Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Kanatlı Bisiklet

Konu, 'Genel Bisiklet Konuları' kısmında Abdullah.R tarafından paylaşıldı.

  1. Abdullah.R

    Abdullah.R Forum Demirbaşı

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    8 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    552
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Kamiloba / İstanbul
    Seviye:
    Bir zamandır kafamda evirip çeviriyordum. Bisikletin üstünde veya sürücünün sırtında kelebek kanadı gibi açılıp kapanabilen kanatçıklar olsa, rüzgarı önden aldığında arkaya katlansa, arkadan aldığında yanlara açılsa... Tekli kanat kullanılırsa, kanat genişliği gidon genişliğini geçmeyecek kadar kısa tutulabilir. Çoklu kanatçık dizisi kullanılırsa bir karıştan bile kısa olabilir.

    Kanatlar, sırt çantası gibi "giyilebilir" (kelebek kanadı), veya arka yüklüğün göbek bağlantı ayaklarına sağlı sollu dikey çoklu kanatçık dizisi takılabilir (köğekbalığı solungacı). Basit bir yay ile sükunetteyken veya ön rüzgarda kanatlar arkaya katlanmış olarak durur. Arkadan rüzgar aldığındaysa 90 derece yanlara açılır.

    Yan rüzgara karşı da şunlar yapılabilir: Kelebek kanadı gibi sırta giyilen kanatlar kullanılıyorsa, her ikisi de rüzgar yönüne yatar. Bisikletin yanlarına bağlı çoklu kanatçık ızgarası (köpekbalığı solungacı) kullanılıyorsa, kanatçıklar arkaya dönük (kapalı) kalır. Ama kanatçıklar kısa olduğundan, ve birbiri üstüne yattığından rüzgara gösterdiği yan profil kabul edilebilir derecede düşük olabilir... belki - denemek lazım.

    Nereye nasıl takmalı, yan rüzgara karşı ne yapmalı, ne malzeme kullanmalı vs. düşünürken, google'dan bir araştırayım dedim. Gördüm ki bu fikir çoktan düşünülmüş, ben giderken millet geliyormuş. :)

    Peki neden hiç bir yerde kanatlı bisiklet görmedim? Neden tutmamış? Neredeyse hiç bir dezavantajı yok. Ağırlığı 1 kg altında, rüzgar kuvvetiyle açılıp kapanan basit bir kanat çifti yapılabilir. Rüzgarı önden alırken kanatsız bisikletle aynı olur, rüzgarı arkadan alırken ciddi arka itiş sağlar.

    Gördüğüm kadarıyla herkes "yelken" üzerine odaklanmış. Bildiğimiz tekne veya surf yelkeni bisiklete nasıl uyarlanır diye patinaj yapıp durmuşlar. Bu konuda 50 senedir araştırma yapan dernekler falan da var. Öyle komik tartışmalar var ki. İşte rüzgara karşı nasıl volta atılır, rüzgarı yandan alarak rüzgardan daha hızlı nasıl gidilir, yelken direği ağırlık yapmaz mı, nereye bağlanacak, yelkeni kim idare edecek... Hatta biri bu soruna da çözüm bulmuş: Tandem bisiklete yelken takarız, arkadaki hem pedal çevirir, hem yelkenle cedelleşir. :)) Bir başka fikir, kolayca takılıp çıkarılabilir yelken olsun, rüzgar yön değiştirdikçe inip yelkeni söker/takar yola devam ederiz...

    Allah aşkına bisiklete yelken olur mu hiç? Yelkenli bisikletin başarısız olacağı, sadece "özel merak" olarak kalacağı neredeyse kesin. Nitekim öyle de olmuş. Öte yandan, hiç kimse kendiliğinden açılıp kapanan basit bir çift-kanat takmayı düşünmemiş. Neden, neden...

    Bir kişi buna yaklaşmış: http://paulworden.freeservers.com/Safety Sail.htm

    Sonuçta, bisiklette rüzgardan faydalanma fikri geniş olarak incelenmiş ama genel kabul görmemiş. Neden?

