Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Lastİkte "tpi" Ne Demek?

Konu, 'Tekerlekler' kısmında erdomsuper tarafından paylaşıldı.

  1. erdomsuper

    erdomsuper Kıdemli Üye

    Kayıt:
    19 Şubat 2010
    Mesajlar:
    202
    Beğeniler:
    62
    Şehir:
    MUGLA
    Seviye:
    700/35 lastik ebatlarında hybrid'im için lastik satın almak istiyorum.aynı markanın hem tpi 27 bir de tpi 65 yazan modeli var.bu TPI ne demek?birisi kevlar belt diğeri ise normal telli lastik.ben telli ve 27 tpi olandan almak istiyorum bütçeme göre.diğeriyle çok farkedermi?
     
  2. erdomsuper

    erdomsuper Kıdemli Üye

    Kayıt:
    19 Şubat 2010
    Mesajlar:
    202
    Beğeniler:
    62
    Şehir:
    MUGLA
    Seviye:
    kendim sordum kendim buldum:) :) :) :) :) :) :)
    Lastiğin gövdesi ise naylon/tekstil ve lastik karışımı bir bez diyebiliriz. Bu bez ipliklerden oluşur. Özellikle lastiği inik bir şekilde uzun süre bekleyen bisikletlerde lastiklerin yanaklarının çatlaması sonucu görülebilir bu iplikler. Bu ipliklerin dokuma sıklığı lastiklerin yanağında da yazılı olan EPI (Ends per Inch) veya TPI (Threads per Inch) adı verilen bir birim ile gösterilir. Örneğin 127TPI = 420 iplik/dm, 66TPI = 240 iplik/dm, 33TPI = 110 iplik/dm gibi. Bu rakam ne kadar büyükse, yani bu katman ne kadar sık dokunmuşsa lastik o kadar hafif olur, bunun yanında dönüş direnci de o kadar düşük olur, öte yandan lastiğin patlamaya karşı hassasiyet artar.
     
  3. binRR

    binRR Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    1.992
    Beğeniler:
    2.145
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Bizde sayenizde öğrenmiş olduk, teşekkürler:)
     
  4. Yılmaz Uyar

    Yılmaz Uyar Bisikletkolik

    Yaş:
    61
    Kayıt:
    10 Nisan 2009
    Mesajlar:
    1.004
    Beğeniler:
    752
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:

    Tam aksine, lastiğin patlamaya karşı direnci artar.

    TPI değeri ne kadar yüksek ise, lastiğin örgüsü o kadar sık demektir. Bu şeklide lastiğin direnci artar ve yoldaki kesici maddenin dış lastiği geçerek, iç lastiğe (tubular modeli lastikler hariç) ulaşması zorlaşır. Örgüde kullanılan ipliğin kalitesi önemlidir.

    Tabi sadece örgü kalitesi/yoğunluğu tek başına yetmez, ayrıca örügü üzerine destekleyici katmanlar eklenir. Örneğin Continental Vectran breaker katmanı gibi.

    Continental Vectran Breaker Katmanı Örnek:
    [​IMG]
     
    Nzm!, sonEr´´, mcanb ve 3 kişi daha bunu beğendi.
  5. reha genç

    reha genç Bisikletkolik

    Kayıt:
    2 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    1.326
    Beğeniler:
    994
    Şehir:
    istanbul/İçerenköy-U.Mumcu
    Seviye:
    Bende TPİ arttıkça,lastik ağırlığı ve patlama karşı direnci düşüyor diye biliyorum...
     
  6. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    İki düşüncede doğru ama gerçek şu tpi artan lastikler patlamaya karşı daha dayanıklı ama hafifletme uğruna daha az malzemeyle yapılıyorlar.Bu da lastiğin ince olmasını ve patlamaya karşı hassas olmasına neden oluyor.
     
    uguryilmaz144, Bora, sadana ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  7. Ozzgurr

    Ozzgurr Bisikletkolik

    Kayıt:
    19 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.186
    Beğeniler:
    1.746
    Şehir:
    Miami Beach & 35 1/2
    Seviye:

    Selam,
    Verilen ornekteki Vectran extra bir patlak onleyici katman Continin kullandigi, zaten o lastikte 120TPI ile satiliyor ki 120TPI yuksek kabul edilmiyor. ( Vittoria Open Corsa 320TPI ) Benim su ana kadar gordugum butun makaleler yuksek TPI'in daha cok patlak anlamina geldigini soyluyor.
     
  8. Yılmaz Uyar

    Yılmaz Uyar Bisikletkolik

    Yaş:
    61
    Kayıt:
    10 Nisan 2009
    Mesajlar:
    1.004
    Beğeniler:
    752
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Yukarıda önceden yazdığım mesajları iyi anlamak gerekiyor:
    - Yol bisikleti lastiklerinde TPI değeri ne kadar yüksekse, koruma direnci o kadar artar. Lastikde kullanılan ipliğin kaliteside (örneğin ipek) başarılı olmasında önemlidir.

    - Sadece yüksek TPI değerde örgü/yoğunluk lastiğin başarılı olmasına tek başına yetmez. Ayrıca lastiğin artı özellikleri ve kullanılan koruyucu şerit, üretici firma ve üretim şartları vs... dikkate almak gerekir. TPI değeri dışında; ek katmanlar örneğin Conti Vectran Braker şeridi gibi veya sizin örneklediğiniz Vittoria Open Corsa (700x23mm, 210gram) modelinde kullanılan PRB 2.0 patlak önleyici koruma şeridi gibi...

    - Eğer sadece yüksek TPI değerine bakarak lastik analizi yaparsak, bu hatalı bir düşünce olur. Şimdi 2 adet lastikden birisi yüksek TPI değerinde ama güvenlik koruma şeridi bulunmuyor, ikinci lastiğimiz daha düşük TPI değerinde ama patlamaya karşı koruyucu katmanı var. Doğal olarak yüksek TPI lastik patlamaya daha müsaittir. Buradan yola çıkarak, yüksek TPI değerindeki lastiğin daha çok patlamaya müsait olduğu anlamını çıkaramazsınız.

    Burada esas amaçlanan yüksek yoğunlukdaki örgünün getirdiği avantajlarla lastiği hafiflemek ama fazla narin olmasını engellemek ve ekstra güvenlik şeridi ve katman kullanımını azaltmaktır, tabidir ki bu şekil üretilen lastikler daha hassas olacaktır.

    Esas Soru? diyelimki elimizde lastik kalitesi ve katman özellikleri birebir aynı 2 adet lastik var, fakat bu lastiklerden biri 150 TPI, diğeri 250 TPI yoğunlukda örgü ile üretilmiş... Şimdi soru şu:
    Biz hangi TPI değerindeki lastiği seçeriz? ve Neden?
     
    Onur ŞENKAL, sonEr´´ ve Raven_35 bunu beğendi.
  9. erdomsuper

    erdomsuper Kıdemli Üye

    Kayıt:
    19 Şubat 2010
    Mesajlar:
    202
    Beğeniler:
    62
    Şehir:
    MUGLA
    Seviye:
    internette tekrar araştırma yaptım ve edindiğim sonuç şu:
    TPI yüksek olan lastiklerde örme sıklığı yüksek olduğu için ister istemez lastiğin ana maddesinden "feragat" ediyorsunuz ve bu da tabiki patlamaya karşı direnci azaltıyor,bununla birlikte lastiğin yuvarlanma direnci düşüyor ve lastik daha akıcı oluyor.Fakat TPI sı yüksek olan bazı marka lastiklerde alttaki katman sayısını arttırarak ve kalınlaştırarak da patlamaya karşı bir nevi ekstra önlem almış olunuyormuş.zaten bu tip lastikler muadillerine göre ciddi anlamda pahalı oluyormuş.
    yani seçici olmak lazım TPI yüksek lastik alırken ve sağlamda bütçe ayırmak.selamlar sevgiler...
     
  10. mcanb

    mcanb Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    16 Aralık 2008
    Mesajlar:
    721
    Beğeniler:
    934
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Yuksek TPI a sahip olan lastikler genellikle daha ust sinif ureticilerden geliyor. Ayni sekilde dusukler de daha alt sinif ureticilerden. Teorik olarak 250 TPI 150 TPI dan daha dayaniksiz darbelere veya delinmelere karsi. Fakat ust sinif ureticiler farkli teknoloji veya malzemeler ile ayni direnci saglayabilirler. Tek basina sayi bence pek birsey ifade etmez. Yilmaz Uyar zaten ayni seyi soylemis yukarida.

    Bu arada farkli tip patlamalar var. Kaldirima cikarkenki yirtilma ile sivri birseyin uzerinden gecerkenki patlama farkli. Kisisel olarak dusuncem, yuksek TPI in sivri ve kucuk seylere daha dayanikli olacagi dusugun ise daha kaba yerlerde daha dayanikli olacagi yonunde. Ama dedigim gibi, lastiklerde kaucuk ve orguler haricinde bircok katman var. Sadece TPI ile karar vermeye calismak iki arabanin son hizini sadece motor hacimlerine bakarak karsilastirmak gibi. 1.4 ile 2 lt olan arabadan hangisinin daha hizli olacagi asagi yukari bellidir ama 1.4 olan digerinden daha hizli da gidebilir.
     
    Raven_35 bunu beğendi.