klişe- aynakol oran seçimi

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
788
merhabalar
mosso wildfire kullanıyorum üzerinde suntour aynakol var. aynakol 1 ve 2 deyken rublenin ilk 3 vitesi sürtüyor sürekli. mosso bu modeli ben aldıktan sonra yeniledi kadro geometrisi biraz değişti ve shimano aynakol a geçmişler. mosso ya sürtmenin bende ki aynakoldan mı kaynaklandığını 2 kez maille sordum cevap vermediler. bende ki aynakolun oranı muhtemelen 24-32-44 gibi bir oran. sürekli düz yolda kullanıyorum. michelin country rock 2*1.75 lik asfalta çok uygun bir lastik kullanıyorum. hızlı gitmek biraz problem benim için. yaşadığım şehir ülkenin en rüzgarlı şehri. ben sürekli 2*5-2*6-3*5-3*6-3*7 viteslerini kullanıyorum. fakat çoğu durumda 3*7 ye geçemiyorum. 3*7 ile 3*6 arasında muazzam bir fark hissediyorum. daha hızlı gitmek istiyorum ancak ne yapmam gerektiği konusunda kafam karıştı. 11-32 gibi bir rubleye mi geçmeliyim. hem sürtme sorunundan kurtulup hem hızlandıracak 48 lik aynakola mı geçmeliyim? yoksa sadece sürtmeden kurtulup 42 lik normal shimano aynakola mı geçmeliyim? çok kararsızım. dişli oranını arttırmak demek daha hızlı gitmek demek fakat bacak kuvvetim bunu kaldırabilir mi? yoksa 48 lik aynakol beni çok yormadan üst hızlara çıkmamı sağlar mı ? şuan ki sistemle en fazla 40km görebildim düzde. biraz az gibi geliyor bana.

kafamda deli sorular
bu arada bisiklet şuan 15kg hafifletmek için yapabileceğim tek şey tel bagajı sökmek olabilir onu da yapmak istemiyorum çok faydalı bir şey benim için. fakat o olmadan bisiklet 1.3 kg daha hafif. bu konuda da öneri alabilirim.
 
Scudo

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
788
Vites kullanımında çapraz olayına dikkat edeceksin zincir önde en küçükte ise arkada en büyük 3 dişli de olacak mesela. Çapraz şekilde olmayacak zincir.
http://www.pisiklet.net/wp-content/uploads/2011/05/hata3.jpg
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
788
@Hasan SAYLIK

tamam öyle kullanıyorum zaten? sürtme olayı aynakol 24 ruble 28 de iken oluyor mesela
 
Kayıt
15 Aralık 2013
Mesaj
476
Tepki
1.320
Şehir
Şile / İstanbul
İsim
MUSA
Başlangıç
2007—08
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Yol bisikleti
sinan bey bisikletiniz 21 vites herhalde. aynakol sayısı bence yeterli. sizde sıkıntı ruble oranları. 14-28 dişli ( 14-16-18-20-22-24-28 oranlı ) büyük ihtimal. 12- 32'li kaset ruble ( 12-14-16-18-21-26-32 oranlı ) hem hızınızı artıracak, hem rampada daha da rahatlatacak hem de düz yolda 2*5 vitesi size yeterli olacaktır. yapmanız gereken arka göbek değişimi ( 45 tl ), jant örümü ( 30 tl ), 12-32 kaset ruble ( 19 tl ) toplam 95 tl.
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
788
@MUSA Ç.

göbeği niye değiştiriyorum onu anlamadım? ruble olarak 11-28 shimano hg41 ve 12-32 sram pg730 var. sram daha mantıklı geliyor şuan. ama aynakolda ki sürtme durumunu ne yaparız bu durumda ?

birde zaten 42*14 ağır geliyor 42*11 daha ağır gelmez mi?
 
Kayıt
15 Aralık 2013
Mesaj
476
Tepki
1.320
Şehir
Şile / İstanbul
İsim
MUSA
Başlangıç
2007—08
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Yol bisikleti
göbeğiniz büyük ihtimal eski tip vidalı ruble. kaset tipli ruble size uymaz.
 
Kayıt
15 Aralık 2013
Mesaj
476
Tepki
1.320
Şehir
Şile / İstanbul
İsim
MUSA
Başlangıç
2007—08
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Yol bisikleti
mf tz 21 eski tip vidalı ruble. mesajınız da belirttiğiniz rubleler de kaset tipli sizin göbeklere uyumlu değil. ben de hemen hemen aynı sıkıntıları yaşadım bağlantı da incelersiniz. (link)

aynakol sürtmesiyle ilgili olarak ta emin olmamakla birlikte şunu söyleyebilirim. ön aktarıcınızın ayarlarını bir gözden geçirtin derim.
 

