Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Lastik Tekerlek-Binme Pozisyonu-Lastik Basıncı-Amortisör

Konu, 'Bisiklet Seçimi' kısmında Güney Mertkan tarafından paylaşıldı.

  1. Güney Mertkan

    Güney Mertkan Aktif Üye

    Kayıt:
    25 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    111
    Beğeniler:
    91
    Şehir:
    İstanbul-Avcılar
    Seviye:

    Lastik Tekerlek-Binme Pozisyonu-Lastik Basıncı-Amortisör
    Karayolunda giden ulaşım araçlarının hemen hepsi lâstik tekerlek kullanır. Havayla şişirilen lâstik tekerlek, bilinen en kullanışlı şok emicidir: Yol yüzeyindeki pürüzlerin neden olduğu sarsıntıyı önler ama yoldaki bozuklukların tümünü karşılayamaz. Daha da önemlisi, yolun yüzeyi hiçbir zaman tam bir düzlem olmadığı için, dört tekerlekli aracın tekerleklerinin dördünün de yere basabilmesi, her bir tekerleğin düşey yönde bir miktar bağımsız hareket etmesine bağlıdır. Dört noktadan her zaman bir düzlem geçmez.
    Aracın gövdesi de esnek, yani şekil değiştirebilir olmadığı için, tekerleklerin yolu kavraması amortisör mekanizması sayesinde olur. Halbuki, üç ya da iki tekerlekli bir araçta buna gerek yoktur. Üstelik bisiklette, aracın kendi ağırlığı çok az, üzerindeki mekanizmalar sade, basit ve sarsıntılara dayanıklıdır. Esas kitle üzerindeki insandır.
    Bisiklet üzerindeyken bütün ağırlığımızla seleye oturmaz, dizlerimizi ve dirseklerimizi hafif bükersek, biz bütün sarsıntıları karşılıyabiliriz. Şişme lâstik normal koşullarda bisikletin maruz kalabileceği bütün sarsıntıları karşılamakta yeterlidir. İki tekerlek de her türlü engebede yere temas eder. Kasislerle karşılaştığımızda pedallar üzerinde ayağa kalkarsak ön ve arka tekerlek akslarından hemen hemen eşit uzaklıkta olan pedal aksını merkez olarak düşünürseniz tekerleklerin yukarı-aşağı hareketleri merkezi çok az etkiler. Farklı yol koşullarında bisiklet kullanmak için, kesit çapları farklı lâstikler yeterlidir. Aynı tekerleğe, eğer kadronun maşaları izin veriyorsa kesit çapı farklı lâstikler takılabilir.

    • Yarış bisikletinde lâstik kesiti 20 mm’ye kadar düşürülür. Buna karşılık, jantın zarar görmemesi için lâstik basıncı 120 psi’ye kadar arttırılır. Yolun sarsıntısı olduğu gibi bisiklete iletilir ama yarışçı seleye hiçbir zaman oturmaz. Bacaklar üzerinde yaylanan bedeni sarsıntıdan ve şoklardan etkilenmez. Bu şekilde hem bisiklet hafifletilmiş
    hem de yola temasın neden olduğu direnç, ince lâstik sayesinde, en aza indirilmiş olur.

    • Bisiklete bir miktar yük (çantalar, v.b.) yüklemek ve nispeten kötü yol koşullarında kullanmak gerektiği için, şehir ve tur bisikletlerinin lâstikleri 25–35 mm arasında olur. Lâstik basıncı 80 psi civarındadır. Kadro maşaları da ona göre geniştir. Islak zeminlerde kaymayı azaltmak için bir miktar dişli lâstikler kullanılır.

    • Dağ bisikletlerine ise 35–45 mm kesitli ve çok dişli lâstikler takılır. Yumuşak, ıslak ve çamurlu zeminler için bu gereklidir. Lâstik basıncı 60 psi’ye kadar inebilir. Sadece lâstikler bile epeyce şok emer. Ama normal koşullarda, cadde ve sokaklarda, şehir dışı asfalt yollarda bu lâstiklerin yere sürtünmesi gereksiz yere güç harcar. Ayrıca kadroları da geniş ve hantal olur. Nasıl olsa zaman zaman böyle koşullarda bisiklet kullanmak zorunda kalabilirim, bisikleti rahat kullanayım düşüncesiyle bu tür bir çözüme yönelmeyin. Bisiklete binme tekniğini geliştirmek ve narin, hafif ama dikkatli kullanmayı gerektiren bir bisiklet edinmek daha iyi bir tercih olabilir.
     
    hakan hamza ve akifberkant bunu beğendi.
  2. Fatih Şimşek

    Fatih Şimşek Aktif Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2009
    Mesajlar:
    154
    Beğeniler:
    42
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    bisiklete fazla tük koyma bence vitesi zorlarsın yokuş çıkarken benden tavsiye