Karbon kadro yorulması

The UGUR

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Ocak 2015
Mesaj
2.274
Tepki
2.174
Yaş
28
Şehir
ankara
İsim
Uğur
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Arkadaşlar merhaba :hhhhhh: Karbon kadrolar'ın sağlamlığı ile ilgili konulara baktım ancak böyle bir şeye denk gelmedim.Bu karbon yorulması ne anlama geliyor acaba? Mesela bir bisiklet gördüm 2007 model Scott marka yol bisikleti.İlan detayında kadro yorulması gibi bir şey söz konusu değildir diyordu, bu tam olarak ne anlama geliyor? Muhtelemen karbon kadro bir süre sonra ömrünü dolduruyor çünkü yorulmuş oluyor değildir ancak öğrenmek isterim yine de.Cevaplarınız için şimdiden teşekkür ediyorum :srnsml:
 
Scudo

chnkrmz

kırdılar beni layer layer.
Kayıt
16 Şubat 2014
Mesaj
5.659
Tepki
5.026
Yaş
36
Şehir
54karya
İsim
Cihan KIRMIZI
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Cannondale
Bisiklet türü
Cyclocross
iki göz attım ama galiba zorlayınca yoruluyo. nasıl zorlanacak sa bisikette karbon. belki dağ bisikletinde karbon yorulabilir.
(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: The UGUR

Onur K.

Forum Demirbaşı
Kayıt
20 Kasım 2013
Mesaj
460
Tepki
379
Şehir
Istanbul
Yorulma meselesi sadece karbona ait bir mevzu değil. Tüm malzemelerin maruz kaldıkları yüke göre bir yorulma (yıpranma) süresi vardır.
Düzgün imal edilmiş ve bakılmış bir karbon kadro veya bileşen çok uzun yıllar hiç bit yorulmaya maruz kalmadan çalışmaya devam ederler. ÖZellikle metal'e göre karbon'un yorulma süresi çok ama çok daha uzundur.
 

The UGUR

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Ocak 2015
Mesaj
2.274
Tepki
2.174
Yaş
28
Şehir
ankara
İsim
Uğur
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@chnkrmz Aslında hor kullanmadan olsa mantıklı diye düşündüm ben de ama çoğu zaman kadro yorulmamıştır yazısını yol bisikletlerinde görüyorum yabancı sitelerde

@Onur Kuzik Anladım şimdi.Durduğu yerde yıllarca bekleyen bir karbon bisiklete bir şey olmaz yani?
 
  • Beğen
Tepkiler: Onur K.

chnkrmz

kırdılar beni layer layer.
Kayıt
16 Şubat 2014
Mesaj
5.659
Tepki
5.026
Yaş
36
Şehir
54karya
İsim
Cihan KIRMIZI
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Cannondale
Bisiklet türü
Cyclocross
yol bisikletinde yorulma pek olmaz prof sürücü değilse. öyle olsa bile gene fazla yük binmiyor diye düşünüyorum.
 

The UGUR

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Ocak 2015
Mesaj
2.274
Tepki
2.174
Yaş
28
Şehir
ankara
İsim
Uğur
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Kullanımdan ziyade uzunca süre beklemekten falan diye düşündüm biraz da.Bu konuda hiçbir bilgim yok.8 yaşında karbon bir bisiklet ne bileyim kimsayal bir şeyler oluyordur falan kadro'nun yapısında belki beklemeye dayalı olarak falan diye düşündüm çok cahilim anlamıyorum :D
 
D

Domestik

Misafir
Yorulma (fatigue), malzeme biliminde bir eşyanın sürekli kullanımına bağlı olarak o eşyada var olan mikro hatta nano ölçekteki kusurların yük ve stres uygulanmasıyla daha belirgin hale gelmesi (büyümesi) ve buna bağlı olarak eşyanın rijitlik, dayanıklılık gibi parametrelerinde düşüş yaşanmasıdır. Tabii, bu her eşya türü ve her hammadde (metal, polimer, kompozit, seramik vs.) için farklılık gösterir. Bence söylediğiniz ilanda bu terimin kullanılması biraz ilanın havalı olmasına yönelik bir düşünceyle yapılmış. Zira, kadronun ne ölçüde yorulup yorulmadığını bilebilmek için o kadroyu gerekli mekanik testlerden geçirmek ve elde edilen değerleri ham değerlerle karşılaştırmak gerekir.
 

