Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

"Neden bisiklete kasksız bindiğimi sorun!" ECF belgesi

Konu, 'Giyim' kısmında bakırkadro tarafından paylaşıldı.

  1. bakırkadro

    bakırkadro Üye

    Kayıt:
    3 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    55
    Beğeniler:
    69
    Şehir:
    Kayseri
    Seviye:
    Merhabalar,

    Muhtemelen başlığa binaen ani bir tepki olarak bazı arkadaşlar "ihtiyacın olmadığı için" ya da "koruyacak birşeyin olmadığı için" gibi düşünceleri kafalarından geçirecekler veya doğrudan buraya yazacaklar. :) Amacım bu bildik tartışmayı tekrar ısıtıp polemiğe çevirmek değil, ya da kask kullanımını eleştirmek değil. Ayrıca şaşırtıcı gelebilir ama ben de kask kullanıyorum ancak üzerine bilimsel ve popüler, ulusal uluslararası yazıları takip ediyorum.

    Öncelikle bu başlık çoğumuzun bildiği gibi European Cyclists' Federation'ın bir belgesi (http://www.ecf.com adresinde bulunabilir çevirisi var mı bilmiyorum). Belgede kask kullanımına karşı bir konum yok ancak bisiklet kullanımının korku yaymaya çalışılan toplumda giderek tehlikeli bir aktivite haline gelmesi eleştiriliyor. Ayrıca bazı bilimsel verilerden hareketle kask kullanımının ölümcül kazalarda istatistiki olarak anlamlı bir olumlu katkı yapmadığı belirtiliyor.
    Bu konuda bilim insanları ikiye bölünmüş durumda. Yani dünyada kask ölümcül kazaları önler şeklinde bilimsel bir veri yok. Kafa travmalarının çok önemli bir bölümü geçici ve önemsiz travmalar, ölümcül travma yaşanılan kazalarda da kaskın işe yaradığı konusunda yeterli bir bilimsel veri yok. En çok alıntılanan 1989 tarihli bir bilimsel çalışmada (bu çalışma bir google araştırması ile birkaç dakikada bulunabilir) bulunan sonuçlara şüpheyle bakıyorlar çünkü örneklem seçimi sorunlu. Her neyse benim meselem kuşkusuz binlerce bilim insanının üzerinde araştırma yaptığı ve bir sonuca ulaşamadığı bir olguyu değerlendirmek değil.

    Üniversitede çalışan, yurtdışında da bir süre bulunmuş ve uluslararası saygın platformlarda da yayınları olan bir öğretim üyesi olarak kasklar hakkındaki bilimsel çalışmaları tabi ki önemsiyorum. Ancak beni rahatsız eden ülkemizde bisikletle ilgili her türlü dernek, araştırma ya da hobi topluluklarında varolan bir kraldan çok kralcı mantığının egemen olması. Birisi kaskın işe yararlılığı ya da kaskın fetişleştirilmesinin ardındaki korku ideolojisini (ve bununla bağlantılı olarak milyarlarca dolarlık bir sektörü) gündeme getirse hemen 'doğulu' olmakla ya da daha kötüsü Türk mentalitesine sahip olmakla suçlanıyor. Hakikat bu değil. Dünyanın her yerinde bu tartışılıyor, kask kullanımını zorunlu hale getiren yasalar acımasızca eleştiriliyor, herkes fikrini söylüyor. Bizde de söylemeli. Ayrıca bisiklet güvenliğini artıran eğitimler, motorlu taşıt sürücülerine kaza anındaki cezai müeyyideler, bisikletçi dostu trafik düzenlemeleri gibi kökten değişiklikler yerine, kaskı tak gerisini kafana takma tarzı bir düşünce ve ideoloji hakim. Hollanda ve danimarka gibi bisiklet dostu ülkelerde kask kullanılmıyor. Buradaki trafik şartlarını gündeme getirecek dostlara bir önerim bisikletçi kaza istatistiklerine bakmalarıdır. Kaskın kafamızı koruduğu durumlar genellikle işin içine motorlu taşıtların girmediği ve Rotational impact denilen kafanın dönerek çarpıp travma yaşadığı durumların dışındaki durumlardır. Ki kask üreticileri de bunu bildiklerinden kullanım şartlarına bu notu eklerler. Kaskın bu rotational impact denilen durumu artırdığına (kafayı ağırlaştırıp ve dahi normalde çizgisel olan çarpmayı arkadaki çıkıntılarla dönme hareketine çevirme ihtimali) ilişkin bile birçok bilimsel veriye ulaşabilirsiniz (azıcık araştırma ile). Ayrıca, motorlu taşıt sürücülerinin ve hatta yayaların kaskların koruyacağı türden kafa travmalarını bisikletçilerden daha fazla yaşadığı (incidence per hours of practice - yani burada söz konusu olan önyargılı bir örneklem değil doğrudan pratiğin süresine bağlı bir ölçüm) şeklinde bilimsel veriler de mevcut. O halde yayalar ve arabalarının içinde oturan insanların daha çok kaska ihtiyacı vardır gibi bir sonuca ulaşırız ki bu da aslında kaska yüklenen değerin abartılı olduğunu tek başına kanıtlamakta.

