Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

katlanır tur bisikleti projesi

Konu, 'Katlanır Bisikletler' kısmında Ahmet Onur Çakmak tarafından paylaşıldı.

  1. Ahmet Onur Çakmak

    Ahmet Onur Çakmak Onursal Üye

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    11 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.601
    Beğeniler:
    3.070
    Şehir:
    Zeytinburnu
    Seviye:
    merhaba arkadaşlar uzun süredir gerçekleştirmek istediğim katlanır tur bisikleti projemi bugün başlatmış bulunmaktayım :) daha önceden verdiğim siparişlerin toplamını malzeme eksiğim olduğundan birleştiremiyordum. Zeytinburnu'nda oturduğum için bu civarlarda bir bisiklet tamircisi ararken tavsiye üzerine Bakırköy'de Turkuaz bisiklete gittim. dükkan sahibi serdar bey ve hüseyin usta gayet sıcak insanlar. ilgilenip hem fikir verdiler hem de yardımcı oldular sağolsunlar. Bisikletim alt model bir katlanabilir bisiklet olduğundan (salcano-izmir) üzerinde gelen donanım tabiki yetersizdi :) özellikle ucuz bisikletlere konulan revoshift denilen dandik vites kolu yokuşlarda kendi kendine atıyor veya ihtiyacım olduğu zaman gerekli tepkileri vermiyordu. diğer sorunu ise yine üzerinde gelen sırf üzerinde shimano yazıyor diye para verdiğimiz külçe ağırlığındaki arka aktarıcı. öncelikle araştırırken bisikletimin tekerlerinin 20" olmasından dolayı 26" MTB arka aktarıcı serilerinin alt viteslerde neredeyse yere sürtünecek ölçülere gelmesiydi. yaptığım araştırmalardan sonra shimano 2009 da çıkardığı alivio serisinden "shimano alivio rd m410" modelini buldum ve internetten siparişini verdim. daha sonra yaptığım ilk iş ise saçma sapan bir vites sistemi olan revoshift'ten kurtulmaktı bunu da yine shimano' nun 7kademeli SHIMANO ST-EF51 fren ve vites kolu ile yaptım. bunları değiştirince elcikler de değişti mecburen tabi :) böylece bisikletimin yürüyen aksamı sorunsuz hale geldi.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    bunlar da üzerinden çıkan eski parçaları:

    [​IMG]
    [​IMG]

    bundan sonraki aşamaları ise ikinci parti kargom geldiğinde yine paylaşacağım. dx.com'dan sipariş verdim. onların gelmesiyle birlikte yeni aynakol ve ön vites sistemini de değiştireceğim. sorusu olan varsa cevaplamaya hazırım. şimdilik hepinize iyi pedallar :)
     
  2. ayilmaz20391185

    ayilmaz20391185 Üye

    Kayıt:
    16 Kasım 2009
    Mesajlar:
    84
    Beğeniler:
    71
    Şehir:
    KONYA
    Seviye:
    sorun tespitiniz doğru. tebrikler. devamını bekliyorum.
     
  3. Ahmet Onur Çakmak

    Ahmet Onur Çakmak Onursal Üye

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    11 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.601
    Beğeniler:
    3.070
    Şehir:
    Zeytinburnu
    Seviye:
    merhaba arkadaşlar. bisiklet projem hala devam ediyor ve eşsiz parçalarla yine karşınızdayım :p bugün bike&outdoor ile yaptığım bir kaç görüşmeden sonra (iş yerime de yakın olduğu için) mağazaya uğradım.telefonda ve içeride arkadaşlarla hararetli tartışmalardan sonra işe benim bisikletimde 52 olan aynakolu sökmekle başladık. arkasından "shimano" marka bir 48lik aynakolun yapraklarını ayırıp taşladıktan sonra "sram" marka truvativ bir aynakol ile birleştirdik. fakat vitesin çapraz yapmaması için içten değil dıştan monte ettik. böylece vites çapraz yapmadan stabil bir şekilde pedallayabilmem sağlandı. artık yokuşlarda kuş gibiyim. eskiden 1.viteste zor bitirdiğim kazlıçeşme yokuşunu 3. viteste güle oynaya çıkabiliyorum ve yaklaşık 700-800 gramdan kurtuldum :) yardımlarından dolayı bike&outdoor ekibine teşekkür ediyorum. fotoğraflar aşama aşama aşağıdaki gibidir.

