Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Mekanik disk frenim ile ilgili acil bir soru

Konu, 'Frenler' kısmında İlkem HIRTISLI tarafından paylaşıldı.

  1. İlkem HIRTISLI

    İlkem HIRTISLI Yeni Üye

    Kayıt:
    26 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    11
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Yıllardır yalnızca yazlıktaki bisikletimi oraya gittikçe kullanırdım. geçen günlerde b'twin rockrider 6.3 2010 model bisikletimi aldım. yalnızca 1 kere sürdüm yarım saat kadar ve şu an fren disklerime balatalar sürtüyor ve ses geliyor tekerleği boş çevirince bile. İlgimi çeken şey ise fren sisteminde gözlediğim şu meseledir:

    şimdi diskin iki yanında balatalar var ve bunlardan biri fren teline bağlı. freni sıktığımda sadece o çalışıyor ve diğerinde bir hareket gözlemlemiyorum. sonuç olarak çalışan balata diski sıkıştırıyor ancak çalışmayana doğru diski bastırıyor ve disk o tarafa eğiliyor frenleme anında. gerçekten çok ilginç ve mantıksız geldi bu olay.

    yanılıyor muyum acaba? bu normal midir arkadaşlar? ayrıca bisikleti almadan önce denediğimde bu sürtünme sesi yoktu hatta sürdüğüm ilk 15 dk falanda bu ses yoktu. disk, kullanım sonrasında çok ısınıyor ve dediğim eğme durumundan dolayı (tabi bu benim tahminim hiçbir profesyonelliğim yok 10 yıldır yazları bisikletimi sürmek fren balatalarını değiştirmek dışında) disk şekli bozuldu ve o yüzden mi bu ses geliyor? (tabi sanırım bunu şu an gözlemleyebilirim ama size sormak istiyorum şu an bu sorun çıkarmayacaksa bile ileride çıkarır mı diye) yoksa örneğin yazlıktaki eski tip frenlerimi (v ya da kilit sistem mi deniyor o değil 10 yıl önce aldığım bianchi xc snake modeli) ayarladığımda ya da değiştirip ardından denerken sıkı fren yaptığımda fren ayarım bozuluyordu, (pabucun metal kısmı enine değilde boyuna dişli olduğu için kayıyordu) bahsettiğim sesin kaynağı balatanın ayarının bozulmasından mıdır örneklediğim şekilde?

    konu acil çünkü aldığım yere tekrar götürmeden önce de bisikletimi kullanmam gerekecektir uzman görüşleri burdan almak istedim. aynı şekilde sorum acil olduğundan (foruma yeni üye oldum) arama yapmadın diye kızmayın lütfen sabit konuları okumuştum ama mekanik fren ayarından bahsedilmiyordu hidrolik frenler için bi anlatım vardı onda da balataların diske eşit uzaklıkta olması gerektiği ve çok yakın olup değmemesi gerektiği yazıyordu. linkteki sayfada teknik özelliklerde fren diski markası vs yazıyor. (Tektro IO mechanical disk brakes)

    NOT: foruma sorunumu halletmek için üye oldum sanmayın google a "bisiklet forumu" gibi tamamen deneysel ve genel bi arama yaptığımda bu forumu buldum öyle şaşırdım ki ama asıl forumun aktifliğini gördüğümde küçük dilimi yutucaktım öyle mutlu oldum ki anlatamam. Yani herkese buradan merhabalar artık bende burdayım :)

    biraz uzun oldu sanırım ama öncelikle okumaya zahmet eden sonra yardımcı olacak arkadaşlara teşekkür ederim. :)

    http://www.btwincycle.com/EN/rockrider-6-3-2010-m-l-xl-100634781/
     
  2. ilkcan çağdaş

    ilkcan çağdaş Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Şubat 2010
    Mesajlar:
    634
    Beğeniler:
    264
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    balata sorununuzda şunu söylemeliyim;bisikleti yeni aldığınıza göre,servisiyle bir görüşün derim.Bu olayın açıklaması da;kaliper içerisindeki fren silindirleri takılmıştır ve balatlar diske yapışık kalmıştır.
     
