mehmet ulaş
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 9 Temmuz 2014
- Mesaj
- 1.062
- Tepki
- 571
- Şehir
- İstanbul Çengelköy
- Bisiklet
- Mosso
Merhaba arkadaşlar.2-3 gündür mekanik fren kullanan arkadaşların ayarlama konusundaki sorunlarından dolayı oldukça muzdariptiler.Forumdada benim gördüğüm kadarıyla yeterli bilgi yok idi.Şimdi mekanik fren kullanan arkadaşlara gerekli fren ayarlarını yapmalarında yardımcı olmaya çalıçacağım.
Öncelikle mekanik disk fren nedir ? Mekanik disk fren v fren mantığıyla çalışan kullanıcıya çamur , su gibi çevresel etmenlerde v frene göre daha başarılı fren performansı sağlayan sistemdir.Çalışma mantığı ise şöyledir fren kolunu çektiğimizde uyguladığımız kuvvet tel ile kalipere taşınır, uygulanan bu kuvvet kaliperde ''tek yönlü'' olarak rotora aktarılır.Böylelikle durma veya yavaşlama işlemimiz gerçekleşmiş olur.Hidrolik fren sisteminden farklı olarak güç tek taraftan verilir.Hidrolik fren sisteminde iki taraflı olarak aktarılır ki hidrolik frenin iyi olmasının nedeni budur.Çift taraflı olması ve içerdiği yağdan dolayı bileklerin yorulmamasıdır. Mekanik fren sistemi ise bu nedenlerden dolayı fazla tercih edilmez hem ''disk bozulursa masraf '' hemde ''boşu boşuna ağırlık alırım v giderim'' anlayışından dolayı fazla görülmemektedir.Ama insan diskin görüntüsene aldanıp alabiliyor
Gelelim bu sistem nasıl ayarlanır ? Ülkemizde çoğu (istisnalar var) servis bisikletlere adam gibi bakmadığı için kendimiz bakmak zorunda kalıyoruz.İnternettede yeterli bilgi olmadığı için bu rehberi yapma gereği oluştu.
İhtiyacımız olan aletler sadece 4 ve 5 numaralı alyen anahtarları.
Öncelikle ayarı rahat yapıp görebilmemiz için bisikleti ters çeviriyoruz.
Ön frenimizin görüntüsü.
Önce kaliperi rotorumuza ortalamakla başlıyoruz.
Kaliperi kadroya bağlayan 2 adet vida vardır.Bu vidalar 5 numaralı alyen anahtarı ile çalışır.Bunları gevşetip yukarıdan bakarak rotoru kaliperin tam ortasında ve parelel olucak şekilde ortalıyoruz.
Kaliperimizi rotora tam göre ayarladık.
Kaliperi ortaladıktan sonra vidaları sıkıyoruz ki ayarı kaçmasın .
Bazı arkadaşlar durumun bu olması karşısında frenin yumşak olduğunu belirttiler.Bunun nedeni mekanik disk frenin tek taraflı olmasıdır.Balataların yakınlığınıda ayarlamamız gerek.Örneğin gücün uygulandığı taraf rotara yakın ve güç uygulanmayan taraf rotora uzaksa freniniz performanslı olmaz.Şimdi balataları rotorumuza göre ayarlıyacağız ki frenimiz performanslı olsun.
Gücün uygulanmadığı taraftan bakınca bir vida göreceksiniz.
Bu vida alyen anahtarı ile çalışmaktadır.5 numaralı alyen anahtarımız ile burayı yukarıdan bakarak sıkıyoruz.Balata rotora yaklaştığında vidayı çevirmeyi bırakabiliriz.Kendi el hassaslığınıza kalmış.Disk baltaya sürtmeyecek kadar yakınlaştırın yani.
Şimdi gücün verildiği tarafa bakıyoruz.Oradada bir ayar vidası mevcut ama bu vida 4 numaralı alyen anahtarı ile sıkılıyor.
Güç uygulanmayan tarafta olduğu gibi burdada alyen anahtarımızı alıp rotora yakın olucak şekilde sıkıyoruz.Yukarıdan bakarak sıkarsanız ne kadar kaldığını görürsünüz.
Ayararınızı yaptıktan sonra olması gereken görüntüler.
Evet arkadaşlar kaliperle olan işimiz bitti .Sırada teli sıkma var.Burda kullanıcağımız alyen 5 numaralı olucak.Kaliperdeki kolu çektiğinizde güç uygulanır.Belirttiğim vidayı gevşetin.
Kolu çekin balatanın durumuna göre sıkma işlemini yapın.Yani sizin ayarınıza kalmış ama olabildiğince yakınlaştırın.Telide sıkı tutmaya çalışın ayarınız tam olsun.
Evet arkadaşlar mekanik disk fren ayarını elimden geldiğince anatmaya çalıştım. Ayarlandığında çok sağlam bir fren sistemi olabiliyor size kalmış kısacası. Temel nokta rotora yakınlık ve telin gerginliği. Bu arada fren kolunun ayarlarınıda fren kolu ayar vidasından yapabilirsiniz.Başka sormak istediğiniz soru , öneri , görüş olursa konu altında belirtiniz .
Görüşmek üzere
Öncelikle mekanik disk fren nedir ? Mekanik disk fren v fren mantığıyla çalışan kullanıcıya çamur , su gibi çevresel etmenlerde v frene göre daha başarılı fren performansı sağlayan sistemdir.Çalışma mantığı ise şöyledir fren kolunu çektiğimizde uyguladığımız kuvvet tel ile kalipere taşınır, uygulanan bu kuvvet kaliperde ''tek yönlü'' olarak rotora aktarılır.Böylelikle durma veya yavaşlama işlemimiz gerçekleşmiş olur.Hidrolik fren sisteminden farklı olarak güç tek taraftan verilir.Hidrolik fren sisteminde iki taraflı olarak aktarılır ki hidrolik frenin iyi olmasının nedeni budur.Çift taraflı olması ve içerdiği yağdan dolayı bileklerin yorulmamasıdır. Mekanik fren sistemi ise bu nedenlerden dolayı fazla tercih edilmez hem ''disk bozulursa masraf '' hemde ''boşu boşuna ağırlık alırım v giderim'' anlayışından dolayı fazla görülmemektedir.Ama insan diskin görüntüsene aldanıp alabiliyor
Gelelim bu sistem nasıl ayarlanır ? Ülkemizde çoğu (istisnalar var) servis bisikletlere adam gibi bakmadığı için kendimiz bakmak zorunda kalıyoruz.İnternettede yeterli bilgi olmadığı için bu rehberi yapma gereği oluştu.
İhtiyacımız olan aletler sadece 4 ve 5 numaralı alyen anahtarları.
Öncelikle ayarı rahat yapıp görebilmemiz için bisikleti ters çeviriyoruz.
Ön frenimizin görüntüsü.
Önce kaliperi rotorumuza ortalamakla başlıyoruz.
Kaliperi kadroya bağlayan 2 adet vida vardır.Bu vidalar 5 numaralı alyen anahtarı ile çalışır.Bunları gevşetip yukarıdan bakarak rotoru kaliperin tam ortasında ve parelel olucak şekilde ortalıyoruz.
Kaliperimizi rotora tam göre ayarladık.
Kaliperi ortaladıktan sonra vidaları sıkıyoruz ki ayarı kaçmasın .
Bazı arkadaşlar durumun bu olması karşısında frenin yumşak olduğunu belirttiler.Bunun nedeni mekanik disk frenin tek taraflı olmasıdır.Balataların yakınlığınıda ayarlamamız gerek.Örneğin gücün uygulandığı taraf rotara yakın ve güç uygulanmayan taraf rotora uzaksa freniniz performanslı olmaz.Şimdi balataları rotorumuza göre ayarlıyacağız ki frenimiz performanslı olsun.
Gücün uygulanmadığı taraftan bakınca bir vida göreceksiniz.
Bu vida alyen anahtarı ile çalışmaktadır.5 numaralı alyen anahtarımız ile burayı yukarıdan bakarak sıkıyoruz.Balata rotora yaklaştığında vidayı çevirmeyi bırakabiliriz.Kendi el hassaslığınıza kalmış.Disk baltaya sürtmeyecek kadar yakınlaştırın yani.
Şimdi gücün verildiği tarafa bakıyoruz.Oradada bir ayar vidası mevcut ama bu vida 4 numaralı alyen anahtarı ile sıkılıyor.
Güç uygulanmayan tarafta olduğu gibi burdada alyen anahtarımızı alıp rotora yakın olucak şekilde sıkıyoruz.Yukarıdan bakarak sıkarsanız ne kadar kaldığını görürsünüz.
Ayararınızı yaptıktan sonra olması gereken görüntüler.
Evet arkadaşlar kaliperle olan işimiz bitti .Sırada teli sıkma var.Burda kullanıcağımız alyen 5 numaralı olucak.Kaliperdeki kolu çektiğinizde güç uygulanır.Belirttiğim vidayı gevşetin.
Kolu çekin balatanın durumuna göre sıkma işlemini yapın.Yani sizin ayarınıza kalmış ama olabildiğince yakınlaştırın.Telide sıkı tutmaya çalışın ayarınız tam olsun.
Evet arkadaşlar mekanik disk fren ayarını elimden geldiğince anatmaya çalıştım. Ayarlandığında çok sağlam bir fren sistemi olabiliyor size kalmış kısacası. Temel nokta rotora yakınlık ve telin gerginliği. Bu arada fren kolunun ayarlarınıda fren kolu ayar vidasından yapabilirsiniz.Başka sormak istediğiniz soru , öneri , görüş olursa konu altında belirtiniz .
Görüşmek üzere
Dosyalar
-
64,1 KB Okunma: 47
-
81,3 KB Okunma: 39