Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Jant Akordu (Ayarı) nasıl yapılır (Resimli anlatım)

Konu, 'Tekerlekler' kısmında Soner Közen tarafından paylaşıldı.

  1. Soner Közen

    Soner Közen Sorunsuz üye

    Kayıt:
    14 Eylül 2013
    Mesajlar:
    930
    Beğeniler:
    1.978
    Şehir:
    Münih
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    Öncelikle birçok şeyi sizden öğrenen ve öğrenmeye devam eden biri olarak hatalarım için şimdiden af diliyorum.Okuduğum onlarca konu ve yorumun üzerine böyle bir şey yapmaya ihtiyaç duydum.Sizlerden edindiğim tecrübeleri az buçuk kendimle harmanlayıp yazımı hazırladım.Umarım ihtiyacı olanlara yardımcı olabilirim.
    [​IMG]
    Evet jantımızın 8 çizmesi diye ifade edebileceğimiz bu sorunun sebebi doğal olarak yük altında çalışan bir parça olması ve çeşitli darbelere maruz kalmasıdır.Özellikle belirtmek isterim ki yapacağımız bu ayar yüzde yüz bir düzeltme sağlamayacaktır.Bunun yanı sıra jantınız aldığı darbeye bağlı olarak olarak şeklini büyük bir oranda değiştirmiş,geometrisinin simetriliğini kaybetmiş olabilir.Bu gibi durumlarda jantın sökülüp simetrisinin düzeltilmesi ya da yeni jant alınması gerekebilir.
    Jant akordumuzu yapmaya başlayabiliriz.İhtiyacımız olan tek ekipman akord anahtarı.Akord anahtarını seçerken çok ağızlı olmasına dikkat edin yeter.
    Bu resim çok önemli ,üzerinde konuşarak akordu anlatalım
    [​IMG]
    Bisikletimizi ters çevirdik ve tekerimizi döndürmeye başladık.Farzedelim ki sürtme oldugu anda durdurduk ve jant sol pabuca değiyor.Dikkatli bakarsak 2 numaralı jant teli sol pabucun önünden göbeğin sağına fakat 1 ve 3 numaralı jant telleri göbeğin soluna çıkıyor.Eğimlere dikkat edersek görebiliriz.İşte önemli nokta burası.Yapmamız gereken 2 numaralı jant telini sıkarken 1 ve 3 numaraları gevşetmektir.Tabi bunları adım adım yapmalıyız.Mesela öncelikle 2 numaralı jant telini sıkmalıyız ve bu sıkma 1 turun yarısını geçmemelidir.Sıkma işlemini tekeri döndürerek kontrol ediyoruz.Daha sonra 1 ve 3 numaralı jant tellerini gevşetiyoruz ya da eğer az geldiğini düşünüyorsak 2 numaralı teli biraz daha sıkıyoruz.Tekrar söylemek gerekirse bütün bu sıkma ve gevşetme işlemleri bir kerede yarım turu geçmemelidir.( Sıkma işlemi bildiğimizden farklıdır ve sola çevirerek yapılmalıdır)
    Kısacası kuralımız şu:pabuca değen noktadan göbeğin tersine giden jant telleri (ör:2 numara) sıkılır yanındakiler(ör:1ve 3 numara) gevşetilir.Gevşeme işlemi her zaman gerekli olmayabilir.Bu yüzden adım adım gitmelisiniz.Ayrıca düzeltme yaptığınız yerleri kaybetmemek için renkli yapışkan not kağıtları kullanabilirsiniz.Son olarak,sadece tek pabuca yaklaştığına bakmak maksimum doğruluğu bulmamıza engel olacaktır.Olabildiğince her iki pabuca yaklaşımlarını inceleyip,ara ara durdurup sıkıp gevşetmeliyiz.Eğer nerede yaklaştığını bulmakta zorlanıyorsanız fren telinizi gerip işinizi kolaylaştırabilirsiniz.(1.fotoğrafa bakarsak ve sag pabuca bir temas oldugunu düşünürsek sag pabucun yanından jant göbeğinin soluna doğru giden telimizi anahtarımızla sıkmalıyız yani anahtarımızı sola çevirmeliyiz,ama eğer sol pabuca temas varsa o zaman o teli gevsetmeliyiz yani sağa çevirmeliyiz)
    Şimdiden kolay gelsin.
    Sorulara ve önerilere açığım ve bekliyorum.
    Sağlıcakla kalın
     
  2. sonerveozer

    sonerveozer Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    19 Haziran 2007
    Mesajlar:
    780
    Beğeniler:
    187
    Şehir:
    MANİSA
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    iyi niyetli bir çalışma... ;)
     
  3. Soner Közen

    Soner Közen Sorunsuz üye

    Kayıt:
    14 Eylül 2013
    Mesajlar:
    930
    Beğeniler:
    1.978
    Şehir:
    Münih
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    :) Basit olduğunun ve herkesin ihtiyacını karşılamayacağının farkındayım ama dikkatinizi çeken yanlışlarımı düzeltirseniz sevinirim.Hatta yanlış bir yönlendirme yapmamak adına silebilrim de :)
     
  4. Derya Keçeci

    Derya Keçeci Onursal Üye

    Kayıt:
    2 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.748
    Beğeniler:
    4.270
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Derya
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:

    Soner,bu bilgiyi "Jant akordu nasıl yapılır" değil de,"basit akort bozukluğu geçici olarak nasıl giderilir" olarak ele almak lazım.Yolda giderken bir çukura girer,ya da sert bir yüzeye çarparsın ve bir telin gevşer ve jant fren pedine sürter,işte öyle.

