Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

MTB de vites kullanımı

Konu, 'Bisiklet Seçimi' kısmında Emir- tarafından paylaşıldı.

  1. Emir-

    Emir- Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Arkadaşlar 34 yaşındayım ve bugün Whistle Miwok 1162 D marka bisiklet aldım. Hayatımda hiç vitesli bisiklet kullanmadım. Bu konuda nette araştırma yaptım. Bazı bilgilere ulaştım fakat sizlerinde tavsiyelerinizi dinlemek istiyorum.

    Sorum şu : MTB bisikletlerde vitesleri nasıl kullanmalıyım? 27 vitesli bir bisikletim var. Düz yolda giderken hangi vitesle, yokuş çıkarken kaçıncı vitesle vede yokuş inerken hangi vitesle inmeliyim. 27 vites gözümü epey korkuttu :) Araba gibi de basit değil sanırım bisikletlerdeki vites olayı.

    Ayrıca asla yapmamam gereken şeyler varsa bunlardan da bahsederseniz çok memnun olurum. Viteslerin sağlığı ve uzun süreli kullanımı göz önüne alınınca.
     
  2. Derya Keçeci

    Derya Keçeci Onursal Üye

    Kayıt:
    2 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.748
    Beğeniler:
    4.270
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Derya
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Önde,yani aynakolda 3 dişli çarkınız;arkada yani rublede ise 9 çarkınız var.
    Aynakolda 1 (yani en küçük dişli) arkadaki(rubledeki)1-2 ve 3. dişlilerle kullanılmalıdır.Yokuşların haricinde kullanılması tavsiye edilmez.
    Aynakolda 2 (Yani orta dişli) arkadaki(rubledeki)4-5 ve 6.)dişlilerle kullanılmalıdır.Isınma amaçlı ya da hafif zorlayıcı eğimler,kısa mesafeler için uygundur.
    Aynakolda 3 (yani en büyük dişli) arkadaki(rubledeki)7-8.9. dişlilerle kullanılmalıdır.Sürat yapabileceğiniz kadar uygun,düz yollarla uzun mesafeler için düşünülebilir.Viteslerinizi bunun dışındaki kombinasyonlarda kullanmak,çapraza düşme tabir edilir ve çarkı rubleyi ve zinciri yer.

    örneğin rubleniz 11-34 ise
    11,rubledeki 9.yani sizi en yüksek hıza ulaştıracak dişli; 34 ise 1. yani,en zorlu yokuşları çıkmanıza yardımcı olacak dişlidir.
     
  3. Emir-

    Emir- Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Derya bey peki arkadaki ( arka lastikteki) dişlilerin hangisi 1. dişli oluyor? En küçüğümü yoksa en büyüğü mü?
     
  4. can akıncılar

    can akıncılar Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Aralık 2010
    Mesajlar:
    1.533
    Beğeniler:
    856
    Şehir:
    Fatsa
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    En büyüğü, en büyük çark 1.vites,en küçüğe kadar artar 2,3,4,5,vs...)
     
    Emir- bunu beğendi.
  5. Cengiz ADANUR

    Cengiz ADANUR Aktif Üye

    Kayıt:
    9 Eylül 2011
    Mesajlar:
    154
    Beğeniler:
    73
    Şehir:
    Elazığ
    Seviye:
    Derya bey yanıtlamış aslında bu sorunuzu:
    34 dişli olan doğal olarak en büyük dişlidir ve 1. dişlidir. Vites arttıkça arkadaki dişliler büyükten küçüğe düşer, öndeki dişliler ise küçük dişliden büyük dişliye geçer..
     
    Oguzhan.Pilgir ve Emir- bunu beğendi.
  6. Emir-

    Emir- Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Cevap veren herkeze çok çok teşekkür ederim.

    Yokuş aşağı inerken
    "Aynakolda 2 (Yani orta dişli) arkadaki(rubledeki)4-5 ve 6.)dişlilerle kullanılmalıdır.Isınma amaçlı ya da hafif zorlayıcı eğimler,kısa mesafeler için uygundur."
    bunu mu kullanmalıyım?
     
  7. Cengiz ADANUR

    Cengiz ADANUR Aktif Üye

    Kayıt:
    9 Eylül 2011
    Mesajlar:
    154
    Beğeniler:
    73
    Şehir:
    Elazığ
    Seviye:
    Emir bey yokuş aşağı inerken diye bir genelleme yapmak hatalı olur. İnmekte olduğunuz yokuşun eğimi önemlidir bu noktada. Eğer eğim çok fazlaysa pedal çevirmezsiniz zaten. Eğim pedal çevirmenize olanak veriyorsa bu durumda hangi vites kombinasyonunun uygun olduğuna siz kendiniz tecrübe ederek karar vermelisiniz. Eğer düşük viteste iseniz zaten pedalı boşa çevirirsiniz, bu durumda vites yükselterek sizin için en uygun vitese getirmelisiniz bisikleti. Bisiklet sürmeye uzun süre sonra yeniden başlamış iseniz bacak kaslarınız henüz düz yolda dahi orta aynakol dişlisini kullanmaya hazır olmayabilir. Öncelikle aynakol en küçük dişlide ve ruble 3. dişlide olacak şekilde düz yolda yüksek kadans ile alıştırma yapmanız gerekebilir. Dediğim gibi bir süre kullanarak ve tecrübe ederek buna siz kendiniz karar vereceksiniz. Vites değiştirirken dikkat etmeniz gereken bir husus ayrıca pedal çevirmeniz gerektiğidir, buna dikkat edin ve mümkün mertebe yokuşlarda vites değiştirmeyin.
     
