Okumadan çocuk bisikleti almayın!

Kayıt
28 Nisan 2009
Mesaj
10
Tepki
39
Şehir
istanbul
DÜNYAYI BİSİKLET KURTARACAK

Dünyamız her gün biraz daha kalabalıklaşıyor. Artan nüfusla beraber giderek daha da artan oranlarda çevre kirliliği, enerji kaynaklarının yetersizliği, toplum sağlığı ve trafik gibi dev sorunlarla boğuşuyoruz. Bu tür sorunlar maalesef ülkemiz gibi gelişmekte olan toplumlarda kendisini daha acımasızca hissettirmekte ve mevcut ekonomik ve kültürel alt yapı yetersizlikleri sorunların çözümünü daha imkansızlaştırmaktadır. Tıp biryandan yüzlerce yıldır mevcut olan hastalıklara çözüm ararken diğer yandan çevre kirliliğinin tetiklediği yeni mikrop ve virüslerle tedavi yöntemleri bulmaya çalışmaktadır. Türkiye gibi ülkelerin sanayileşmiş ülkelere ödediği sağlık harcamaları (ilaç-cihaz, aşı ) korkunç boyutlara ulaşmış durumdadır.

Oysa tüm bu sorunların üstesinden gelebileceğimiz çok büyük bir silahımız var : BİSİKLET

Sadece bisiklet kullanımını yaygınlaştırarak ÇEVRE KİRLİLİĞİ, TRAFİK, ENERJİ BAĞIMLILIĞI, SAĞLIK HARCAMALARI gibi çok büyük sorunlarımızı çözmek için dev bir adım atabiliriz. Özellikle gelişmiş Batı Avrupa Ülkelerinde bisiklet günlük yaşamın en önemli öğelerindendir. Şehir içi bisiklet kullanımının araç kullanımından birkaç kat daha fazla olduğu, ülkedeki bisiklet sayısının nüfusun 2 katından fazla olduğu ülkeler mevcuttur. (Hollanda) Ayda 2-3 bin euro kazanan bir Avrupalı daha soğuk bir iklimde ,yağmurda yağışta ,daha rahat bir trafik yoğunluğunda işe -gezmeye bisiklet ile giderken ayda 500 euro kazanan bir Türk neden otomobil ile gidiyor.Bu çarpıklığın bir çok nedeni var elbette .Ama asıl sorun bisiklet kültürümüzün yeterince gelişmemiş olması.

ÇOCUK VE BİSİKLET
Sorunun biraz daha özüne inmek için bazı örneklemeler yapalım. 2-3 yaşına gelen her çocuk bisikleti sever ve kullanmak ister. Hemen hemen her anne baba da bu yaşlarda isteğini kıramaz ve çocuğuna bir bisiklet alır. Büyüyünce bisikleti otomobile tercih edecek çocuğun temeli işte bu zamanlarda atılır. Ülkemizde çocuk bisikleti denilince aklımıza iki yanında destek tekerleri olan pedallı-metal bisikletler gelir. Çocuklarımıza büyük bir hevesle bunları alırız ve binip mutlulukla kullanmalarını bekleriz. Ama beklentilerimiz çoğu zaman boşa çıkar, çocuk bunları birkaç başarısız deneme hatta yaralanmalarla biten kazadan sonra bir kenara bırakır. Bizde bu yepyeni bisikleti bir depoya kaldırıp çocuğumuzun biraz daha büyümesini bekleriz. Çocuk gerçek bir bisiklet kullanabileceği 7-8 yaşlarına geldiğinde ise hiçbir şey eskisi gibi değildir. Çocuğumuz artık yeni arayışlara girdiğinden bisikleti küçüklere ait bir şey gibi görmektedir ve onun bu duygusunu destekler şekilde 3-4 yıl evvel alınan depodaki yepyeni bisiklet zaten küçük gelmektedir. Artık çocuk için bisiklet bir oyuncak muamelesi görmekte olduğu gibi yepyeni bir tane varken daha büyük bir bisiklet için yeni bir masraf yapılması da kaçınılmazdır. Bir çok anne baba zaten sevmiyor-kullanmıyor diye büyük bir bisiklet almazlar ve bisiklet macerası başlamadan biter.( Bu bisikletlerin yüzbinlercesi binalarımızın depolarında çürümektedir.)

