Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Kaynağın Sağlamlığı

Konu, 'Kadrolar' kısmında PRO|Bisiklet tarafından paylaşıldı.

  1. PRO|Bisiklet

    PRO|Bisiklet Kıdemli Üye

    Kayıt:
    26 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    229
    Beğeniler:
    118
    Şehir:
    Türkiye
    Seviye:
    Merhaba kaynak makineleri ile yapılan kaynakların sağlamlığı nelere bağlıdır. Bunu bisikletin önemli yerlerine uygulayacağımızıda düşünürsek sağlamlık açısından bilgili arkadaşlar aydınlatırsa sevinirim.
     
  2. Ahmet Miura

    Ahmet Miura Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    5 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    408
    Beğeniler:
    855
    Şehir:
    Winter Park, Florida
    Adı:
    Ahmet Cemiloglu
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Kadro malzemesi nedir? Kaynağı nereye ve ne amaçla yapacaksınız? Çok verimli bir yorum yapacak bilgim yok ama teorik olarak yardımcı olmaya çalışırım.
     
  3. PRO|Bisiklet

    PRO|Bisiklet Kıdemli Üye

    Kayıt:
    26 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    229
    Beğeniler:
    118
    Şehir:
    Türkiye
    Seviye:
  4. Ahmet Miura

    Ahmet Miura Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    5 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    408
    Beğeniler:
    855
    Şehir:
    Winter Park, Florida
    Adı:
    Ahmet Cemiloglu
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Tamir etmek için kaynak yapmak istediğiniz belirli bir kadrodan mı sözediyoruz, yoksa sıfırdan kadro imal etmekten mi? Malzemenin cinsi konusunda net bir cevap vermediğiniz için soruyorum. Aluminyum mu çelik mi, çelikse rekorlu (lug) mu rekorsuz mu? Her birinin kaynağı farklı, kaynağa verdikleri cevap da farklı.
     
  5. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    3.119
    Şehir:
    Kapadokya
    Seviye:
    Çelik kaynak noktalarında sağlamlaşır, Aluminyum zayıflar.
     
  6. PRO|Bisiklet

    PRO|Bisiklet Kıdemli Üye

    Kayıt:
    26 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    229
    Beğeniler:
    118
    Şehir:
    Türkiye
    Seviye:
    Evet sıfırdan kadro imal etmekten.
    Ve çelik rekorsuz & Aliminyum şu anda ikisi üzerinden konuşalım.
     
  7. Ahmet Miura

    Ahmet Miura Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    5 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    408
    Beğeniler:
    855
    Şehir:
    Winter Park, Florida
    Adı:
    Ahmet Cemiloglu
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Çeliğin sağlamlaştığını söylemek yanıltıcı olabilir, ısı gördüğü için serteşir ama esneyen bölgelerde çalışmak için sağlamlığını yitirir. Cromoly kadroların kaynak noktaları en özenli kaynakta bile %30 zayıflar. Sertleştiği için normalden kırılgan olur.
     
  8. PRO|Bisiklet

    PRO|Bisiklet Kıdemli Üye

    Kayıt:
    26 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    229
    Beğeniler:
    118
    Şehir:
    Türkiye
    Seviye:
    Yani aliminyum ile çelik arasında aliminyum açısından bir dezavantaj var mı?
     
  9. Ahmet Miura

    Ahmet Miura Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    5 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    408
    Beğeniler:
    855
    Şehir:
    Winter Park, Florida
    Adı:
    Ahmet Cemiloglu
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Her iki kadroda da asıl zorlayıcı olan malzemeleri şekillendirmek. Kaynak yapılacak bölgeleri dijital freze/tezgah kullanarak balık ağzı şekline getirmek gerekiyor. Mükemmel şekilde karşı tarafa oturduktan sonra olabildiğince ince bir kaynakla yapılabilir. Krank göbeğindeki birleşmeler deneyim sahibi olmadığımız için zorlayabilir. Çelik kadrolar için bildiğim kadarıyla sarı kaynak kullanılıyor, kaynak izlerini kapatmak için yine sarı kullanıyorlar, sonra tesfiye edip pürüzsüz hale getiriyorlar. Alüminyumun kaynağı ise biraz daha zor. Görsel olarak kaynağa müdahale etmemek gerektiği için hem kaynağın sağlamlığı hem de göze hitap etmesi için şekli gibi parametreler var. Alüminyum malzeme, alaşımına göre kaynak öncesi ısıtılıyor ki soğuma sırasında kılcal çatlaklar oluşmasın. Eski rekorlu çelik kadrolarda rekorlar ve orta göbek ısıtılarak genleşmeleri sağlanıyordu, borular içine geçtikten sonra rekorla birleştiği noktaya çok ince sarı kaynak dönülüyordu.

