Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Kış için hazırlıklar

Konu, 'Bisiklet Püfleri' kısmında Eray Helvacı tarafından paylaşıldı.

  1. Eray Helvacı

    Eray Helvacı Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2011
    Mesajlar:
    337
    Beğeniler:
    93
    Şehir:
    Muğla/Fethiye
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Merhaba:)

    Yaz bitti ve ardından soğuk havalar geliyor.Fakat az da olsa bizim gibi bisikletçiler her türlü hava koşulunda
    bisikletlerimize binmeye devam ediyoruz. Kış aylarında bisiklete
    binmenin bazı zor yanları olsa da bazı önlemlerle bu dönemi daha
    kolay, güvenli ve konforlu atlatmanın bazı püf noktaları var. İşte
    size bunlardan bazıları:

    LASTİKLER

    Geniş lastikler karda avantajlıdır. Düşük basınçlar kullanın. (15-20
    psi).Hatta karda bazen 5-10 psi bile yeterlidir.

    Düşük basınçlı lastiklerin 1 kenarının janta yapıştırılması
    gerekebilir. Her zaman sağ tarafı yapıştırmak hatırlama kolaylığı
    sağlar.

    Çok yaygın olmasa da çivili lastikler buzda ve sert karda çekişi
    arttırır.;)



    YAĞLAMA

    Bisikletler arabalar gibi özel bir kış bakımı gerektirmez. Bisiklet
    yataklarına binen yükler o kadar azdır ki özel olmayan herhangi bir
    yağın az miktarı bile yeterli olur.

    Fakat bazen aşırı soğuk havalarda ( eğer hala bisikletinizde ruble
    (kaset değil) varsa, içindeki yağ soğuktan sertleşip sorun
    yaratabilir. Bunu engellemek için düşük ısılarda çalışan yağlar
    seçilmelidir. Bu özellikle şu sıralar doğudaki aşırı soğuk koşullar
    için geçerli olabilir..

    Kabloların içindeki yağ donup vites/ fren çalışmasını
    etkileyebilir.Bu durumda kablodaki yağı temizlemek veya yeni bir
    kablo seti takmakta yarar vardır.. Gore-Tex kablolar bu durumda çok
    avantajlıdır. Bunların içindeki vites veya fren teli ayrıca minik
    plastik bir borucuk içindedir. Doğal elemanların (su, toz, çamur..)
    kablo içine sızması nerdeyse imkansızdır.. Bu kablolar pahalı ve
    bulunması zordur. Sık bakımla bu sorunun üstesinden gelebilirsiniz..

    AYDINLATMA

    Karanlık kış günlerinde elbise, çanta vs. üzerine takılanlar yerine
    bisiklet üzerine takılan flaşörler seçilmelidir. Bunun ışığının
    trafikteki diğer araçlara benzemesi için kırmızı olmasında fayda
    vardır. Bazı modeller çeşitli çalışma modları içerir. Genelde yanıp
    sönme modu sizin bir bisiklet kullandığınızı daha iyi belli
    eder.Bunların pil harcamaları çok düşüktür.Genelde piller 1-1,5 yıl
    dayanır. Bisikletlerde fabrikadan standart olarak gelen
    reflektörlere fazla güvenmeyin. Üzerini kaplayan incecik bir çamur
    tabakası reflektörü işe yaramaz hale sokar. Ayrıca bu reflektörler
    nerdeyse tam karşıdan gelen ışıkları yansıttıkları için çok az açıdan
    görülürler. Bu yüzden farklı bir açıdan gelen bir araç sizi
    farketmeyebilir. Pedallara takılan reflektörler hareket halinde
    oldukları için arkadan gelen araçlar için iyi bir uyarıcı olabilir.
    Tekerlekteki reflektörlerin çok fazla bir etkisi yoktur. Sadece
    yandan gelen araçlar için son anda bir uyarıcı olabilir. Elbiselerin,
    çantaların üzerindeki reflektör şeritler de oldukça iyi görünme
    sağlar. Beyaz reflektörler sarı reflektörlerin 2 katı, kırmızı
    reflektörlerin de 3 katı daha fazla ışık yansıtırlar. Bu reflektörler
    yapıştırılan, dikilen şerit şeklinde olabilir. Giysilerin üstüne
    geçirilen reflektör şeritler içeren file yelekler de iyi
    seçeneklerden biridir.

