor acaba:kötü:
     
    Bahadır Gürel bunu beğendi.
  3. dramorey

    dramorey Kıdemli Üye

    Kayıt:
    8 Mayıs 2015
    Mesajlar:
    292
    Beğeniler:
    203
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    @Bahadır Gürel Çok bilgilendirici bir yazı olmuş. Teşekkürler.
    Ancak takıldığım bir nokta var. İzlediğim ve okuduğum kadarıyla pro bisikletçiler ve power metre kullananlar genelde 3 saniye ortalama değerleri göz önüne alıyorlar. Bu sorun Garmin'e özel olabilir mi?
     
  4. Kerem Groims

    Kerem Groims Bisikletkolik

    Kayıt:
    11 Mayıs 2016
    Mesajlar:
    1.037
    Beğeniler:
    1.405
    Şehir:
    Istanbul
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    @Bahadır Gürel Teşekkürler hocam.

    Powermeter için para biriktirmeye başlıyorum... :hihi::acpsnr:
     
    Bahadır Gürel bunu beğendi.
  5. srdrmrs

    srdrmrs Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    9 Haziran 2014
    Mesajlar:
    524
    Beğeniler:
    529
    Şehir:
    İST
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    c.tesi bende çıkmıştım aynı yola strava kaydında görnüştüm sizi
     
    Bahadır Gürel bunu beğendi.
  6. Ömer Murat

    Ömer Murat Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Şubat 2016
    Mesajlar:
    2.199
    Beğeniler:
    6.333
    Şehir:
    Antalya - İstanbul
    Seviye:
    @Bahadır Gürel Aletin kutusundaki güzelliğe gel, yastık gibi :) Hayırlı olsun, güle güle kazasız belasız kullanırsınız umarım. @celilcetiner tam sizlikmiş bu!
     
    Bahadır Gürel bunu beğendi.
  7. alper 76

    alper 76 Bisikletkolik

    Yaş:
    40
    Kayıt:
    5 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    1.323
    Beğeniler:
    1.147
    Şehir:
    mersin
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    @Kerem Groims tam ilgini çeker diye dusunuyordum ki okumuştum bile :):):) hadi hayırlısı
    @Bahadır Gürel teşekkürler yazinizdaki ilk bir kaç cümle çok önemli"detaylar ile ilgili olan" iyi antrenmanlar
     
    Bahadır Gürel ve Kerem Groims bunu beğendi.
  8. Ertan M.

    Ertan M. Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Şubat 2015
    Mesajlar:
    920
    Beğeniler:
    1.416
    Şehir:
    İstanbul /Göztepe
    Adı:
    Ertan
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    Powermetreniz hayırlı olsun sonuçları görünce ortalama güç az çıkmış ancak siz ilk sürüşü tek yapmışsınız ancak rüzgar arkadan esiyor bu sonuç doğrudur büyük oranda ancak dönüşte de pek fark olmamış bana olandan sanki az ölçüyormuş gibi geldi.Aleti yokuşta da test etmenizi bekliyorum.Hız güç sitelerine baktığımda 70 kilo birinin 35 kilometre hızla gitmesi için 225 watt güç üretmesi gerekiyor rüzgar ve diğer koşullar dışında bu sonuçlar karşısında şaşırdım açıkçası ancak yokuş testinde cihaz daha iyi test edilir bana göre.
     
    emrah9700 ve Bahadır Gürel bunu beğendi.
  9. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.864
    Beğeniler:
    6.452
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    @deadlistcach Güç testi yapmadım, henüz cihazı kullanalı 2 gün oldu. Daha iyi dinlendiğim bir zamanda belki velodromda yaparım.