    Aksi takdirde 2. teli sıkmak,ya da 1 ve 3. teli de gevşetmek,her iki tarafta eşit olarak dizilmi,ş tellerin gerilimlerinde ciddi farklara yolaçar-ki piyasada böyle akort yapan bisiklet tamircileri de var.Ayrıca bu tip akortlarda gevşetme işlemi tamamen tansiyona göre de yapılmaz.Çünkü gevşeterek elde edeceğiniz düzgün balans,tekerleğin yuvarlaklığını bozabilir.Yani milimetrik bir balans yakalarsınız ama tekerlek oval dönmeye başlar.

    Yine de her arkadaşın yanında jantına uygun bir akort anahtarı bulundurup,basit akort kayıplarını geçici olarak düzeltebilmesi,daha ciddi sorunları önlemek açısından faydalıdır.Jant akordu 360 derece boyunca yanal sağ ve sol balans ve merkez kaybedilmeden (Yuvarlaklık korunarak) yapılan çok komplike bir iş.
     
  5. Orhanalkaya

    Orhanalkaya Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    26 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    858
    Beğeniler:
    197
    Şehir:
    Macaristan-Kayseri-İzmir
    Bisiklet:
    Merida
    Seviye:
    teşekkürler faydalı çalışma ama tam sağlıklı sonuç alınamaz daha detaylı olması lazım jant akordu zor çünkü
     
    Soner Közen bunu beğendi.
  6. Soner Közen

    Soner Közen Sorunsuz üye

    Kayıt:
    14 Eylül 2013
    Mesajlar:
    930
    Beğeniler:
    1.978
    Şehir:
    Münih
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    Çok teşekkür ederim değerli katkılarınız için.Söylediğiniz başlığı kullanmam daha uygun olacak.Telleri sıkma ve gevsetme konusu ise aslında biraz göreceli,mesela kendi bisikletimin akordunu yaparken gevsettiğim bazı telleri daha sonra sıktım.Dediğiniz gibi her seferinde 2 sıkılıp 1 ve 3 gevsetilecek diye bir zorunluluk yok.Tekrar cok tesekkur ediyorum ve düzeltmeye çalışıyorum
     
    Derya Keçeci bunu beğendi.
  7. Soner Közen

    Soner Közen Sorunsuz üye

    Kayıt:
    14 Eylül 2013
    Mesajlar:
    930
    Beğeniler:
    1.978
    Şehir:
    Münih
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    Konunun ismini *basit akort bozukluğu geçici olarak nasıl giderilir* olarak değiştiriyorum.Fakat şu an işim olması sebebiyle ve forum kullarını da bilmememden ötürü bu eylemi yapamıyorum.En kısa zamanda düzelteceğimi belirtirim.Teşekkürler.
     
    sonerveozer bunu beğendi.
  8. Semih_ÇELİK

    Semih_ÇELİK Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    10 Nisan 2009
    Mesajlar:
    627
    Beğeniler:
    347
    Şehir:
    Bursa
    Seviye:
    bu görünümden bu yazıya eklemek olursa boza boza öğrenmeyi göze almışsanız ince bir tel yada cisimi firen yüzeyine sabit tutarak zıplama yapan bölgeyi rahatlıkla tespit edebilrsiniz.ben elektrik telini kadroya sabitleyerek yapıyorum süper oluyor. hava oluklu fren yüzeylerinde bu durum daha kolay oluyor tabi. 1 2 3 numaralı telleri var sayalım 4 5 defa hızlı hızlı bir kaç kezde yavaş yavaş ileri geri yapınca çemberi belli bölge yükselmeye başlar yada alçalmaya başlar. yükselmenin yada alçalmanın en fazla oldugu kısım tel hizasıdır o teli tespit ettikten sonra teli aşşağı iniyorsa sıkıp önündeki ve bi arkasındaki teli yani 1 tane sola çeken teli yükseklik ayarı yapmak için kullandıysak 2 tane sağa çeken teli sag sol ayarı yapmak için kullanmamız gerekiyor. ve dahada önemlisi. akort anahtarını acele etmeden sıyırtmadan kanırtmadan çap tutmadan dümdüz. ve zorlanmasına engel olarak kullanmazsanız tel başını yersiniz. buda epey sıntı demek. hele aero telli bi jantsa uğraş dur.
     
    Soner Közen bunu beğendi.
  9. Soner Közen

    Soner Közen Sorunsuz üye

    Kayıt:
    14 Eylül 2013
    Mesajlar:
    930
    Beğeniler:
    1.978
    Şehir:
    Münih
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    Katkiniz icin tesekkur ederim.Yeni bir yontem daha ogrenmis oldum.Deneyerek,okuyarak ogrenecegiz :)
     
    Semih_ÇELİK bunu beğendi.
  10. Soner Közen

    Soner Közen Sorunsuz üye

    Kayıt:
    14 Eylül 2013
    Mesajlar:
    930
    Beğeniler:
    1.978
    Şehir:
    Münih
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    erdozdemir bunu beğendi.
  11. alper 76

    alper 76 Bisikletkolik

    Yaş:
    40
    Kayıt:
    5 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    1.323
    Beğeniler:
    1.147
    Şehir:
    mersin
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Akort işi bence en zor şey. Şu anda basit bir gevşemeyi duzelteyim derken akordu bozdum ve yardımcı olması için bu yazıyı okudum umarım biraz olsun duzeltebilirim.

    @Soner Közen
    Kısaca değen yöndeki teller sola (saatin tersi) çevrilerek sıkılıyor. Bunun dışında kalan telleri ise sağa (saat yönünde) çevirerek gevsetiyor muyuz?