    Emir- bunu beğendi.
  8. Emir-

    Emir- Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Bisiklete binmeden önce yapılması gereken ısınma hareketleri var mı ? Bi sakatlık olmasın sonra ;)
     
  9. Batuhan Kara

    Batuhan Kara Üye

    Kayıt:
    1 Mart 2008
    Mesajlar:
    95
    Beğeniler:
    9
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Bencu bunu öğrenmenin en iyi yolu deneyerek öğrenmenizdir, zinciri çapraza getirmeden uygulamak gayet basit bi olay
     
    Sinan Ceylan bunu beğendi.
  10. Cengiz ADANUR

    Cengiz ADANUR Aktif Üye

    Kayıt:
    9 Eylül 2011
    Mesajlar:
    154
    Beğeniler:
    73
    Şehir:
    Elazığ
    Seviye:
    Bisiklet en güzel ısınma aracıdır zaten :) Yeter ki yüksek vites ile kalkış yapmayın..
     
  11. Emir-

    Emir- Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Cengiz Bey kalkış için hangi vitesi tavsiye edersiniz?
     
  12. CandanC

    CandanC Onursal Üye

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2.181
    Beğeniler:
    1.655
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    önemli olan zincire yukardan baktığınızda çapraz görmemeniz aslında. yani ön ve arka en küçüklerdeyse veya her ikisinde birden en büyükyetse, baya bi çapraz oluyo mesela :) bu konumda kullanmamak lazim.

    dolayısıyla öndeki çarklarda zinciri bisiklete yakına taşıdıkça, arkada da yaklaştırmak lazım (ön küçülürken, arka büyük dişlilere geçirmek) ya da tam tersi, hem önde hem arkada uzak olan dişliye takmak.

    hangi kombinasyonda pedal çeviriceğiniz ise, asında performansınıza bağlı. dizlerinize çok yük bindirmeden, rahat çevirebileceğiniz bir sertlikte kullanın vitesleri. zamanla zaten daha rahat çevirdiğinizi görüp vitesi sertleştirirsiniz. çok ağır viteste dizlere yük bindire bindire pedal çevirmek, diz sağlığı açısından iyi diil.

    forumda "yüksek kadans" diye aratıp ilgili başlıkları mutlaka okuyun. bisikletten daha çok keyif almanızı sağlayacak bilgiler :)

    en basit bilgi olarak; ön en küçük-arka en büyük: pedalların en rahat döndüğü kombinasyon
    ön en büyük-arka en küçük : pedalların en zor döndüğü kombinasyon dememe gerek yoktur heralde ama, o kadar yazdım, silmiyim, boşuna gitmesin :)

    şimdiden kazasız, belasız, keyifli sürüşler diliyorum :)
     
    Oguzhan.Pilgir ve Emir- bunu beğendi.
  13. Cengiz ADANUR

    Cengiz ADANUR Aktif Üye

    Kayıt:
    9 Eylül 2011
    Mesajlar:
    154
    Beğeniler:
    73
    Şehir:
    Elazığ
    Seviye:
    1. viteste kalkmayı denemeyin, çok zorlanırsınız :) 3. vites uygun ve idealdir aslında ancak aynakol kesinlikle en büyük dişlide olmamalı, bunun için yüksek viteste giderken durduğunuz zaman vitesi küçültmek gibi bir alışkanlık da edinmelisiniz. Aslında her şey zamanla, siz çok aceleci davranmayın, buradan okuyun öğrenin ama kendiniz pratik yaparak pekiştireceksiniz tüm bu bilgileri..
     
    Sinan Ceylan ve Emir- bunu beğendi.
  14. Emir-

    Emir- Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Vites değişimini pratik yapmak icin, bisiklet hareketsiz konumdayken arka lastiği havaya kaldırıp vites değiştirsem zararı olur mu?
     
  15. CandanC

    CandanC Onursal Üye

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2.181
    Beğeniler:
    1.655
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    zararı olmaz :) (ama bunu giderken yapmak pratik olmaz sanki :p...)

    eğer pedal çavirmenizin imkansız olduğu bi vites-yokuş kombinasyonunda diilseniz, böyle değiştirmeye gerek yok zaten. atlayın üstüne bisikletin, gitmeye başlayın. o arada değiştirirsiniz zaten.

    hatta yokuştaysanız da önce yokuş aşağı gidin vitesinizi değiştirin/ayarlayın, sonra yukarı dönüp devam vs vs... :)

    siz kullanmaya başlayın da bi... aynı gün alışırsınız zaten. arka tekeri kaldır falan, zahmetli işler :)
     
    Emir- bunu beğendi.
  16. Emir-

    Emir- Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Bu işe yeni başlayan birinden komik sorular :)
     
  17. Ersin Erbeden

    Ersin Erbeden Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    1 Haziran 2011
    Mesajlar:
    448
    Beğeniler:
    231
    Şehir:
    Kayseri
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Böyle yokuş inerken çıkarken diye birşey yok :) zincir çapraz kalmayacak şekilde rahatınıza uygun kombinasyonları seçeceksiniz bitti gitti :)
     
    onur tuna ve Emir- bunu beğendi.
  18. Emir-

    Emir- Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Yolda giderken elbette bunu yapmam. Yani arka tekerleği kaldırıp vites değiştirmeyi. Sadece evde bisiklet dururken pratik mayetinde demek istemiştim :)
     
  19. CandanC

    CandanC Onursal Üye

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2.181
    Beğeniler:
    1.655
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    bi nevi geyik yapmak istemiştim aslında :D
     
  20. Gazel Girgin

    Gazel Girgin Aktif Üye

    Kayıt:
    28 Mart 2012
    Mesajlar:
    174
    Beğeniler:
    69
    Şehir:
    Balıkesir
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    Whistle 1162d 27 vites demişsiniz 24 olabilirmi acaba 1162D ler 24 vites olarak satılıyor diye biliyorum