    eski ağır 52lik aynakol:
    [​IMG]

    bisiklet birazcık kirli kusura bakmayın:
    [​IMG]

    shimano 48lik yaprak taşlanırken:
    [​IMG]

    burada sram truvativ aynakol ile yaprak birleştirildi:
    [​IMG]

    pedallarımızı da taktık gitmeye hazırız:
    [​IMG]
     
  4. Ahmet Onur Çakmak

    Ahmet Onur Çakmak Onursal Üye

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    11 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.601
    Beğeniler:
    3.070
    Şehir:
    Zeytinburnu
    Seviye:
    merhaba arkadaşlar. projem kapsamında yine birkaç ufak değişiklik ile buradayım. :)

    daha önceden değişiklik yaptığım aynakolum son hızımı biraz kesmiş fakat yokuşlarda performansım artmıştı. Bisikleti kullandıkça bazı yerlerde aynakol tek yaprak olduğundan hala yetersiz kaldığını fark ettim. fakat aynakolu daha fazla küçültüp son hızımı daha da düşürmek istemediğimden daha farklı çözümler ararken megarange dişlileri bakırköy turkuaz bisiklet'teki hüseyin usta'nın tavsiyesiyle taktırdım. şu an en dik yokuşlara bile 34lük megarange kasetim sayesinde çok rahat tırmanabiliyorum. yokuş canavarı oldu mübarek :alkis: sorun olabileceğini düşündüğüm tek konu 1. ve 2. vites arasında çok boşluk kaldığından vites düşürürken geçiş sıkıntısı yaşayacak olmamdı. fakat hiç bir sorun olmadan geçiş sağlanıyor. yaptığım diğer bir değişiklik ise. ileride arka tekerim ile yaşayabileceğim diğer problemleri engellemek için arka mili söktürüp yerine kanallı ve mandallı mil taktırdım. yapacağım diğer yeni değişiklikleri burada yayınlamak için sabırsızlanıyorum. dx.com'dan gelecek parçalarla projem devam edecektir.

    megarange dişlim ve mandallı mil:
    [​IMG]

    hepiniz esen kalın iyi pedallar :)
     
    eray çalımlı bunu beğendi.
  5. Bahadır Aktaş

    Bahadır Aktaş Kıdemli Üye

    Kayıt:
    28 Kasım 2013
    Mesajlar:
    382
    Beğeniler:
    208
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Merida
    Seviye:
    Bende bfold 5 sahibiyim yaptıklarını merakla takip ediyorum genel olarak işçilik dahil fiyatları da yazabilir misin?
     
  6. Ahmet Onur Çakmak

    Ahmet Onur Çakmak Onursal Üye

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    11 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.601
    Beğeniler:
    3.070
    Şehir:
    Zeytinburnu
    Seviye:
    Teşekkürler Bahadır bey

    Shimano alivio arka aktarıcı: 19$
    Sram truvativ isoflow aynakol: 38€
    Shimano 48t yaprak: 45tl
    Shimano megarange 7li kaset ruble: 11$
    içi boş mandallı göbek mili: 5$

    işçilik ise kendim yaptıklarım bedavaya geldi. sanırım toplamda da 50 lira civarındadır. :)
     
    Turan Babacan bunu beğendi.
  7. Turan Babacan

    Turan Babacan Bisikletkolik

    Yaş:
    37
    Kayıt:
    18 Aralık 2013
    Mesajlar:
    1.461
    Beğeniler:
    1.457
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Bisan
    Seviye:
    Benim aklıma takılan konu sanırım 20" olması lazım. 20" lik lastiklerle yorup yormayacağı? Turcular tur da hız kazanabilmek için istemeyerek olsada tellerin kırılmasını önlemek için hızdan feragat ederek 26" lastik kullanılıyor. Bu konuda bir çekinceniz var mı? 48t yaprakı görünce bir çözümünü mü buldunuz? Bu konuda bir bilgili verebilirmisiniz? Bir de turdan sonra bu konuda ve genel olarak artı ve eksikleri, beklentilerinizi karşılayıp yarşılamadı, umduğunuzdan daha az performans veren ve fazlasını veren konularda bilgiler paylaşabilirmisiz?
     
  8. Ahmet Onur Çakmak

    Ahmet Onur Çakmak Onursal Üye

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    11 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.601
    Beğeniler:
    3.070
    Şehir:
    Zeytinburnu
    Seviye:
    merhabalar Turan Bey;



    evet doğru bisiklet 20". bunun çeşitli avantajları olduğu gibi dezavantajları da olacaktır şöyle ki:

    1-20 inç lastiklere sahip olduğumdan lastiğimin çevresi daha kısa. bu yüzden çevirdiğim 1 tur pedalla gitiğim yol daha kısa.
    2-fakat fizik kuralları gereği yoldan kaybeden işten kazanır. dolayısı ile ben 1 tur pedal çevirirken 26" lere nazaran çok çok daha az enerji harcıyorum.
    3-kırılma konusuna gelince jant telleri uzadıkça kırılma riski artar. burada da fizik kuralları yine benden yana. kısa tel kullandığımdan dayanımı yüksek materyalle bir adım öne geçiyorum.
    4-52t aynakolu değiştirmemin sebebini şöyle açıklayabilirim: katlanabilir bisikletle güvenli yapabileceğiniz hızın limitleri belli. ne kadar profesyonel olursanız olun bisiklette oturma pozisyonunuz yukarıda olduğundan belli bir hızdan sonra güven hissini kaybediyorsunuz. Artı lastiklerim 20" olduğundan gidona uygulanan kuvvet hemen tepkiye dönüşüp lastiklere aktarılıyor. o yüzden yüksek hızda yaptığınız en ufak hareket size manevra olarak geri dönüyor bu da ekstradan bir güvensizlik oluşturuyor. hız yapmaya en müsait bölgelerde yani yokuşlarda dahi oturma pozisyonunuz yüzünden takla atacakmış hissi uyandırıyor. bütün bu sebeplerin toplamı dolayısı ile son hızımın 3-5 km azalmasını umursamadan daha rahat pedal çevirmeyi ve daha rahat yokuş tırmanmayı istedim. ve aynakol değişiminin gerçekten büyük fark yarattığını tecrübeyle sabitledim.
    5-bildiğiniz gibi artık katlanır bisikletlerle de uzun turlar yapılıyor. henüz kendi tecrübem yok ama internetten araştırdğım ve paylaşılan tecrübelerle şunu söyleyebilirim ki: 26" tur bisikletlerinden bedene bindirdiği yük açısından pek bir farkı yok. hatta ortalama bir 26" lik tur bisiklet 14-15 kilo civarında iken benim bisikletim şu haliyle 10 kg. varacağınız yere 2-3 saat daha geç varmak sizin için bir handikap değil ise eğer katlanır bisikletin daha eğlenceli olduğu kanaatindeyim :) kaldı ki çok yorulursam katlayıp trene, otobüse, vapura, kamyona, uçağa veya aklınıza gelen her türlü taşıma aracına bisikletimi ve kendimi taşıtabilirim. yeter ki yaptığım faaliyet bana mutluluktan çok eziyet vermesin :)
     
    five, Burcuu, Efecan Sapmaz ve 2 kişi daha bunu beğendi.
  9. Bahadır Aktaş

    Bahadır Aktaş Kıdemli Üye

    Kayıt:
    28 Kasım 2013
    Mesajlar:
    382
    Beğeniler:
    208
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Merida
    Seviye:
    bilgiler için çok sağol. kolay gelsin
     
  10. Turan Babacan

    Turan Babacan Bisikletkolik

    Yaş:
    37
    Kayıt:
    18 Aralık 2013
    Mesajlar:
    1.461
    Beğeniler:
    1.457
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Bisan
    Seviye:
    Samimi cevaplarınız için teşekkürler. ^^
     
  11. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    871
    Beğeniler:
    2.155
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Bu ancak aktarma oranlarının değişmediğini farz ederseniz doğru, bunu engellemek için küçük tekerlilerin aktarma oranını büyütme amacıyla 50t civarlarında ayna kullanıyorlar ve durum eşitleniyor. Ancak genel olarak konuşmak gerekirse, küçük tekerlerin yuvarlanma direnci büyük tekere göre fazladır, bu yüzden az bir miktar yavaş olmaları normaldir.

    "Bir telin boyu uzadıkça kırılma riski artar" yanlış bir argüman sayılmaz; çünkü herhangi bir telde kopma büyük ihtimalle bir safsızlık (impurity) veya başka bir malzeme problemi sebebiyle olur ve uzunluk ne kadar fazla olursa bu olasılık artar.
    Ancak bir jant telini düşünürsek bu argüman yanlıştır; çünkü jant telinin orta kısmı göreceli olarak daha az strese maruz kalır; kopma stres konsantrasyonu sebebiyle neredeyse her zaman telin iki ucundan birinde meydana gelir. Bu yüzden telin ortası inceltilebilir ve aslında inceltilmesi faydalıdır; telin orta bölgesi ne kadar elastik olursa ve ne kadar uzayabilirse gelen darbeleri o kadar fazla absorbe edip, uçların daha az strese maruz kalmasını sağlar. Bu şekilde bakınca da uzun ve daha çok esneyen bir tel daha sağlam olur diyebiliriz. Ayrıca küçük tekerde tellerin göbeğe ve janta yaptığı açılar daha fazla olacağından uçlardaki stres konsantrasyonu da artacaktır.
    Turcuların 26” seçimine gelince bunun en temel sebebi tellerinin daha yaygın bulunuyor olmasıdır büyük ihtimalle.
     
  12. Ahmet Onur Çakmak

    Ahmet Onur Çakmak Onursal Üye

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    11 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.601
    Beğeniler:
    3.070
    Şehir:
    Zeytinburnu
    Seviye:
    Tesekkur ediyorum :) daha profesyonel bir açıklama geldi. Yaptığım yorumları aktarma oranlarının değişmediğini farzederek yaptım :) ve teldeki kırılma mevzuunda ise tek bir teli baz almak yerine, jant ve tellerin tamamı olarak konuşursak eger kısa telli jantın uzuna göre darbelere hoplamaya zıplamaya daha dayanıklı olduğunu bmx bisiklet örneğinde de görebiliriz.
     
  13. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    871
    Beğeniler:
    2.155
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Teşekkürler ;)
    Ancak BMX'lerde genelde tel sayısı fazla ve 4X gibi daha dayanıklı örüm şekillleri kullanılıyor. Ayrıca BMX tekerlerini 2.3mm'ye kadar tel ile örmek mümkün. O yüzden elma-elma bir karşılaştırma olmaz ;) Yani küçük olduğu için sağlam denilemez.
     
    Ahmet Onur Çakmak bunu beğendi.
  14. Tolga Günsezer

    Tolga Günsezer Bisikletkolik

    Yaş:
    42
    Kayıt:
    19 Temmuz 2011
    Mesajlar:
    1.256
    Beğeniler:
    1.106
    Şehir:
    Manisa / Sarıgöl
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    "Bir telin boyu uzadıkça kırılma riski artar" yanlış bir argüman sayılmaz; çünkü herhangi bir telde kopma büyük ihtimalle bir safsızlık (impurity) veya başka bir malzeme problemi sebebiyle olur ve uzunluk ne kadar fazla olursa bu olasılık artar.
    Ancak bir jant telini düşünürsek bu argüman yanlıştır; çünkü jant telinin orta kısmı göreceli olarak daha az strese maruz kalır; kopma stres konsantrasyonu sebebiyle neredeyse her zaman telin iki ucundan birinde meydana gelir. Bu yüzden telin ortası inceltilebilir ve aslında inceltilmesi faydalıdır; telin orta bölgesi ne kadar elastik olursa ve ne kadar uzayabilirse gelen darbeleri o kadar fazla absorbe edip, uçların daha az strese maruz kalmasını sağlar. Bu şekilde bakınca da uzun ve daha çok esneyen bir tel daha sağlam olur diyebiliriz. Ayrıca küçük tekerde tellerin göbeğe ve janta yaptığı açılar daha fazla olacağından uçlardaki stres konsantrasyonu da artacaktır.
    Turcuların 26” seçimine gelince bunun en temel sebebi tellerinin daha yaygın bulunuyor olmasıdır büyük ihtimalle.

    Hayda,

    Herşeyi 26" MTB ile yapalımcıların bir argümanını daha yıktın Sevgili Burçak yapılır mı şimdi bu. :)
     
    Burçak Erbil bunu beğendi.
  15. Mucul

    Mucul Yeni Üye

    Kayıt:
    11 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    42
    Beğeniler:
    31
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Dahon
    Seviye:
    @Ahmet Onur Çakmak Merhabalar,

    Forumda araştırırken sizin bir yıllı önceki bu konunuzu buldum ve benim şuan yapmak istediğim modifikasyonu yaptığınızı gördüm.
    Yalnız fotograflar gitmiş, ve ben de çok yeni olduğum için detaylı bilgi almak isterim. Dahon Mu D8 in büyük aynakolunun yerine yokuşlar için daha küçük birtane takmak istiyorum.

    Yani anlayacağınız fotografları da göremediğim için biraz bilgilendirirseniz sevinirim.

    Teşekkürler
     
  16. Ahmet Onur Çakmak

    Ahmet Onur Çakmak Onursal Üye

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    11 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.601
    Beğeniler:
    3.070
    Şehir:
    Zeytinburnu
    Seviye:
    @Mucul merhaba. Aynakol meselesini söyle cozdum. Aslinda bu ise uygun aynakollar mevcut. Ama ben hem biraz el emegim olsun, hem de maddiyattan dolayidir eski bir mtb aynakolundan yararlandim. Fakat baslica sorunum chainline tutmamasiydi. 3lu aynakolun yapraklarini sokerek ve yapraklarin ic kisimlarini dogru bir sekilde taslayarak hem chainline hattini oturttum hem de gereksiz iki disliden kurtulmus oldum.
     
  17. Mucul

    Mucul Yeni Üye

    Kayıt:
    11 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    42
    Beğeniler:
    31
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Dahon
    Seviye:
    @Ahmet Onur Çakmak Peki bu fotograflara tekrar ulaşma imkanım var mıdır?. Onlar da çok yardımcı olcaktır.
     
  18. Ahmet Onur Çakmak

    Ahmet Onur Çakmak Onursal Üye

    Yaş:
    30
    Kayıt:
    11 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.601
    Beğeniler:
    3.070
    Şehir:
    Zeytinburnu
    Seviye:
    @Mucul foruma yükledim de fotograflarin akibetini inanin ben de bilmiyorum. Bilgisayarimdan bir bakayim. Eger bulabilirsem size ulastirayim.
     
  19. Mucul

    Mucul Yeni Üye

    Kayıt:
    11 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    42
    Beğeniler:
    31
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Dahon
    Seviye: