Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

MTB'ye yol aynakolu olur mu?

Konu, 'Yol Bisikleti / Road Bike' kısmında Süleyman Uzunköprü tarafından paylaşıldı.

  1. Süleyman Uzunköprü

    Süleyman Uzunköprü Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Haziran 2008
    Mesajlar:
    2.234
    Beğeniler:
    1.590
    Şehir:
    İstanbul-Fatih
    Seviye:
    Bende de 48 dişli MTB ayna kolu var, 9'lu deore ruble. Bu bisiklete 3'lü yol ayna kolu uyarmı, uyarsa nasıl?
     
  2. tayfur

    tayfur Onursal Üye

    Kayıt:
    22 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.635
    Beğeniler:
    1.028
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Uymama ihtimali çok yüksek. Zaten 48 ve 52 dişli arasında çok ciddi bir fark yok.
     
  3. Süleyman Uzunköprü

    Süleyman Uzunköprü Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Haziran 2008
    Mesajlar:
    2.234
    Beğeniler:
    1.590
    Şehir:
    İstanbul-Fatih
    Seviye:
    Elimde bir Yol bisikleti, birde MTB var. Bir hafta ona bir hafta diğerine biniyorum. Yol bisikletinin yaprakları çok farklı, 48 ile 52 arasında 4 diş var,ancak yol bisikletinin dişlerinin aralıkları daha büyük, haliyle yapraklar ve çapta büyük. İnanın MTB(26" 1,15 yol lastiği takılı) ve Yol bisikletini yarıştırdık, bür süre berabere gittiler, ancak sonra yol bisikleti arayı açmaya başladı, çünkü o hızını sürekli koruyabildi MTB ise pedal boş dönmeye başlamıştı bile, buda çok yüksek kadans ve sonuçta nefes yetmezliğine sebep oluyor :D
     
  4. tayfur

    tayfur Onursal Üye

    Kayıt:
    22 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.635
    Beğeniler:
    1.028
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Yol bisikletindeki aynakolun dişleriyle dağ bisikletindekiler 9lu sistemde aynıdır. Zincirleri de aynı kullanılabilir. Yol bisikletinin asıl avantajı tekerlerinin daha büyük olmasıdır. 48 ve 52 arasındaki farkı MTB'de ancak yokuş aşağı yaşayabilirsiniz, o da 4-5km'den fazla olmayacaktır. Zaten standart MTB kolları günümüzde 44 dişlidir, 48 dişli çoğu MTB kadrosuna uyacak en büyük dişlidir. Hele aluminyum kadroların hemen hiçbirine 52'li yol aynakolu uyduramazsınız.
     
  5. Süleyman Uzunköprü

    Süleyman Uzunköprü Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Haziran 2008
    Mesajlar:
    2.234
    Beğeniler:
    1.590
    Şehir:
    İstanbul-Fatih
    Seviye:
    Peki kullandığım Ultimate bisiklete 28" yol lastiği uyarmı (mesela melez bisikletler var 28" lastikere sahipler) ?
     
  6. tayfur

    tayfur Onursal Üye

    Kayıt:
    22 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.635
    Beğeniler:
    1.028
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Ultimate bisikletin ne olduğunu bilsem bir cevap vermeye çalışacağım. :)
     
  7. Önder Tarım

    Önder Tarım Onursal Üye

    Kayıt:
    27 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    3.400
    Beğeniler:
    1.906
    Şehir:
    Bologna / İtalya
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    ultimate dediği bisikletinin modeli. 26" Mtb olan Bianchi Ultimate modeli.
     
  8. tayfur

    tayfur Onursal Üye

    Kayıt:
    22 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.635
    Beğeniler:
    1.028
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    O zaman cevap hayır.
     
    Süleyman Uzunköprü bunu beğendi.
  9. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Tayfur, senden böyle bir yanilgi beklemezdim :)

    26 x 2,0 bir MTB lastigi ile 700x20C yol lastiginin dis cevresi, yani bir turda aldigi yol birebir aynidir.

    Yine 26x2,125 MTB lastigi ile 700x23C lastigin de dis cevreleri aynidir.

    Ama neticede yol bisikletinin dinamizmi, disli sayisi farki, dissiz lastikleri ve hatta ince profilli, esnemeyen ve yüksek basincli lastikleri ortaya bir fark koyuyor.
     
    tayfur ve Süleyman Uzunköprü bunu beğendi.
  10. Fatih Buzgan

    Fatih Buzgan Onursal Üye

    Kayıt:
    10 Ekim 2004
    Mesajlar:
    2.579
    Beğeniler:
    3.212
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Bu düşünceleriniz eskiden birçoğumuzun aklına gelip de düşündüğümüz konulardır.
    Mtb'ler, en fazla modifikasyona müsaade eden bisikletlerdir.Fakat onların da bir sınırı var tabi.