    Araştırmaya devam. :)
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  2. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Bunu mekanik bir sistemden ziyade, forma üzerine uyarlama fikri, yapıldı zaten. Bir çok speedsuit yüzeysel olarak, bir çok açılı rüzgarda yelken etkisi yapacak şekilde üretiliyordu. 90'ların sonlarında ve 2000 başlarında kullanıldılar (Fiyatları sormayın). UCI tarafından yasaklanana kadar kullanılıyordu artık izin verilmiyor ve kullanıldığını görmedim ama Garmin gibi bazı takımlar (aerodinami için) bazı eklemeler yapabiliyor(koltukaltı kanadı) .Rüzgarı itiş olarak kullanamıyorsun ama en azından hava sürüklenmesi azalıyor. Şu anda sadece hava sürüklemesini azaltmak için uğraşılıyor.

    Zipp, 808+'lerin bazı açılı rüzgarlarda yelken etkisi yaptığını iddaa ediyor.
     
    Abdullah.R bunu beğendi.
  3. Abdullah.R

    Abdullah.R Forum Demirbaşı

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    8 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    552
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Kamiloba / İstanbul
    Seviye:
    Adamın biri yapmış. Uydurma iki paneli elle açıp kapayarak (ve o pozisyona kilitleyerek) yelken etkisi sağlamış.

    http://freewayblogger.blogspot.com/2010/12/sailing-across-america.html
    http://freewayblogger.blogspot.com/2010/10/how-to-make-bicycle-sail.html

    * İlk denemesinde, Nisan ayında (ortalama rüzgar 40-50 km/s iken) ovalık arazide rüzgar ne tarafa esiyorsa o tarafa gitmiş. Tam yüklü bisikletle 8 günde 1370 km yapmış, yolun çoğunu tembel tembel oturarak geçirmiş, "neredeyse yorulmadım bile" diyor.

    * İkinci denemesinde (Eylül) yine rüzgara göre rota çizerek ABD'yi boydan boya geçmiş, 2 ayda 6220 km yapmış.

    Genel olarak, ovalık (ağaçsız) arazide ve 25-30 km/s üzeri rüzgarda en iyi neticenin alındığını söylüyor. Bir de, yokuş çıkarken azıcık da olsa arkadan rüzgar desteğinin inanılmaz farkettiğini söylüyor.

    Şimdi bu adam rüzgara göre yön belirleyip genelde ovalardan gittiği için, tecrübeleri genel bisiklet kullanımıyla örtüşmüyor. Yine de, bir çift uyduruk kanadın uygun rüzgarda sağlayacağı faydayı birinci elden deneyerek göstermiş.
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  4. Abdullah.R

    Abdullah.R Forum Demirbaşı

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    8 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    552
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Kamiloba / İstanbul
    Seviye:
    Teknelerin rüzgara karşı ve yan rüzgarla nasıl gittiği malum. Bisikletle rüzgara karşı gitmek konu dışı olsa da, rüzgarı yandan alarak ileri itiş sağlamak mümkün. Bu arada bisiklete yana doğru savurma kuvveti de uygulanacaktır ama, onu da limit dahilinde tutacak bir fikrim var.

    Şimdi, rüzgara uygun açıyla tutulan bir kanatçık, hem yana, hem ileri itiş kuvveti sağlar. Ne demek istediğimi aşağıdaki linkteki "theory of operation" resminde görebilirsiniz.

    http://paulworden.freeservers.com/Safety Sail.htm

    Rüzgar yandan eserken, ağaç dalı gibi rüzgar tarafına eğilen -fakat tam eğilmeyen- bir kanatçık, ileri itiş sağlar. Kanat, yay kuvvetiyle doğrulmaya çalışmalı, rüzgar kuvvetiyle yana eğik tutulmalıdır. Yayın sertliği ile kanadın rüzgarla birlikte eğilme açısı arasında direkt ilişki var. Yay ne kadar sert olursa, kanat o kadar az eğilecek, ve o kadar fazla yan tarafa doğru denge bozucu kuvvet uygulanacaktır. Yay ne kadar yumuşak olursa, kanat o kadar rüzgara uyacak, ve yana devirme kuvveti az olacaktır. Öte yandan, kanat rüzgara ne kadar dönerse (yumuşak yay), ileri itme kuvveti de o kadar az olacaktır. Dolayısıyla, kanat yayının sertliğinin orta dengede bir yerde olması lazım. Daha iyisi, yay sertliğinin kullanıcı tarafından ayarlanabilmesi lazım. Kuvvetli yan rüzgar darbelerini göğüsleyebilecek sürücüler yayı daha sert ayarlayarak yan rüzgarlardan daha fazla itme kuvveti temin ederler, diğerleri ise daha yumuşak ayarlar.