The UGUR

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Ocak 2015
Mesaj
2.274
Tepki
2.174
Yaş
28
Şehir
ankara
İsim
Uğur
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@Ahmet.KOÇ Detaylı cevap için teşekkür ediyorum:hhhhhh: Elbette her eşya'da mümkün ancak dediğim gibi acaba Karbon'da özel bir durum mu var.Sonuçta diğer kadrolar gibi değil.Daha komplike.Şey vardır ya hani, komponentler ne kadar hafifse ömürleri o kadar kısa olur gerçi doğru mu bilmiyorum duydum sadece, karbon'da belki öyle şeyler vardır diye düşündüm.Ekstra bir şey değilse zaten sorun yok.Teşekkür ediyorum herkese cevaplar için
 
D

Domestik

Misafir
@Uptown Cyclist Hiç dert etmeyin. Materyal testlerinden geçmiş bir karbon fiber kompozit kadronun yorulma limiti alüminyum kadrodan da yüksektir ayrıca. Karbon kadrolardaki sorunlar genellikle anlık şiddetli darbelerle alakalıdır. Aynı koşullarda kullanılmış bir alüminyum kadro ile bir karbon kadronun, örneğin, 5 sene sonraki yorulma oranlarını karşılaştırdığımızda karbon kadro için bu oranın daha düşük olduğunu görürüz. Karbon fiber, şu anda dayanıklılık, hafiflik ve fiyat parametrelerini beraber dikkate aldığımızda, bir bisiklet kadrosunda kullanılabilecek optimum maddedir kim ne derse desin.
 
  • Beğen
Tepkiler: The UGUR

Zekeriya Çab

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2014
Mesaj
1.083
Tepki
1.657
Şehir
İstanbul
5-6 sene önceki karbon kadrolarda noodling diye bir sorun vardı gelişen reçine teknolojisi ile insanın bisikletle geçirdiği zamandan kısa olmayacak şekilde tasarlandı. Artık pek noodling olayı kalmadı ama Şahsi olarak cadde kullanımında karbon tavsiye etmiyorum ve kullanmıyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: The UGUR

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
https://scontent-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/11227621_976907422341832_2217228848513866897_n.jpg?oh=2cd039fa25ce3d1a92a9c46b642369bb&oe=55C981B0

scott scale 30 karbon large kadro ,bu bisiklet mtb idi.
çok şey değişti
slx ayna kol alındı 44-32-22 arka ruble 11-34
jantlar 250 dolar
teker 120 dolar continental korumalı ve 28 hacim
bisiklet aynen hızlandı
30 mart 2008 senesinde 2530 yuro idi bu mtb ,amortisör fox yüzlük idi ,amortisörü 2.elden 500 liraya sattım ve aliminyum çatal takdım 810 grmdır bu çatal
amortisör ise 1 kilo 540 gram idi ,arka aktarıcı shimano xt ve sadece iki adet küçük tekerleri değişti,
ön aktarıcı lx, lx vites sistemleri ,kadro 50.000 km 'yi çoktan geçti,,,,,
çatlamamı ? yok öyle bi şey bu mtb kadrosu ,,,
 

The UGUR

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Ocak 2015
Mesaj
2.274
Tepki
2.174
Yaş
28
Şehir
ankara
İsim
Uğur
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Yol bisikleti
50.000 km ne yapmışsınız siz? :eek: Ben kim o kadar km kullanmak kim zaten bi kadroyu.Ben bütçemi arttırıyorum yol bisikleti konusunda biraz da biriktirdim zaten alacakken karbon mu alüminyum mu diye düşünüyorum, o yüzden merak ettim yani.Kadro değiştirebilmek gibi bir lüksüm olmayacak çünkü kolay kolay.Bana en az sıkıntı verecek olanı seçmek istiyorum doğal olarak
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
@Uptown Cyclist

Merhaba,

Karbon kadro yorulması tabir gereği bisikletin tamamını kapsar bir terim.

Karbon malzeme farklı ağırlıklarda maşze ve reçine kalitesine göre fiyat farklılıkları gösterir.

Karbonun uygulanma teknolojisi ve şartlarıda kaliteyi etkiler.

Her markanın karbon kadrosu iyi veya kötü diye birşey olamaz. Burda maliyetler önemlidir.

Kadronun yorulması kalitesi ve kullanıcısıyla çok alakalı bir durum.

Kaliteli bir karbon kadroyu zor şartlarda bile zarar görmesi imkansız kadar zor.

Uygun fiyatlı modellerdeki karbon kadrolar genelde bağlantı noktaları( çelik- aliminyum- titanyum vs) bölgelerden titreşim gereği esner ve boşluklar oluşur yinede uygun fiyatlı olsada hiçbir karbon kadro sorun çıkarmaz. Sadece uygun fiyatlı karbon kadrolar pahalı modellere göre daha ağır olur. Yaklaşık 8 çeşit ağırlıkta karbon malzeme ve reçine vardır.
 

The UGUR

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Ocak 2015
Mesaj
2.274
Tepki
2.174
Yaş
28
Şehir
ankara
İsim
Uğur
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@Fourseasonstr O zaman şöyle diyeyim açıkça Supersix evo 105'in kadrosu? Ne diyorsunuz bu kadroya?
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
@Uptown Cyclist

açıkçası 30 mart 2008 senesinde aldığım bu karbon bisiklet hidrolik idi ,ve sert arazilere girdim ,yokuş aşağı inerken amortisörü açıyor idim inanılmaz keyifli idi.aydos artı belgrad artı çekmeköyde çok kullandım ,ayrıca tekirdağa gittim ,o zamanlar 26 jant idi,ve kartepeye gittim ,iznik 'e gittim, izmit'e gittim ,tavşanlı -boyalıca etaplarına daldım ,bir çok 200 km 'ler devrildi hatırı sayılır şile turları yapıldı ve göçbeyli bıçkıdere ,
3 yıl öncede 28 janta çevirdim ,bu bisiklet yedi yaşına geldi ,6 yıllık garanti süresi bitti ,ama mübarek çok dayandı, asla sürücü hatası yapılmadı, önden sert darbeye maruz kalmadı, dahada gidecek diye düşünüyorum ,yalnız son hali ile artık offroad bitti
 

