Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Mekanik disk fren ayarlama rehberi [resimli anlatım]

Konu, 'Frenler' kısmında mehmet ulaş tarafından paylaşıldı.

  1. mehmet ulaş

    mehmet ulaş Bisikletkolik

    Kayıt:
    9 Temmuz 2014
    Mesajlar:
    1.173
    Beğeniler:
    620
    Şehir:
    İstanbul Çengelköy
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Merhaba arkadaşlar.2-3 gündür mekanik fren kullanan arkadaşların ayarlama konusundaki sorunlarından dolayı oldukça muzdariptiler.Forumdada benim gördüğüm kadarıyla yeterli bilgi yok idi.Şimdi mekanik fren kullanan arkadaşlara gerekli fren ayarlarını yapmalarında yardımcı olmaya çalıçacağım.

    Öncelikle mekanik disk fren nedir ? Mekanik disk fren v fren mantığıyla çalışan kullanıcıya çamur , su gibi çevresel etmenlerde v frene göre daha başarılı fren performansı sağlayan sistemdir.Çalışma mantığı ise şöyledir fren kolunu çektiğimizde uyguladığımız kuvvet tel ile kalipere taşınır, uygulanan bu kuvvet kaliperde ''tek yönlü'' olarak rotora aktarılır.Böylelikle durma veya yavaşlama işlemimiz gerçekleşmiş olur.Hidrolik fren sisteminden farklı olarak güç tek taraftan verilir.Hidrolik fren sisteminde iki taraflı olarak aktarılır ki hidrolik frenin iyi olmasının nedeni budur.Çift taraflı olması ve içerdiği yağdan dolayı bileklerin yorulmamasıdır. Mekanik fren sistemi ise bu nedenlerden dolayı fazla tercih edilmez hem ''disk bozulursa masraf '' hemde ''boşu boşuna ağırlık alırım v giderim'' anlayışından dolayı fazla görülmemektedir.Ama insan diskin görüntüsene aldanıp alabiliyor :)

    Gelelim bu sistem nasıl ayarlanır ? Ülkemizde çoğu (istisnalar var) servis bisikletlere adam gibi bakmadığı için kendimiz bakmak zorunda kalıyoruz.İnternettede yeterli bilgi olmadığı için bu rehberi yapma gereği oluştu.

    İhtiyacımız olan aletler sadece 4 ve 5 numaralı alyen anahtarları.

    IMG_3758.JPG

    Öncelikle ayarı rahat yapıp görebilmemiz için bisikleti ters çeviriyoruz.

    IMG_3759.JPG

    Ön frenimizin görüntüsü.

    IMG_3755.JPG

    Önce kaliperi rotorumuza ortalamakla başlıyoruz.

    IMG_3762.JPG

    Kaliperi kadroya bağlayan 2 adet vida vardır.Bu vidalar 5 numaralı alyen anahtarı ile çalışır.Bunları gevşetip yukarıdan bakarak rotoru kaliperin tam ortasında ve parelel olucak şekilde ortalıyoruz.

    IMG_3763.JPG

    IMG_3764.JPG

    Kaliperimizi rotora tam göre ayarladık.

    IMG_3773.JPG

    IMG_3774.JPG

    Kaliperi ortaladıktan sonra vidaları sıkıyoruz ki ayarı kaçmasın :).

    Bazı arkadaşlar durumun bu olması karşısında frenin yumşak olduğunu belirttiler.Bunun nedeni mekanik disk frenin tek taraflı olmasıdır.Balataların yakınlığınıda ayarlamamız gerek.Örneğin gücün uygulandığı taraf rotara yakın ve güç uygulanmayan taraf rotora uzaksa freniniz performanslı olmaz.Şimdi balataları rotorumuza göre ayarlıyacağız ki frenimiz performanslı olsun.

    Gücün uygulanmadığı taraftan bakınca bir vida göreceksiniz.

    IMG_3768.JPG

    Bu vida alyen anahtarı ile çalışmaktadır.5 numaralı alyen anahtarımız ile burayı yukarıdan bakarak sıkıyoruz.Balata rotora yaklaştığında vidayı çevirmeyi bırakabiliriz.Kendi el hassaslığınıza kalmış.Disk baltaya sürtmeyecek kadar yakınlaştırın yani.