    Sonuç olarak kaska karşı değilim ve kask kullanıyorum. karşı olduğum şey daha önce bahsettiğim ülkemizde varolan kraldan çok kralcı yaklaşım. Bu mevular dünyanın her yerinde gayet saygın enstitülerde ve ortamlarda bile tartışılıyor. Bırakın tartışılsın. ben daha çok sürücüler nezdinde bir saygı oluşturduğu ve hatta size yol verdikleri için kask takıyorum. Ölmemek için kask takıyorum gibi yaklaşımları aynı korku toplumunun ve arkasında köktenci çözümler yerine bisikletçileri suçlayan bir mekanizmanın hakim olduğu bir ideolojinin ürettiği garabet söylemler olarak görüyorum.

    Şu konuşma çok etkileyici lütfen izleyin: http://www.youtube.com/watch?v=07o-TASvIxY
     
  2. ilker çelikcan

    ilker çelikcan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    14 Eylül 2010
    Mesajlar:
    323
    Beğeniler:
    220
    Şehir:
    aydın / izmir
    Seviye:
    Size katılıyorum. Bana da bu kask meselesi biraz takıntı haline gelmiş gibi geliyor. Takılsın, yararı zararından fazladır, takılmasın demiyorum ama, takmayan da intihara teşebbüs etmiyordur. Ediyorsa ilk teşebbüsünü Türkiye'de
    trafiğe çıkarak yapmıştır zaten.

    İstatistiklerden yola çıkarsak, muhtemelen, bisiklette kask gerekliliği için yeterli kabul ettiğimiz kriterlere göre, bütün çocuklara belli bir yaşa gelinceye kadar sürekli (ayrıca da futbol gibi sporları yaparken büyüklere de) kask, dizlik ve eldiven giydirmemiz gerekir. Ben ilkokuldan beri belli bir yaşıma kadar bisikletten neredeyse her gün düştüm, sadece bir kere başımı vurdum. Bisiklet dışında ise, özellikle spor yaparken, defalarca kafamı sertçe çarptım ( :) umarım kalıcı etkisi olmamıştır) ikisinde yardım, birinde dikiş atıldı, hatta dikişi de duvara çarparak patlattım. Çevremde de durum farklı değil. Şimdiye kadar bana, çocuklara ya da spor yapanlara bisiklet dışında kask tavsiye edeni duymadım.
     
  3. Aybars Öge Sürücü

    Aybars Öge Sürücü Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.548
    Beğeniler:
    1.509
    Şehir:
    Izmir / Istanbul
    Seviye:
    Hayatımı 3 kez kask kurtardığı ve en yakın antrenman arkadaşımı kask olmaması yüzünden kaybettiğim için maalesef 1989 tarihli 22 yıllık bir araştırmayı dikkate alamıyorum...

    Kask kullanmayan arkadaşlara tek sorum var; kafanızı öne eğip bir duvara hızla koşarak (en fazla 20km/s hızla koşabilirsiniz) kafa atın, eğer hasar almıyorsanız kasksız binin...
     
  4. Talha Ateş

    Talha Ateş Forum Bağımlısı

    Yaş:
    46
    Kayıt:
    8 Haziran 2011
    Mesajlar:
    686
    Beğeniler:
    828
    Şehir:
    Isparta
    Bisiklet:
    Bianchi
    Seviye:
    Arkadaşlar mutlaka kask kullanın. Bunu laf olsun diye yazmıyorum. Buraya bir fotoğraf ekleyecektim vaz geçtim... Bir çocuk başını yola çarpmış ve beyni dağılmış.....

    Başınızı koruyun arkadaşlar.
     