    Şimdi, öyle bir kanatçık lazım ki,

    1. Karşıdan esen rüzgarda tam kapalı (arkaya dönük) olsun,
    2. Arkadan esen rüzgarda tam açık olsun,
    3. Yandan esen rüzgarda ters tarafa yarım açık (açılı) olsun.

    Aşağıdaki linkte, arkadan esen rüzgara karşı kullanılabilecek bir çift kanat tasarımı var.

    http://freewayblogger.blogspot.com/2010/12/sailing-across-america.html

    Çok iptidai bir kanat. Rüzgar arkadan esmeye başladığında sürücü inip kanatları eliyle açıyor ve o pozisyona kilitliyor. Bu tasarımı baz alarak şöyle bir değişiklik yapsak:

    Bisikletin arkasında yukarıdakine benzer bir kanat çifti var. Kanatlar,

    (a) Hem dış *hem de iç* tarafa doğru 75 dereceye kadar yatabiliyor. 75 derecede dayama var, daha fazla yatamıyorlar. Şimdi, arkadan esen rüzgarda yan kanatların dışa açılması tamam da, *içe* doğru yatabilmesi de neyin nesi oluyor? Açıklayacağım.

    (b) Kanatlar sükunetteyken, yay kuvvetiyle 5 derece kadar dışa açık duruyorlar. Kanadı bu açıdan daha içe veya dışa doğru yatırmak için kanada fiziki kuvvet uygulamalısınız.

    * Önden esen rüzgarda, kanatların hafifçe dışarı kabarık durması aeroyu çok az etkiler. Kaldı ki rüzgar bu kabarıklığı biraz daha azaltır. Bu durumda sol kanat -atıyorum- 3 derece sola dönük, sağ kanat 3 derece sağa dönük.

    * Arkadan esen rüzgarda, zaten dışa doğru hafif kabarık duran kanatlar rüzgarı içten alarak dışa tam (75 derece) açılır ve arka rüzgarından tam faydalanır. Bu durumda sol kanat 75 derece sola dönük, sağ kanat 75 derece sağa dönük.

    * Yan (veya yan bileşenli) rüzgarlarda, kanatlar ağaç dalı gibi rüzgarla birlikte yatarlar. O zaman, mesela soldan rüzgar alırken, sol ve sağ kanadın her ikisi de sağa doğru "bir miktar" (yay kuvveti ve rüzgar şiddetinin bir fonksiyonu miktarınca) yatarlar. Bu durumda sol kanat "bir miktar (max 75 derece) sağa -yani içeri- dönük, sağ kanat ise bir miktar sağa -yani dışarı- dönük.

    Soldan esen rüzgarda sağa doğru yatmış bir çift kanat var elimizde. Bu nedir? http://paulworden.freeservers.com/Safety Sail.htm linkinde "theory of operation" resmindeki yan rüzgar etkisidir. Tekneler de yan rüzgarla aynen bu şekilde ilerler. Rüzgar, bisikleti hem yana hem ileri doğru iter. Yana ve ileri itme kuvvetleri kanatları tutan yayların sertliğiyle oynanarak ayarlanır.

    Sonuçta ne elde ettik? Ön rüzgarı savuşturan, arka rüzgarı tam değerlendiren, yan rüzgarı ise yelken tekniğiyle kısmen değerlendiren bir otomatik kulak/kanat/yelken (artık ne derseniz) sistemi.

    Nasıl tasarım? :)
     
    Raven_35 bunu beğendi.