Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Jant Telleri

Konu, 'Tekerlekler' kısmında doğuş tarafından paylaşıldı.

  1. doğuş

    doğuş Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2004
    Mesajlar:
    90
    Beğeniler:
    37
    Şehir:
    Istanbul, Küçükyalı
    Seviye:
    Jant telleri tekerlerin şeklini korumasını sağlayan kolonlar olarak düşünülebilir. Tekerlerin gücü tellerin, tekerin merkezine doğru çekilmesi ile oluşur. Jant teli oldukça incedir ve kolayca bükülebilir. Bununla birlikte bu teller her hangi bir aparatla çekildiğinde kolayca deforme olmaz. Jant tellerinin merkeze dogru çekilmesi tekerin mukavemetini sağlamaktadır.


    Jant tellerinin göbeğe dik (radyal) değil, teğet (tanjant) biçiminde yerleştirilmesinin nedeni tekerleğin , göbekle jant arasındaki bağıl dönmeye karşı gösterdsiği dirençtir. Teller göbeğe dik olarak yerleştirilirse, pedallama kuvvetinin döndürme etkisiyle göbek janttan daha fazla dönme eğlimi gösterir. Diğer bir deyişle teller, göbeğe teğet duruma gelmeye çalışır; çünkü jant zeminle sürtünme halindedir ve bu nedenle dönmeye göbekten daha az yatkındır.

    Tanjant telli tekerlek bu eğlimi baskılamak için geliştirilmiştir. Böyle bir tekerlekte teller çiftler halinde göbekten janta uzanır. Jant göbekten daha az dönme eğlimi gösterdigi için bu tekerlekte de her bir çifteki tellerden birinde gerilme artarken diğerinde azalır. Böylece tellerin yarısı biraz uzarken diğer yarısıda biraz kısalır. Bu durum bir deformasyona yol açar, ancak bu radyal telli tekerlektekinin %1’i kadardır.


    Jant telleri nem, oksijen ve çamurun korozif etkisinde kalırken, tekerleğin dönüşü sırasında değişken tekrarlı yüklerden dolayı, yorulma kırılması tehlikesiyle karşı karşıyadır. Mukavemetli ve korozyona dirençli olması gereken jant telleri, genellikle paslanmaz çelik ya da kadmiyum veya çinko kaplanmış (galvanik korunmuş) karbon çeliklerinden yapılırlar. Paslanmaz çelik, karbon çeliğine göre çok daha yüksek korozyon direncine ancak daha düşük yorulma ve kırılma mukavemetine sahiptirler. Son yıllarda üretilen hafif bisikletlerde titanyum tellerde yaygın ollarak kullanılmaktadır.

    http://www.bisikletfoto.cjb.net
     
  2. Barbaros

    Barbaros Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    16 Eylül 2004
    Mesajlar:
    612
    Beğeniler:
    199
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Merhaba Jant Telelrimle ilgili bugünlerde sorun yaşamaktayım. Neden olduğu hakkında fikirlerinize ihtiyacım var.

    4 Sene önce almış olduğum Bianchi marka bisikletim var. 4 senedir bana hiç sorun çıkarmadı. Hatta 1 kez dahi lastik patlatmadım. Hızlı, uçarak, kaçarak, atla zıpla binmem. Sakin normal giderim her zaman.

    Yine her pazar olduğu gibi geçen pazar kartala kahvaltı etmeye frupça gittik. Kahvaltıyı edip dönecekken bisikletimin arka lastiğinin 8 çizdiğini gördüm. Durdum çevirince durdu 8 den dolayı fren pabuçlarına sürtüyordu. Sonra bir baktıkki jant tellerinden biri kopmuş. Herkes adaya giderken ben (neden aklıma gelmedi bilmiyorum) fren pedallarınıda gevşetmeden sürte sürte rüzgara karşı taa kartaldan suadiyeye geldim. Acaip yordu.

    Sonra gittim teli taktırtıp, ayar yaptırdım. Bisikletçiden evim 2 sokak. Geldim.

    Bugün tekrar yapıldıktan sonra ilk kez bineyim dedim daha evden çıktım 1 sokak gitmedimki yine 8 cizdiğini farkettim. Tam ayar yapamadılar herhalde dıye bısıkletcıye gıttıgımde cocuk gosterdı 1 jant telım daha kırılmıs.

