Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Lastik seçiminde bilimsel araştırmalar

Konu, 'Tekerlekler' kısmında OĞUZ.UZ tarafından paylaşıldı.

  1. OĞUZ.UZ

    OĞUZ.UZ Kıdemli Üye

    Kayıt:
    25 Haziran 2013
    Mesajlar:
    217
    Beğeniler:
    189
    Şehir:
    bursa
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    lastik seçerken belki bazılarımızın yaptığı hatalar vardır bu yüzden bu yazı biraz daha bizleri aydınlatır gibime geldiği için paylaşmak istedim. okumadan önce belirtmek isterimki dağ bisikleti lastikleri hakkında bir konu olucak.
    http://www.eskisehirbisiklet.com/?sec=2&newscatid=15&newsid=157
     
  2. laciverti

    laciverti Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    7 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    519
    Beğeniler:
    517
    Şehir:
    Antalya
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    ilginç bir yazı. Gerçekten dikkate değer. Arazide düşük basınç ve kalın lastik konusunda zaten aynı fikirdeydim, ancak asfaltta ince. ya da kalın döniş direncinin farketmemesi ilginç. Semislikden ziyade çok sık dişli lastik daha az döniş direncine sahipmiş. Bu da ilginç.

    Okumaya değer bir yazı.İzninizle okuma kolaylığı için buraya alacağım:


    Bisiklet Lastiklerinin Sürüşe Etkisi
    28.9.2011

    Bu makale tarafımızdan yazılmamış, çevrilmemiş, yabancı kaynakları referans gösteren türkçe sitelerden alınmıştır. İngilizce orjinalini http://surfabike.wordpress.com/2011...d-go-fat-and-go-soft-tubeless-tires-debunked/ adresinden görebilirsiniz. Aşağıda da türkçe bölümün altında verilmiştir.



    Lastiklerin hava basıncı ve genişlikleri herhalde dağ bisikleti camiasında en çok tartışılan konulardandır.
    Geniş lastik mi daha iyidir, ince lastik mi, lastiği çok mu şişirmeli yoksa az
    mi kabilinden sorularla bugüne kadar kafa patlatmayan yoktur. Yol
    bisikletçiliğinde daha önce bilimsel olarak cevabi da bulunmuş olan bu sorular
    dağ bisikletçiliğinde bugüne kadar ciddi bir araştırma konusu olmadılar. Bu
    nedenle dağ bisikletçiliğinde de genel kani, yol bisikletçiliğinden üzerinde
    fazla düşünülmeden alınmış kuraldan oluşur: İnce ve yüksek basınçlı lastik
    kalın ve düşük basınçlı lastikten daha iyidir, daha düşük dönüş direncine sahiptir
    vs. Peki gerçekten böyle mi?

    Geçtiğimiz aylarda Köln Spor Yüksekokulu’nda bir çalışma gerçekleştirildi.
    Çalışmanın amacı bilimsel bir şekilde dağ bisikletçiliğinde lastiklerin
    kullanıma olan etkilerini ortaya çıkarmak. Bu da değişik zemin ile değişik
    lastik ve basınç tertipleri ile lastiklerin dönüş direncini hesaplamaktan
    geçiyor. Ortaya son derece çarpıcı ve bugüne kadar dağ bisikletçiliğinde
    bellenmiş fikirlerin yanlış olduğunu gösteren sonuçlar çıktı. Önce araştırmanın
    ne şekilde yapıldığına bakalım.

    Lastikler:

    Araştırmada birbirinden farklı lastik modeli kullanılıyor, Schwalbe Albert
    Brothers, Fast Fred ve Racing Ralph modelleri, her model 2,0-2,35“ arasında
    değişen üçer farklı ölçüde deneniyorlar. Albert klâsik bir arazi binişi
    lastiği, büyük dişli, Racing Ralph hafif dişli bir arazi binişi lastiği, Fast
    Fred ise ortası düz bir lastik.

    Basınç:

    Değişik basınçların kullanıma ve dönüş direncine etkilerini bulmak için her
    lastik her boyut ile 4 basınç değerinde deneniyor: 1,5-2-3-4 bar.

    Deneme parkuru:

    Denemeler 460m uzunluğunda çok hafif bir eğimle yokuş yukarı çıkan bir arazide
    yapılıyorlar. Arazide yan yana, ayni uzunlukta çimen, toprak ve asfalt parkur
    bulunuyor, bu da parkurlar arasındaki farkın sadece zemin olmasını mümkün
    kılıyor.

    Yöntem:

    Hava direncini asgarîye indirmek için saatte sabit 9,5km hız ile 460m’lik yol
    kastediliyor. Pedala bisikletçi tarafından verilen güç W cinsinden SRM aynakolu
    ile hesaplanıyor. Burada belki kısaca SRM aynakolundan bahsetmek gerek.

