Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Karbon malzeme hakkında bilinmeyenler

Konu, 'Yol Bisikleti / Road Bike' kısmında mehmetsunu tarafından paylaşıldı.

  1. mehmetsunu

    mehmetsunu İKONOKLAST

    Kayıt:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    3.386
    Beğeniler:
    6.423
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Bisikletlerde kullanılan karbon malzeme hakkında teknik yazılarda karşımıza 1k, 3k, 12k, 24k gibi tanımlar çıkıyor. Birde her yöne örüm, tek yönlü örüm gibi üretim şekilleri var. Bu tanımlar ne anlama geliyor, malzeme dayanımı noktasında hangisi avantajlıdır. Bisiklet markaları ve örneklerle açıklayabilirmisiniz.
     
    Barış TURAN bunu beğendi.
  2. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.054
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Sen bu "Bisiklet Fotoğrafları" bölümünde kimsenin bisikletini beğenmeyen değil misin?
     
  3. mehmetsunu

    mehmetsunu İKONOKLAST

    Kayıt:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    3.386
    Beğeniler:
    6.423
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    hem evet hem hayır. Her gördüğüne evet güzel buda güzel şeklinde yazı yazmak bir cevap sekli değildir. Gözlemlediklerimi, deneyimlediklerimi bir sansüre tabi tutmadan yazıyorum. İllaki yanlışlarımızda olabilir.
    Bu arada sezarın hakkını sezara verirsek yol bisikleti konusunda engin bilgi sahibi olduğun düşüncesiyle yukardaki soruya senin vereceğin cevabı merakla bekliyorum.
     
  4. ihtiyar

    ihtiyar Onursal Üye

    Kayıt:
    10 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.600
    Beğeniler:
    3.684
    Şehir:
    Federal Almanya
    Adı:
    Bülent B.
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Kaba bir benzetmeyle;halatin nasil yapildigini biliyorsunuz. 1k demek 1000 tane ince liften olusan, 3k demek 3000 tane ince liften olusan karbon ipligi karsiligidir.
    Yani karbon dokudaki iplikciklerin icindeki lif sayisidir.
     
  5. z. usta

    z. usta Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    20 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    633
    Beğeniler:
    757
    Seviye:
    günaydınlar
    Benim cant telleri karbon aslında istanbul yollarında sıkıntı olacağını düşünüyordum ama problem yok çok şükür
     
    ihtiyar bunu beğendi.
  6. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.054
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Merak ettim hangi jant olduğunu.
    Çünkü bildiğim kadarıyla bazı jantlar normal tel üzerine karbon kaplama yapıyorlar. İçeriden yine normal tel geçiyor ince fakat üstü karbon aerodinami açısından. Sizin seti de merak ettim.
     
    ihtiyar, z. usta ve Ferhat Köse bunu beğendi.
  7. Cyclist999

    Cyclist999 Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    1.157
    Beğeniler:
    789
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Çok yönlü karbon lifleri, özellikle orta göbek etrafı, oturma borusu ile üst çeki borularının ve üst borunun birleştiği noktalarda ve yine alın borusunun tüm yapısınında ve bağlantılarında bolca kullanılmaktadır. Çünkü stresin yoğun bir şekilde bulunduğu ve malzemeyi mikro boyutlarda zorladığı yerler oralarıdır. Yani çok yönlü karbon liflerinin asıl özelliği (her yönden) özellikle yerden gelecek aktarılmış strese daha dayanıklı olmalarıdır. Bölgede ki toplam mukavemeti arttırır. Bunları yaparken tabi ki sürücünün gücüne karşı da ne kadar esnemez olurlarsa, kadro o kadar verimli olacaktır. Karbonun bana göre dezavantajı çoğunlukla brittle yani kırılıgan bir malzeme olmasıdır. Bu onun sünekliğinin az olmasına ve de direk temas eden, şiddeti yüksek bir stres kaynağı karşısında (mesela kaldırıma yandan çarpan üst boru) kırılır olmasıdır ki kaliteli karbonlar da bunu becermek için sanırım Bisikleti kaldırıma çok şiddetli bir biçimde çarpmanız gerekecektir.(kaliteli çelikten, her ne kadar esneme kabiliyeti sınırlıysa da, 4 kat civarı daha fazla bir çekme gerilimine dayanabilmektedir.) karbon fiberi kırmak zordur. :)
     
  8. Ferhat Köse

    Ferhat Köse Onursal Üye

    Yaş:
    40
    Kayıt:
    13 Şubat 2010
    Mesajlar:
    6.461
    Beğeniler:
    9.086
    Şehir:
    Eskişehir'de yaşıyor
    Bisiklet:
    Bisan
    Seviye:
    Aynen bende merak içerisinde özellikle fotoğraf bekliyorum :)
     
    ihtiyar ve z. usta bunu beğendi.
  9. z. usta

    z. usta Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    20 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    633
    Beğeniler:
    757
    Seviye:
    http://www.erdoganlarbisiklet.com/y...-yol/mavic-r-sys-kirmizi-yaris-jant-seti.html

    iyi akşamlar arkadaşlar, profesyonel bisikletçi değilim ama yazdıklarınızdan tekrar kontrol ettim karbon olduğunu düşünüyorum. yanlız arka sol jant telleri daha ince , diğerlerinin kalın ve ortasının boş olduğunu biliyorum,

    http://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=110081&page=2 buradada fotoğrafı var.