    Yanı hıc bınmedım hız yapmadım tekrar kopmus. Şimdi bugun bıraktım arka tum jant tellerını degıstırecekler.(12 mio tl) yarın alıcam. Bu sorunumu cozermı? On lastıklerı degıstırmedım onlarda koparmı? Neden oluyor yada bisikletin miyadımı doldumu? Seneye kadar ıdare etsın seneye yenı bısıklet alıcam.
     
  3. Barbaros

    Barbaros Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    16 Eylül 2004
    Mesajlar:
    612
    Beğeniler:
    199
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Cevap vercek kimse yokmu hu huuu :)
     
  4. doğuş

    doğuş Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2004
    Mesajlar:
    90
    Beğeniler:
    37
    Şehir:
    Istanbul, Küçükyalı
    Seviye:
    barboros abi bu soru beni a$tı ya.. :) yani deği$en $ey neden tekrar aynı sorunu yaratır ben de bilmiyorum..

    bugün deği$ti sanırım tüm teller, sorun var mı halen?
     
  5. Barbaros

    Barbaros Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    16 Eylül 2004
    Mesajlar:
    612
    Beğeniler:
    199
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Bilmem şu an gecenin 1i ve senin cevabınla ben bisikletimi bisikletçiden almadığımı hatırladım. Ohanda hemde 8 de gelir alırım demiştim. Deprem işte insana unutturuyor. Bianchi yerine trek olsa bak unuturmuydum. Yaw harbi unuttum bisikleti yaw. Yarın gidip alayım bari...

    Oha falan oldum... Bisiklet unutmaya başladım yaşlanıyoruz off off :)
     
  6. doğuş

    doğuş Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2004
    Mesajlar:
    90
    Beğeniler:
    37
    Şehir:
    Istanbul, Küçükyalı
    Seviye:
    aldıktan sonra bekliyorum yanıtı, ona göre bir daha değerlendirelim konuyu :)
     
  7. Barbaros

    Barbaros Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    16 Eylül 2004
    Mesajlar:
    612
    Beğeniler:
    199
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Jant tellerin hepsini yenilettim. Bugun caddebostan sahil grubu olarak gezi yaptık. Orada sorun çıkmadı düzeldi sanırım.
     
  8. bpbatur

    bpbatur Yeni Üye

    Kayıt:
    21 Ekim 2004
    Mesajlar:
    9
    Beğeniler:
    0
    burada anladığım kadarıyla arka tekerleğe uygulanan pedal kuvvetinden dolayı arka jant tellerinin tanjant örülmesi mantıklı oluyor.
    Ön jant tellerinin radial örülmesinin estetikten başka bir getirisi olur mu acaba? Yani sanıyorum daha az esneme sağlayacaktır... yanılıyor muyum?
     
  9. ckazok

    ckazok Misafir

    Yazinin ikinci bölümünde sorulara cevap...
     
  10. alperen_69

    alperen_69 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    12 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    891
    Beğeniler:
    274
    Şehir:
    bursa
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    abi bendede bianchi nin bi bisikleti vardı bi gün kaldırımdan indim kiloluyum ama o zaman bu kadar değildi 2 tane jant teli kırıldı sonra hepsini ismini tam hatırlamadığım ( tt olabilir ) bi marka ile değiştirdim sonra atladım sıçradım bişe olmadı bide jant ta önemli tabi bide bazı aralıklarla kontrol edersen hepsi aynı sertlikteyken belli bi zaman sonra bazıları gevşiyo ve yük diğerlerine daha çok biniyo ondan olabilir
     
  11. çağatay_çankaya

    çağatay_çankaya Onursal Üye

    Yaş:
    29
    Kayıt:
    18 Eylül 2004
    Mesajlar:
    2.828
    Beğeniler:
    844
    Şehir:
    İstanbul / Eyüp
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    bu az telli jantların ne kadar dayanıklı olduğunu bilen var mı?
     
  12. Gürsel A.

    Gürsel A. Bisikletkolik

    Kayıt:
    10 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.403
    Beğeniler:
    2.248
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Neye göre dayanıklı. ?Çok telli janta göre mi? Bu jantları nerde kullanacağına bağlı..
    Markaya göre değişebilir. Tellerin kalın olanı var ince olanı var..Mavic sağlamdır de X markası olmayabilir. Çok fazla faktör var.. Soru sorarken noolur düşünün biraz yaw...:)

    Bende 4 yıldır bu az telli Mavic'ler var daha akort yapmadım ki nerelerde, ne manyakça bindiğimi tahmin edersiniz..

    Shimano az telli jantlar da kendini sağlamlıkta kanıtlamıştır. Ama tutup da bunlar sağlam diye 4 metreden atlaman doğru olmaz..
    Gürsel
     
  13. çağatay_çankaya

    çağatay_çankaya Onursal Üye

    Yaş:
    29
    Kayıt:
    18 Eylül 2004
    Mesajlar:
    2.828
    Beğeniler:
    844
    Şehir:
    İstanbul / Eyüp
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    teşekkürler gürsel abi.seni bu yarım yamaklak sorularımla sinirlendirysem"ki öyle gözüküyor" özür dilerim.zaten dükkan'a gelince bi güzel fırça atacan bana bu yüzden :D
     
  14. çağatay_çankaya

    çağatay_çankaya Onursal Üye

    Yaş:
    29
    Kayıt:
    18 Eylül 2004
    Mesajlar:
    2.828
    Beğeniler:
    844
    Şehir:
    İstanbul / Eyüp
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    bu arada örnek verecek olursak.ng 350 'nin jantları ve kron Xaos 'un jantları arasındaki sağlamlık yarışında hangisi lider gelir.nerede kullanacam dersen .şehir içiden merdivenlerden inerim yada kaldırımdan uçarım..o kadar çokda yüksekten atlamam..:D
     
  15. cannn3715

    cannn3715 Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    29 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    539
    Beğeniler:
    205
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    abi o sorun bendede vardı teler miyadını dolduruyo bişe yapmasan dahi kırılıyodu hatta jant ayarlatırken kopuyodu :D ama teller deişince sorun bitti ;)
     
    cezmi özdemir bunu beğendi.
  16. Şahin Bulut

    Şahin Bulut Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    5 Ocak 2008
    Mesajlar:
    729
    Beğeniler:
    327
    Şehir:
    Üsküdar
    Seviye:
    tanjant ne? radial ne? benim bildiğim 36 delikli jantlar için tek örgü şekli var.yanılıyorsam bilgilendirin lütfen
     
  17. cannn3715

    cannn3715 Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    29 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    539
    Beğeniler:
    205
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    yok örgü çeşidi var ;)
     
  18. reddflag

    reddflag Yeni Üye

    Yaş:
    23
    Kayıt:
    19 Mayıs 2015
    Mesajlar:
    38
    Beğeniler:
    38
    Şehir:
    İzmir
    Adı:
    Burak Albayrak
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Eğer tekerdeki jantın tek teli kırılsa dahi, tüm jant tellerini değiştirmemiz mi gerekiyor ? yoksa jantı tamamen mi değiştirmemiz gerekiyor ?
     
  19. Zekeriya Çab

    Zekeriya Çab Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    29 Haziran 2014
    Mesajlar:
    996
    Beğeniler:
    1.425
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Sadece kopan teli değiştirmeniz yeterli ama yan yana olupta 2-3 tel aynı anda koptuysa tümünün değişmesi iyi olur. Tabi nipelle birlikte değişmeli, düzgünce ayarlanmalı.
     
    reddflag bunu beğendi.
  20. hogutmen

    hogutmen Fosil yakıt tüketimine karşı Commuter/City Fun 70

    Kayıt:
    3 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    1.059
    Beğeniler:
    1.404
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    iki jant telim birden kırıldı. Dengesizlik olunca çok geç farkettim. Yaklaşık o halde belki 15-20 km. sürmüşümdür. Benim merakım tam olarak hangi etkenlerin jantın kırılmasına sebep olabileceği?
    Bu konuda neler etken olabilir? 26-28 jant olması kırılmayı kolaylaştırır mı? Bisiklet yeni. 28 jant şehir bisikleti. Kaldırımdan hoplayıp zıplamam. Lastiklerimin basıncı yeterli. vs... Teşekkür ederim.