    Umut Karataş ve Fatih Esen bunu beğendi.
  5. Mehmet Emin

    Mehmet Emin Aktif Üye

    Kayıt:
    5 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    199
    Beğeniler:
    150
    Şehir:
    Ankara Abidinpaşa
    Seviye:
    Teknolojinin çok hızlı ve hızının da artan ivmeli geliştiği şu dönemde 1989 gibi 22 yıllık eski bir araştırmanın günümüz değerleriyle ne kadar bağdaştığını düşünmek gerekir. İstatistiklerin çok da değişmemesi demek hiç de değişmediği anlamına gelmez.
    Karınca çölde sırtında bir damla suyla ilerlerken sormuşlar:
    -Nereye gidiyorsun o azıcık suyla?.
    Cevaplamış karınca:
    -Ateşi söndürmeye su götürüyorum.
    Alay etmişler:
    -O suyla ateş mi söner?
    -Karınca çok güzel cevaplamış:
    -Ben de biliyorum ama safımız belli olsun.
    İstatistiklerin olumlu yönde binde bir bile gelişmesi demek, kaskın önemini ortaya koyar. Şimdiye kadar tek bir insanın hayatını kurtarmış olsaydı bile ben yine kaskımı tereddütsüz takardım. Zira bir insan hayatının bedeli daha bulunamadı :)
    Siz belirtmişsiniz zaten karşı olmayıp taktığınızı, ben ekleyim üstüne. Ben kaskın takılmasının tartışılmasına karşıyım, belirttiğim gibi tek bir kişiyi bile kurtarmış olsa kardır, ki bu sayı binlerle ifade edilir gerçekte. Öte yandan Wouter Weylandt adlı bisikletçinin hazin sonu, kaskının onu koruyamamış olması ayrı bir meseledir. Yalnız çok yüksek hızda yaptığı bu kazada ne yazık ki kaskın koruma ihtimali çok düşüktü, o da bir yere kadar koruyor. Bence takılıp takılmama tartışması yerine yüksek hızda da koruyabilme yönünde kask üreticilerine baskı yapılıp gönüllü olarak küresel çapta yüklü miktar arge desteği sağlanmalıdır.
     
  6. Fatih Esen

    Fatih Esen Aktif Üye

    Kayıt:
    24 Nisan 2009
    Mesajlar:
    193
    Beğeniler:
    62
    Şehir:
    Ankara/Keçiören/Etlik
    Seviye:
    kask tamamen darbe emici özellik göstermesi için tasarlanmış bir üründür. kafaya alınan sert darbelerde genellikle kask kafada kırılarak ve ya dağılarak şoku emer ve darbenin yarısından daha azını kafa tasınıza iletir. hayat kurtarırmı ? nispeten. gerekli bir tedbirmidir ? kesinlikle. ama isteyen takar isteyen takmaz , takmayanada kimse kafasızmısın nie takmıyosun diyemez . nasılki emliyet kemerini isteyen takıyorsa , isteyen normal isteyen air bag li araç alıyosa bunada kimsenin tepki gösterme hakkı yoktur. zaten sizin tepkiniz karşı görüşteki insan için tavsiyeden öteri geçemez.
     
  7. Aybars Öge Sürücü

    Aybars Öge Sürücü Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.548
    Beğeniler:
    1.509
    Şehir:
    Izmir / Istanbul
    Seviye:
    Yazınızda çok doğru bir tespit var; belli bir hıza kadar koruyor... Zaten belli hızlardan sonra beynimiz kabuğun içindeki yumurtanın sarısı gibi davranıyor... Yani kafatasımızda herhangi bir yapısal veya bütünsel bozulma olmaksızın ani eylemsizlik kuvvetiyle beynimiz hasar görüyor.

    Kasklar için maalesef ne kadar arge, ne kadar iyi niyet, ne kadar uçuk kaçık buluş ta yapılsa, sınır bu...
     
    Tasogare ve Tamer Dinç bunu beğendi.
  8. ali bayrak

    ali bayrak Kıdemli Üye

    Kayıt:
    15 Nisan 2011
    Mesajlar:
    296
    Beğeniler:
    160
    Şehir:
    ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    ufak çaplı kazaları kesinlikle önlüyor.büyük kazalar da yapılacak pek fazla birşey yok zaten.ve en önemlisi ciddiye alınmak için takılmalı kask.
     
    Tamer Dinç bunu beğendi.
  9. M.Burak KARADAĞ

    M.Burak KARADAĞ Onursal Üye

    Yaş:
    23
    Kayıt:
    22 Eylül 2010
    Mesajlar:
    2.701
    Beğeniler:
    2.030
    Şehir:
    İstanbul, tatil dönemlerinde Ankara
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Bir kaza sonrası kafamdaki kross tipi bisiklet kaskı parçalandı.param yok şuan kross kaskı alamıyorum ve bu beni çok rahatsız ediyor.çünkü normal kask bile çene üstü dğşmelerde çenenizi parçalıyor veya kırabiliyorsunuz.
     
  10. Cyclist999

    Cyclist999 Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    1.157
    Beğeniler:
    789
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Kaskı takınca kendimi daha güvende ve tam bir Bisikletçi gibi hissediyorum, diğer türlü kendim eksikmişim gibi oluyor. İnsanların ve trafikteki elemanların, bu şekilde daha fazla saygı duydukları kanısı kesinlikle doğru. Benim de diğer sebebim bu. :)
     
    mozdemir bunu beğendi.
  11. OMER AYYILDIZ

    OMER AYYILDIZ Kıdemli Üye

    Kayıt:
    17 Haziran 2011
    Mesajlar:
    221
    Beğeniler:
    214
    Şehir:
    ESKİSEHİR
    Seviye:
    Aynen bugün başıma geldi.
    Kask yüzümün sağının soyulmasını büyük ölçüde engelledi fakat sağ çenem güzelce sıyrıldı...

    Bende katılıyorum, kraldan fazla kralcılık olmasın ama kaskta takılmalı bence.

    Bunu sadece bizler değil tüm vatandaşlar aynı ölçüde bilinçlendiği zaman aşabiliriz...
    yoksa konu kısır döngüde döner gider ;)
     
    M.Burak KARADAĞ bunu beğendi.
  12. cruphasulie

    cruphasulie Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    11 Haziran 2006
    Mesajlar:
    589
    Beğeniler:
    463
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    'Kask neden gereksiz' un altından bir istatistiksel araştırma ve kuru edebiyat
    çıkması beni bayağı güldürdü. Ama şaşırtmadı başka birşey de çıkmazdı zaten:).

    Neden mi? İyi planlanmamış bir araştırmada, üzerinde fazla düşünülmemiş bir amaçsız
    hipotez bir istatistiksel testten geçti diye 'kanun' kabul edilmesi...neyse çok söze
    gerek yok.

    Ortadan yaşanmış bir deneyim var mı? Çok sayıda... Kaskın amacı en basit
    mantıkla bile anlaşılır seviyede mi? Evet...

    Zorla değil, kask takma, seleni indir sonuna kadar, topuklarınla pedala basa
    basa git...kimse çıkmaz karşına düzelteceğim diye...ama yanlışa doğru göstermeye
    kalkınca orada dur.
     
  13. Cihat Özinan

    Cihat Özinan Aktif Üye

    Kayıt:
    26 Haziran 2011
    Mesajlar:
    144
    Beğeniler:
    43
    Şehir:
    Bursa
    Seviye:
    Kask bir tedbirdir.Kask takmanın zararı ispatlı olmadıkça takılması gerekir.
     
    AliÇimen ve Tamer Dinç bunu beğendi.
  14. derşan sezer

    derşan sezer Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    907
    Beğeniler:
    1.205
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    çok basit aslında kask takın ve kafanızı hızlıca duvara vurun,birde aynı şeyi kasksız deneyin eğer ikinci denemenizde kafanızda bir sorun yoksa kask takmasanızda olur :)
     
  15. özençekçen

    özençekçen Kıdemli Üye

    Kayıt:
    27 Mart 2011
    Mesajlar:
    378
    Beğeniler:
    256
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    kask takın yanınızdaki arkadaşınız takmıyosa mutlaka uyarın çünkü kazanın ne zaman ve ne şiddette sizi bulucağını bilemezsiniz bu rulet oynak gibi bişey ve en azından kaskınızı takarak kendinize bi şans verin.
     
  16. Ozan Akçay

    Ozan Akçay Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    29 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    532
    Beğeniler:
    182
    Şehir:
    İzmir-Datça
    Seviye:
    Bunlar da benim google da 1 dakikalık bir arama sonucu bulduğum araştırmalar:

    http://www.bhsi.org/stats.htm

    "Ninety-one percent of bicyclists killed in 2008 reportedly weren't wearing helmets" (Amerika'da 2008 yılında kazalarda ölen bisikletçilerin % 91 i kask giymiyormuş)

    http://www.cyclecraft.co.uk/digest/helmet_research.html

    "The study concluded that cycle helmets reduce the risk of head injury by 85% and of brain injury by 88%" (Araştırmaya göre kask, kafa travması riskini %85, beyin hasarı riskini ise % 88 azaltıyormuş.

    Bir de bu link var: http://www.helmets.org/henderso.htm

    Linklerde onlarca araştırma var.Hemen hepsi kaskın hayat kurtardığına dair veriler sunuyor.Daha detaylı bakmak isteyen bakabilir.Ben sadece bu iki cümleyi yazdım buraya.

    Bu araştırmalardan daha değerli olarak yaşanmış acı tecrübeler var.Güvenli bir sürüş için BANA GÖRE kask şarttır.
     
    Tamer Dinç bunu beğendi.
  17. Salih Dinçer

    Salih Dinçer Bisikletkolik

    Kayıt:
    30 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.031
    Beğeniler:
    781
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Kask taktığı halde ölen o %91'lik oranın ölüm sebepler belli mi? Bir insan sadece kafasına aldığı darbelerden dolayı mı ölür? Farzedelim kafaya alınacak bir darbenin 10 türlü ölüm sebebi oluyorsa, vücudun kalan kısmı herhalde 1000'lerce olmalı...

    Ancak bu kafanın önemli olmasını hafifletmiyor. Şu kitap işinize yarayacaktır:

    Beynine Bir Kez Hava Değmeye Görsün: Beyin Cerrahisi Öyküleri
    [​IMG]


     
  18. Ozan Akçay

    Ozan Akçay Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    29 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    532
    Beğeniler:
    182
    Şehir:
    İzmir-Datça
    Seviye:
    Head injuries accounted for 62.6 percent of bicycle fatalities.
    Collisions with motor vehicles accounted for 75.7 percent of bicycle fatalities.
    61.7 percent of motor vehicle collision deaths were due to head injury.

    Bisiklet üzerindeki ölümlerin % 62,6 sı kafa travmaları sonucunda gerçekleşmiş.
    Motorlu araçlarla çarpışmalar %75,7 sini oluşturuyormuş bisikletli ölümlerinin.
    Motorlu araçlarla çarpışmalar sonucu yaşanan ölümlerin & 61,7 si kafa travması nedeniyleymiş.

    Ben hala bu araştırma rakamlarına gerek olmadığını düşünüyorum, dediğim gibi yaşanmış acı tecrübeler var...En basiti Wouter Weylandt hafif değil de daha koruyan bir kask kullansa acaba hayatta kalabilir miydi diye günlerce tartışıldı.Ve pek çok uzmanın ağzından bizzat duydum/okudum yol bisikleti kasklarının "yetersiz koruma" sağladığını.
     
  19. Burak KOÇ

    Burak KOÇ Yeni Üye

    Kayıt:
    31 Temmuz 2011
    Mesajlar:
    22
    Beğeniler:
    24
    Şehir:
    Istanbul/Avrupa
    Seviye:
    Yaziyi kaleme alan abimiz buyuk bir ihtimal akademisyen... Olaya tam bir akademisyen perspektifi ile bakmis ve nacizane bir gorus ortaya atmis.

    Eminim en fazla kendisi uzulecektir bu makalesinden "kask takmayin" fikrini cikartanlara...

    Aksine son paragrafin kesinlikle uzerinde durulmasini dusunuyorum, ne yazik ki Turkiye'de biz ciddiye alinmayan bisiklet suruculeri, kask taktigimiz zaman az da olsa dikkat cekiyoruz ve bir nevi '' bak kardesim ben de bu trafigin'' bir parcasiyim mesaji veriyoruz.

    O yuzden Turkiye'de ozellikle surekli trafigin icerisinde olan arkadaslar icin kaskin zorunlu olmasi gerektigini savunanlardanim...

    Avustralya'da 70$ ceza yedikten sonra birgun bile kafamdan cikarmamistim :) Ayni gun kaskin nerede diye suruculerin tacizine bile ugramistim... Guzelim memleketimde de uzayli gozuyle bakiyorlar kask takana...
     
    sonEr´´ bunu beğendi.
  20. Mustafa ÖZKARA

    Mustafa ÖZKARA Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    28 Haziran 2009
    Mesajlar:
    599
    Beğeniler:
    476
    Şehir:
    Kayseri
    Seviye:
    Kask kullanımının bir fetişizm haline getirildiği ve milyonlarca dolarlık bir sektörü beslediği konusuna kesinlikle katılıyorum ama. Yazınızda ne yazık ki, kask pek de lazım değil, ben sadece trafikte bana saygı duysunlar diye takıyorum gibi bir üslup sezinledim (Yanılıyorsam peşinen özür diliyorum ve düzeltmenizi rica ediyorum.)
    1989 tarihli bilimsel araştırmaları bilemiyorum ama, eğer ki ciddi bir kaza geçirdiyseniz, veya yakınınızda biri geçirdiyse, o kazada kask kullanmasa ne kadar ciddi bir sonucun (en basitinden dikiş atılması) ortaya çıkacağını farketmişsinizdir.
    Sözün özü, kask güvenlik önlemidir, bunun için takılmalıdır.
    Sonsuz sevgi...
     
    FATİH ÇOLAK bunu beğendi.