The UGUR

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Ocak 2015
Mesaj
2.274
Tepki
2.174
Yaş
28
Şehir
ankara
İsim
Uğur
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@Kudret Kurtcebe Gerçekten tebrik ederim sizi.Hakkını vermek bu olsa gerek :D
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
@Uptown Cyclist

Her firmanın kullandığı karbon malzeme ve reçine uygulama teknolojisi farklıdır.

Bahsettiğiniz modelden bu güne kadar uluslar arası platformda kadronun kendisinde sorun yaşayana rastlamadım.

Kadrodan kesinlikle sorun çıkmaz. Bağlantı noktalarında iddalı değilim.

Hangi malzeme olursa olsun oynar yerlerde zamanla aşınma olur.

Burda asıl önemli olan ürünün kullanılacağı
ülkenin coğrafi yapısı kullanıcı kalitesi ve yapılacak yolun uzunluğu. Kenarda durup ayda 100 kilometre yapacaksanız 100 yıl ömrü olur.
 

The UGUR

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Ocak 2015
Mesaj
2.274
Tepki
2.174
Yaş
28
Şehir
ankara
İsim
Uğur
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@Fourseasonstr Gayet açıklayıcı bir cevap oldu benim için.Teşekkür ederim :hhhhhh:
 

SerdarCYCoo2Bursa

Jiroskopik Kararlılık
Kayıt
4 Nisan 2021
Mesaj
1.224
Tepki
3.232
Yaş
34
Şehir
Bursa
İsim
Serdar
Başlangıç
2009—10
Bisiklet
Pinarello
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Biraz eskice bir konu ama ben de etraflıca araştırmak için bir süre ilgilenmiştim. Özetle örnekler üzerinden gidecek olursam, karbon sadece bisiklete has bir materyal değildir bildiğiniz üzere.. Uzay mekikleri, iç ve bazı dış bölgelerinde kullanılmakta.. Yine formula 1 araçlarda da gövdenin çok büyük bir kısmını bu malzeme ile ürettiklerini de biliyorum.. Ayrıca binek süper spor ya da elit yönetici araçlarında da fren vites motor iç bloku gibi aşınma konusunda harakiri yapan yerlerde kullanılıyor olduğunu söylersek, zaten yüreklere hayli su serpilmiş oluyor.. Elbette bu seviyelerdeki karbon malzeme ile bizim suluk gidon boğazı gibi basite kaçan kompenentlerde kullanılan karbon bir olmamalı.. Beklentiyi çok çok yükseklerde aramamak gerekiyor fakat karbonların üretimi oldukça meşakkatli gerçekleşiyor.. Ciddiye alınarak üretilmiş kompenentlerde bence aliminyum kadar olmasa da ona eş değer mukavemete sahip karbonlar var artık.. Üstelik aliminyumun geliştiği ve vardığı nokta ile karbon malzeme üzerine yapılan arge yatırımı ve vardığı nokta arasında kesinlikle karbon lehine bir varış söz konusu.. Her şeyi bir kenara koyacak olursak eğer bisiklet dünyası içinde düşünüyor olalım, mtb nin ya da yokuş iniş bisikletlerinde bile karbon kadrolar ve jantlar görüyorsak, bence korkmaya gerek yok..Bu arada, karbonun örüm şekli, kullanılan malzemeler ve kat sayısı da dayanıklılığını etkiliyor.. Genelde dikey hareket edecek olan örn jantlarda ve kadroda örüm farklı iken, ayna koldaki karbon örümü beden yüküyle mücadele etmesi açısından ona göre açıyla örüme maruz kalır..
 

Efe ÇEPEL

Daimi Üye
Kayıt
19 Haziran 2013
Mesaj
291
Tepki
983
Yaş
32
Şehir
Bursa
Başlangıç
2009—10
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Yol bisikleti
çağrı terzioğlu bir videosunda "bir pro takımdan çıkma karbon bisiklet aldığını fakat kadronun aşırı kullanımdan hamur gibi olduğunu ve rijitliğini kaybettiğini" söyledi. daha sonra memnun kalmayıp ucuza elden çıkartmış bu bisikleti. böyle bir olay bizim sarı siteden vs alacağımız ikinci el karbon bisikletlerde başımıza gelebilir mi ? 2017 model üst seviye bir karbon bisiklet almaya niyetlendim fakat kafam karıştı. birkaç yerde daha gördüm ama bilmediğimden karar veremiyorum. 0 km alüminyum bisikletlere bakıp karbon bisikletten bütçe sebebiyle uzak mı durmalı bilemedim.