    Mtb'ye 52 dişli yol aynakolu takılabilir.Fakat takarsanız araziye girmeyi unutun.Hem aynakol yere daha yakın olacağı için her türlü taş, kaya, tümsek gibi engellere takılabilir, hem de büyük dişli oranları ile arazide ilerlerken zor anlar yaşabilirsiniz.
    Ama eğer sadece asfaltta gidecekseniz, sorun yoktur.

    Yine de bir mtb'ye 48'li aynakol + 11'li ruble kombinasyonu ile aynakolu boşa döndürmek öyle kolay değildir.(bir aracın deryerini kullanmak dışında)

    52'li aynakol takılacaksa, gözönünde bulundurulması gereken bir konu da, arka vitesinizin maksimum diş farkı kapasitesidir.Bunu hesaplayarak böyle bir değişikliğe girişilmelidir.

    Tayfur'un da dediği gibi Ultimate'e 28" teker takılamaz.Çünkü hem arka çeki boruları, hem de ön maşası buna izin vermez.
     
  11. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Bu aralar hesap kitap yapmaya iyi alistim :)

    Diyelim ki bir MTB'ci, kadans cevirmeyi iyi biliyor ve dakikada 120 pedal cevirebiliyor (cok olasidir, calisan yapabilir, gözünüzde büyümesin).

    44-11 de disli oranlari olsun.

    Bu demek oluyor ki 1 dakikada pedallari 120 tur dönerken, arka tekerlegi 120 x 4 = 480 tur dönecek.

    Arkadasin lastikleri de 26 x 1,50 dissiz yol lastigi olsun. Cevresi 2026 mm. Yani 2 metre 2,5 cm yol aliyor her bir turda. Eh bu arkadasin tekerlegi dakikada 480 tur dönüyordu.

    480 x 2,025 m = 972 m eder bir dakikada. Bunu 60'la carpip saatteki metre yolunu, cikan sonucu da 1000'e bölerek saatteki kilometre hizini bulalim;

    972 x 60 = 58320 m saatteki aldigi yol.
    58320 : 1000 = 58,32 km/s kadans cevirmeyi bilen bir MTB'cinin dissiz 1,50 lastiklerle ve 44 ayna kol 11 kaset disli ile yapabilecegi teorik hizdir.

    Iste bu nedenle ben MTB'lerde hiz beklentisi ile ayna kol vs degisimine sicak bakmiyorum aslinda. Cunku bu sürat MTB icin oldukca yeterli. %20 daha azini yapsaniz 50 km/s yapar. Burada da isin icine baska faktörler giriyor, oturus pozisyonu, yolun durumu, belki bisikletin agirligi vs.
    O nedenle bisikleti amacina göre kullanmak, daha dogrusu amaciniza uygun bir bisiklet almak bence en dogru karar.

    Tabi yine size kalmis, ben de zamaninda bir MTB'yi antrenman bisikletine cevirmek icin 53-39 yol bisikleti ayna kolu takmistim. Ama su anda '70 model bir yol bisikleti kullaniyorum ve inanin daha süratli, daha keyifli...


    Yanlis anlasilmasin, yol ayna kolu takilmis bir MTB'den daha keyifli, MTB'den degil ;)
     
  12. Fatih Buzgan

    Fatih Buzgan Onursal Üye

    Kayıt:
    10 Ekim 2004
    Mesajlar:
    2.579
    Beğeniler:
    3.212
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Halil'cim teşekkürler cevap için.
    Zaten mtb ile mevcut hızdan daha yüksek hızlara ulaşılmak isteniyorsa yapılacaklar belli;

    * Lastikler incelecek
    * Lastikler hafifleriyle değiştirilecek
    * Teker seti hafifletilecek
    * Aynakol ve orta göbek hafifletilecek
    * Lastiğe tam hava basılacak
    * Düz maşa takılacak veya hafif ve kilitlenebilen bir maşa takılacak
    * Düz gidon kullanılacak veya riser gidon ters takılacak (aşağı bakan yönde)
    * Pürüzsüz asfalt seçilecek

    Gerisi rüzgara ve kondüsyonunuza kalmış :)
     
    Süleyman Uzunköprü bunu beğendi.
  13. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Haklisin Fatih, benim varmak istedigim nokta 50 km/s bir MTB'den cok rahat elde edilebilir. Eger ki bu süratin altindaysaniz ve amaciniz daha yukari cikmaksa, ilk önce kondisyon gerekir. Bu sinira dayanirsiniz, 50 - 55 km/s süratte bacaklariniz ve temponuz "Daha, daha!" diye bagiriyordur, o zaman yol ayna kolu, sabit masa, cok hafif komponentler, ters takilmis gidon bogazi (riser gidon cok rahat olmayabilir, acisi terse döneceginden bilekler yamuk kalabilir, denemek gerek) gibi siradisi degisikliklere gidilmelidir.