Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Ön Vites Ayarı

Konu, 'Vites - Çekiş Sistemi' kısmında Ufuk Şahin tarafından paylaşıldı.

  1. Ufuk Şahin

    Ufuk Şahin Üye

    Kayıt:
    14 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    235
    Şehir:
    Tekirdağ-Çorlu
    Seviye:
    Arkadaşlar Ön vites ayarı yapabilmek için ilk olarak arka viteste olduğu gibi vidaların görevlerini tanımamız gerekir. Vidalar;

    Gördüğünüz gibi L ve H vidası var.
    L vidasının görevi; Siz vitesi vites kolundan 1. vitese çektiğinizde aktarıcının ne kadar aşağı ineceğini belirler. Yani aktarıcının alt konum sınırlayıcı vidasıdır.
    L vidasını gevşeltirseniz aktarıcı kadroya yaklaşır, sıkarsanız kadrodan uzaklaşır.

    H vidasının görevi; Siz vitesi vites kolundan 3. vitese çektiğinizde aktarıcının ne kadar yukarı çıkacağını belirler. Yani aktarıcının üst konum sınırlayıcı vidasıdır.
    H vidasını gevşeltirseniz aktarıcı 3 vitesten daha yukarı çıkar, sıkarsanız 3 vitesten daha aşğı iner yani kadroya yaklaşır.

    Kısacası bu iki vida ile aktarıcının en alt en üst çalışma aralığını ayarlıyoruz. Sorular bu çalışma aralığının gereğinden çok dar veya geniş olmasından kaynaklanıyor.

    Ayar yapmaya gelirsek;
    İlk olarak vitesimiz 1 de zincir 1 vitese geçik durumda(1. vitese geçiremiyorsanız bkz.''pratik ayar olarak''). Şu durumda L vidası ile değiştiricinin ideal konumunu ayarlıyoruz. Fakat şöyle bir şeyede dikkat etmeniz gerekiyor;
    Arka vitesi 1. (rublenin en üst kısmı) vitese alıyoruz ve zincirin ön aktarıcının kadroya yakın olan kısmına sürtmeyecek şekilde L vidasından ayarlıyoruz. Daha sonra arka vitesi 7. vitese ( rublenin en alt kısmı sizde 8-9-10 olabilir) alıyoruz. Ve zincirin ön katarıcının dış tarafta kalan kısmına sürtmeyecek şekilde L vidasından ayarlıyoruz.
    Bunu alttaki şu iki fotoğrafta görebilirsiniz. Burada önemli olan arka vitesi 1. ve 7. vitese geçirdiğimizde zincirde oluşan yatay konumlu değişikliği işin içine katmaktır. Bu yatay konumlu değişimi bu iki fotoğrafta göebilirsiniz;

    Ve bundan sonra vites kolundan ön vitesi 3. çekiyoruz ve zincir 3. vitese geçik durumda.(3 vitese geçiremiyorsanız bkz.''pratik ayar olarak'') Burdada ayarı H vidası ile yapıyoruz. Aynı şekilde arka rubleden vitesi en alt ve en üst konuma getirerek ilk adımda yapılanın aynısını yapıyoruz. Yani zincirin rublenin hem en alt hemde en üst kısmında iken ön aktarıcıya sürtmemesini sağlıyoruz.

    L ve H vidasının sistemde dayandığı yerler alttaki fotoğraftadır. Bu fotoğraftaki gibi sizde kendi sisteminizde mekanizmayı takip ederseniz bu işin mantığını kavrayabilirsiniz.

    Pratik ayar olarak;
    Örneğin vites 3. veya 2. vitesten 1. vitese inmiyor. L vidasını gevşeltin.
    Örneğin vites 3. vitese geçmiyor. 2. viteste kalıyor. H vidasını gevşeltin.
    Örneğin vitesi 1. vitese çekince zincir 1. vitesten daha aşağı inip zincir atıyor. L vidasını sıkın.
    Örneğin vitesi 3 e çekiyorsunuz ve zincir 3. vitesten daha ileri gidip zincir atıyor.(Zincir pedalın oraya geliyor tamamen aynakoldan ayrılıyor) H vidasını sıkın.

    Ayrıca önemli bir noktayıda belirtmekte yarar var. Vites telinizin gerginliğide bu ayar kadar önemli. 1. viteste iken tele baktığınızda fazla bol olmaması yada çok gergin olmaması gerekir.
    Eğer çok gergin ise siz istediğiniz kadar H vidasını gevşeltin zincir 3. vitese geçmez.
    Eğer çok bol ise bunu vites kolunda farkedersiniz; vites kolunda değiştiririsiniz ama aktarıcı belirli bi noktadan sonra hareket etmeye başlar. Yani vites kolunda vites değiştirirken hissedersiniz ilk önce çok kolay çevrilir sonra normal sertliğine ulaşır.

    Elimden geldiğince anlatmaya çalıştım kolay gelsin arkadaşlar
     
  2. caner ünsal

    caner ünsal Bisikletkolik

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    1 Ekim 2007
    Mesajlar:
    1.151
    Beğeniler:
    496
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Hazırladığınız her iki yazı da samimi olarak öğretmeyi hedef almış ve emek verilmiş çok teşekkür ederim.
    Benim daha önce bu konuda okuduğum yazılardan edindiğim bilgi "H" ve "L" vidaları ile sınır ayarı yapılır artık ondan sonra bu vidalara dokunulmaz ve tüm geçiş ayarları vites gerginliğini değiştiren önde vites kolu çıkışındaki, arkada ise arka vitesin en arkasındaki elle çevrilebilen plastik uçlu vidalarla yapılır şeklinde. Sizin yazınızda vites geçişleri ile ilgili olarak her iki vida grubuda son ana kadar kombine kullanılıyor. Ben bu yöntem farklılığının forumdaki ileri bilgi sahibi üyeler tarafından değerlendirilmesini bekliyorum.
     
  3. Ufuk Şahin

    Ufuk Şahin Üye

    Kayıt:
    14 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    235
    Şehir:
    Tekirdağ-Çorlu
    Seviye:
    bende teşşekür ederim;
    yanlış bilmiyorsam o vidalar tel gerginliğini ayarlıyordu. Zaten HaliliÖztürk ile konuşmamızda inceleyeceğim dedi, eksik bir yeri varsa ekleriz dedi. Sanırım bu sizin bahsettiğiniz konu eksik ben bilgi alayım onuda ekleriz...
     
  4. Kron user

    Kron user Aktif Üye

    Kayıt:
    4 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    117
    Beğeniler:
    152
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Teşekkürler.Bir ara bisikletim üzerinde deniycem öğrenme amaçlı :D
     
  5. BurakCan

    BurakCan Aktif Üye

    Kayıt:
    4 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    174
    Beğeniler:
    94
    Şehir:
    Istanbul/Atasehir
    Adı:
    Burak Can
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    Teşekkürler hocam
     
  6. cagkan

    cagkan Üye

    Kayıt:
    13 Ocak 2008
    Mesajlar:
    61
    Beğeniler:
    20
    Şehir:
    İSTANBUL
    Seviye:
    Gerçekten çok yararlı bi yazı olmuş benimde bi sorum var ön arttırıcıylas ilgili
    en küçükteyken orta dişliye attıgımda zincir en küçükte kalıyor ve zincir sürekli arttırıcıya sürtüyor düzeltmek için vitesi 3 e atıp sonra geri 2 ye indirmem gerekiyor sence şimdi hangi vidayı sıkmalıyım veya hangisini gevşeymeliyim
     
  7. sonEr´´

    sonEr´´ Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    2.333
    Beğeniler:
    1.554
    Şehir:
    İstanbul/Esenler
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    emegınıze saglık , bısıkletcıler yaparken hep takıp ederdım ole ole öğrendım , kendım halledıyorum bu tur ıslerı :D
     
  8. UMUT ALAÇİÇEK

    UMUT ALAÇİÇEK Aktif Üye

    Kayıt:
    21 Nisan 2008
    Mesajlar:
    195
    Beğeniler:
    70
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    çok yararlı bi konu emeğine sağlık arkadaşım bi arda arka aktarıcı ayarını anlatırsan çok iyi olur onuda öğrenmiş oluruz sayende
     
    mariokaldato bunu beğendi.
  9. Emin Zeki Tok

    Emin Zeki Tok Yeni Üye

    Kayıt:
    5 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    28
    Beğeniler:
    8
    Şehir:
    Bodrum-İstanbul
    Seviye:
    Çok güzel,çok faydalı bir çalışma.Ellerinize sağlık.
    Benim birbaşka problemim var.Eski bisikletimde ön vites düz yolda tıkır tıkır geçerken,yokuşu tırmanmaya başladığımda bir türlü 2ye veya 1 e alamıyorum.Ona artık sepet falan takıp çarşı-pazar bisikleti yapacağım için bu sorunu çözmek benim için hala çok önemli.Bu sorunla ilgili bilgi aktarabilirseniz çok sevinirim.
     
  10. burak yavuz akgül

    burak yavuz akgül Yeni Üye

    Kayıt:
    10 Ekim 2009
    Mesajlar:
    8
    Beğeniler:
    2
    Şehir:
    antalya
    çok iyi bir çalışma. emeğe saygı
     
  11. drumuta

    drumuta Aktif Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2009
    Mesajlar:
    125
    Beğeniler:
    99
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    harikasın emeğine sağlık..
     
  12. Çağatay Uz

    Çağatay Uz Yeni Üye

    Kayıt:
    12 Aralık 2009
    Mesajlar:
    4
    Beğeniler:
    4
    Şehir:
    İstanbul
    bu linki sitede yeni olduğum için mehmet boran arkadaş sayesinde gördüm. Tam da benim bisikletimde yaşadığım sorunu anlatkmışsınız. Emeğinize teşekkürler. Buradan mehmet boran arkadaşa da tekrar teşekkürler.
     
    mariokaldato ve Mehmet Boran bunu beğendi.
  13. Tunahan_06

    Tunahan_06 Kıdemli Üye

    Kayıt:
    29 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    263
    Beğeniler:
    309
    Şehir:
    Edirne
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Çok faydalı bir yazı elinize sağlık benim bir sorum olacaktı bu konuda :) Ön vites 1'den 2'ye normal geçirince geçmiyor,vites kolunu ikiden sonra biraz daha aşağı çekip sonra tekrar eski yerine getirdiğim zaman geçiyor 2'ye,3'e geçiş de aynı şekilde sıkıntılı.Yazınızda okuduğum kadarıyla H vidasını sıkmamız gerekiyor fakat o vida da sonuna kadar sıkılı gibi görünüyor.
    Tel ise söylediğiniz gibi 1.viteste aşırı derece bol.Nasıl sıkacağız bunu,Vites kollarım sram grip-shift koldan çevirmeli.
     
  14. sinan hoçur

    sinan hoçur Kıdemli Üye

    Kayıt:
    21 Haziran 2009
    Mesajlar:
    244
    Beğeniler:
    45
    Şehir:
    61
    Seviye:
    Çok güzel anlatmışsınız elinize sağlık:)..
     
  15. enderyigit89

    enderyigit89 Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Mart 2007
    Mesajlar:
    238
    Beğeniler:
    92
    Şehir:
    ist
    Seviye:
    emeğine sağlık yalnız 3 ten 2 ye geçmeyi etkilemez o vidalar:)
     
  16. Murat İçlek

    Murat İçlek Bisikletkolik

    Kayıt:
    15 Aralık 2009
    Mesajlar:
    1.066
    Beğeniler:
    1.205
    Şehir:
    Gebze
    Seviye:
    Benim zincir ne ayar yapsam degıstırıcye surtuyor 1 e alıyorm cevırıcıye surtmıycek sekılde ayarlıyorm bu sefer 7 ye alınca yıne surtuyor bu zıncır bolluguyla felan alakalı olabılırmı :S
     
    Onur Kahraman bunu beğendi.
  17. Onur Kahraman

    Onur Kahraman Bisikletkolik

    Kayıt:
    19 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    1.448
    Beğeniler:
    987
    Şehir:
    EU
    Seviye:
    murat abi istanbulda onu kolayca yaptırırız :D pek oynama,ayarını bozarsın.daha çok zor olur yapımı.
     
  18. Murat İçlek

    Murat İçlek Bisikletkolik

    Kayıt:
    15 Aralık 2009
    Mesajlar:
    1.066
    Beğeniler:
    1.205
    Şehir:
    Gebze
    Seviye:
    Tamam ellemıyorum :D:D
     
    Onur Kahraman bunu beğendi.
  19. Cihan ÜRÜT

    Cihan ÜRÜT Kıdemli Üye

    Kayıt:
    27 Ekim 2009
    Mesajlar:
    280
    Beğeniler:
    70
    Şehir:
    bursa
    Seviye:
    çok teşekkürler, emeğinize sağlık !
     
  20. yiğit_kara26

    yiğit_kara26 Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    17 Ocak 2009
    Mesajlar:
    464
    Beğeniler:
    175
    Şehir:
    ESKİŞEHİR
    Seviye:
    paylaşım için teşekkürler :)