Neden 700c'den büyük tekerler kullanılmıyor ?

uguryilmaz144

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Nisan 2015
Mesaj
1.619
Tepki
2.755
Yaş
32
Şehir
İzmir
İsim
Uğur Yılmaz
Bisiklet
Mosso
Arkadaşlar Merhabalar;

Bildiğiniz gibi MTB camiasında teker çapını arttırmak gibi yeni bir trend var. Her ne kadar 26" mtb'ler için kabul edilmiş geleneksel ölçü olsa da 27.5"(650b) ve 29"(700c) mtb'ler oldukça yaygınlaştı. Hatta bende bu trend'ten nasibimi alarak hem 26 hem de 29 kullananlardanım... Hatırlarsanız yabancı bisiklet forumlarında 32er, 36er mtb'lerin yaygınlaşmaya başladığını daha önceki konularda da konuşmuştuk. Hatta merdivenleri kolaylıkla çıkan bir 36er vardı, epey beğenenler çıkmıştı...

Konuyu fazla dağıtmadan asıl sormak istediğim soruya geleyim. MTB'lerde bu kadar farklı tekerlek çapları varken, yol bisikletlerinde neden sadece 650c ve 700c var? 29 mtb'lerin toplam ağırlıkları daha fazla olsa da azalan yuvarlanma direncinden dolayı son sürat ve ortalama hız 26'lardan daha iyi. Aynı şekilde neden 58-61 gibi büyük kadro yol bisikletlerinde 750c ya da 800c gibi daha büyük çapta tekerlekler kullanılmıyor? 47-48 kadro yol bisikletlerinde 650c kullanılabildiğine göre, 60 ve üstü kadrolarda da 700c'den daha büyük tekerleklerin kullanılmasında bir mahsur yoktur herhalde...

Bu olay gece gece kafama takıldı ve sizlerle paylaşmak istedim. Buyrun yorumlarınızı bekliyorum...
 
Scudo

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
Jant büyüdükçe teller de uzayacak haliyle. Teller uzayınca merkeze olan uzaklık artacağı için tellerin dayanıklılığı ( doğru tabir aklıma gelmiyor) azalacaktır. Yol bisikletlerinde 20,24 telli jantların kullanıldığını düşünürsek dayanıklılık ciddi sorun teşkil edecektir. Bu dayanıksızlık çukur, kasis vesairede akort ayarlarını da etkileyecektir. Bir başka meselede şu ki hakimiyet konusu hakimiyet derken manevra kabiliyeti. Teker büyüdükça bu değer de epey azalacaktır. Firmalar açısından bakarsak büyük jantlar geometriyi de etkileyecektir. Maşa jant arası boşluk maşanin bacak uzunluğu, aynı değerlerin arka taraf içinde uygulanması gibi. Benim şahsi görüşlerim bu yönde.
 

Tasogare

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Nisan 2015
Mesaj
1.013
Tepki
1.340
Şehir
İzmir
İsim
Mugen
bi yerden sonra lastik çapının büyümesi başa bela olur bence, arka teker 33.3" olan bi consept vardı. ama ön tekeri büyütmenin avantajları ve dezavantajları birbirini karşılamıyorsa eğer çok tercih edilmiyordur
 

Two_Wheels

Graveller
Kayıt
11 Ocak 2015
Mesaj
158
Tepki
92
Yaş
30
Şehir
Van
İsim
Muhammed İkbal Ayvalık
Başlangıç
2013—14
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Diğer
@uguryilmaz144
İlginç bir yaklaşım.Şöyle bir bakınca neden olmasın diyor insan. Bence çapın büyümesi arkadaşın dediği gibi hem jantın direncini düşürür hem de bisiklet hantallaşır kanımca. Ki yol bisikletleri kibar makinelerdir. Manevra kabiliyeti de cabası artık.
 

uguryilmaz144

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Nisan 2015
Mesaj
1.619
Tepki
2.755
Yaş
32
Şehir
İzmir
İsim
Uğur Yılmaz
Bisiklet
Mosso
Tellerin dayanımı sorun değil. Neden derseniz 29mtb'yle adamlar çatır çatır araziye giriyor. O yüzden yol bisikletinde tel dayanımının darboğaz olacağını düşünmüyorum. Bence buradaki asıl problem wheelbase yani iki teker arasındaki mesafenin hali hazırda çok kısa olması. Daha büyük tekerler için kadro geometrisini komple değiştirip wheelbase'i arttırmak gerekir. Bunun sonucunda da kadro ağırlığı artacak, rijitlik azalacak ve kadronun verdiği tepkiler yavaşlayacak, çeviklik azalacak diye düşünüyorum. Az önce 33.3 inch bisiklete baktım. Sadece arka teker olması bile yeterli aslında. Malum ağırlığın %60-65'i zaten arka tekerde ve güç aktarımı arka tekerlekten yapılıyor. Bence düzgün bir kadro geometrisiyle efsane olur. Hatta yanlış hatırlamıyorsam eski zamana karşı bisikletlerinde arka teker daha büyük, üst boru da ön tekere doğru alçalarak ulaşıyordu...

Örnek. Dikkat ederseniz arka teker daha büyük...
2af08bb74277ecb084bd23c8e0e3539c.jpg 4122867877_936b4d6607_o.jpg masi_crono_super_hi-fi_1987.jpg Raleigh_12112013-7_1.JPG team-time-trial-bike.jpg