MTB'ye yol aynakolu olur mu?

suzunkopru

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Haziran 2008
Mesaj
2.203
Tepki
1.474
Şehir
İstanbul-Fatih
Bende de 48 dişli MTB ayna kolu var, 9'lu deore ruble. Bu bisiklete 3'lü yol ayna kolu uyarmı, uyarsa nasıl?
 
Scudo

tayfur

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Mayıs 2005
Mesaj
1.621
Tepki
1.025
Şehir
İstanbul
Uymama ihtimali çok yüksek. Zaten 48 ve 52 dişli arasında çok ciddi bir fark yok.
 

suzunkopru

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Haziran 2008
Mesaj
2.203
Tepki
1.474
Şehir
İstanbul-Fatih
@tayfur

Elimde bir Yol bisikleti, birde MTB var. Bir hafta ona bir hafta diğerine biniyorum. Yol bisikletinin yaprakları çok farklı, 48 ile 52 arasında 4 diş var,ancak yol bisikletinin dişlerinin aralıkları daha büyük, haliyle yapraklar ve çapta büyük. İnanın MTB(26" 1,15 yol lastiği takılı) ve Yol bisikletini yarıştırdık, bür süre berabere gittiler, ancak sonra yol bisikleti arayı açmaya başladı, çünkü o hızını sürekli koruyabildi MTB ise pedal boş dönmeye başlamıştı bile, buda çok yüksek kadans ve sonuçta nefes yetmezliğine sebep oluyor :D
 

tayfur

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Mayıs 2005
Mesaj
1.621
Tepki
1.025
Şehir
İstanbul
Yol bisikletindeki aynakolun dişleriyle dağ bisikletindekiler 9lu sistemde aynıdır. Zincirleri de aynı kullanılabilir. Yol bisikletinin asıl avantajı tekerlerinin daha büyük olmasıdır. 48 ve 52 arasındaki farkı MTB'de ancak yokuş aşağı yaşayabilirsiniz, o da 4-5km'den fazla olmayacaktır. Zaten standart MTB kolları günümüzde 44 dişlidir, 48 dişli çoğu MTB kadrosuna uyacak en büyük dişlidir. Hele aluminyum kadroların hemen hiçbirine 52'li yol aynakolu uyduramazsınız.
 

suzunkopru

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Haziran 2008
Mesaj
2.203
Tepki
1.474
Şehir
İstanbul-Fatih
Peki kullandığım Ultimate bisiklete 28" yol lastiği uyarmı (mesela melez bisikletler var 28" lastikere sahipler) ?
 

tayfur

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Mayıs 2005
Mesaj
1.621
Tepki
1.025
Şehir
İstanbul
Ultimate bisikletin ne olduğunu bilsem bir cevap vermeye çalışacağım. :)
 

Önder Tarım

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Mayıs 2008
Mesaj
3.368
Tepki
1.817
Şehir
Bologna / İtalya
Bisiklet
Specialized
ultimate dediği bisikletinin modeli. 26" Mtb olan Bianchi Ultimate modeli.
 

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
@tayfur

Tayfur, senden böyle bir yanilgi beklemezdim :)

26 x 2,0 bir MTB lastigi ile 700x20C yol lastiginin dis cevresi, yani bir turda aldigi yol birebir aynidir.

Yine 26x2,125 MTB lastigi ile 700x23C lastigin de dis cevreleri aynidir.

Ama neticede yol bisikletinin dinamizmi, disli sayisi farki, dissiz lastikleri ve hatta ince profilli, esnemeyen ve yüksek basincli lastikleri ortaya bir fark koyuyor.
 

Fatih Buzgan

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Ekim 2004
Mesaj
2.562
Tepki
3.085
Şehir
İzmir
Bu düşünceleriniz eskiden birçoğumuzun aklına gelip de düşündüğümüz konulardır.
Mtb'ler, en fazla modifikasyona müsaade eden bisikletlerdir.Fakat onların da bir sınırı var tabi.

Mtb'ye 52 dişli yol aynakolu takılabilir.Fakat takarsanız araziye girmeyi unutun.Hem aynakol yere daha yakın olacağı için her türlü taş, kaya, tümsek gibi engellere takılabilir, hem de büyük dişli oranları ile arazide ilerlerken zor anlar yaşabilirsiniz.
Ama eğer sadece asfaltta gidecekseniz, sorun yoktur.

