Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Jant örgüsü

Konu, 'Yol Bisikleti / Road Bike' kısmında Mustafa İçdağ tarafından paylaşıldı.

  1. Mustafa İçdağ

    Mustafa İçdağ Bisikletkolik

    Kayıt:
    21 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    1.346
    Beğeniler:
    3.649
    Şehir:
    Kadıköy, İstanbul
    Seviye:
    Bunu başka bir konu altında yazmıştım, fakat yeni bir konu altındada
    tekrar yazmak sanırım faydalı.

    Lacing patterns: jant örgüsü

    3 cross (çapraz): Endüstri standartıdır, tel jant ile göbek arasında 3 telin üzerinden çapraz geçer. Bu örgülü jantlar güçlü ve dayanıklı olacaktır.

    2cross: Teller 2çapraz atlarlar, tel boyu kısalır, dolayısıyla jant biraz daha hafifler (15-30gr.). Bu teknikte örülen jantlar daha "resilient" dır,yani tekerleğin dönüş yönünde teller daha az esner, tekerlek daha hızlı reaksiyon gösterir( responsive). Pist yarışlarında özellikle yaygın bir jant örgüsüdür.( sadece pistte kullanılır demiyorum.) ön jantlar ve 28 delikli jantlar için iyi bir seçimdir.

    0 cross(radial): en hafif jant örgüsüdür, teller göbekle jant arasında, çapraz tel atlamadan düz gider. Daha "stiffer" yani sert ve esnemeyen jant oluşturur.
    Dolayısıyla 3X veya 2X ' e nazaran tel koparma olasılığı yüksektir.
    Radial örgü ön jantlarda veya arka jantın ve rublesiz (non drive) tarafında tercih edilebilir, fakat ruble tarafı için kullanılmamalı ( en azından bildiğim bütün
    wheel builder'lar bunu söylüyor.)

    Yukardakilerin dışında, çok daha karmaşık örgü teknikleri vardır.Veya bazı jantlar G3 tarzı hazırlanır ( campy: scirocco, eurus, zonda etc.)

    Aşağıda örneğini verdiğim set(28 spoke) benim en favori jant örgülerinden.( DT Swiss şart değil, campy olur, mavic olur, shimano veya chris king göbek olur.)

    Eğer daha dayanıklı bir jant derseniz, ön 32 hole- radial örgü, arka 32 hole
    komple 2 cross veya 3cross örgü derim.

    Jant telleri (spoke) : DT Swiss revolution( double butted) teller hem hafif hemde oldukça sağlamlar.
    Nipple: Brass(pirinç alaşım) olanları standarttır, biraz daha ağırdırlar fakat uzun ömürlü olurlar ve kolay kolay ayardan kaçmazlar.
    Alloy nipples, hafiflik açısından size ön+arka jantta (32 hub) toplam 50gr.
    kazandırır. Dezavantajları ise, çabuk korozyana uğrar ( özellikle denize yakın yerlerde) ve ayar esnasında sıyırmak kolaydır.

    Şunuda eklemek istiyorum: Tecrübeli sporcu arkadaşlar bunu zaten bilir, fakat yol bisikletine yeni iseniz ve yeni bir çift jant yaptıracaksanız
    özellikle tecrübeli bir ustaya-atölyeye, ve mümkünse antrenör-mekaniğe danışın derim. Çünkü hazırlatacağınız jantların sadece
    nekadar-çok hafifliği (kataloglardan okuma-kulak dolgunluğu) ile gidilmez, en pahalı teker-seti, sizin için en iyisi olmayabilir,
    işin içine, kilonuz, boyunuz, kullanma ortamınız ve şartlarınızda girer.

    [​IMG][/URL][/IMG]
     
  2. Fatih Buzgan

    Fatih Buzgan Onursal Üye

    Kayıt:
    10 Ekim 2004
    Mesajlar:
    2.579
    Beğeniler:
    3.212
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Mustafa abiye paylaşımından dolayı teşekkür ediyorum, bir de ekleme yapayım;
    Radyal örülmüş tekerler dikey olarak esnemezlik gösterirler.Bu bakımdan diğer şekillerde örülmüş tekerlere göre daha esnemezdirler (rijittirler) fakat yanal esneme konusunda ise diğerlerine göre daha kolay esnerler, çünkü çapraz tel kesişmesi ve bu kesişen tellerin birbirlerine destek olması olayı ortadan kalkar.
    Bunların dışında pek görülmese de (daha çok mtb'lerde görülüyor) bir de Kök dizme yöntemi var.Örgü stili de denilebilir.

    [​IMG]


    Teller, tel başlarına yakın noktalardan bükülerek örülür.Doğal amortisör görevi görür.Telleriniz fazla uzun gelmişse bu yöntemi kullanabilirsiniz.Zaten ilk böyle ortaya çıkmış sanıyorum.Fakat iyi örülmediğinde çok fazla esneyen bir tekeriniz olabilir.