    Alüminyumun kaynağı daha zor. Çelik çok daha affedici bir malzeme, kalınlaştıkça daha problemsiz oluyorlar fakat ağırlaşıyorlar. Nivachrome, yeni bir bisiklet çeliği. 0.3mm et kalınlığına sahip ve kaynakta Cromoly gibi %30 değil %5 zarar görüyor. Alüminyum'un papucunu dama atacağını düşünüyorum, aynı ağırlıkta çok daha sağlam ve konforlu oluyorlar.
     
    Baki Berk Kayalar ve Ozan Güven bunu beğendi.
  10. PRO|Bisiklet

    PRO|Bisiklet Kıdemli Üye

    Kayıt:
    26 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    229
    Beğeniler:
    118
    Şehir:
    Türkiye
    Seviye:
    En çok zorlanılacak aşama balık ağzı aşamasımı sence? Veya jant bağlantıları mı?
     
  11. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    3.119
    Şehir:
    Kapadokya
    Seviye:
    Miura, nivakrom çok yeni değilmiş, o kadar özel olsa bu güne kadar herkes kullanırdı. Ancak durum öyle değil:

    In the early 1990s, Columbus announced the introduction of Nivachrome steel.

    Hani çeliğin kaynak noktasında kayıpı olacağını kabul etsem bile %30 kayıp da çok iddialı. Net olarak hatırladığım bilgi (çelik yapılar dersinden) kaynak noktalarını çelik ile aynı taşıma kapasitesinde hesapladığımız.
     
  12. Ahmet Miura

    Ahmet Miura Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    5 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    408
    Beğeniler:
    855
    Şehir:
    Winter Park, Florida
    Adı:
    Ahmet Cemiloglu
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Çelik dediğimiz Krom-Molibdenum alaşım. Benim metalurji bilgim yok, okuduğum makalelerden öğrendiklerimi yansıtıyorum. Sizin alıntı yaptığınız makaleydi okuduğum. Rakamları yanlış hatırlamışım, kusura bakmayın.

    "In the early 1990s, Columbus announced the introduction of Nivachrome steel. Previous steels used to build bikes were chrome-moly alloys that lost as much as 40% of their strength after brazing. Nivachrome was the first alloy specifically developed for building bicycles. In the hands of a competent builder, Nivachrome loses only 10% of its strength after building."

    Cromoly %40 kayba uğrarken Nivachrome %10 kayba uğruyormuş.

    Nivachrome zaten 1990'larda çıktığı için yeni bir alaşım. Karbon ve titanyum Nivachrome'dan daha eski teknolojiler ve hala üst seviye bisikletlerde kullanılıyorlar. Yaygınlaştıkları söylenemez. Cromoly 1930'lardan beri var. 50 yıl sonra, 1980'lerde bile iyi markaların dışındaki bisikletlerin çoğu Cromoly değildi. Örneğin 1986 Raleigh Winner bisikletim Karbonize Çelik. 1989 Dawes Scorpio bisikletim Reynolds 500 Cromoly. 500 serisi çift kalınlıklı değil, düz kalın borudur, en ucuz Cromoly... Bir çeşit kandırmaca. Bu bisikletler çok popüler olan ama orta kalite markaların ürünleri.

    Tekerlerin takıldığı noktalar en kolay yerler. Çelik kadrolarda tamir için bile değiştirilebiliyor.
     
  13. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    3.119
    Şehir:
    Kapadokya
    Seviye:
    Ben de sürekli internette araştırma yapıyorum. Bu makale dışında düzgün bir yazı bulamadım ne yazıkki. Evet burda %40 yazıyor, fakat üniversitede aldığımız derste yaptığımız hesapla oldukça çelişiyor.

    Herneyse, başkalarının makaleleri üzerinde tartışmaya da gerek yok.

    Kaynak deyince doğru bildiğimiz, Aluminyumun Çelike göre daha zayıf olduğu.
     
  14. hornetyasin

    hornetyasin Bisikletkolik

    Kayıt:
    27 Haziran 2005
    Mesajlar:
    1.282
    Beğeniler:
    1.710
    Şehir:
    üsküdar
    Seviye:
    Arkadaşlar bahsettiğiniz yöntem kaynak değil, "brazing". Brazing yüksek sıcaklık lehimi olarakda bilinir, ergime olmadan metalleri birleştirmeye yarar.

    Brazing işlemi bisikletlerde, rekorlu "lug" çelik kadrolarda rekor kısmına geçirilen boruların ısıtılarak birleştirilmesi işlemidir aynı zamanda. Rekor kısımları genelde prinçten yapılır, princin ergime noktası daha düşk olduğundan, oksi-gaz ile rekorun boruyu tutan kısımları ısıtıldığında ergiyerek çelik ile birleşir. (çelikte ergime olmaz).

    Brazing işlemine örnek için : http://www.thebikestand.com/framebuilding.html

    Brazing işlemi kaynağa göre daha zayıf bir birleştirme yöntemidir. (Kaynakta kaynaklı bölgelerde ergime olur) Kaynak sonrası kaynaklı bölgede, eğer uygulanan kaynak yöntemi doğru ise %40'lar gibi çok yüksek mukavemet düşüşleri görülmez.
     
  15. PRO|Bisiklet

    PRO|Bisiklet Kıdemli Üye

    Kayıt:
    26 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    229
    Beğeniler:
    118
    Şehir:
    Türkiye
    Seviye:
    LIG Kaynağı çelik veya aliminyum kadrolarda balık sıtrı yaparak birleştirilmesi işlemi nasıl bir verim verir?
     
  16. hornetyasin

    hornetyasin Bisikletkolik

    Kayıt:
    27 Haziran 2005
    Mesajlar:
    1.282
    Beğeniler:
    1.710
    Şehir:
    üsküdar
    Seviye:
    TIG kaynağı demek istediniz sanırım, balık sırtı demek kaynak dikişinin şeklini ifade eder ve tek başına verimi konusunda birşey ifade etmez. Kaynak mukavemeti konusunda bir çok parametre bunu etkiler,malzemelerin kimyasal bileşimi, boru kalınlıkları, kullanılan telin cinsi, kaynak parametreleri (akım, voltaj), ısı girdisi, ve dikiş şekli (balık sırtı, çizgisel, salınımlı) gibi birçok şey kaynağın mukavemetini verir.

    Kaynaklı birleştirmede önemli olan kaynak dikişinin yapısıyla, ana metalin yapısının birbirine yakın olmasıdır. Örneğin kaynak sonrası çok gevrek veya sert bir dikiş kırılmalara sebep olacaktır.

    Aluminyum ile çelik malzemelerin kaynaklarını karşılaştırmazsınız, birbirinden ayrı proseslerdir ve aynı esas malzemelerindeki olduğu gibi kaynak dikişlerinde de farklı özellikler gösterirler. Uygun bir şekilde yapılmış kaynaklarda ikisinde de sorun çıkmaması beklenir.
     
  17. Machoo

    Machoo Kıdemli Üye

    Kayıt:
    26 Eylül 2007
    Mesajlar:
    249
    Beğeniler:
    132
    Seviye:
    bisiklet için en kral montaj yöntemi geçme tekniğidir biraz ağır olur ama güvenlik için en iyisi diye düşünüyorum:in:
     
  18. hornetyasin

    hornetyasin Bisikletkolik

    Kayıt:
    27 Haziran 2005
    Mesajlar:
    1.282
    Beğeniler:
    1.710
    Şehir:
    üsküdar
    Seviye:
    Arkadaşlar kaynaklı sistemlerden o kadar korkmayın :), üzerinden geçtiğiniz köprüler, yüzlerce ton ağırlığındaki kafanızın üstündeki binalarda hep kaynak lı birleştirmeler var ;)
     
  19. Machoo

    Machoo Kıdemli Üye

    Kayıt:
    26 Eylül 2007
    Mesajlar:
    249
    Beğeniler:
    132
    Seviye:
    var ama onlarda agırlı hesabı yok böle yapılan kadroyu insan bacağı nasıl ilerletir hafiflik güvenlik hafiflik güvenlik rijitlik:D
     
  20. Soner YAMAN

    Soner YAMAN Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Nisan 2007
    Mesajlar:
    741
    Beğeniler:
    52
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    selamlar Söz kounusu kaynak aliminyum kaynağı ise uygulanan kaynak tig kaynağıdır

    sağlamlık 1.kaynak uygulanan aliminyumun cinsine uygun elektrod kullanılması en önemli etkendir kısaca ( 7005 bir aliminyumun içeriği bakır ,magnezyum, tungstan alaşımı ise kullanılan elektrod da bu metal alaşımlarla yapılmış bir elektrod olmalı .)

    2. kaynağı yapan kişinin bu işte ne kadar iyi olduğuda bir etkendir dolgu yapılırken dikişin düzgün ısının iyi ayarlanması gibi bu iki etken uygulandığında yapılan kaynak sağlam olucaktır emin ol .

    metal ve çelik kaynakları farklılık gösterebilir örnek ( pirinç metali bakır metali çelik kaynağında kullanılabilir ( pirinç kaynağı sağlam bir kaynaktır .


    saygılar