Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Kendim vites ayarı yapabilir miyim?(Nasıl?)

Konu, 'Vites - Çekiş Sistemi' kısmında Kamil tarafından paylaşıldı.

  1. Kamil

    Kamil Kıdemli Üye

    Kayıt:
    9 Kasım 2006
    Mesajlar:
    289
    Beğeniler:
    63
    Şehir:
    İSTANBUL
    Seviye:
    Bisikletimin viteslerini ayarlattırmam lazım.Ankara Bahçelievlerde bi bisikletçiye gittim 15 ytl dedi.15 ytl ye gerekli anahtarı alabilirim.Bu ayar nasıl yapılır?Ya da Ankarada nerde normal bi' fiyata vites ayarı yaptırabilirim?
     
  2. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    5.675
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Tabii kendin ayarlayabilirsin, biraz mekaniğe elin yatkınsa neden olmasın...
    İlk iş biraz kurcalamaktan oynamaktan geçiyor sistemi, bisikleti ters çevirerek ayar yapmaya sistemi denemeye başlayabilirsin, ilk başta geri dönülebilir ufak ayarlamalar yapmak iyi olacaktır. Tel ayarı vitesinin çarkla üzerinde dolaşmasını sağlar ve doğru yerde durmasını sağlar, tel ayarıyla oynayarak (elle çevirmelidir genelde) vitesin doğru yerde durmasını sağlarız. Bir de iki adet vida vardır bunlar da vitesin alt ve üst limitlerini belirler bunlar sayesinde zincirin çarklardan dışarı atmayaack şekilde ayarlarız. Özet olarak böyle, internettende ve forumdanda ararsan mutlaka güzel kaynaklar çıkacaktır...
    Unutmadan, ayar yaparak düzeltemiyorsak sistemi kabloların veya tellerin değişmesi/yağlanması gerekebilir...
     
    Süleyman Onur Dülger bunu beğendi.
  3. semihcelikoglu

    semihcelikoglu Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    27 Aralık 2006
    Mesajlar:
    422
    Beğeniler:
    291
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    Bende tam şimdi bu konu hakkında soru soracaktım.Viteslerde herhangi bir ses veya geçmeme gibi en ufak bir durum olduğu zaman bisikletimi aldığım bayime götürüp ayar yaptırıyorum.Onlara sordum hatta ben yapabilir miyim? bu işi bir tarif etseniz diye.Gerek yok getir burada hallederiz dediler.Ama kimseye bağımlı olmadan kendim halletmek istiyorum bu konuyu.İncelediğim de de ön arttıcı ve arka arttırıcı üzerinde down-up diye ayarlar olduğunu gördüm.Acaba bozmadan gerçekten biraz kurcalama ile öğrenebilir miyim? bu konuyu.Yanıtlar için şimdiden teşekkür ederim.
     
  4. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    5.675
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Semih yazdığım gibi biraz kurcalayarak öğrenebilir, biraz eliniz mekaniğe yatkınsa , ufak değişikler yaparak ne olduğunu görmeniz iyi olur, vites ayarı kolay ama incelik gerektiren ayarlardan biridir, vidaları sıyırmamaya dikkat etmek lazım, up down vidaları benim yazdığım 2 vida...
     
  5. Aydın

    Aydın Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    10 Nisan 2006
    Mesajlar:
    660
    Beğeniler:
    990
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    15 ytl'de iyi fiyatmis bu arada, kablolari da mi degistiriyor o arkadas acaba?
     
  6. Fatih Özgenlik

    Fatih Özgenlik Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    5 Ekim 2006
    Mesajlar:
    822
    Beğeniler:
    440
    Şehir:
    Bursa
    Seviye:
    sadece ayar için bu parayı istediyse adam kazıkçının en önde gideniymiş :D
    tabii ki kendin yapabilirsin ayarı. Hakan çok güzel özetlemiş...
     
  7. Emre Ezer

    Emre Ezer Üye

    Kayıt:
    23 Ocak 2007
    Mesajlar:
    66
    Beğeniler:
    24
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:

    Kurcalayınca bozuluyor :) Ama boza boza yapmayı da öğreniyorsun.
     
    eminn ve Ozan Güven bunu beğendi.
  8. Ozan Güven

    Ozan Güven Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    1 Ekim 2006
    Mesajlar:
    676
    Beğeniler:
    225
    Şehir:
    Avrupayakası
    Seviye:
    :D bu arkadaş kurcaladı kurcaladı en son zincirini kırcı :D neyse artık bisikletinde XT parça var mutlu gururlu vites ayarı yapmayı da öğrendi...
     
  9. cruphasulie

    cruphasulie Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    11 Haziran 2006
    Mesajlar:
    589
    Beğeniler:
    463
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Bisiklette vites fren-ayarı en olmadık zamanlarda bozulabiliyor,
    bunları öğrenip kendin yapman çok önemli zaten bu ayarlar için para alan
    bisikletçileri anlamam toravidayla iki tur sadece.
    Bu konularda bisikletforum çok değerli bir kaynak doğru yerdesin:in:
    Edit: ****bu siteden link veremiyoruz***
     
  10. Kamil

    Kamil Kıdemli Üye

    Kayıt:
    9 Kasım 2006
    Mesajlar:
    289
    Beğeniler:
    63
    Şehir:
    İSTANBUL
    Seviye:
    Hakan abi sağol.Arkadaşlar siz de sağolun.Adam 15 ytl dedi gerçekten.O fiyata çakı anahtar seti alırım Hakan abinin dediği gibi küçük küçük denemelerle öğrenmeye çalışırım.
     
  11. Erhan Doğaner

    Erhan Doğaner Bisikletkolik

    Kayıt:
    28 Aralık 2006
    Mesajlar:
    1.046
    Beğeniler:
    61
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    arkadaşım Ankara Çankayadayım. 15 ytl vermek yerine gelirken bana bir kutu yada kutu az oldu ya, 1 litre diet Coca Cola alın bütün ayarlarını yaparım:)
    ;) elimizden geleni ardımıza koymayız evelAllah:D:D:D
     
  12. sifa

    sifa Aktif Üye

    Kayıt:
    25 Temmuz 2006
    Mesajlar:
    124
    Beğeniler:
    60
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Merhaba,
    ingilizce bilenler icin super bi kaynak 'Barnett Manual' isimli kitap. Arka attırıcıların ayarını da içeren birkaç bölümünün pdf i bedava ve resmi olarak sitelerinden indirilebiliyor:

    http://www.bbinstitute.com/manual.htm

    Peki kısaca ayarı nasıl yapıyoruz, şöyle ki;
    1. Tercihen zincir arka attırıcıda değilkene (bunu arka vitesin en alt çarkını çıkartarak sağlarız) vitesin en iç ve en dış konumlarını sınırlayan üzerinde L ve H yazan vidaları ayarlarız. Bu vidalar genelde Philips PH2 vidası olur. Böyle bir bits ucu ya da tornavida kullanırsak vidalar yalama olmadan çok daha uzun bi süre kullanılır. L vidası, arka vitesin en yukarıdaki çarkı, kaset(ruble) nin en büyük dişlisinin (içteki dişli) tam izdüşümünde olacak şekilde, H vidası ise, arka vitesin en yukarıdaki çarkı kaset(ruble) nin en ufak dişlisinin (dıştaki dişli) tam izdüşümünde olacak şekilde ayarlanır. L vidasını saat yönünde sıkmamız arka vitesi dışa doğru kaydırır, H vidasını saat yönünde sıkmamız arka vitesi içe doğru kaydırır. (Altında yatan mekanik yukarıdaki kitapta çizimlerde mevcut)

    2. Bu ayarları yaptıktan sonra Vites telinin gerginliğini ayarlarız. Yukarıdaki mesajlarda da belirtildiği gibi, bu elle çevirebileceğin büyüklükte vitesin en arkasında, vites telinin içinden geçtiği bir vidadır. Saat yönüne çevirince tel gevşer, saat yönünün tersine çevirince tel gerginleşir. Bu vidanın aynı işlevi yapan bir eşi, gidonda, arka vites değiştiricisinde de bulunur (kelek değiştiricilerde bulunmaz). Peki bu vidayı nasıl ayarlarız: Şöyle ki, (eğer 1. aşamada zinciri çıkartılmışsa) önce zincir tekrar vitese takılır. Kullandığımız vites tipi normalde düşük vites ise, arka attırıcı en düşük vitese (1. vites) getirilir. 2. vitese alınıp, zincirin 2. vitese geçip geçmediğine bakılır. Kararsızlık yaşıyorsa tel gerginleştirilir (vida saat yönünün tersine sılıkarak). Eğer vites 3. vitese iniyorsa, tel gevşetilir. Bu şekilde tüm vitesler arası geçişler yapılır. Bir not: Tel düşük vitese geçişlerde sorun yaratmayan, mümkün olan en gergin konumda ayarlanırsa, iki vites ayarı için gereken süre uzayacaktır (çünkü teller durduk yere sıkılaşmazlar, durduk yere gevşerler :) ) Eğer arka vites normalde yüksek tipinde ise, en yüksek vitesten yavaş yavaş vites düşülterek yukarıdaki işlemler gerçekleştirilir.

    3.Bir de vitesin en üst dişlisinin kaset (ruble)ye olan mesafesini ayarlayan, genelde vitesin kadro kulağının hemen arkasında olan bir vida vardır. Bu da Philips vidasıdır (PH2 tipinde). Bu vida da arka attırıcı, kaset (ruble) dişlilerine çok yakın ama değmeyecek şekilde, ayarlanır. Çok uzak olan arka attırıcı, vites geçiş performansını düşürür çünkü. Eğer, gereğinden fazla yakın olursa, hem ses yapar hem de sistem çabuk eskir.

    sevgiler,
    şifa
     
  13. Murat PEKER

    Murat PEKER Kıdemli Üye

    Kayıt:
    24 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    348
    Beğeniler:
    139
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    dostum bende tam bugün tamirciye gidiyodum.bi foruma bakayım dedim belkim yapabilirim.şimdi şıkır şıkır atıyo vites.bilgiler için teşekkürler

     
  14. alperen_69

    alperen_69 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    12 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    891
    Beğeniler:
    274
    Şehir:
    bursa
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    şimdiye kadar hep kendim ayarladım sadece tolatırken bisikletçi yapmıştı oda bazı alet edevat olmadığından kendim toplamamıştım birde zincir ayarını bilmiyorum
     
  15. Selim Çam

    Selim Çam Onursal Üye

    Kayıt:
    1 Kasım 2006
    Mesajlar:
    1.905
    Beğeniler:
    543
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Ankara'da olsaydım yardımcı olurdum.

    Edit: edoganer arkadaşımız çıkmış neyse ki:) iyi günler.
     
  16. salcano

    salcano Aktif Üye

    Kayıt:
    29 Şubat 2008
    Mesajlar:
    129
    Beğeniler:
    27
    Şehir:
    Çanakkale
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    biraz zor gibi geldi ama bana bende salcano nun kitapçığı var orda daha güzel anlatıyo sanki:D
     
  17. lazyboy

    lazyboy Yeni Üye

    Kayıt:
    16 Haziran 2008
    Mesajlar:
    10
    Beğeniler:
    4
    Şehir:
    aNKARA
    Seviye:
    bizim burda 2,5 ytl ye bi güzel ayarlattıım :d sende gel ehuehu
     
  18. Süleyman Onur Dülger

    Süleyman Onur Dülger Bisikletkolik

    Kayıt:
    22 Kasım 2007
    Mesajlar:
    1.009
    Beğeniler:
    508
    Şehir:
    Eskişehir
    Seviye:
    şifa gibi geldi çok teşekkürler
     
  19. Mustafa Acar

    Mustafa Acar Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    2 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    821
    Beğeniler:
    537
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    peki bi soru daha sorayım ben bu konu hakında ben shimanonun sis takımından eski bir arka attırıcı var onun teli kopmuşş :( bende yeni tel aldım ve takacağım.. vites ayarı yapılırken teli hangi konumda germeliyis..yani attırıcı kolunun 1. vites de ve dişliler rublenin 1. vites konumundamı sıkmalıyıs teli;;yoksa attırıcı 6. vitesde ve rubledeki zincirler 6. son rublede ikenmi sıkmalıyıs teli..bide telin gerginliği nasıl olmalı .....