    G3 tarzındakiler, Radyal olanlar ve Kök dizme şeklindekiler en hoş görünenleri.
     
  3. Serden Us

    Serden Us Onursal Üye

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    2 Şubat 2007
    Mesajlar:
    2.762
    Beğeniler:
    1.540
    Şehir:
    Eskişehir
    Bisiklet:
    Amoeba
    Seviye:
    Kök dizme yöntemini denemek istiyorum sanırım.
    Bildiğimiz tellerden alıp elimizle büküp, o şekilde takıyoruz değil mi?

    Bu arada kafama takılan bir soru var:
    Acaba bükmekten kaynaklanan bir dayanıksızlık olur mu?
     
  4. Fatih Ertörün

    Fatih Ertörün Bisikletkolik

    Kayıt:
    10 Şubat 2007
    Mesajlar:
    1.281
    Beğeniler:
    1.093
    Şehir:
    izmir/bostanlı
    Seviye:
    Kök dizim sisteminde, o teller o şekilde elle mi buruluyor, yoksa özel bir anahtarı var mı?
     
    Serden Us bunu beğendi.
  5. S.GUCLU

    S.GUCLU Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    6 Ocak 2008
    Mesajlar:
    759
    Beğeniler:
    531
    Şehir:
    SAMSUN
    Seviye:
    Ben bu tarzda jant dizilimini 5 yıl önce kullanmıştım...Bildiğim kadarıyla elle buruluyor, dizimi, burma işlemi ve akordu benim gözlerim önünde yapılmıştı.
     
    irfancan, tugche ve Serden Us bunu beğendi.
  6. Orkun ÖZDEN

    Orkun ÖZDEN Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    20 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    531
    Beğeniler:
    289
    Şehir:
    ankara/batıkent
    Seviye:
    eski bi başlığı çıkarmak istiyorum k.bakmayın...
    bu sorunun cevabını ben de merak ediyorum...
     
  7. Recep Volkan ÇETİNCEVİZ

    Recep Volkan ÇETİNCEVİZ Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Haziran 2008
    Mesajlar:
    650
    Beğeniler:
    210
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    [​IMG]

    Elimden geldiği kadar yardımcı olucağını düşündüğüm için kendi çapımda bir hesap yapdım belki bir çok kurallara uymayan bir şey yapdım biliyorum ki bir çok kişi daha iyisini yapabilirdi ama akıllarda takılan bir şey var ise bunun yanıtı olucağını düşündüğümden böyle bir şey yapmak istedim umarım faydalı olur
     
  8. Orkun ÖZDEN

    Orkun ÖZDEN Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    20 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    531
    Beğeniler:
    289
    Şehir:
    ankara/batıkent
    Seviye:
    doğal bi yaylanma olacağı kesin...ama benim aklıma takılan nokta şu:
    bükülmemiş bir tel,bisikletle (atıyorum)100 zıplamaya dayanıyorsa,bükülmüş bir tel de 100 zıplamaya mı dayanır?(sanırım bu soru daha açık olmuştur)
     
    şener incesu bunu beğendi.
  9. Turkishflier

    Turkishflier Aktif Üye

    Kayıt:
    16 Eylül 2004
    Mesajlar:
    175
    Beğeniler:
    152
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Bükülmüş teller daha zayıftır.Çünkü normal gerilmenin haricinde yapılan burgu yüzünden oluşan momenti de taşımak zorundalar.
     
  10. Doğukan Akdoğan

    Doğukan Akdoğan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Aralık 2009
    Mesajlar:
    237
    Beğeniler:
    43
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    elimdeki 28tel mavic jant setimi satacağım, 32 tel bir set toplayacağım, (belki ön 28 arka 32 tel olabilir) bu konuyu diriltmek istedim, önemli bir konu, ama malesef fotoğraflar gözükmüyor, örnek fotoğraflar ile konu üzerinde biraz konuşsak...



     
  11. Doğukan Akdoğan

    Doğukan Akdoğan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Aralık 2009
    Mesajlar:
    237
    Beğeniler:
    43
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    başlığa katkım olsun :
    http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html *rahmetli olmasaydı ne yapardık biz...
    http://www.troubleshooters.com/bicycles/wheelbuilding/index.htm

    2cross - 3cross un ne olduğunu anlamamıştım ben...
    [​IMG][​IMG]
     
    cihan aksoy bunu beğendi.
  12. Fırat Y.

    Fırat Y. Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Temmuz 2014
    Mesajlar:
    926
    Beğeniler:
    1.500
    Şehir:
    samsun
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    bu iki jant teli örümünün artıları ve eksileri nedir acaba ikiside 3 cross dediğiniz tanıma uyuyor gerçi ben 4 teli üst üste görüyorum ama 4 cross tanımlamamışsınız
    [​IMG]
    [​IMG]