    Her ne kadar mehmet bey konu başlığında başka birşeyden bahsetmiş olsada bu şekilde katkı sağlamak istememin sebebi, benim gibi karbon malzemesinin rakamsal özelliklerinden anlamayanların daha ziyade pratikte nasıl etkisi olduğunu bilmek isteyenlere örnek vermek içindi .
    Konuyu dağıtmak gibi bir niyetim yoktu İyi forumlar.
     
  10. ihtiyar

    ihtiyar Onursal Üye

    Kayıt:
    10 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.600
    Beğeniler:
    3.684
    Şehir:
    Federal Almanya
    Adı:
    Bülent B.
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    z. usta bunu beğendi.
  11. z. usta

    z. usta Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    20 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    633
    Beğeniler:
    757
    Seviye:
    evet. teller hakkında erdoğanlar bisiklette ağağıdaki açıklama var. Zicral nedir bilmiyorum
    SPOKES
    Material: carbon fiber (front and rear non drive side) and Zicral (rear drive side)
     
  12. Osman D.

    Osman D. Forum Bağımlısı

    Yaş:
    26
    Kayıt:
    18 Nisan 2012
    Mesajlar:
    737
    Beğeniler:
    270
    Şehir:
    Antalya\Kepez
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Viki'de okuduğuma ve google'da gördüğüme göre 7075 alüminyum alaımıymış :) anlaşılan ruble tarafına Alüminyum tel kullanmışlar :)
     
    z. usta bunu beğendi.
  13. ihtiyar

    ihtiyar Onursal Üye

    Kayıt:
    10 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.600
    Beğeniler:
    3.684
    Şehir:
    Federal Almanya
    Adı:
    Bülent B.
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Zicral = Alüminyum-Çinko alaşımı.
     
  14. yucel gulesenoglu

    yucel gulesenoglu Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    15 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    520
    Beğeniler:
    370
    Şehir:
    karşıyaka
    Bisiklet:
    Pinarello
    Seviye:
    karbon malzeme denince, bazı jant çemberleri tamamen karbon kimininde fren pabuçlarının bastığı yerler alu. iç tarafı karbon oluyor. bunun nedeni nedir? acaba teknoloji ilerledikçe tümünüde karbonmu yapıyorlar yoksa dış tarafının alu. olmasının bir kerameti varmı acaba?
     
  15. Cengiz Parlakgül

    Cengiz Parlakgül Bisikletkolik

    Kayıt:
    3 Nisan 2008
    Mesajlar:
    1.145
    Beğeniler:
    763
    Şehir:
    istanbul
    Adı:
    cengiz parlakgül
    Seviye:
    ısı sorununu çözmek için kullanılır genelde
     
  16. yucel gulesenoglu

    yucel gulesenoglu Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    15 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    520
    Beğeniler:
    370
    Şehir:
    karşıyaka
    Bisiklet:
    Pinarello
    Seviye:
    yani alu. fren yüzeyleri karbona göre daha iyi iletken sanırım? yani buradan şu sonucu çıkartabilirmiyiz; karbon yüzeyli çemberlerin fren performansı daha kötüdür diyebilirmiyiz?
     
  17. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.054
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Karbon sürtünme konusunda oldukça kötü bir materyal. Fakat fren yüzeyi aluminyum yapıldığı zaman da ağırlık çok artıyor. Bu nedenle bütün jant üreticileri karbon fren yüzeyi üzerine kendi geliştirdikleri özel kapalamaları uyguluyorlar. Bu da malzemeyi sürtünmeye daha dayanıklı hale getiriyor. Fakat burada da ısı sorunu ortaya çıkıyor. Özellikle uzun inişlerden sonra fren yüzeyinin çok ısınması ve bunun lastiğe zarar vermesi genel sorun. Ayrıca yağışlı havalarda fren yüzeyinin kuruyana kadar iyi tutmaması. Yani jant 1 tur dönene kadar fren performansınız oldukça düşük. Daha sonra frenden performans almaya başlıyorsunuz. Aşırı ısınma başlayınca tekrar performans kaybı yaşıyorsunuz.

    Fakat bu bahsettiğim sorunlar son yıllarda firmaların kaplamalarını oldukça geliştirmeleri nedeniyle geride kaldı gibi görünüyor. Doğru pabuç seçiminden sonra fren performansından oldukça memnun kullananlar.

    Buna ek olarak karbon yüzey üzerinde kullanılan fren pabuçları çok daha sert malzemeden yapıldığı için fren gücünün ayarlanması oldukça zor oluyor. Aluminyum yüzey + yumuşak pabuç ani frenlemelerde ve özellikle hızlı virajlarda çok daha kontrol edilebilir durumdalar. Bunun nedeni, pabucun esneyerek jantı kitlemeden önce size biraz daha zaman kazandırması. 2-3 sene önce özellikle yarışlarda kazalarda bu konu üzerinde çok konuşuluyordu. Bu konu çözüldü mü bilgim yok fakat.