    Şöyle bir durum gördüm: Düz yolda giderken özellikle rüzgarın anlık değişken etkisiyle pedala uyguladığım kuvvet çok değişiyor(muş). Bazen çok basarken bazen de hafif basıyorum çünkü o an hızımı korumaya çalışıyorum. Aslında hızı değil de power değerini korumaya çalışsam gerçek değerlerim ortaya çıkar. Siz de sürerken hissedersiniz; bazen pedal çok direnç uygular çevirmek için güç harcarsınız bazen de pedalı bıraksanız bile hızınız devam eder. Bunlar anlık değişen şeyler; sanıyorum sahilin rüzgar karakteri böyle. Ama yokuş çıkarken farklı bir durum oluyor. Ağırlığımı yukarı doğru taşımak zorunda olduğumdan pedala devamlı aynı kuvveti uygulamam gerekiyor, arada pedala uyguladığım gücü azaltsam hemen yavaşlarım veya durma noktasına gelirim. Bu nedenle yokuşta güç değerlerimde çok değişme olmuyor. Yani arada 0 watt veya 50 watt filan görmüyorum devamlı 200 watt civarı bir değer çıkıyor. Benzer şey rüzgara karşı sürerken de oluyor. Rüzgara karşı giderken pedala uyguladığınız kuvveti azaltamıyorum, yani arada pedala az kuvvet uygulasam da olur diyemiyorum. Böyle yaparsam hızım anında düşüyor. Bu nedenle sanırım yokuş çıkarken ve rüzgara karşı giderken power değerlerim çok tutarlı çıkıyor, 3 saniyelik ortalama gayet yeterli oluyor ama düz yolda çok oynama oluyor 10 saniye ortalamaya yuvarlamam gerekiyor. Ya da düz yolda alternatif çözüm hızıma bakarak gitmek değil gücüme bakarak gitmek. Böyle yaparsam hızım değişken olacak ama power değerlerimde pek sapma olmaz. Aslında gelişmek için de ideal bir yol ama grupla giderken bunu uygulamak mümkün değil. Bir de hafif yokuş çıkış-iniş olan yerlerde power değerini korumak mümkün değil. Çünkü 35-40'la hafif eğimden aşağı inerken daha fazla basmak tam anlamıyla tehlike yaratır.

    Kullanım klavuzunda kutuyu mutlaka saklayın diyor. Herhangi bir sorun çıkarsa o kutuyla geri göndermemizi özellikle istiyor.
    Özellikle yokuşlarda test etmeden düz yolda anlamak güç. Düz yolda hızı belireyen en önemli şeyden biri rüzgarın yönü ve şiddeti diğeri de hava direncine karşı nasıl sürdüğünüz, yani aerodinami. Yalnız 20 dakika 225 watt güç uygulayan 70 kiloluk birisi kategori 4 sınıfına girer ki bu kişi rahatlıkla rüzgarın desteği olmadan 40 km/s hızda ilerler.

    Aerodinamik Eklentiler

    O konuyla ilgili mesajında hava direnciyle ilgili bir tablo paylaşmıştın. Rüzgarın arkada olmadığı bir durumda 35 km/s hıza çıkmak için 140 watt güç yeterli olabilir gibi görünüyor.


    upload_2016-8-15_12-57-11.png


    upload_2016-8-15_12-50-54.png
     
  10. alper 76

    alper 76 Bisikletkolik

    Yaş:
    40
    Kayıt:
    5 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    1.323
    Beğeniler:
    1.147
    Şehir:
    mersin
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    @Bahadır Gürel Sol ayakla ölçmesi sanırım sizi şaşırtmıştır.... çoğunlukla sağlak kullanım yaygın olduğu için bu konu atlanmış gibi dusundum acaba doğru mu düşündüm bilemiyorum. Dolayısıyla güçlü olan bacağınızı hesaba alarak fazla değer gösteriyor doğru mudur?
     
    Bahadır Gürel bunu beğendi.
  11. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.864
    Beğeniler:
    6.452
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Tek bacaktan ölçen tüm power metrelerin özelliği sol bacak ölçmesi. Sanıyorum sağ tarafta aynakol olduğundan dolayıdır. Sol bacağım kuvvetli olduğu için bir miktar fazla gösteriyor olmalı, sonuçta 2'yle çarpmaktan ötesini yapmıyor.

    Bugün power metrenin can alıcı bir özelliğinden bahsetmek istiyorum.

    Yokuş özürlü biri olarak, benim derdimin dermanı paso yokuş çıkmaktır diyerek dün Uludağ tırmanışına katıldım (korkularla yüzleşmek lazım). İkisi hariç tüm tanıdıklarım performans grubundaydı. Hariç olanlardan birisi Tarık Gül diğeri de Şükrü Bektaş'tı. Tarık ilk sırada bitirip kendi klasını gösterdi ama yarıştığı grup hatalıydı :)

    Aşağıda üç ayrı karşılaştırma yapacağım:
    - Power metre
    - Nabız ölçer
    - Hız

    Bu karşılaştırma için herkesin bildiği Veloviewer kullandım.