Barış TURAN

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Ağustos 2011
Mesaj
2.677
Tepki
1.990
Yaş
43
Şehir
Bursa
Bisiklet
Kron
Hiçbir değişiklik yapmadan,masraf etmeden bunu kullanabilirsiniz.Kaset göbek olmayan jantlar için,diş oranları da iyi.
(link)
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
788
@MUSA Ç.

ruble değişimi bu kadar masraf açacaksa kesinlikle girmem o topa. konunuzu görmüştüm ancak bu kadar detaylı okumamıştım. ön aktarıcıyı defalarca ayarladım dediğim gibi sürtmenin kesilmesi için kadroya yaklaşması gerekiyor fakat ön aktarıcı zaten en alt dişlideyken çalışma mekanizmasının sonunda olmuş oluyor. tel ayarından da vida ayarından da ayarladım fakat kesinlikle sürtme kesilmiyor.

aynakol değiştirip 42 den 48 e yükselmeyi şuan çok daha mantıklı buluyorum. pazartesi artık mosso yu telefonla arayacağım direk. sanırım sorun gerçekten aynakol da, değişmesi gerek ve garantiden bunu sağlamamak için maillerime geri dönmüyorlar :eek:ut:

@Barış TURAN

derdim yokuş çıkmak değil son dişli oranı zaten elimdekiyle aynı. derdim zorlanmadan daha hızlı gitmek. yokuş çıktığım çok nadirdir çıkarken de 24*28 çok rahatlıkla yetiyor bana.
 

ozansefer

Daimi Üye
Kayıt
24 Haziran 2008
Mesaj
348
Tepki
205
Şehir
Antalya-Kemer
Sinan bey bi yol rublesi alın 12-25 iyidir dişliler daha sık olduğu için geçişlerde fazla devir farkı yaşamazsınız. Ama yokuşlarda canınızı okur :). Birde size tavsiyem yüksek devirli sürmeye çalışın hızınız artar.
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
788
@ozansefer

yok rublede çıkacak masraftan sonra rubleden tamamen vazgeçtim :) yokuşlarda can çekişmekte istemem açıkçası :D şimdilik kararım 48 lik aynakoldan yana

çamurluk işini halledebilirsem onada sıra gelecek
 
Kayıt
2 Aralık 2014
Mesaj
4
Tepki
0
Yaş
37
Şehir
sakarya
Bisiklet
Salcano
Tr ammaco 300 bisikletim var. 4 aydır kullanıyorum ve aynakol aşınmadan ötürü bozuldu yerinden çıkıyor. Boyun 190cm bana sorun cikarmayacak bir aynakol tavsiye eder misiniz? Aynakol dedigimiz parçaya ortadaki demir de dahil mi? Bu işte çok yeniyim yarfimci okursanız sevinirim.
 

Ercan Cebeci

Forum Demirbaşı
Kayıt
26 Şubat 2014
Mesaj
416
Tepki
251
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Scott
@burdahan bircik

Aynakol nasıl yerinden çıkıyor ? Sorunun çözümü tam olarak aynakol değişimi mi emin misiniz ? Fotoğraf veya video eklerseniz daha iyi yardımcı olunabilir. + aylık bisiklette aynakol değişimi gerekeceğini sanmıyorum.

@Sinan A.

Sinan Bey, Aynakol aldınız mı bilmiyorum ama zorlanmadan hızlanmak için dişli oranını arttırmak maalesef işe yaramaz. Bacak kasınız güçlendikçe zorlanmadan hızlanırsınız. Sürtme problemi de ya aynakolun montajından yada yanlıs göbek kullanımındandır diye tahmin ediyorum. Tabi vites ayarlarının doğru olduğunu varsayarsak.
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
788
@ERCAN CEBECİ

vites ayarları doğru problem aynakol değil göbek dediğiniz gibi. göbek kısa kalıyor aynakol kadroya fazla yakın duruyor. en azından ben böyle anladım. fotoğrafını çeker atarım yakın zamanda buraya.
 

suat akman

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Mayıs 2013
Mesaj
2.391
Tepki
4.895
Yaş
50
Şehir
Muğla - Bodrum
Başlangıç
1985—86
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Sinan Bey,

Arkadaslar zaten anlatmis. Bende Mosso 2670 TB Acera var MTB, Vites sistemi 3x9.
Sizin bisikletiniz 3x7 MTB. Surtme aynakol capindan degil vitesteki bir ayarsizliktan anladigim kadari ile. Belli bir oranda capraza girince surtme normal bir durumdur zaten.
Size hiz ve tirmanis bir arada istiyorsaniz tercih ettiginiz 48'li aynakol onerebilirim. Ruble olarakta 7'li 12 - 32 aynakol tavsiye ederim. Yukaridaki 13 - 34 oranli rubleye gore duz yolda avantaj tirmanista dezavantaj saglar. Ancak 32 ruble dislide, mevcut kullandiginiz 28'den sonra size muthis fark hissettirecektir, sorun yasayacaginizi dusunmuyorum.