    SRM Schoberer Rad Meßtechnik’in kısaltılmışı, yani Schoberer Bisiklet Ölçüm
    Tekniği. Bu sistem mühendis Ulrich Schoberer tarafından geliştiriliyor ve ilk
    defa olarak bisiklette W cinsinden harcanan gücü hesaplamayı mümkün kılıyor.
    Bugün SRM sistemi üç kategoride piyasada var. Hobi kategorisi, profesyonel
    kategorisi ve bilimsel kategori. Bilimsel kategori +/- %0,5 gibi bir hata payı
    ile son derece kesin sonuçlar verebiliyor. Bisiklet dünyasında adı ün yapmış
    kim varsa, Armstrong, Ullrich, Bettini, Zabel, Cippolini, hep SRM sistemi ile
    çalışıyorlar.

    Çalışma sırasında lastikler arasındaki ağırlık farkları hesaplamada göz önünde
    bulundurulmuş, ayrıca SRM ile elde edilen değerler Bohle firması tarafından
    laboratuarda lastiklerin dönüş direnci ölçülerek tasdik edilmiş.

    Sonuçlar:

    Araştırma bugüne kadar dağ bisikletinde lastikler hakkında edinilmiş fikirlerin
    neredeyse tamamen yanlış olduğu gibi son derece önemli bir sonuca ulaşmış. Bu
    sonuçlar 4 grafik ile Mountainbike Magazin dergisinde yayınlandı.

    Zemin etkeni:

    Beklendiği üzere çimen üzerinde dönüş direnci en yüksek, sonra toprak ve asfalt
    geliyorlar. Büyük dişli Albert her yerde en zor dönen lastik. Hafif dişli
    Racing Ralph ilginç bir şekilde asfaltta ortası düz sayılabilecek Fast Fred’den
    daha kolay dönüyor. Bunun açıklaması Racing Ralph’taki dişlerin birbirlerine
    daha yakın olmaları ve bu sayede iki diş arasında tekerleğin „düşmemesi“, yani
    kesintisiz bir dönüşe imkân tanınması. Arazide ise lastiğin esnekliği büyük
    önem kazanıyor, lastiğin gövdesi ne kadar ince ve esnekse lastik zemine o kadar
    kolay uyum sağlıyor, o kadar kolay dönüyor.

    Lastik genişliği etkeni:

    Araştırmada kullanılan lastikler 2,0“ (50mm) ve 2,35“ (62mm) arasındalar.
    Şimdiye kadar 1,95 inçten yukarısını arazi binişi için uygun bulmayanlara tablo
    son derece çarpıcı bir sonuç sunuyor: Asfaltta geniş ve ince bir lastik
    arasında fark yokken arazide kalın lastikler daha kolay dönüyorlar. Zemin
    bozuldukça kalın lastiklerin üstünlüğü de artıyor.

    Görüldüğü üzere lastiklerin zeminle temas eden kısımlarının alanı eşit ama
    sekli farklı. İnce lastiklerde temas yüzeyi daha ovalken kalın lastiklerde
    daireye daha yakın. Bu sayede kalın lastiklerde lastiğin dönüş hareketini
    güçlendiren ve lastiğin üzerinden dönmesi gereken kaldıraç kolu kısalıyor.
    sonuç: Asfaltta lastik kalınlığı arasında fark yok, zemin bozuldukça kalın
    lastik daha kolay dönüyor.

    Hava basıncı etkeni:

    Hava basıncı konusunda da son yıllarda iç lastiksiz sistemleri düşük basınçla
    kullanma gibi eğilimler olsa da genel kani yol bisikletçiliğinden alınmadır: Ne
    kadar şişkin lastik, o kadar kolay dönüş. araştırma bu yargının da dağ
    bisikletçiliği için tamamen yanlış olduğunu ortaya çıkarıyor. Asfaltta haliyle
    basınç arttıkça daha kolay dönen lastikler zemin bozuldukça zorlanmaya
    başlıyorlar. çimen ve toprakta basınç ne kadar düşük olursa lastik o kadar
    kolay dönüyor.

    Bütün bunlar ne demek? Sadece asfaltta bisiklete binenler yüksek hava basıncı
    kullanmalı. Asfalt kullanımı için en iyi lastik tamamen düz ya da ortası düz
    veyahut dişleri birbirine yakın modeller. Arazide ise gerçekten hızlı olmak
    için hava basıncını düşürmek gerekiyor. Zemin ne kadar kötüleşirse düşük hava
    basıncının getirisi o kadar yüksek oluyor. Lastik kalınlığı konusunda da
    kesinlikle kalın lastikler daha iyiler.

    Görülen o ki zemin bozuldukça dönüş direncinin önemi artıyor. Bu da bir kere
    daha gösteriyor ki kemikleşmiş ön yargıları bir kenara bırakıp kullandığımız
    lastikleri tekrar gözden geçirmenin vakti gelmiş.