    VeloViewer

    1) Power Metre detayları

    Veloviewer'dan Uludağ tırmanışı boyunca yaptığım en iyi 6 ortalama power değerimi getirmesini istedim (20 dk'lık).

    Aşağıdaki power sıralamasını verdi ve her birinin nerede gerçekleştiğini de sıralamaya göre alt alta ekledim.

    Turdaki 20 dk'lık en iyi power değerim 160w, en kötüsü de 127w. En iyiden en kötüye doğru gidersek bu sıralamanın baştan sonra doğru olduğunu görürüz. Yani başlarda gücüm-kuvvetim yerindeyken, sonlara doğru dökülmem garip olmasa gerek :)

    Her bir grafikte kutularda ne yazdığından da bahsedeyim: İlki 20 dk'da aldığım mesafe, 2. ve 3. lap süresi (mola olsaydı biri farklı olurdu), 4. FTP hesabı (yani 20 dk bu güçle gidiyorsam 1 saat boyunca kaç watt üretebileceğim), 5. Normalized Power (bundan daha önce bahsetmiştim; görünen değil ama benim içsel olarak hissetiğim watt veya şiddet. Eğer bir yolda sabit güçle gidersem Power ve Normalized Power aynı olur), 6. nabız olarak FTP değeri.

    Turda yaptığım en büyük hatayı da görüyorum: Başlarda 150-160 w power üretip (ki 160w benim FTP değerime yakın), sonlara doğru kötüleşmişim. Tam tersine, baştan itibaren 130-140 w üretip gitseymişim, sonlara doğru dökülmeden ve daha kısa sürede varabilirmişim. Evet böyle yapsaydım başta ilk çıkan grubun gerisinde kalıp ortalarda olacaktım ama kimsenin gazına gelmeden daha iyi sürede bitirme fırsatını kaçırmışım.

    upload_2016-8-28_8-1-11.png


    2) Nabız ölçer detayları

    Veloviewer'dan benzer şeyi bu sefer nabız için yapmasını istedim. Yani Uludağ tırmanışı boyunca yaptığım en yüksek 5 ortalama nabız değerimi getirmesini istedim (20 dk'lık).

    Turdaki 20 dk'lık en yüksek nabız değerim 159 bpm, en düşüğü de 155 bpm (çok büyük bir fark yok). Şimdi bunun da, power gibi baştan sona doğru sıralanmasını veya tam tersini bekleyebilirsiniz. Ancak sonuç fiyasko. Nabız ölçer Uludağ'da ne yaptığım hakkında hiçbir fikir vermiyor. İşin kötüsü, ona güvenerek Uludağ'a çıkış yapsaydım sonuç daha kötü olabilirdi bile. Grafikteki kutulara dikkatli bakınca ilkinde NP FTP değerimin 153 w olduğunu, üçüncüde ise 126 w olduğunu ama sonuncu grafikte NP FTP değerimin 140 w olduğunu görüyorum. Mantıklı bir sıralama olmadığı gibi, gerçekten içsel olarak ne kadar zorlandığımı da göstermiyor. En açık olan şey; gücüm başta çok iyiyken sonlara doğru düşmüş ama bunu nabızdan anlamanın bir yolu yok.


    upload_2016-8-28_8-22-4.png

    3) Hız detayları

    Power metre ve nabız ölçer kullanmayıp, sadece hızı referans alanlar için Veloviewer'dan benzer bir grafik aldım.

    Turdaki 20 dk'lık en iyi hızım 15.8 km/s, en kötü hızım 9.9 km/s. Peki ürettiğim güçle orantılı mı veya nabzımla bağlantılı mı?

    İlk sırada olan, tahmin edebilirsiniz, yokuşun azaldığı hatta %-5 inişlerin olduğu son kilometreler. Bu nedenle turun sonunda epey hızlanmışım. Ama bu ne zamana denk geliyor? En az güç ürettiğim bir zamana (102w) ve nabzımı zorlamadığım bir zamana (148 bpm). Aşağıya iki grafik daha ekledim: Birisi 20 dk'lık en iyi hız grafiği, diğeri de en kötü hız grafiği.