(link)

Asagidaki linkteki sekmelerden (ingilizceniz varsa kolay olacaktır) mevcut ve planlanan sistem arasindaki farkliligi inceleyebilirsiniz. Teker boyu, kadans ve disli degerlerini girdiginizde vites oranlari, surtmeden gecis yaklasik araliklari, hiz vb. fikir sahibi olabilirsiniz

(link)

Elbette bisikletinizde bu modifikasyonlari yaparken gobek - ruble uyumu, viteslerin yeniden ayari ve zincir boyunun yeniden ayarlanmasi islemlerini yapmanizda gerekecegini unutmayin!
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
788
@suat akman

teşekkür ederim verdiğiniz cevap için. gear calculator sitesine benzer bir sitede incelemiştim durumu. kabaca gördüğüm kadarıyla 42 den 48 orana aynı ruble ile geçtiğimde mesela 80 kandansta hızım 6km kadar artıyor.

sürtme için göbeğin kısa geldiğini düşünüyorum. fotoğraf atacağım. gerekli ayarlamalar ile minimuma indirebiliyorum anca sürtmeyi kesemiyorum. aynakol 1 ve 2 de rublenin ilk 3 vitesinde mutlaka sürtme oluyor.

şimdilik elimdeki göbek kaset dişli uyumlu olmadığından sadece aynakol değişimine odalandım. basit düşünerek aynakolu ben çevirdiğim için ordaki dişlileri büyütmek rubleyi küçülmeye kıyasla beni daha az zorlar gibime geliyor ama yanılıyorda olabilirim. aynakol uyumu içinde zaten altmodeller kare göbek uyumlu oluyorlar uyum sorunu yaşamam diye düşünüyorum. çok nadir yokuş çıktığım için sürtme beni rahatsız etmiyor ancak ilerde orta göbeği değiştirmeyi düşünebilirim.

uzun yolda yokuş aşağı 42km gibi bir maksimum hız gördüm bu bana yetersiz geldi açıkçası daha fazlasını yapabilirim diye düşünüyorum o yüzden aynakolda 48 dişliye geçmeyi kafama koymuş durumdayım.
 

suat akman

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Mayıs 2013
Mesaj
2.391
Tepki
4.895
Yaş
50
Şehir
Muğla - Bodrum
Başlangıç
1985—86
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
@Sinan A.

Hiz icin dislilerde 2 nokta onemli:
Aynakol buyuk disli (48 yapacaksiniz zaten) ve ruble kucuk disli (11'in altinda alternatifiniz yok MTB ile).

Ruzgar var diyorsunuz, egim var zorlamasin diyorsunuz, ama hizda yapsin diyorsunuz. Bu durumda ruble buyuk disliyide mumkun olan en buyuk secenekten alin. Yani 11 - 28 degilde, 11 - 32 veya 12 - 34 gibi.

Hizinizi etkileyecek disli oranlari ve kas/kondisyon gucunuz disinda etkenler ise:
Gobeklerin akiciligi (orta gobek ve tekerlek gobekleri). Bunlarda ust duzey ekipmanlara gecmiyorsaniz temiz ve ideal yaglama disinda pek seceneginiz yok performans artisi icin.
Dış lastik seçiminizde diş yapısı, teker kalinligi ve en onemlisi hava basinci olacak. Surtunmeyi azaltmak icin max. degere yakın hava basin, dönüş direnci düşük lastik modelleri seçin.
Ornegin ben geax saguaro 2,00 lastik kullaniyorum. Asfalttaysam 55 veya 60 psi basiyorum (max. deger 65 psi). Aynakol 48, ruble 11 yokus asagi 52 km civarindan sonra pedal bosluyor ve yokus uzunsa egim uygunsa 68 km yi gordu bisiklet.
Duz yolda ise 30 larin ustunde rahat gidiyorum ancak 36 nin ustu ve ozellikle 40 vb. ustu gormeye kalkarsam gobegim catliyor o yuzden kasmiyorum o kadar :) Adi ustunde MTB bu! Fazlasini istiyorsan tarz degistireceksin ;)

Kisacasi hizi ve akiciliginizi etkileyen pek cok etken var. Vites sistemi dişli oranlari, lastik cinsi, lastik hava basıncı, gobeklerin verimlilik/akışkanlığı ve sizin kondisyon ve kadansiniz.
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
788
@suat akman

dış lastiğim michelin country rock ebadı 26*1,75 diş yapısı gayet güzel, muaddillerine göre hafifte sayılır (580gr). lastik hava basınçlarım 70psi da (lastiğin izin verdiği max 73psi), nitrojen bastırıyorum sanayide 2 ayda bir, çok eksilmiş olmuyor genelde o sürede.

göbek verimliliği konusunda büyük soru işaretleri var kafamda, jant akordu fena değil ancak bir miktar ayar istiyor onlarıda aynakol değiştirirken ayarlatmayı düşünüyorum.

ama her koşulda ruble değişim işi benim için yaş :)