    IMG_3769.JPG

    Şimdi gücün verildiği tarafa bakıyoruz.Oradada bir ayar vidası mevcut ama bu vida 4 numaralı alyen anahtarı ile sıkılıyor.

    IMG_3771.JPG

    Güç uygulanmayan tarafta olduğu gibi burdada alyen anahtarımızı alıp rotora yakın olucak şekilde sıkıyoruz.Yukarıdan bakarak sıkarsanız ne kadar kaldığını görürsünüz.

    IMG_3772.JPG

    Ayararınızı yaptıktan sonra olması gereken görüntüler.

    IMG_3774.JPG

    IMG_3775.JPG

    Evet arkadaşlar kaliperle olan işimiz bitti .Sırada teli sıkma var.Burda kullanıcağımız alyen 5 numaralı olucak.Kaliperdeki kolu çektiğinizde güç uygulanır.Belirttiğim vidayı gevşetin.

    IMG_3776.JPG

    Kolu çekin balatanın durumuna göre sıkma işlemini yapın.Yani sizin ayarınıza kalmış ama olabildiğince yakınlaştırın.Telide sıkı tutmaya çalışın ayarınız tam olsun.

    Evet arkadaşlar mekanik disk fren ayarını elimden geldiğince anatmaya çalıştım. Ayarlandığında çok sağlam bir fren sistemi olabiliyor size kalmış kısacası. Temel nokta rotora yakınlık ve telin gerginliği. Bu arada fren kolunun ayarlarınıda fren kolu ayar vidasından yapabilirsiniz.Başka sormak istediğiniz soru , öneri , görüş olursa konu altında belirtiniz :).

    Görüşmek üzere :)
     

    Ekli Dosyalar:

  2. serdarkoc

    serdarkoc Kıdemli Üye

    Kayıt:
    4 Mart 2015
    Mesajlar:
    343
    Beğeniler:
    231
    Şehir:
    trabzon
    Adı:
    serdar
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    Çok teşekkür ederim.Yararlı paylaşım.Hemen deneyeyim. :D
     
  3. pisletci

    pisletci Yeni Üye

    Yaş:
    23
    Kayıt:
    28 Nisan 2015
    Mesajlar:
    31
    Beğeniler:
    22
    Şehir:
    istanbul
    Adı:
    Abdullah GÖKSAL
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    Güzel anlatım olmuş eline emeğine sağlık
     
  4. NewStyle

    NewStyle Evli Bisikletli Çocuklu

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    29 Mart 2015
    Mesajlar:
    409
    Beğeniler:
    386
    Şehir:
    istanbul
    Adı:
    Tuncay
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    hidrolik frende bisikleti ters çevirmek sıkıntı çıkarmaz degilmi
     
  5. mehmet ulaş

    mehmet ulaş Bisikletkolik

    Kayıt:
    9 Temmuz 2014
    Mesajlar:
    1.173
    Beğeniler:
    620
    Şehir:
    İstanbul Çengelköy
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    @tege hidrolik fren sistemde boş yer kalmadığı için sıkıntı çıkaracağını sanmıyorum.Yağ akıtmaz biyerlerinden .
     
    SerkanH bunu beğendi.
  6. Falkee

    Falkee Üye

    Yaş:
    17
    Kayıt:
    1 Mayıs 2015
    Mesajlar:
    82
    Beğeniler:
    8
    Şehir:
    Gaziantep
    Adı:
    Emre
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Çok yararlı bir konu ellerinize sağlık...
     
  7. massaget

    massaget Bisikletkolik

    Kayıt:
    22 Kasım 2013
    Mesajlar:
    1.143
    Beğeniler:
    513
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Dahon
    Seviye:
    Emeklerin için teşekkürler, bazı teknik parça isimlerini anlamıyorum ama öğreniriz her halde...:)
     
  8. mehmet ulaş

    mehmet ulaş Bisikletkolik

    Kayıt:
    9 Temmuz 2014
    Mesajlar:
    1.173
    Beğeniler:
    620
    Şehir:
    İstanbul Çengelköy
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
  9. massaget

    massaget Bisikletkolik

    Kayıt:
    22 Kasım 2013
    Mesajlar:
    1.143
    Beğeniler:
    513
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Dahon
    Seviye:
    @mehmet ulaş Kaliperi nedir rotor nedir, gerçi tahminle anlaşılıyor ama emin olmak için bilmek daha iyi...:)
     