    Buradan anlaşılacağı üzere, hızı referans alarak Uludağ'a çıkmak büyük hata olacaktır çünkü, hem yokuşların eğimi devamlı değişiyor hem de rüzgarın yönü durmadan değişiyor.

    upload_2016-8-28_8-31-55.png
    upload_2016-8-28_8-38-17.png
     
    Son düzenleme: 28 Ağustos 2016
  12. Ömer Murat

    Ömer Murat Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Şubat 2016
    Mesajlar:
    2.199
    Beğeniler:
    6.333
    Şehir:
    Antalya - İstanbul
    Seviye:
    @Bahadır Gürel Aslında benim tablolardan gördüğüm -sadece mantık yürüterek anladığım kadarıyla diyelim, bilimsel bir tarafı yok söyleyeceklerimin- nabzınız performansınıza uyum sağlamış gibi; mesela tablolara bakarsak 4.FTP hesabında gördüğümüz 152W gibi bir güç değerinde nabzın 151 bpm lerde olduğunu görüyoruz, sonlara doğru baktığımızda yine 4.FTP hesabında 121W gibi bir değerde nabzın yine 151 bpm'lerde olduğunu görüyoruz. (Powermetre detaylarına göre). Diğer verilere de baktığımızda aslında benzer detaylar var gibi, nabzın genelde belli bir seviyede sabitlendiğini bunun karşısında üretilen güç miktarının değiştiğini görüyoruz. Nabız verilerinde çok büyük değişimler olmasa da güç miktarlarında büyük farklılıklar olabiliyor gibi, bu eğimlerle ilgili bir durum da olabilir sanırım ama daha çok sanki belli bir performansın altına düşmemek için vücudun gösterdiği direnç, konsantrasyon gibi. Tamamen uydurma olabilir bu söylediklerim, sesli düşündüm sadece, selamlar.

    Not: Tabii tüm verilerin powermetre detaylarında daha tutarlı ve doğru bir eğriye sahip olması "ilginç" olmuş, özellikle nabız verilerinin ne için dikkate alınması gerektiğiyle ilgili bir deneme/yanılma gibi, yani her şeyi nabız verileriyle ortaya koymaya çalışmak bir hüsranla sonuçlanabilir denilebilir sanırım.
     
    MehmetAliB. ve Bahadır Gürel bunu beğendi.
    Son düzenleme: 28 Ağustos 2016
  13. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.864
    Beğeniler:
    6.452
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Özellikle nabızla ilgili bu işin üstadlarının söylediği bir şey var: Vücudumuz dinlenik ve kondüsyonlu ise, yüksek güç harcayarak nabzımızı istediğimiz oranda yukarıya çekebiliriz ama eğer yorulmuşsak nabzımızı istediğimiz seviyeye yükseltemeyiz. Bunun diğer anlamı şu: Yorulduğumuzda yüksek güç harcayamayız.

    Nabzımızı sadece harcadığımız güç veya yorgunluk etkilemiyor, başka etkenler de var: kaygı, korku, sevinç, öfke vb. Geçenlerde televizyonda Doktorum programında gördüm: Genç kadına holter ve tansiyon ölçer takıp Roller Coaster'a bindirdiler. Roller Coaster'da nabzı 200'ü geçti. Yolda da böyle; rakibimiz bizi geçince, yolun sonu gelmiyor diye ümidi kaybedince filan nabız değişiyor.

    * * *

    Pazar günü Velotürk Erciyes Gran Fondo Kısa parkur yarışına katıldım. Bir aydan kısa süredir güç ölçer kullanmanın ne faydaları oldu ondan bahsedeyim:

    Kısa parkur boyunca ne kadar güç üreteceğimi ve sonuçta kapasitemin ne olduğunu daha yarışa katılmadan gördüm. Bu, eğer iddialıysanız iyi, ama benim gibi yokuş özürlüyseniz kötü. Hesaplarım neredeyse bire bir tuttu. Aslında yarış öncesinde hedeflediğim 2 saat 30 dakikanın altında bitirme hedefimi tamamladım ama biraz daha fazla beklentim vardı o olmadı. Yarış boyunca grup içinde olmak veya birkaç arkadaşla ortaklaşa gitmekti hedefim. Bunu kısmen tutturabildim. Yarışın tümü açısından değerlendirirsem %20'sinde 2'li-5'li grup içinde kalabildim. Geri kalanında tüm zorluklarla başbaşaydım. Aslında bu, bir yarışta başarılı olup olamayacağınızı belirleyen en önemli faktör. Hiçbir yol yarışında sadece kendi gücünüzle başarı elde edemezsiniz, sadece kendi en iyi derecenizi yaparsınız aynı bende olduğu gibi.

    Yarış sonuçlandığında 36. olduğumu gördüm (2 saat 21 dk 35 sn). Yaş grubum olan 45-54 aralığında ne durumdayım bilmiyorum.

    Şimdi uzunca bir analiz yapacağım. Rakamları sevmeyenler konu başlığından çıkabilir çünkü bu konuda meraklı değilseniz tamamen sıkıcı olabilir.

    Yarış öncesinde kısa parkurun önemli yokuşlarını tespit ettim. Hatta bu yokuşları Velotürk Gran Fondo konu başlığı altında da paylaşmıştım (Veloturk Gran Fondo).

    - Talas Bulvarı Yokuşu
    - Salih Gıdıklı Bulvarı Yokuşu
    - D300 Yokuşu 1
    - D300 Yokuşu 2

    Bu yokuşların eğimlerini, uzunluklarını ve benim için ne kadar süreceklerini hesapladım.

    Talas Bulvarı Yokuşu
    Uzunluk: 4.2 km
    Eğim: %1.7
    Süre: ~10 dk
    Power: 170 watt

    WKO+ programına göre, 10 dk boyunca üretebileceğim max güç 170 watt. Buna göre ortalama hız 22.8 km/s olacak. Bu bölgenin mevsimsel rüzgarlarının ortalamasına bakınca rüzgar hızının 10 km/s olduğunu gördüm. Kafadan eserse 18.6 km/s, arkadan eserse 27.4 km/s olarak etkileyecek.

    Not: Bu hesapları nasıl yaptım derseniz sırasıyla açıklayayım:

    - Max gücümü hesaplamak için daha önceden 1 dk, 5 dk, 20 dk, 60 dk. güç testleri yapmıştım. WKO+ programı bunları Güç-Zaman eğrisine oturtunca 10 dk'lık max gücümü oradan edindim (Power-Time Curve). Bu bilgi Strava'da da var, onu da kullanabilirsiniz.

    upload_2016-9-6_12-24-57.png

    - Güç ve eğim bilgilerine bakarak hızı hesaplayan site: Bicycle Speed (Velocity) And Power Calculator

    upload_2016-9-6_12-26-20.png

    - Rüzgar bilgileri için: Windyty, wind forecast

    upload_2016-9-6_12-27-42.png



    Salih Gıdıklı Bulvarı Yokuşu
    Uzunluk: 4 km
    Eğim: %5.3
    Süre: ~18 dk
    Güç: 163 watt

    Buna göre ortalama hız 12.8 km/s olacak. Kafadan eserse 11.3 km/s, arkadan eserse 13.8 km/s olarak etkileyecek.


    D300 Yokuşu 1
    Uzunluk: 13.8 km
    Eğim: %1.3
    Süre: ~30 dk
    Güç: 144 watt (FTP)

    Buna göre ortalama hız 22.3 km/s olacak. Kafadan eserse 17.8 km/s, arkadan eserse 27.1 km/s olarak etkileyecek.


    D300 Yokuşu 2
    Uzunluk: 1.9 km
    Eğim: %2.4
    Süre: ~5 dk
    Güç: 177 watt

    Buna göre ortalama hız 21 km/s olacak. Kafadan eserse 17.4 km/s, arkadan eserse 24.8 km/s olarak etkileyecek.

    Yukarıdakiler planlamaydı.

    Peki gerçekte ne oldu?

    Talas Bulvarı Yokuşu:

    Eğim farklı çıktı: %1.7 değil, %1.6

    WKO+ programında aynı parkurun grafik ve özet bilgilerine göre:

    upload_2016-9-6_12-36-3.png

    Hedeflediğim güç değerine yakın güç üretmişim: 167 watt (hedeflediğim 170 watt).

    Hızı merak edenler için:

    upload_2016-9-6_12-37-28.png

    Bu yarışın başlangıcıydı ve öndeki araç hızlanmıştı. Doğal olarak bu yokuşta grubun içinde yer aldım. Bu sayede hız yükseldi.


    Salih Gıdıklı Bulvarı Yokuşu:

    Parkurun en zorlu kısmıydı (Strava'dan benimle denk güçte olanlara baktığımda en çok bu yokuşta süre kaybetmişim; watt/kg oranı önemli).

    Eğim farklı çıktı: %5.3 değil, %5.8

    upload_2016-9-6_12-46-12.png

    Hedeflediğim güç değerinden fazla güç üretmişim: 169 watt (hedeflediğim 163 watt).

    (Erciyes Gran Fondo uzun parkurda genel klasmanda ilk sırayı alan Mutlu Başdaş yıllardır görüştüğüm bir arkadaştır. Geçenlerde boy-kilo durumunu sormuştum: 185 cm/65 kg. Benim kendi boyuma göre bu oranda kiloya inmem yaş olarak, fizik olarak imkansız. Ancak farz edelim 66.5 kg değil de 42 kg olsaydım ne olurdu? Örneğin Salih Gıdıklı Bulvarı'nda yine 169 watt ürettiğimde watt/kg oranımdan dolayı 2.5 w/kg yerine 4 w/kg güç üretecektim. Rüzgar desteği dahi olmadan 12.8 km/s yerine 16.8 km/s hızla tırmanacaktım.)

    upload_2016-9-6_12-49-6.png

    Yorumlarıma devam edeceğim...
     

    Ekli Dosyalar:

    Son düzenleme: 6 Eylül 2016
  14. Sefa coskun

    Sefa coskun Kıdemli Üye

    Kayıt:
    12 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    232
    Beğeniler:
    293
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Peki bir sorum olacak surus sirasinda powermetrenize bakabildiniz mi?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Bahadır Gürel bunu beğendi.
  15. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.864
    Beğeniler:
    6.452
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Tur boyunca power metreye baksam hiçbir şey anlamazdım. Çünkü ekranda bir tane anlık güç bir de yarış boyunca ortalama güç gösteren iki gösterge olacağından bunlar hiçbir işime yaramazdı. İşin çok güzel bir yolunu keşfettim. Ondan bahsedeyim.

    Garmin 520 kullanıyorum. Bu cihazın Lap özelliği var. Eminim diğer cihazlarda da bu Lap özelliği vardır. Lap (etap) özelliği akıllıca kullanılırsa gerçekten inanılmaz faydalı. Önce Garmin'de ikinci bir ekran tanımladım. İlk ekranımda standart göstergelerim var. İkincisinde de etap (lap) göstergelerim var.

    İlk ekran:

    [​IMG]

    İkinci ekran:

    [​IMG]


    Garmindeki etap özelliği şöyle çalışıyor:

    Bir yokuşun başına geldiğimde bir kez Lap tuşuna basıyorum. Garmin 2. ekranda Lap'la başlayan göstergeleri sıfırlıyor. Yokuş boyunca tırmanırken arada Lap'la başlayan kısımlara bakıyorum ancak en önemlisi Lap HR ve Lap Power. Bu göstergeler sıfırladığım yerden itibaren ortalama nabız ve ortalama güç değerlerimi gösteriyor. Böylece yokuşu olması gereken nabızda ve güçte mi çıktığımı kontrol ediyorum. Eğer baştan abartıp nabız ve gücü gereğinden fazla yükseltmişsem, yokuşun kalan mesafesine bakıp tempomu düşürüyorum. Yokuşun bitmesine ne kadar kaldığını da daha önceden çıkardığım yokuş bilgilerinden tahmin etmek zor değil.

    Bu yöntemi her yokuş başında yapıyorum. Yokuş bittiğinde de bir kez daha Lap tuşuna basmam lazım ama bunu unutuyorum. Eğer zamanında Lap tuşuna basabilsem Strava'da Laps kısmında her yokuş için ayrı bir Lap göreceğim, incelemek kolay olacak.

