Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Kas kuvvetimizin bisiklette güç üretmeye katkısı ne kadar?

Konu, 'Sağlık - Antrenman - Beslenme' kısmında Bahadır Gürel tarafından paylaşıldı.

Etiketler:
  1. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.864
    Beğeniler:
    6.452
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Tahmin ediyorum bisiklet süren birçok kişinin aklına bu soru gelmiştir.

    Bacaklarımdaki kuvvetin bisiklette güç üretmeye katkısı (kısaca hız yapmaya) ne kadardır?

    Bisikletimizde bir power metre olsaydı bunun cevabını kendimiz de görebilirdik. Aşağıdaki grafikten biraz bahsedeyim:

    Bu grafik bir bisiklet aktivitesine ait (bir trainer antrenmanı olabilir, yol yarışı olabilir, hatta gezi sürüşü bile olabilir).

    Dikey sütun pedala uyguladığımız kuvveti gösteriyor (bugün piyasada olan power metreler pedala uygulanan kuvveti doğrudan ölçemediğinden bunun yerine bir devirin ortalamasını hesaplıyor); yatay sütun ise pedalın dairesel dönme hızını gösteriyor.


    [​IMG]


    Bu grafiğin II bölgesindeki noktalar kuvvetin yüksek olduğu (pedala uygulanan kuvvet), kadansın düşük olduğu anları gösteriyor.

    Bu noktalardan en solda olanlar kadansın sıfıra yaklaştığı durum olup doğrudan pedala uygulanan kuvvetin önem kazandığı koşullar. Mesela kısa mesafeli bir yarışa başlarken bu durumla karşılaşırız. Kalkış hızlı olsun diye pedala çok yüksek bir kuvvet uygularız.

    Andy Coggan yıllarca yarışları ve antrenmanları bu şekilde inceliyor. Çıkan sonuç şu: Kaslarımızdaki kuvvetin sadece %25'i bisiklette güç üretimine katkı sağlıyor.

    Hatta Coggan özel bir test yaptırıyor atletlere: 45 rpm kadansla 2 x 20 dk 250 watt sürüş yaptırıyor bir de 45 rpm kadansla 5 x 5 dk 300 watt sürüş yaptırıyor.

    upload_2016-8-5_14-30-10.png


    Tahmin edeceğiniz gibi tamamen kaslardaki kuvvete dayalı bir güç üretimi. Çok düşük bir kadans (normalde 80-90 rpm kadans gerekir) üstelik Fransa Turu yarışlarındakine denk bir güç üretimi.

    Doğal olarak noktalar grafiğin II bölgesinde yoğunlaşıyor. Coggan'ın tespitine göre, üretilen güce atletin kas kuvvetinin katkısı sadece %50'ye yakın. Bunun spor salonu karşılığı şu: Maksimum kaldırabileceğiniz ağırlığın (1 RM) %50'siye çalışıyorsunuz. Bu özel istinayı bir kenara bırakırsak tüm sürüşlerde kas kuvvetinin sadece %25'i güç üretiminde işe yarıyor.

    Hatta şöyle bir laboratuvar çalışması da yapılmış: 2005 yılında Yeni Zellanda'da insanlara mukavemet dayanıklılık antrenmanları uygulatılmış (yukarıdaki şekilde düşük kadans, yüksek direnç). Bu antrenmanların kas kalınlığına veya kas kuvvetinin gelişmesine katkısının olmadığı ortaya çıkıyor.

    Açıkçası kasların kuvvet kazanması için gereken şart düşük kadansta yüksek güç üretmekten geçiyor. Bu çok sık yaptığımız bir şey değil. Örneğin yokuşlarda bu durumla karşılaşırız. Yokuş ne kadar zorluysa kadansımız o oranda düşer ve uygulamamız gereken kuvvet o oranda artar. Bu durumlarda yukarıdaki mukavemet dayanıklılık sürüşü yaparız. Ancak böyle yokuşları bir saat boyunca çıkmayız. Veya rüzgara karşı yüksek viteste ilerlemek de benzer bir duruma örnek olabilir. Örneğin 53 aynakol, 14 rubleyle sert rüzgara karşı hızlı gitmeye çalışmak kadansın çok düşmesine, kas kuvvetine dayanır. Bu durumu da çok fazla sürdüremeyiz.

    Özetle çıkan sonuç bisiklet antrenmanlarımız spor salonunda olduğu gibi bacaklarımıza kuvvet kazandırmaz ancak bisiklette yüksek güç üretmenin ana kaynağı da kuvvetli kaslar değildir. Bunu yukarıdaki türde bisiklet aktivitesi grafiklerinden kolayca görebiliriz.
     
  2. deadlistcach

    deadlistcach Felt F65x cx

    Yaş:
    25
    Kayıt:
    31 Ocak 2015
    Mesajlar:
    271
    Beğeniler:
    312
    Şehir:
    Istanbul
    Bisiklet:
    Felt
    Seviye:
    Guzel bir arastirmaymis. Surus pozisyonu nun uygulanan guce olan etkisi arasinda bir fark varmi acaba, recumbent ve normal sürüş.
     
  3. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.864
    Beğeniler:
    6.452
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Olmaz olur mu? Drag etkisi denilen çalışmalar var, yani vücudumuzun hava direncine ne kadar engel oluşturduğu. Daha önce forumda bir karşılaştırma paylaşılmıştı. Pozisyonu değiştirince (dropbar altından veya dik oturma) önemli oranda süre kazanılıyor. Recumbent doğası gereği çok daha aerodinamik bir duruş, hava direncine karşı daha uyumlu ve daha fazla hız yapılır. Recumbent bisikletin üstü de aerodinamik şekilde kapatılarak 100 km'nin üstünde hız yapanlar vardı. Bununla ilgili rekorlar internette var.

    [​IMG]
     
    ALPERA75 bunu beğendi.
  4. hashus1099

    hashus1099 Deprem Dede

    Kayıt:
    13 Haziran 2011
    Mesajlar:
    641
    Beğeniler:
    1.373
    Şehir:
    istanbul/beşiktaş
    Adı:
    hashus1099
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    merak ettim, güç üretmedeki ana kaynak nedir peki?
     
    Bahadır Gürel bunu beğendi.
  5. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.864
    Beğeniler:
    6.452
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Ana kaynak aslında dönme hareketini sağlayan hareketli kısım, bacaklarımız düzenli hareket etmediğinde bisiklet de gitmeyecektir. Aslında daha da temele bakarsak oksijenli yakıt sistemi (glikojen ve yağ) yoluyla ürettiğimiz güç ön plana çıkıyor; kas kuvvetinden gelen güç oksijensiz kısımdaki enerji.

    Bunun bilimsel karşılığı Tip I ve Tip II kaslar.

    Tip II kaslar kuvvet kası da denilebilir, patlayıcı güç üretiyor ve en yüksek kuvveti uyguluyor. Geri kalan iş Tip I kaslara kalıyor.
     
    emrah9700 bunu beğendi.
  6. deadlistcach

    deadlistcach Felt F65x cx

    Yaş:
    25
    Kayıt:
    31 Ocak 2015
    Mesajlar:
    271
    Beğeniler:
    312
    Şehir:
    Istanbul
    Bisiklet:
    Felt
    Seviye:
    Ben recumbent olarak sürüş yapıyorum farklı bir platformda hava direncinin ziyade 2 surus arasindaki guc farki benim ivin onemli zira hızımız bisikletten olduğu kadar hızlı değil 10knot yani 18 km civarı. Kullandığımız araç ise deniz bisikleti fakat sahildeki versiyonlarında biraz farklılar:) Şuan recumbent bike speed record TU Delft üniversitesince olması lazım. Mobilim uzun mesaj yazamıyorum daha sonra size bir pm de ayacagim :)