Mekanik disk fren ayarlama rehberi

mehmet ulaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Temmuz 2014
Mesaj
1.062
Tepki
571
Şehir
İstanbul Çengelköy
Bisiklet
Mosso
Merhaba arkadaşlar.2-3 gündür mekanik fren kullanan arkadaşların ayarlama konusundaki sorunlarından dolayı oldukça muzdariptiler.Forumdada benim gördüğüm kadarıyla yeterli bilgi yok idi.Şimdi mekanik fren kullanan arkadaşlara gerekli fren ayarlarını yapmalarında yardımcı olmaya çalıçacağım.

Öncelikle mekanik disk fren nedir ? Mekanik disk fren v fren mantığıyla çalışan kullanıcıya çamur , su gibi çevresel etmenlerde v frene göre daha başarılı fren performansı sağlayan sistemdir.Çalışma mantığı ise şöyledir fren kolunu çektiğimizde uyguladığımız kuvvet tel ile kalipere taşınır, uygulanan bu kuvvet kaliperde ''tek yönlü'' olarak rotora aktarılır.Böylelikle durma veya yavaşlama işlemimiz gerçekleşmiş olur.Hidrolik fren sisteminden farklı olarak güç tek taraftan verilir.Hidrolik fren sisteminde iki taraflı olarak aktarılır ki hidrolik frenin iyi olmasının nedeni budur.Çift taraflı olması ve içerdiği yağdan dolayı bileklerin yorulmamasıdır. Mekanik fren sistemi ise bu nedenlerden dolayı fazla tercih edilmez hem ''disk bozulursa masraf '' hemde ''boşu boşuna ağırlık alırım v giderim'' anlayışından dolayı fazla görülmemektedir.Ama insan diskin görüntüsene aldanıp alabiliyor :)

Gelelim bu sistem nasıl ayarlanır ? Ülkemizde çoğu (istisnalar var) servis bisikletlere adam gibi bakmadığı için kendimiz bakmak zorunda kalıyoruz.İnternettede yeterli bilgi olmadığı için bu rehberi yapma gereği oluştu.

İhtiyacımız olan aletler sadece 4 ve 5 numaralı alyen anahtarları.

IMG_3758.JPG

Öncelikle ayarı rahat yapıp görebilmemiz için bisikleti ters çeviriyoruz.

IMG_3759.JPG

Ön frenimizin görüntüsü.

IMG_3755.JPG

Önce kaliperi rotorumuza ortalamakla başlıyoruz.

IMG_3762.JPG

Kaliperi kadroya bağlayan 2 adet vida vardır.Bu vidalar 5 numaralı alyen anahtarı ile çalışır.Bunları gevşetip yukarıdan bakarak rotoru kaliperin tam ortasında ve parelel olucak şekilde ortalıyoruz.

IMG_3763.JPG

IMG_3764.JPG

Kaliperimizi rotora tam göre ayarladık.

IMG_3773.JPG

IMG_3774.JPG

Kaliperi ortaladıktan sonra vidaları sıkıyoruz ki ayarı kaçmasın :).

Bazı arkadaşlar durumun bu olması karşısında frenin yumşak olduğunu belirttiler.Bunun nedeni mekanik disk frenin tek taraflı olmasıdır.Balataların yakınlığınıda ayarlamamız gerek.Örneğin gücün uygulandığı taraf rotara yakın ve güç uygulanmayan taraf rotora uzaksa freniniz performanslı olmaz.Şimdi balataları rotorumuza göre ayarlıyacağız ki frenimiz performanslı olsun.

Gücün uygulanmadığı taraftan bakınca bir vida göreceksiniz.

IMG_3768.JPG

Bu vida alyen anahtarı ile çalışmaktadır.5 numaralı alyen anahtarımız ile burayı yukarıdan bakarak sıkıyoruz.Balata rotora yaklaştığında vidayı çevirmeyi bırakabiliriz.Kendi el hassaslığınıza kalmış.Disk baltaya sürtmeyecek kadar yakınlaştırın yani.

IMG_3769.JPG

Şimdi gücün verildiği tarafa bakıyoruz.Oradada bir ayar vidası mevcut ama bu vida 4 numaralı alyen anahtarı ile sıkılıyor.

IMG_3771.JPG

Güç uygulanmayan tarafta olduğu gibi burdada alyen anahtarımızı alıp rotora yakın olucak şekilde sıkıyoruz.Yukarıdan bakarak sıkarsanız ne kadar kaldığını görürsünüz.

IMG_3772.JPG

Ayararınızı yaptıktan sonra olması gereken görüntüler.

IMG_3774.JPG

IMG_3775.JPG

Evet arkadaşlar kaliperle olan işimiz bitti .Sırada teli sıkma var.Burda kullanıcağımız alyen 5 numaralı olucak.Kaliperdeki kolu çektiğinizde güç uygulanır.Belirttiğim vidayı gevşetin.

IMG_3776.JPG

Kolu çekin balatanın durumuna göre sıkma işlemini yapın.Yani sizin ayarınıza kalmış ama olabildiğince yakınlaştırın.Telide sıkı tutmaya çalışın ayarınız tam olsun.

Evet arkadaşlar mekanik disk fren ayarını elimden geldiğince anatmaya çalıştım. Ayarlandığında çok sağlam bir fren sistemi olabiliyor size kalmış kısacası. Temel nokta rotora yakınlık ve telin gerginliği. Bu arada fren kolunun ayarlarınıda fren kolu ayar vidasından yapabilirsiniz.Başka sormak istediğiniz soru , öneri , görüş olursa konu altında belirtiniz :).