  10. mehmet ulaş

    mehmet ulaş Bisikletkolik

    Kayıt:
    9 Temmuz 2014
    Mesajlar:
    1.173
    Beğeniler:
    620
    Şehir:
    İstanbul Çengelköy
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Kaliper işlemleri yaptığımız ana parça,rotor o dönen demir parça , balata freni sıktığında hareket eden şey :D biraz garip oldu ama :D
     
  11. massaget

    massaget Bisikletkolik

    Kayıt:
    22 Kasım 2013
    Mesajlar:
    1.143
    Beğeniler:
    513
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Dahon
    Seviye:
    Yani kaliper fren sistemini içine alan bölüm, rotor da bildiğimiz disk diyebilir miyiz...:)
     
    mehmet ulaş bunu beğendi.
  12. tanchu

    tanchu Forum Bağımlısı

    Yaş:
    42
    Kayıt:
    6 Nisan 2015
    Mesajlar:
    602
    Beğeniler:
    268
    Şehir:
    eskişehir
    Adı:
    tanju
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    rehber için teşekkürler. bisikletimi yeni almıştım bu hafta ilk servisine gidecek. mosso wildfire 29 d var frenleri hakkında hiç bilgi yok kullanılan fren SPARKLE MK6.0 büyük ihtimal metal balata kullanıyor ve sürtme sesi var bakım sonrası devam etmez umarım ederse uygun organik balata bulabilirsem onlarla değiştiririm. mossoya uygun organik balata vardır herhalde piyasada. (mosso'cular burada diye buraya yazdım.)
     
  13. massaget

    massaget Bisikletkolik

    Kayıt:
    22 Kasım 2013
    Mesajlar:
    1.143
    Beğeniler:
    513
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Dahon
    Seviye:
    Aynı soruyu ben de soruyorum bizim frenler için uyumlu organik balatlar neler acaba?
     
  14. mehmet ulaş

    mehmet ulaş Bisikletkolik

    Kayıt:
    9 Temmuz 2014
    Mesajlar:
    1.173
    Beğeniler:
    620
    Şehir:
    İstanbul Çengelköy
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    @mehmet aşkın bunların balatalı çıkarmak kolay çıkartın balatayı şekli hangisiyse onu alın :D :D
     
  15. tanchu

    tanchu Forum Bağımlısı

    Yaş:
    42
    Kayıt:
    6 Nisan 2015
    Mesajlar:
    602
    Beğeniler:
    268
    Şehir:
    eskişehir
    Adı:
    tanju
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Bi servise vereyim ilk sonra bakarım zaten servisi beğenmezsen götürmem birdaha
     
  16. massaget

    massaget Bisikletkolik

    Kayıt:
    22 Kasım 2013
    Mesajlar:
    1.143
    Beğeniler:
    513
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Dahon
    Seviye:
    Servisi boş verin, değiştirecek olursak çıkarır bakar uygunu taraklar o zaman, zaten bilen yok gibi bunlara ne uyar ne uymaz...:)
     
  17. tanchu

    tanchu Forum Bağımlısı

    Yaş:
    42
    Kayıt:
    6 Nisan 2015
    Mesajlar:
    602
    Beğeniler:
    268
    Şehir:
    eskişehir
    Adı:
    tanju
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Bidiklet yeni ilk ücretsiz servisine gidecek
     
  18. mehmet ulaş

    mehmet ulaş Bisikletkolik

    Kayıt:
    9 Temmuz 2014
    Mesajlar:
    1.173
    Beğeniler:
    620
    Şehir:
    İstanbul Çengelköy
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    @tanchu serviste herşeyini yaptır bazıları freni kontrol edip veriyp hemne
     
  19. tanchu

    tanchu Forum Bağımlısı

    Yaş:
    42
    Kayıt:
    6 Nisan 2015
    Mesajlar:
    602
    Beğeniler:
    268
    Şehir:
    eskişehir
    Adı:
    tanju
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Götürürken fren akort ayarlarını bozup götüreyim en iyisi :)
     
  20. mehmet ulaş

    mehmet ulaş Bisikletkolik

    Kayıt:
    9 Temmuz 2014
    Mesajlar:
    1.173
    Beğeniler:
    620
    Şehir:
    İstanbul Çengelköy
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye: