Karbon Maşa darbeleri nasıl emiyor?

Konu, 'Süspansiyon' kısmında Veysel A. tarafından paylaşıldı.

  1. Veysel A.

    Veysel A. Tam yol tornistan...

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    1 Ağustos 2014
    Mesajlar:
    238
    Beğeniler:
    39
    Şehir:
    Bursa
    Adı:
    Veysel AMCALAR
    Seviye:
    Arkadaşlar, bisiklet konussnda çok az bilgim var. Süspansiyon ve düz maşa hakkında anlayamadığım bazı şeyler var;

    1-Karbon maşaların Süspansiyonlu Maşalara oranla çok daha hafif olduğunu biliyorum. Hafiflikten öte darbe emici özelliği de oluyormuş. Yani darbe ellerimize ulaşmadan filtreleniyor. Bunun mantığı nedir? Bunu anlatan grafik/video vs. gibi bir multimedya var mı?

    2-Karbon Maşalardaki bu darbe emme olayı süspansiyon gibi etkili olamaz diye düşünüyorum, doğru mudur?

    3-Bisiklet hem hafif olsun hem de süspansiyonlu gibi konforlu olsun dersek ne yapacağız? Karbon düz maşa mı yoksa kaliteli, olabildiğince hafif süspansiyonlu maşa mı?

    4-Gidondan kilitlemeli maşalarda sürüş esnasında kilitlemek ve düz maşaymış gibi devam etmek mümkün mü yoksa durup üzerinden ağırlığımızı eksiltip öyle mi kilitlememiz gerekiyor?

    Teşekkürler...
     
  2. Murat B.

    Murat B. Forum Trolü

    Kayıt:
    23 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.398
    Beğeniler:
    5.192
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Karbon maşa; yumruk büyüklüğünde taşa çarptığınız zaman oluşan darbeyi değil, yolun bozukluğundan kaynaklanan titreşimi emiyor.
     
  3. Veysel A.

    Veysel A. Tam yol tornistan...

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    1 Ağustos 2014
    Mesajlar:
    238
    Beğeniler:
    39
    Şehir:
    Bursa
    Adı:
    Veysel AMCALAR
    Seviye:
    Mutlaka, sonuçta fiziksel olarak gözle görülür bir esneyeme sözkonusu değil.

    Karbon maşa ile asfalt bir yolda giderken düz betonda gidilmiş gibi oluyor diyebilir miyiz? Ayrıca bu titreşim emilimi nasıl gerçekleşiyor, mantığı nedir?
     
  4. Mustafa Şükrü Yıldırım

    Mustafa Şükrü Yıldırım Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.412
    Beğeniler:
    828
    Şehir:
    Yalova
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    1-) Onun bir videosu vardı ancak şimdi bulamadım, ikiside yere atılıyordu, alüminyum olan baya sesli olarak yere vururken, karbon olandan pek ses çıkmıyordu. Yani metale göre titreşim emen yapısı var, sonuçta metal değil, carbon lifleride titreşimi iletmiyor. Daha iyi anlaman için alyan anahtarla hafif bir alüminyum yada çelik maşaya vur, tınnnn edicek ve titreşim uzuyucak, karbonda ise sadece tok bir ses çıkar.

    2-) Bu senin konfor anlayışına bakar, bana sorucak olursan, sürücüler zamanla konfordan yani süspansiyondan vazgeçip, hafifliğe - rijitliğe yöneliyorlar, en hafif süspansiyonlar zaten bisiklet parası, en hafif karbon maşalar ise çok çok uçuk paralara satılmıyor ve ondan daha hafiftir.

    3-) Gidondan kilitlemeli yada normal kilitlemeli maşalarda sürüş esnasında kilitlerken extra bir şey yapmana gerek yok. Ama bana göre düz maşa kadar rijit olmuyor kilitlensede, kimi maşalarda biraz boşluk olabiliyor kilitli olsada.

    İkisi arasında çok çok konfor farkı yok, yani asfaltta sürerken, kaymak beton hissi falan yaratmaz. Öyle bir his istiyorsan lastik basıncını düşürmelisin.
     
  5. BF Okuru

    BF Okuru Yeni Üye

    Kayıt:
    2 Şubat 2005
    Mesajlar:
    40
    Beğeniler:
    118
    Seviye:
    ortada öyle bir müthiş bir vibrasyon emilimi yok.
    normal sabit alüminyum maşadan belki olsunda olsun %3-5 arası vibrasyon emiyordur.

    sabit maşada birinci amaç hafiflik ikinci amaç işe rigitlik ile enerjini yola en az kayıpsız olarak aktarılmasıdır.
    bunu karbon yaparak bu 2 amacı dahada yukarı taşıyorsunuz.

    karbon materyal olarak torka daha dayanıklıdır.
    çelik 400nm'de kendini kayberdeken karbon 1500 nm torka kadar sağlamlığını korur.
    birbirne bağlı liflerden oluşan karbon bu lifler sayesindede darbeyi iletmez.
     
  6. Berkant Öztürk

    Berkant Öztürk Yeni Üye

    Kayıt:
    12 Temmuz 2014
    Mesajlar:
    20
    Beğeniler:
    0
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
  7. Veysel A.

    Veysel A. Tam yol tornistan...

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    1 Ağustos 2014
    Mesajlar:
    238
    Beğeniler:
    39
    Şehir:
    Bursa
    Adı:
    Veysel AMCALAR
    Seviye:
    Tatmin edici açıklamalar olmuş, teşekkür ederim. MEtaldeki tizlik karbon maşada daha az açığa çıkıyor, burayı tecrübe edemesem de kafamda canlandırabiliyorum...

    Süspansiyonlu maşaların kilitlendiğinde bile düz maşa kadar stabil performans göstermemesi düşündürücü. Aklıma katlanabilet bisikletlerin kadrosunun diğer bisiklerler kadar güçlü olamayacağı düşüncesini getiriyor...

    Lastik basıncını düşürmek de çok altın dipnot oldu. teşekkürler tekrar...

    Ben de çok mucizevi bir emilim oalcağını tahmin etmiyorum. Ama ne yalan söyleyeyim, satıcılar bu durumu öyle ballandırarak anlatıyorlar ki sanki "o düz maşa ile çakıllar arasında gitsen beton üzerinde gidecekmişsin gibi olacak, karbon bu..." hissiyatı veriyorlar. Fazla kapılmamak lâzım...
     
  8. Mustafa Şükrü Yıldırım

    Mustafa Şükrü Yıldırım Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.412
    Beğeniler:
    828
    Şehir:
    Yalova
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    Üreticilerin farklı kombinasyonlarıda var, örneğin trek in iso speed teknolojisi;
    [​IMG]

    Yada specialized zertz gibi;
    [​IMG]

    Daha çok engebeli yarışlarda kullanılıyor, bu sistemler ön maşada, arka bacaklarda, kadroda yada sele borusunda bile olabiliyor, araştırılınca normal karbon fibere göre daha etkili, yanılmıyorsam darbe emilimi ve titreşim kesme oranı daha yüksek. Tabi bu yüksek mühendislikte baya tuzluya patlıyor :).
     
  9. Veysel A.

    Veysel A. Tam yol tornistan...

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    1 Ağustos 2014
    Mesajlar:
    238
    Beğeniler:
    39
    Şehir:
    Bursa
    Adı:
    Veysel AMCALAR
    Seviye:
    Şimdi biraz araştırdım da, sanırım bu teknoloji bisikletteki bâzı bölümlerin kendi başlarına diğer donanımlara bağımlı kalmaksızın hareket etmesini sağlıyor, çok mantıklı. Bir yer darbe alıyor diye o yere bağlı diğer yer orayı hissetmek zorunda değil...(İşin maddi yönünü es geçerek kurdum bu cümleyi!)

    Video 1:02 dk/sn

     
    Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı: 4 Ocak 2015
  10. Berke

    Berke Road Bike Cyclist

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    21 Haziran 2013
    Mesajlar:
    5.813
    Beğeniler:
    8.902
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    IsoSpeed güzel tabi de en ucuz Domane'in 5500 TL olduğunu görünce... :)
     
  11. Reha Oğuz Altuğ

    Reha Oğuz Altuğ Aktif Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2013
    Mesajlar:
    172
    Beğeniler:
    94
    Şehir:
    Eskişehir
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Lastik basıncını düşürdüğümüzde konforu artırmanın yanında yuvarlanma direncini de artırdığımızı unutmayalım
     
  12. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    887
    Beğeniler:
    2.288
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Her lastik için üzerindeki ağırlığa göre optimum performans veren bir basınç değeri var. Bu basıncın üzerine çıkmak yuvarlanma direncini değil sadece konforu azaltıyor:
    http://janheine.wordpress.com/2010/10/18/science-and-bicycles-1-tires-and-pressure/
     
  13. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    887
    Beğeniler:
    2.288
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Karbon maşanın sadece vibrasyon emici özelliği vardır. Biraz orta ölçekli bir darbe aldığında ise tam tersine kesinlikle esnemez, darbeyi tümüyle size yansıtır.
    Geniş bükümlü, rake'i yüksek bir çelik maşa ise, esnekliği ile orta ölçekli darbeleri de emebilir. (Ancak vibrasyon emiciliği karbon maşa kadar değildir) Ve tabii ki biraz daha ağırdır. Sonuçta ne olursa olsun hiçbiri bir amortisörün görevini yapamaz, offroad kullanımına gelmez.

    Öte yandan hafiflik ve konforu birlikte arıyorsanız; dolayısıyla amortisör kullanmayacaksanız lastik seçimi çok önemli: hiçbirşey vibrasyonu lastik kadar iyi sönümleyemez. Lastik kalınlığını 3-5mm artırmak bile, konforu maşadan kat kat fazla etkiler.
    Ve Hayır, lastiği kalınlaştırmak doğrudan yuvarlanma direncini artırmaz ;)
     
    Uğur S. bunu beğendi.
  14. Berke

    Berke Road Bike Cyclist

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    21 Haziran 2013
    Mesajlar:
    5.813
    Beğeniler:
    8.902
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Kesinlikle doğru 23c lastikten 25c ye geçtim konfor farkını net bir şekilde hissettiriyor. :)
     
  15. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.488
    Beğeniler:
    7.110
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    1. Karbon darbe degil, titresim onleme konusunda iyidir.

    2. Olmaz. Hic bir karbon masadan, amortisorlu masa kadar rahatlik bekleme.
    Karbon masa;


    3. Duz masali bir bisiklete olabildiginca kalin lastik takip dusuk basincta kullanacaksin.

    4. Bir cok duzgun modelde mumkun diye biliyorum. Fakat duz yolda masayi kitlemene gerek yok. Anca tirmanislarda ayakta giderken vs. kitlemelisin. Diger kosullarda masanin acik ya da kitli olmasi bir sey degistirmez.
     
    Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı: 4 Ocak 2015