Bu başarısız girişimleri değerlendirince ülkemizde yetişkin yaşlara geldiği halde bisiklet kullanmayı bilmeyenlerin sayısının milyonlarca olması şaşırtmamalı. Peki Avrupa'da çocuklar bisikletle nasıl tanışıyor.Aynı şeyler mi yaşanıyor ? Tabiki hayır.Biz de çocuk bisikleti diye satılanların çoğu Avrupa'da ki ünlü mağazalara giremiyor bile.Çünkü hiç bir kurum olabiecek kaza ve yaralanmalara milyon eurolara varan tazminatlar ödemek istemiyor .Ayrıca satın alınan malı sorgusuz sualsiz iade etmek haklarının sık kullanıldığı bu ülkelerdeki mağazalar "maalesef kullanamadı" denilerek geri getirilecek binlerce ürünün maliyetini yüklenmek istemiyor. Avrupalı çocuklar ise bisikletle bizim çocuklarımız gibi 3 tekerlekli veya pedallı + destek tekerli 15 kg. lık kullanımı tehlikeli ve zor , garip araçlar ile tanışmıyor. Son 12 yıldan beri ( 1997 ) bilimsel yöntemlerden faydalanan yeni ürün pedalsız - ahşap öğrenme bisikletleridir .2-6 yaş arası çocukların çoğuna pedalsız tahta bisiklet kullandırılmaktadır.Yıllık toplam tahta bisiklet satışı 1-1,5 milyon adete ulaşmıştır.

En ağırı 5 kg olan bu bisikletlerde düşen bir çocuğun bisiklet tarafından yaralanması mümkün değil. Ne ucu açıkta bir fren teli var ne de keskin veya sivri bir parçası. Asıl önemlisi pedal yok! Çocuklar bisiklet kullanmayı öğrenirken güç ve becerilerine tamamen aykırı olan ve pedal denen zor mekanizma ile uğraşmak zorunda kalmıyorlar.Denge ve sürüş ayakları yere koyarak olduğundan düşme ihtimali son derece zayıf. Kolay kullanımlı bu alet sayesinde hem el ayak koordinasyonu ve denge gibi çok önemli kaba motor fonksiyonları gelişiyor hem de özgüveni olan alet kullanma yetisi kazanmış çocuklar haline geliyorlar. Ortalama 3-4 kg olan bu bisikletleri 2 yaşından itibaren kendileri dahi taşıyabiliyorlar.2 yaşında bu şirin tahta bisikletlerle başlayan bu dostluk yıllarca ara vermeden devam ediyor. Bu çocukların ömür boyunca bisiklet sevmemeleri mümkün mü?

İşte, otomobil yerine bisiklet sevdalısı nesiller böyle yetişiyor.
İşte ,ortalama ömrün 80-82 yıl olduğu nesiller böyle yetişiyor.
İşte ,çevreye, milli servetlerimize duyarlı nesiller böyle yetişiyor.
Başka bir çare görünmüyor "DÜNYAYI BİSİKLET KURTARACAK."
 
Scudo

Özgür Nevres

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Haziran 2007
Mesaj
670
Tepki
1.287
Şehir
İstanbul
@Kemal taybar

Bu çelişki üzerine ben de yıllardır düşünüyorum ama hala mantıklı bir açıklama bulamadım. Üstelik otomobil çok daha pahalı Avrupa'ya göre. Petrol fiyatlarını bilmiyorum ama petrolün de dünya ortalamasına göre pahalı olduğu söyleniyor. Ama bakıyorsun zengin/yoksul herkesin altında bir otomobil. Gerçekten şaşılacak şey.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kemal taybar

Taner Yavuz

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Ocak 2008
Mesaj
1.092
Tepki
788
Şehir
istanbul-Bahçeşehir
Söylediklerinize harfiyen katılıyorum.Fakat ülkemizde bu bisikletler bence biraz pahalı .Piyasada şu an 150-180 TL arasında satılıyorlar.Ben bir arkadaşımın bebeği için böyle bir bisiklet almak ve hediye etmek istedim.Açıkçası benim bütçem için biraz pahalı geldi ve vazgeçtim.Umarım en kısa zamanda bu bisikletleri çok daha uygun fiyatlara alabiliriz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kemal taybar
Kayıt
28 Nisan 2009
Mesaj
10
Tepki
39
Şehir
istanbul
@Taner Yavuz

Avrupa'daki fiyatları 175 eu civarı.(370 tl) Bizde tüm ithal ürünler %25 Avrupa'dan pahalı olduğuna göre 450 civarları bir Türkiye fiyatı normal görünüyor. 150-180 tl çok iyi fiyat bence.
 

Taner Yavuz

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Ocak 2008
Mesaj
1.092
Tepki
788
Şehir
istanbul-Bahçeşehir
@Kemal taybar




Ülkemizde tüm ithal ürünler Avrupa'dan %25 pahalı satılmıyor.Bu kanıya nasıl vardınız bilemiyorum.Ben sene de birkaç kere yurtdışına çıkma imkanım var,oradan dediğiniz gibi olmadığını biliyorum.Ayrıca büyük bir ithalat firmasında çalışıyorum.Ürünlerimizin bazıları Avrupa satış fiyatlarının altında satılıyor.Sebebi ise rekabetin daha fazla olması ve alım gücünün az olması!

Bu bisikletleri anlatan yazının orijinalinin olduğu ,bisikletlerin ticari web sitesinde belirtildiğine göre yerli üretim .Dolayısıyla Avrupa'da ki benzerleri ile fiyat olarak kıyaslamanın da bir anlamı yok.Ben zaten benzerlerine göre pahalı demedim.Benim bütçeme göre pahalı dedim.Benimkisi sadece bir temenniden ibaret.Umarım daha ucuza alabiliriz demişim:)Fiyat haricinde yazı da anlatılan herşeye tam olarak katılıyorum.

(Foruma üye olur olmaz ,aynı konuyu 2 ayrı başlıkta aynı içerik ile açmanız bana spam mesaj gibi geldi.Bunu da ayrıca belirtmek isterim.)
 
Kayıt
28 Nisan 2009
Mesaj
10
Tepki
39
Şehir
istanbul
@Taner Yavuz

Çok yazık...
Adınızın altında moderatör yrd. yazıyor gerçekmi, lakap mı bilemem ama şundan eminim ki spam mesaj ne demek bilmiyorsunuz.Bence bilmediğimiz kelimeleri kullanmamalıyız.Özellikle birilerini suçlarken....

Spam mesaj temel olarak sizin bilginiz veya talebiniz olmadan size gönderilmiş mesajlara denir.Bir forum ortamında, emek vererek ,özenle hazırlanarak yazılmış ,kişisel tecrübelerimi aktarmaya çalıştığım bir makale nasıl spam olabilir bir açıklasanızda anlasak.

Makaledeki fiyat dışındaki herşeye katılıyorum diyorsunuz ;makalede fiyat yok))

Birinci makalenin başlığını beğenmedim bazı cümleleri ve başlığı değiştirerek ikinciyi yazdım; ilkini silmek istedim ama olmadı. Böylece spam oldu ))

Bir özür beklemek çok olmaz sanırım.
 

Taner Yavuz

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Ocak 2008
Mesaj
1.092
Tepki
788
Şehir
istanbul-Bahçeşehir
@Kemal taybar

Moderatör yrd. olmam ile ne alakası var?

Mesajınız ticari bir sitede ki tanıtım yazısının derlemesi gibi geldiği için ve reklam kaygısı güdüldüğü gibi bir hisse kapıldığım için bunu belirttim.Bu noktada spam'ın anlamını bildiğimi belirteyim.Fiyat konusunda ki hassasiyetiniz neden acaba?Sadece o konuda takılmışsınız !Aslında uzun uzun cevap yazmıştım ama sildim. Özelden sorularınızı cevaplarım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kemal taybar

Taylan A.

Aktif Üye
Kayıt
24 Kasım 2008
Mesaj
157
Tepki
215
Şehir
ankara
@Kemal taybar

bence bu sorunun çok basit bir cevabı var..çünkü bahsedilen şehirler düz...nerelerde bisiklet yaygın? amsterdam,kopenhag,paris,londra ve dünyanın en çok bisikletinin olduğu pekin...hepisi düz şehirler.. bizde konya, ığdır (bisikletin en yaygın olduğu şehirler)..konyalılar akıllı da ankaralılar istanbullular değil mi.? cinnah tan kızılay'a inmek kolay...ya da şişli'den beşiktaş'a inmek..bi de çıkışı düşünün..bizim gibi bisiklet sever birkaç kişi buna aldırmaz ama toplumun genelinden bu tip şehirlerde bisikleti yaygın şekilde kullanmasını beklemek, kullanmayınca da hayıflanmak (neden bizde avrupadaki kadar çok bisiklet yok:mad: ) hayal gibi görünüyor..
 
  • Beğen
Tepkiler: Kemal taybar
Kayıt
28 Nisan 2009
Mesaj
10
Tepki
39
Şehir
istanbul
@olkjolkj

Evet, tabiki yokuşlar çok önemli faktör.Bununla beraber büyük ovalarda kurulmuş şehirlerimizde bile bisiklet yaygınlığı çok düşük seviyelerde.Şu örnek le kıyaslamak daha doğru olacak sanırım.

KONYA AMSTERDAM

Ortalama gelir( EU) 350 2000
Otomobil fiyatı (Eu) 12.000 9000
benzin fiyatı EU 1,6 1,2
Ort. sıcaklık 11.5 8,1
yıllık yağışlı gün sayısı 85 154
Nüfus (bin) 1.950 690
Bisiklet sayısı (bin) 700 1.100( kayıtlı 650)
Bisiklet/nüfus 0,36 1,6

(meteoroloji kaynak Weather online)

Yukardaki rakamlara bakınca bisiklet oranlarının tam tersi olması gerekirdi.
 
  • Beğen
Tepkiler: Özgür Nevres

Taylan A.

Aktif Üye
Kayıt
24 Kasım 2008
Mesaj
157
Tepki
215
Şehir
ankara
700 bin bisiklet..hiç fena değilmiş..işte ben de bundan bahsediyorum...istanbul 'da bisiklet var mesela..bilginiz var mı?..
 
  • Beğen
Tepkiler: Kemal taybar
Kayıt
28 Nisan 2009
Mesaj
10
Tepki
39
Şehir
istanbul
Makalede bahsettiğim tahta bisikletler "Taytay" markası ile Türkiye'de de üretilmeye başlanmış.Adı çok güzel uymuş.

Web adresi (link)
 
  • Beğen
Tepkiler: Taner Yavuz

enderyigit89

Daimi Üye
Kayıt
13 Mart 2007
Mesaj
236
Tepki
98
Şehir
ist
@olkjolkj

arkadaşa katılıyorum kendim anadolu yakası maltepe gülsuyunda oturuyorum (gülsuyu tepesi) bisiklet sevdalısı olarak böyle biyerde oturmak benim için çok büyük bir dez avantaj normalde yol bisikleti kullanmak istememe rağmen mecburem mtb aldım yollar desen belediye çukurları sayesinde arkadaki ormana gitmeme bile gerek kalmıyor hazır parkur:D günde 10 km hafta sonları 70 km yol yapıyorum ama eve dönüş yolundaki 2 km lik yol adamı öldürüyo yolda tanıdık biri görürüm belki diye arkama bakarak çıkıyorum yokuşları bide iyi tarafı var her sabah 70 dk da çıktığım yolu toplam 3.5 dakikada iniyorum:cool:
burda çoğu insan markete pazara hatta 2-3 sokak altında oturan akrabalarına bile arabayla gidiyorlar haksızda sayılmazlar bence inanın ülkemizde bisikletin bu kadar az kullanılmasının başlıca nedeni coğrafi koşullardır. yoksa inanıyorumki türkiyede o örnek gösterdiğiniz ülkelerden daha fazla bisiklet kullanılırdı bundan hiç şüpem yok
 
  • Beğen
Tepkiler: Kemal taybar

Özgür Nevres

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Haziran 2007
Mesaj
670
Tepki
1.287
Şehir
İstanbul
@Kemal taybar

Çok açık bir istatistik verilmiş, hala coğrafi koşullar diyen arkadaşlar var.
 

jamesjoice

Daimi Üye
Kayıt
18 Aralık 2007
Mesaj
260
Tepki
301
Şehir
Bursa
Sıcak bölgelerimizde ve düz şehir, ilçe vs. yerlerde diğer şehirlere nazaran daha fazla bisiklete binen var, bu doğru ama o çok olan bisikletlerin de çıksa çıksa yüzde biri binilecek gibidir.
şehir içinde yokuş inip çıkmak elbette zor ama bu bizler için pek fazla sıkıntı çıkarmıyor. mtb'lerle işimizi görüyor her koşulda. Fakat bisiklet alırken bizim bilgimize sahip olmayan onbinlerce insan gidip 15-20 kiloluk, çift amortisörlü bisikletler alıyorlar. O aletlerle kim bayır çıkar bilemem artık.
İyi ve güzel olanı görmemiş, tanımamışız. Sıkıntı biraz bununla da alakalı.
Kışın bisiklet sürebilmek öncelikle o mevsime uygun yağmura, kara, soğuğa, rüzgara dayanıklı bisiklet giyimiyle mümkün oluyor ve fiyatları da bisiklete gönül vermişlerin dışında herkesin göze alacağı fiyatlar değil.
Bindiğimiz 4 tekerli araçlarla hava attığımızı sanan bir milletiz. Bu görmemişlik daha kaç on yıl devam eder, orasını bilemiyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kemal taybar

jamesjoice

Daimi Üye
Kayıt
18 Aralık 2007
Mesaj
260
Tepki
301
Şehir
Bursa
Başlıkla ilgili düşünecek olursak daha büyük yaşlardaki çocukların hemen her yol koşulunda rahatça kullanabileceği HAFİF bisikletler yapılması veya mevcut olanların artması gerekiyor. Bu sevgi iyi bisikletlerle sürebilir ancak.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kemal taybar
Kayıt
28 Nisan 2009
Mesaj
10
Tepki
39
Şehir
istanbul
@Özgür Nevres

Rakamlar birbirine karışmış ve pek anlaşılmıyor, bu yüzden düzelterek tekrar yayınlıyorum.

----- -------------------- KONYA-----AMSTERDAM

ORTALAMA GELİR(EU) ----- ---350----------2000
OTOMOBİL FİYATI (EU) -- ---12000--------9000
1 LİTRE BENZİN (EU) --------- 1,6-----------1,2
YILLIK ORTALAMA SICAKLIK -- 11,5----------8,1
YILLIK YAĞIŞLI GÜN SAYISI ---- 85-----------154
NÜFUS (BİN) ---------------- 1,950----------690
BİSİKLET SAYISI (BİN) ------- 700----------1,100
BİSİLKET/NÜFUS ORANI -------0,36-----------1,6

İstatistiğin yorumu;
Ayda 350 euro kazanan bir Konyalı yılda 85 gün yağış alan ve sıcaklığın ortalama 11,5 derece olduğu memleketinde işe gezmeye giderken deposunu 1,6 euroluk benzinle doldurduğu ve 12000 euro vererek aldığı bir otomobille giderken ; Konya ‘lının yaklaşık 6 katı daha fazla kazanan ,buna rağmen otomobil ve benzini Konyalıdan % 30 daha ucuza alan ,yaşadığı şehir daha soğuk ve 2 katı daha yağışlı olan bir Amsterdam’ lı her yere bisikletle gidiyor. İşte bizim tartışmamız gereken bu olmalı bence.

*( Konya'daki bisiklet sayısı tamamen tahmini ve yerel kaynakların iddiası doğru kabul edilerek verilmiştir.Bana biraz abartılı gibi gelse de doğru kabul edelim)