Yine de bir mtb'ye 48'li aynakol + 11'li ruble kombinasyonu ile aynakolu boşa döndürmek öyle kolay değildir.(bir aracın deryerini kullanmak dışında)

52'li aynakol takılacaksa, gözönünde bulundurulması gereken bir konu da, arka vitesinizin maksimum diş farkı kapasitesidir.Bunu hesaplayarak böyle bir değişikliğe girişilmelidir.

Tayfur'un da dediği gibi Ultimate'e 28" teker takılamaz.Çünkü hem arka çeki boruları, hem de ön maşası buna izin vermez.
 
  • Beğen
Tepkiler: suzunkopru

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Bu aralar hesap kitap yapmaya iyi alistim :)

Diyelim ki bir MTB'ci, kadans cevirmeyi iyi biliyor ve dakikada 120 pedal cevirebiliyor (cok olasidir, calisan yapabilir, gözünüzde büyümesin).

44-11 de disli oranlari olsun.

Bu demek oluyor ki 1 dakikada pedallari 120 tur dönerken, arka tekerlegi 120 x 4 = 480 tur dönecek.

Arkadasin lastikleri de 26 x 1,50 dissiz yol lastigi olsun. Cevresi 2026 mm. Yani 2 metre 2,5 cm yol aliyor her bir turda. Eh bu arkadasin tekerlegi dakikada 480 tur dönüyordu.

480 x 2,025 m = 972 m eder bir dakikada. Bunu 60'la carpip saatteki metre yolunu, cikan sonucu da 1000'e bölerek saatteki kilometre hizini bulalim;

972 x 60 = 58320 m saatteki aldigi yol.
58320 : 1000 = 58,32 km/s kadans cevirmeyi bilen bir MTB'cinin dissiz 1,50 lastiklerle ve 44 ayna kol 11 kaset disli ile yapabilecegi teorik hizdir.

Iste bu nedenle ben MTB'lerde hiz beklentisi ile ayna kol vs degisimine sicak bakmiyorum aslinda. Cunku bu sürat MTB icin oldukca yeterli. %20 daha azini yapsaniz 50 km/s yapar. Burada da isin icine baska faktörler giriyor, oturus pozisyonu, yolun durumu, belki bisikletin agirligi vs.
O nedenle bisikleti amacina göre kullanmak, daha dogrusu amaciniza uygun bir bisiklet almak bence en dogru karar.

Tabi yine size kalmis, ben de zamaninda bir MTB'yi antrenman bisikletine cevirmek icin 53-39 yol bisikleti ayna kolu takmistim. Ama su anda '70 model bir yol bisikleti kullaniyorum ve inanin daha süratli, daha keyifli...


Yanlis anlasilmasin, yol ayna kolu takilmis bir MTB'den daha keyifli, MTB'den degil ;)
 

Fatih Buzgan

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Ekim 2004
Mesaj
2.562
Tepki
3.085
Şehir
İzmir
Halil'cim teşekkürler cevap için.
Zaten mtb ile mevcut hızdan daha yüksek hızlara ulaşılmak isteniyorsa yapılacaklar belli;

* Lastikler incelecek
* Lastikler hafifleriyle değiştirilecek
* Teker seti hafifletilecek
* Aynakol ve orta göbek hafifletilecek
* Lastiğe tam hava basılacak
* Düz maşa takılacak veya hafif ve kilitlenebilen bir maşa takılacak
* Düz gidon kullanılacak veya riser gidon ters takılacak (aşağı bakan yönde)
* Pürüzsüz asfalt seçilecek

Gerisi rüzgara ve kondüsyonunuza kalmış :)
 
  • Beğen
Tepkiler: suzunkopru

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Haklisin Fatih, benim varmak istedigim nokta 50 km/s bir MTB'den cok rahat elde edilebilir. Eger ki bu süratin altindaysaniz ve amaciniz daha yukari cikmaksa, ilk önce kondisyon gerekir. Bu sinira dayanirsiniz, 50 - 55 km/s süratte bacaklariniz ve temponuz "Daha, daha!" diye bagiriyordur, o zaman yol ayna kolu, sabit masa, cok hafif komponentler, ters takilmis gidon bogazi (riser gidon cok rahat olmayabilir, acisi terse döneceginden bilekler yamuk kalabilir, denemek gerek) gibi siradisi degisikliklere gidilmelidir.