    Önünüzü görmeniz ve görülmeniz için en az bir adet iyi kalite bir far
    kullanmalısınız. İyi aydınlatan farların çok pil harcama gibi bir
    dezavantajı vardır.Bu tip farlarda kesinlikle alkalin veya şarjlı pil
    kullanmak gerekir. Diğer pillerin bunlarda kullanım ömrü1-2 saati
    geçmez. Son yıllarda LED teknolojisi hızlı ilerlemiş ve ortaya çok
    az enerji harcayan bisiklet farları ve kafa lambaları çıkmıştır.
    Bunların çoğunun ışıkları çok uzağı aydınlatmaz ve yüksek süratli
    sürüşlere uygun değildir. Fakat 1 set pille en az 30 -40 saat
    aydınlatırlar. Bu süreden sonra da aydınlatma azalır ama bir o kadar
    süre boyunca da sizin rahatça görünmenizi sağlar.

    Bence eğer karanlıkta uzun süreler binecekseniz ideali 1 adet halojen
    ve 1 adet de LED'li farı gidona takmanızdır. Düşük süratte LED'i,
    yüksek süratte de halojeni devreye sokarsınız. Kafaya, kaska takılan
    lambalar sadece acil durumlarda kullanılmalıdır. (gidon farının
    olmadığı durumlarda ) Kafaya takılan ışık kaynağı göze yakın olduğu
    için biraz tozlu veya sisli ortamda gözünüzün önünde beyaz bir ışık
    huzmesinden başka bir şeyi zor görürüsünüz.. Ayrıca bu konum, yoldaki
    taşlarda , çukurlarda yeterince gölge oluşturmaz , bunun sonucunda
    büyüklük, derinlik ve uzaklık gibi kavramları algılamakta zorluk
    oluşturur. Piyasada kaliteli bir halojen farı 10-20 dolara, LED'li
    bir farı da 25-50 dolara bulabilirsiniz. İkisinin maliyeti ilk başta
    biraz fazla gelebilir ama bu farları yıllarca, hem de güvenliğiniz
    için kullanacağınızı düşünürseniz bu kabul edilebilir. Akülü
    sistemler kuvvetli ve uzun süreli aydınlatma gerektiği zaman
    idealdir. Fakat bunlar tek farlara oranla daha pahallı ve
    ağırdırlar.Fakat bunların içinde Sigma Sport'un tek farlı akülü
    sistemi uygun fiyatlı ve oldukça hafiftir.Ya da elinizden iş
    geliyorsa oturup kendiniz akülü bir sistem üretebilirsiniz..

    KARDA/ BUZDA SÜRÜŞ TEKNİĞİ

    Kendinizi kasmadan yumuşak hareketlerle pedal çevirmeye çalışın.

    Bisiklet yana kaymaya başlarsa ani olarak gidonu çevirmek yerine
    küçük hareketlerle bisikleti düzeltmeye çalışın.

    Bazı karlı yollarda yavaş gitmek yerine süratli gitmek daha az
    enerji harcatır. Nedeni süratli giderken lastiklerin daha az
    gömülmesidir.

    Grupla biniyorsanız deneyimsiz olanın önde gitmesini sağlayın.(arkada
    kalanlar öndekilerin açtığı düzensiz oyuklar ve çukurlarla da
    uğraşmak zorunda kalırlar)

    Pütürlü buzla kaplı yollar bazen çok iyi tutuş sağlayabilir. Buz
    üzerinde ani ve sıkı fren yapmaktan kaçının. Gerekirse sadece arka
    freni kullanın. Bu nedenle sürat yapmamaya dikkat edin..Virajlara
    normalden çok daha yavaş girin. Bisikleti fazla yatırmamaya dikkat
    edin..

    GİYİM

    Bisiklete binmek oldukça fazla ısı üretir. Bu nedenle bisiklet
    giysilerimizi dikkatli seçmeliyiz..Bunların çok fazla ısı
    tutmamaları, oluşan teri dışarı vermeleri ve bizi de rüzgardan
    korumaları gerekir.

    Giyim seçimi, miktarı kişinin metabolizmasına göre değişebilir. Bazı
    insanlar çok fazla üşüyebilirken, bazılarına da düşük ısılar bile
    fazla gelebilir. Bunu anlamak için en iyi yol deneyerek giysi seçimi
    yapmaktır.

    En üst tabakanın su ve rüzgar geçirmeyen, tercihen nefes alan bir
    kumaş olmasında yarar vardır. Gore- Tex gözenekleri sıfırın
    altındaki ısılarda tıkanabilir ve görev yapmayabilir.

    Orta tabaka için dik yakalı, fermuarlı ince veya orta kalınlıktaki
    polar (fleece) veya dışı wind stopper, içi ince polar ceket/ yelek
    yeterli olabilir. Orta tabaka bir kaç kat olabilir. Böylece
    değişen ısı koşullarına göre ayarlama yapılabilir.

    En içe giyilen giysi kesinlikle pamuklu bir T-şört olmamalıdır.
    Pamuklu giysiler ıslandığında zor kurur ve nemi tutar, sizi daha
    çabuk üşütür. Bunların termal özellikli olmaları gerekir. Dupont
    Cool Max ürünler oldukça sıcak tutar ve ter tutmaz. (“Cool” kelimesi
    sizi şaşırtmasın) Yazın da bu ürün sizi serin tutar.

    Çorapların da sentetik veya ince yün olması gerekir.Gore-Tex çorap
    veya benzeri ürünler idealdir.Bunlar aynı zamanda ayağın ıslanmasını
    engeller.

    Eldivenlerin çok kalın olması kontrolleri zorlaştırır. 3 parmaklı
    eldivenlerde eller daha az üşür. Gore-Tex Wind Stopper ve Thinsulate
    eldivenler idealdir.

    Ayakkabılarınız yazlık bir SPD ise işiniz zor demektir. Bunun üzerine
    neopren kılıf (booties) iyi bir çözümdür. Çok soğuk havalarda ve uzun
    süre bisiklet kullanacaksanız kalın botlar giymek gerekir. Bu durumda
    SPD pedallarınızı kullanamayabilirsiniz. Bunun için en iyi çözüm
    kalpiyedir. Buna benzer Power Straps pedalın üzerinde çapraz
    duran bir banttır ve kalpiyeden daha iyi bir çözümdür.(Sadece kış
    için değil tabi!!):)

    Kaskınızda kalın "pad"ler varsa, onları inceleriyle değiştirip
    kafanıza ince bir bere, sonra da kaskınızı takabilirsiniz. Çok soğuk
    havada kaskın ön deliklerini bantlamanız yararlı olabilir.

    Çok koyu olmayan veya şeffaf bir bisiklet gözlüğü kış bisikletçiliği
    için gerekli malzemelerden biridir.

    ÇEŞİTLİ

    Soğukta sıvı alımı sıcak havadaki kadar önemlidir. Dehidrasyon (
    vücudun susuz /sıvısız kalması) kan hacmini düşürür , bu da hipotermi
    ve uzuv donmasına neden olur.Sık sık su içmek (susamasınız bile) çok
    önemlidir.Camelbak tarzı sıvı taşıma çantaları taşınan sıvının
    ısısını da koruduğu için idealdir.Ayrıca bunlarla en az 1,5 l. sıvı
    taşıyabilirsiniz.

    Soğuk havada bisiklete binerken, açıkta kalan yerlerimiz rüzgarın da
    etkisiyle, kısa sürede donma belirtileri gösterebilir. Yüzümüz buna
    çok yatkındır. Bu durumda durup ısınmak gerekir. Grupla biniyorsanız
    arkadaşlarınızı da izleyin. Yüzlerindeki beyaz lekeler donma
    belirtisi olabilir.

    Uzun sürüşlerde yanınızda enerji verici yiyecekler, barlar bulundurun.:)

    Bazı durumlarda yürümeniz gerekebilir. Bunun için yanınıza kalınca
    bir anorak vb. alın.

    Ayağınızda üşüme hissederseniz bisikletten inin ve koşun.( bisikletle
    birlikte !);)

    Metal tamir aletlerinizi tek kat bantla sarabilirsiniz. Kullanırken
    ısı kaybetmezsiniz.

    Aşırı soğukta plastik malzemelerin (kalpiye, matara kafes,
    kabloların dışı vs.) kırılabileceğini gözönünde bulundurun.Fren /
    vites kablolarını soğuktan korumanın bir yolu elektronik parça satan
    yerlerde bulunan uygun ölçüdeki "ısıyla daralan makaron"u kabloya
    geçirmektir.

    Elastomerli amortisörler -5 dereceden sonra sertleşebilir. Fakat
    soğuktan zarar görmez.Yağlı amortisörlerde ise soğuk havaya uygun yağ
    kullanmak gerekebilir.

    Bisikletinizi sıcak ortamdan çıkarır çıkarırmaz binmeye başlarsanız,
    tekerleklerin attığı kar frenlerde ve viteslerde toplanıp donar.

    Kışın tuzlanmış yollarda bindikten sonra kesinlikle tatlı suyla
    bisikletinizi yıkayın, yoksa bisikletinize ya da bazı parçalarına
    veda etmeniz gerekebilir..

    İYİ PEDALLAMALAR
     
    selman kutel, H.T, bicycler ve 27 kişi daha bunu beğendi.
  2. adem er

    adem er Kıdemli Üye

    Kayıt:
    10 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    344
    Beğeniler:
    146
    Şehir:
    konya - antalya
    Seviye:
    bütün bu bilgiler için teşekkür. ellerine saglık
     
    Mustafa Dağlı ve Eray Helvacı bunu beğendi.
  3. Eray Helvacı

    Eray Helvacı Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2011
    Mesajlar:
    337
    Beğeniler:
    93
    Şehir:
    Muğla/Fethiye
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    rica edrim okuduğun için teşekkürler :)
     
  4. Aydın Diricanlı

    Aydın Diricanlı Bisikletkolik

    Kayıt:
    20 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    1.197
    Beğeniler:
    1.876
    Şehir:
    Üsküdar/İSTANBUL
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Tüm bilgiler için çok , çok teşekkürler.:in:

    Amatör olarak dağ, kamp ve kayaklada uğraştığımdan neredeyse hayatım gore-tex ve benzeri ürünlerle geçti.Gore-Tex ve türevi astarlar ; Ekstrem zirve dahil tüm zorlu koşullarda dağcı ve diğer kullanıcıların vazgeçilmezidir.Dediğiniz gibi çok küçük gözenekli bu astarların yoğunlaşmış ter buharı ile teması ve dış sıcaklığın sıfırın altına düşmesi sonucu teorik olarak donması olasıdır...

    Ancak pratikte vücudumuza çok yakın olan bu astar , vücut sıcaklığımızın etkisi ile donma olayından çok uzaktır.Özellikle aktivite esnasında yükselen vücut sıcaklığı ile bu durum dahada belirginleşir.

    Çok yoğun bir aktiviteden sonra çokda terlemiş olarak aniden durup uzun süre sıfır altındaki bir havada kalırsak evet gözenekler donar.Ama böyle bir durumda gözeneklerden biraz sonra bizde donarız zaten :( Yani astar donduğunda bizim içinde çok geç olmaktadır...
     
    Cüneyt HOCAOĞLU ve Eray Helvacı bunu beğendi.
  5. yusuf can

    yusuf can Üye

    Kayıt:
    19 Şubat 2010
    Mesajlar:
    70
    Beğeniler:
    32
    Şehir:
    Dudullu-İstanbul
    Seviye:
    bir diğer hususta su birikintilerininden üzerrinize su atmak için geçen dengesiz otomobil sürücülerinden dikkat etmek tabii..
     
    Eray Helvacı bunu beğendi.
  6. Eray Helvacı

    Eray Helvacı Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2011
    Mesajlar:
    337
    Beğeniler:
    93
    Şehir:
    Muğla/Fethiye
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    çok doğru dikkatli olmak lazım :(
     
  7. ihsan onur şener

    ihsan onur şener Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    22 Eylül 2010
    Mesajlar:
    628
    Beğeniler:
    333
    Şehir:
    Kocamustafapaşa
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Bilgiler müthiş. Ellerine sağlık. Ben dersler nedeniyle çok az kullanacağım kışın :(
     
    Eray Helvacı bunu beğendi.
  8. Kamil BULUT

    Kamil BULUT Kıdemli Üye

    Kayıt:
    8 Eylül 2011
    Mesajlar:
    311
    Beğeniler:
    205
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Kışın bisiklete binmeyi düşünenler için gerçekten çok yararlı bilgiler. Ben mi? Şimdilik almayayım. :D
     
    Eray Helvacı bunu beğendi.
  9. Atıl Güven

    Atıl Güven Forum Demirbaşı

    Yaş:
    22
    Kayıt:
    22 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    475
    Beğeniler:
    247
    Şehir:
    Mersin
    Adı:
    Atıl Güven
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Faydali bir paylaşım olmuş..teşekkurler...
     
    Eray Helvacı bunu beğendi.
  10. uğur yılmaz

    uğur yılmaz Bisikletkolik

    Kayıt:
    12 Nisan 2009
    Mesajlar:
    1.224
    Beğeniler:
    336
    Şehir:
    sakarya
    Seviye:
    Emeklerine sağlık
     
    Eray Helvacı bunu beğendi.
  11. aykut yiğitel

    aykut yiğitel Aktif Üye

    Kayıt:
    8 Temmuz 2011
    Mesajlar:
    165
    Beğeniler:
    160
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Arkadaslar bu forum tabiki bilgi paylasmak ve paylastikca cogaltmak icindir ancak eger biryerden alinti yapiyorsak lutfen kaynak belirtelim, emege saygisizlik etmeyelim.

    Bu yazi, Gürsel Akay tarafindan hazirlanmis bir dizi yazinin "Kış Bisikletçiliği" baslikli bolumudur.
    Link: http://www.yesilbisiklet.com/ana/yazilar.asp?id=32&type=teknik
     
    Serkan EKER bunu beğendi.
  12. Eray Helvacı

    Eray Helvacı Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2011
    Mesajlar:
    337
    Beğeniler:
    93
    Şehir:
    Muğla/Fethiye
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Özür dilerim arkadaşlar linki verdim biliyordum linki vermemişim affınıza sığınıyorum :(
     
  13. CandanC

    CandanC Onursal Üye

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2.181
    Beğeniler:
    1.657
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    bisikletimi temizliycek biri olsa, kar yağmur çamur demem binerim bisiklete.... ama yok işte :) ben bu kışı spiningle geçiricem sanırım
     
  14. Eray Helvacı

    Eray Helvacı Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2011
    Mesajlar:
    337
    Beğeniler:
    93
    Şehir:
    Muğla/Fethiye
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    kışın en kötü şeyi ayaz ve yağmur çamur bisiklet süremiyoruz ancak hava bir gün bile güzel olsa kendimi dışarı atıyorum duramıyorum :(
     
  15. Serkan EKER

    Serkan EKER Üye

    Kayıt:
    7 Ekim 2011
    Mesajlar:
    58
    Beğeniler:
    19
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    Kışın binmeyi sevdiğimden benim için yararlı oldu. Teşekkürler.
     
  16. Yücel Kara

    Yücel Kara Yeni Üye

    Kayıt:
    29 Mart 2011
    Mesajlar:
    43
    Beğeniler:
    7
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Yazın sıcak....Kışın soğuk...Binmek istemeyene bahane çok. Ama binmekte kararlı olana engel yok sanırım....
     
  17. Eray Helvacı

    Eray Helvacı Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2011
    Mesajlar:
    337
    Beğeniler:
    93
    Şehir:
    Muğla/Fethiye
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    bisikletin yazı kışı olmaz dört mevsim binilebilir ;)
     
  18. H.T

    H.T Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    11 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    893
    Beğeniler:
    1.841
    Şehir:
    Samsun
    Adı:
    Hasan
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    Çok faydalı bilgiler.Teşekkürler.
     
  19. kardagli

    kardagli Aktif Üye

    Kayıt:
    30 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    103
    Beğeniler:
    25
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Gürsel Akay'a ve size teşekkür ederim paylaşım için...
     
  20. Aykut Özkurt

    Aykut Özkurt Yeni Üye

    Kayıt:
    4 Temmuz 2011
    Mesajlar:
    45
    Beğeniler:
    18
    Şehir:
    Balıkesir
    Seviye:
    Özellikle yeni başlayanlar için çok faydalı olmuş, teşekkürler.