    İlkem HIRTISLI bunu beğendi.
  3. İlkem HIRTISLI

    İlkem HIRTISLI Yeni Üye

    Kayıt:
    26 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    11
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    öyle olup olmadığını kendim anlayabilir miyim acaba? birde jant tarafındaki balatanın herhangi bir şekilde hareket etmemesi normal midir? şimdi yakından baktım balataların elle diske itilebildiği minik uzantıları var üzerinde. içeridekini o çıkıntı sayesinde rotora bastırabiliyorum. fren koluyla sıktığımda da içteki balatanın da diske basması gerekmiyor mu?
     
  4. bachibouzouk

    bachibouzouk Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    395
    Beğeniler:
    205
    Şehir:
    ankara- konutkent
    Seviye:
    Hoşgeldiniz, foruma sorun halletmek için kaydolmanın kötü bir tarafı yok, forumun varoluş sebeplerinden biri de bu zaten. Mekanik disk frenler (avid bb7 dual gibi modeller dışında ) tek taraftan baskı uygularlar, hidrolik disklerde olduğu gibi rotoru sıkıştıran 2 piston yoktur. yani mekanik fren kullandığınız için dış tarafta kalan balatanın fren teli gerildiğinde hareket etmesi, jant tarafında kalanın sabit olması normal.
    Sürtme tüm disk frenlerde (hidrolik - mekanik) oluşan bir durum, kaliperin bağlantı vidalarını gevşetin, tekerleği döndürün, kaliperi hafifçe oynatarak sürtme yapmayan pozisyonu bulup vidaları sıkın. tekerleği yeniden döndürüp vidaları sıkarken kaliperi kaydırıp kaydırmadığınızı kontrol edin. Eğer sürtme hala devam ediyorsa (rotorun yamulmamış olduğunu farz ediyorum) : çoğu mekanik frende kaliperin dış tarafında balatanın rotora mesafesini değiştirmeye yarayan ufak bir alyan yuvası vardır, onunla balata pozisyonunu ayarlayıp tekrar deneyebilirsiniz. Çok basit bir işlem, bunun için servise gitmeye gerek yok, ileride tekrar başınıza gelecek. bu yüzden nasıl yapılacağını öğrenmek en iyisi.
     
    sarkihalindekal ve İlkem HIRTISLI bunu beğendi.
  5. İlkem HIRTISLI

    İlkem HIRTISLI Yeni Üye

    Kayıt:
    26 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    11
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Teşekkür ediyorum tek taraflı baskı konusunu anladım. Bisikletimden en iyi ben anlamak isterim bu yüzden herşeyi öğrenene kadar uğraşıcam. Şu an frenler aciliyetini korumakta. dış balatayı ayarlasak bile yinede frenleme anında diskin eğilmesi çok yanlış bir şey değil mi? bu diskler çok ısınmakta yani bence şekil bozukluğu mutlak sonuç olacak şu anki haliyle kullanmaya devam edersem öyle değil mi? ön tekeri bisikleti kaldırıp çeviriyorum ve hiçbirşeye dokunmasam bile kendisi frenleyip hemen duruyor :D

    Hocam birde kaliperi sabitleyen vidalar kaliperi oynatmayı mümkün kılıyor mu ayarlama yapmak için nerede boşluk var kaydıracak? kaliperi sağa sola kaydırabiliyor muyuz gerçekten tam bilmiyorumda nasıl olur.
     
    bachibouzouk bunu beğendi.
  6. bachibouzouk

    bachibouzouk Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    395
    Beğeniler:
    205
    Şehir:
    ankara- konutkent
    Seviye:
    Kaliperin üst ve alt tarafında bulunan alyan başlı vidalar sabitleme dışında ayar yapmaya da imkan verir. Kaliperin pozisyonunu sağa ve sola milimetrik kaydırmalar ile ayarlayabilirsiniz, tekeri fren kaliperine karşıdan tutulmuş bir ışık kaynağına doğru yerleştirip alttan bakarsanız bu milimetrik boşlukları görebilirsiniz, ayarlamanın bir başka yolu da
    1- 5mm lik alyan anahtarı ile kaliperin üst ve alt vidalarını gevşetin
    2- Tekeri döndürün , freni sıkın ve bırakmayın
    3- Fren sıkılı pozisyonda kaliper vidalarını sıkın
    4- Freni bırakıp tekeri döndürün
    Bu arada dediğim gibi rotorun düşme vs yüzünden eğrilmemiş olduğunu ve teker milinde de bir problem olmadığını varsayıyorum

