Ahmet Can Yakışır
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 8 Kasım 2008
- Mesaj
- 749
- Tepki
- 1.137
- Yaş
- 38
- Şehir
- Maltepe / İstanbul
- Bisiklet
- Sedona
Evet artık havalar iyice soğudu; ve bisikletini yaz-kış demeden, yağmur çamur dinlemeden, hatta buzda ve karda kullanan arkadaşlar için de bisikletlerini kışa hazırlama vakti geldi. Bu konuda kendi bildiklerimi paylaşmak istiyorum:
Lastikler
forumda Atölyemiz başlığı altındaki Tekerlekler bölümünde bu konuda bir çok konu açılmış, yine de burada kısaca söyleyeyim: lastiklerin malzemesi ısındıkça yumuşar, soğudukça sertleşir ve bir lastik ne kadar yumuşaksa o kadar iyi yol tutar. o yüzden kış mevsiminde yumuşak hamurlu bir dış lastiğe geçmekte fayda var. yazlık lastikleri ise uygun bir ortamda saklayıp, kış bitince yeniden kullanıma alabiliriz... buzda ve karda kullanmak üzere çivili lastik yapımına ise (link) bakabilirsiniz.
Amortisör
yazın gayet yumuşak olan -özellikle ön- amortisörler, kışın düz maşadan farksız hale gelebiliyor. bunun en büyük sebebi de içindeki yağın soğuyarak donması, donmaya yakın soğukluktaki yağ da görevini yerine getiremeyip amortisörün içindeki parçaların aşınmasına sebep oluyor. bu nedenle, amortisörün içindeki yağı tamamen boşaltıp özellikle kış şartlarına uygun olarak üretilmiş, ince bir yağ kullanmak büyük fayda sağlıyor. yaz geldiğinde tekrar kalın yağa geçilebilir, fakat büyük ihtimalle kışlık yağ da işimizi görecektir. kışın donan bir amortisörümüz varsa ve bakım yapma/yaptırma imkanımız yoksa, amortisörümüzün ömrünü kısaltmamak adına kışın en soğuk günlerinde amortisörsüz bir ön maşa kullanmak yararlı olabilir.
Vites Sistemi
özellikle yağışlı havalarda veya ıslak yollarda, vites sistemi sürekli ıslanır ve bu durumda en büyük iki sakınca; yağın akıp gitmesi ve paslanmadır. ayrıca türkiye koşullarında ıslak yolların bir diğer getirisi de çamurdur. bu nedenle özellikle zincir ve dişlilerin hem temizliğine, hem de sürekli yağlı kalmasına dikkat edilmelidir. vites attırıcılar için de aynı şey geçerli, özellikle birbirine sürtünerek çalışan kısımlara ayrıca dikkat etmek gerekli.
Fren Sistemi
bu konuda söyleyecek pek fazla şey yok, özellikle temizliğe dikkat etmek gerekiyor. jant frenlerinde jant yanaklarını ve pabuçları, disk frenlerde ise (kolay kolay kirlenmese de) diski ve çok uğraştırmayacaksa kaliperleri herhangi bir bezle temizlemek yeterli. ayrıca fren ve vites telleri soğukta kısalır, bu nedenle frenlerimiz durduk yere sertleştiyse fren kollarındaki ayar vidalarını biraz gevşetmek yeterli olacaktır.
benim söyleyebileceklerim şimdilik bu kadar, yeni öğreneceğim veya sonradan aklıma gelen bir şey olursa eklerim. sizin de önerilerinizi bekliyorum
Lastikler
forumda Atölyemiz başlığı altındaki Tekerlekler bölümünde bu konuda bir çok konu açılmış, yine de burada kısaca söyleyeyim: lastiklerin malzemesi ısındıkça yumuşar, soğudukça sertleşir ve bir lastik ne kadar yumuşaksa o kadar iyi yol tutar. o yüzden kış mevsiminde yumuşak hamurlu bir dış lastiğe geçmekte fayda var. yazlık lastikleri ise uygun bir ortamda saklayıp, kış bitince yeniden kullanıma alabiliriz... buzda ve karda kullanmak üzere çivili lastik yapımına ise (link) bakabilirsiniz.
Amortisör
yazın gayet yumuşak olan -özellikle ön- amortisörler, kışın düz maşadan farksız hale gelebiliyor. bunun en büyük sebebi de içindeki yağın soğuyarak donması, donmaya yakın soğukluktaki yağ da görevini yerine getiremeyip amortisörün içindeki parçaların aşınmasına sebep oluyor. bu nedenle, amortisörün içindeki yağı tamamen boşaltıp özellikle kış şartlarına uygun olarak üretilmiş, ince bir yağ kullanmak büyük fayda sağlıyor. yaz geldiğinde tekrar kalın yağa geçilebilir, fakat büyük ihtimalle kışlık yağ da işimizi görecektir. kışın donan bir amortisörümüz varsa ve bakım yapma/yaptırma imkanımız yoksa, amortisörümüzün ömrünü kısaltmamak adına kışın en soğuk günlerinde amortisörsüz bir ön maşa kullanmak yararlı olabilir.
Vites Sistemi
özellikle yağışlı havalarda veya ıslak yollarda, vites sistemi sürekli ıslanır ve bu durumda en büyük iki sakınca; yağın akıp gitmesi ve paslanmadır. ayrıca türkiye koşullarında ıslak yolların bir diğer getirisi de çamurdur. bu nedenle özellikle zincir ve dişlilerin hem temizliğine, hem de sürekli yağlı kalmasına dikkat edilmelidir. vites attırıcılar için de aynı şey geçerli, özellikle birbirine sürtünerek çalışan kısımlara ayrıca dikkat etmek gerekli.
Fren Sistemi
bu konuda söyleyecek pek fazla şey yok, özellikle temizliğe dikkat etmek gerekiyor. jant frenlerinde jant yanaklarını ve pabuçları, disk frenlerde ise (kolay kolay kirlenmese de) diski ve çok uğraştırmayacaksa kaliperleri herhangi bir bezle temizlemek yeterli. ayrıca fren ve vites telleri soğukta kısalır, bu nedenle frenlerimiz durduk yere sertleştiyse fren kollarındaki ayar vidalarını biraz gevşetmek yeterli olacaktır.
benim söyleyebileceklerim şimdilik bu kadar, yeni öğreneceğim veya sonradan aklıma gelen bir şey olursa eklerim. sizin de önerilerinizi bekliyorum