Görüşmek üzere :)
 

Dosyalar

Scudo

SerdarK.

Daimi Üye
Kayıt
4 Mart 2015
Mesaj
321
Tepki
162
Şehir
Trabzon
İsim
serdar
Başlangıç
1998—99
Bisiklet
Whistle
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Çok teşekkür ederim.Yararlı paylaşım.Hemen deneyeyim. :D
 

pisletci

Üye
Kayıt
28 Nisan 2015
Mesaj
16
Tepki
7
Yaş
30
Şehir
istanbul
İsim
Abdullah GÖKSAL
Bisiklet
b'Twin
Güzel anlatım olmuş eline emeğine sağlık
 

Tuzlu_Fıstık

Kendin ol Sonradan Görme olma
Kayıt
29 Mart 2015
Mesaj
831
Tepki
1.276
Yaş
42
Şehir
istanbul
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Yol bisikleti
hidrolik frende bisikleti ters çevirmek sıkıntı çıkarmaz degilmi
 

mehmet ulaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Temmuz 2014
Mesaj
1.062
Tepki
571
Şehir
İstanbul Çengelköy
Bisiklet
Mosso
@tege hidrolik fren sistemde boş yer kalmadığı için sıkıntı çıkaracağını sanmıyorum.Yağ akıtmaz biyerlerinden .
 
  • Beğen
Tepkiler: SerkanH

Falkee

Üye
Kayıt
1 Mayıs 2015
Mesaj
74
Tepki
11
Yaş
25
Şehir
Gaziantep
İsim
Emre
Bisiklet
Salcano
Çok yararlı bir konu ellerinize sağlık...
 

massaget

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Kasım 2013
Mesaj
986
Tepki
424
Şehir
Ankara
Bisiklet
Dahon
Emeklerin için teşekkürler, bazı teknik parça isimlerini anlamıyorum ama öğreniriz her halde...:)
 

massaget

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Kasım 2013
Mesaj
986
Tepki
424
Şehir
Ankara
Bisiklet
Dahon
@mehmet ulaş Kaliperi nedir rotor nedir, gerçi tahminle anlaşılıyor ama emin olmak için bilmek daha iyi...:)
 

mehmet ulaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Temmuz 2014
Mesaj
1.062
Tepki
571
Şehir
İstanbul Çengelköy
Bisiklet
Mosso
Kaliper işlemleri yaptığımız ana parça,rotor o dönen demir parça , balata freni sıktığında hareket eden şey :D biraz garip oldu ama :D
 

massaget

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Kasım 2013
Mesaj
986
Tepki
424
Şehir
Ankara
Bisiklet
Dahon
Yani kaliper fren sistemini içine alan bölüm, rotor da bildiğimiz disk diyebilir miyiz...:)
 
  • Beğen
Tepkiler: mehmet ulaş

tanchu

Forum Demirbaşı
Kayıt
6 Nisan 2015
Mesaj
584
Tepki
235
Yaş
49
Şehir
eskişehir
İsim
tanju
Bisiklet
Cube
rehber için teşekkürler. bisikletimi yeni almıştım bu hafta ilk servisine gidecek. mosso wildfire 29 d var frenleri hakkında hiç bilgi yok kullanılan fren SPARKLE MK6.0 büyük ihtimal metal balata kullanıyor ve sürtme sesi var bakım sonrası devam etmez umarım ederse uygun organik balata bulabilirsem onlarla değiştiririm. mossoya uygun organik balata vardır herhalde piyasada. (mosso'cular burada diye buraya yazdım.)
 
  • Beğen
Tepkiler: yugioh

massaget

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Kasım 2013
Mesaj
986
Tepki
424
Şehir
Ankara
Bisiklet
Dahon
@tanchu

Aynı soruyu ben de soruyorum bizim frenler için uyumlu organik balatlar neler acaba?
 

mehmet ulaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Temmuz 2014
Mesaj
1.062
Tepki
571
Şehir
İstanbul Çengelköy
Bisiklet
Mosso
@mehmet aşkın bunların balatalı çıkarmak kolay çıkartın balatayı şekli hangisiyse onu alın :D :D
 

tanchu

Forum Demirbaşı
Kayıt
6 Nisan 2015
Mesaj
584
Tepki
235
Yaş
49
Şehir
eskişehir
İsim
tanju
Bisiklet
Cube
Bi servise vereyim ilk sonra bakarım zaten servisi beğenmezsen götürmem birdaha
 

massaget

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Kasım 2013
Mesaj
986
Tepki
424
Şehir
Ankara
Bisiklet
Dahon
Servisi boş verin, değiştirecek olursak çıkarır bakar uygunu taraklar o zaman, zaten bilen yok gibi bunlara ne uyar ne uymaz...:)
 

tanchu

Forum Demirbaşı
Kayıt
6 Nisan 2015
Mesaj
584
Tepki
235
Yaş
49
Şehir
eskişehir
İsim
tanju
Bisiklet
Cube
Bidiklet yeni ilk ücretsiz servisine gidecek
 

mehmet ulaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Temmuz 2014
Mesaj
1.062
Tepki
571
Şehir
İstanbul Çengelköy
Bisiklet
Mosso
@tanchu serviste herşeyini yaptır bazıları freni kontrol edip veriyp hemne
 

tanchu

Forum Demirbaşı
Kayıt
6 Nisan 2015
Mesaj
584
Tepki
235
Yaş
49
Şehir
eskişehir
İsim
tanju
Bisiklet
Cube
Götürürken fren akort ayarlarını bozup götüreyim en iyisi :)