    Rotor üzerindeki delikler, dalgalar ısıyı dağıtır. standart malzemeden yapılmış normal kalınlıkta bir rotoru ısınmaya bağlı eğmeniz çok zor .
     
    sarkihalindekal ve İlkem HIRTISLI bunu beğendi.
  7. İlkem HIRTISLI

    İlkem HIRTISLI Yeni Üye

    Kayıt:
    26 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    11
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Hocam yardımlarınız için çok teşekkür ederim. Şimdi servisten geldim. uzun bi süre ayarlama yaptılar bi ara arka teker değişti tamamen falan ama sorunu tam olarak çözemediler tabikide. en son biraz daha profesyonel görünümlü biri geldi ve frenlerimin çok yeni olduğunu biraz aşınma sonrasında düzeleceğini söyledi. (bilemiyorum haklılık yüzdesi kaç) ısınma ve şekil bozukluğu konusuna açıklık getirdiğiniz için çok teşekkür ederim. birde iç balatayı diske yaklaştırmak ve öyle ayar yapmak daha mantıklı olur değil mi? çünkü benim iç balatalar kaliperden 0.5-1 mm kadar çıkmış görünüyor yukarıdan baktığımda. zaten adamlarda dedi balatalar ayarsızmış diye..
     
  8. bachibouzouk

    bachibouzouk Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    395
    Beğeniler:
    205
    Şehir:
    ankara- konutkent
    Seviye:
    rica ederim ,işe yarayıp yaramayacağını deneme yanılma yöntemi ile anlayabilirsiniz, balata eridikçe sürtme azalabilir, bunu öne almak için su zımparası ile balataları düz bir zeminde eşit baskı uygulayarak zımparalıyabilirsiniz , ama sorun ayarsız bir kaliperden kaynaklanıyorsa asıl onu düzeltmek lazım, yukarıda dediğimi yapın, sonrasında elle ince ayar yapmak gerekebilir, yine düzelmiyorsa tekerlek mandalını açıp kapayın yeniden ayar yapın, düzelmediyse mandalı biraz daha sıkıştırıp yine deneyin, yine olmuyorsa mandalı çıkarın ve ters takın (qr mandalı normalde sağ tarfa bakıyorsa sol tarafa bakacak şekilde takın ve bir önceki mesajda ki işlemleri yapın)
     
    İlkem HIRTISLI bunu beğendi.
  9. engin kızılcan

    engin kızılcan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Haziran 2010
    Mesajlar:
    262
    Beğeniler:
    132
    Şehir:
    Ankara, Kavaklıdere
    Seviye:
    İlkem HIRTISLI bunu beğendi.
  10. Barış BİRLİK

    Barış BİRLİK Engineer / Archer / Cyclist

    Kayıt:
    12 Ekim 2009
    Mesajlar:
    654
    Beğeniler:
    301
    Şehir:
    Eskişehir - Morphou
    Adı:
    Barış Birlik
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    sadece kaliper vidalarındanda yapmanıza gerek yok teker mandalını açıp rotor balatalara sürtmeyinceye kadar tekeri oynatıp daha sonra sıkıca mandalı kapatın buda olabilir
     
    İlkem HIRTISLI bunu beğendi.
  11. İlkem HIRTISLI

    İlkem HIRTISLI Yeni Üye

    Kayıt:
    26 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    11
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    teşekkür ederim hocam yöntemleri öğrendim şimdi. bi süre aşınması olayını deneyim. çok acemi olduğumdan dokunmak istemiyorum. ancak bi ara kurcalamak isterim dayanamayıp teşekkürler :)