    Bu etap özelliği sadece yokuş için değil aynı zamanda düz yollarda da kullanılır. Önemli olan bir turda ne zaman yüksek tempo yapacağını bilip lap tuşuna basmak lazım. Bu sayede Strava'da segment açmaya gerek kalmıyor. Kendi segmentlerinizi Lap tuşuyla tanımlıyorsunuz.
     
  16. Hasan Çağri

    Hasan Çağri Onursal Üye

    Kayıt:
    12 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    4.584
    Beğeniler:
    4.962
    Şehir:
    Bostancı, İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Güzel konu tebrik ederim.

    Bilimsel bisikletçilik yapan biri olarak takip ediyor olacağım.
    Ben genelde 2 bazen 3 ekran kullanıyorum;
    1. ekran: 10s ortalama güç (bazı durumlarda bunu %FTP yada power zone ile değiştiriyorum), anlık hız, nabız ve kadans
    2. ekran: Normalized Power, toplam mesafe, toplam süre
    3. ekran: VAM, 10s power ve kadans

    Neden bunları tercih ettiğimi de birazdan yazıyor olacağım.

    Güç ölçer kullandığınız zaman biraz bilimsel çalışınca hedefleri tutturmak kolaylaşıyor.
     
  17. N.ÖZKAN

    N.ÖZKAN Aktif Üye

    Kayıt:
    13 Aralık 2012
    Mesajlar:
    114
    Beğeniler:
    133
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    @Bahadır Gürel bey siz bu kadar teknik veri ile, aynı Chris Froome gibi bisiklet kullanıyorsunuz o zaman :D:D:D
     
    Bahadır Gürel bunu beğendi.
  18. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.864
    Beğeniler:
    6.452
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Bir bakıma doğru ama tek farkla: onun ftp gücü 415 watt benimki 165 watt :)

    İşin aslı çocukluğumdan beri rakamlarla oynamayı severim. Mesleğim olsun, üniversite yıllarım olsun analizle geçti. Bazılarına zor ve sıkıcı gelen hesaplar bana eğlenceli bulmaca çözmek gibi geliyor.
     
  19. Sefa coskun

    Sefa coskun Kıdemli Üye

    Kayıt:
    12 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    232
    Beğeniler:
    293
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Bu soruyu sormamim sebebi acaba sayilara bakip kendinizi sinirladiniz mi acaba yarista? Tamam bilimsel bir tarafi var bu isin ama olcemeyecegimiz birde psikolojik tarafi var?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Bahadır Gürel bunu beğendi.
  20. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.864
    Beğeniler:
    6.452
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Her zaman şöyle bir durum olur. Bu sadece benim için geçerli değil, birlikte sürdüğüm arkadaşlarda da bunu görüyorum. Bir yokuşun başına gelince içindeki güç patlamak ister, hemen çıkmak ister. Aklın yolunu değil de yani işin sonunu düşünmeden yapılan bu işler hep hüsran olur. Yıllarca yarışanların ilk öğrendiği şey Pace işini çok iyi yapabilmek. Yarışmayanlar ise bu konuda yetersiz. Aslında ilk onu öğrenmek ve alışkanlık kazanmak gerekiyor. Bu işi öğrenmek için nabız ölçer veya power metre işe yarıyor. Ama çok tekrar yapmak lazım. Pace demek; bir parkura -örneğin 5 dk'lık parkur- hangi nabız/güçle başladıysanız sonuna kadar bunu koruyabilmek, arada çok büyük zıplamalar olmaması demek. Buna bilimsel anlamda Variability Index deniyor (VI). Paylaştığım grafiklerde bu var. VI ne kadar 1'e yakınsa o kadar iyi. Ne kadar fazlaysa o kadar kötü. VI nin formül karşılığı Normalized Power / Average Power

    Bu terimleri geçen yıl açtığım konuda paylaşmıştım: Normalize güç, değişkenlik indeksi, yoğunluk faktörü, TSS, CTL, ATL ve TSB: her şey netleşiyor

    Mesela benim ikinci yokuştaki VI değerim 1,04 : Bunun anlamı bu yokuşu gayet iyi bir tempoyla çıkmışım, çok fazla atağa kalkmamışım veya bir yerlerde çok yavaşlamamışım.

    upload_2016-9-7_13-27-18.png