Jant akordu (ayarı) nasıl yapılır?

Milbert Hofen

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Eylül 2013
Mesaj
847
Tepki
1.623
Şehir
Münih
Bisiklet
Canyon
Öncelikle birçok şeyi sizden öğrenen ve öğrenmeye devam eden biri olarak hatalarım için şimdiden af diliyorum.Okuduğum onlarca konu ve yorumun üzerine böyle bir şey yapmaya ihtiyaç duydum.Sizlerden edindiğim tecrübeleri az buçuk kendimle harmanlayıp yazımı hazırladım.Umarım ihtiyacı olanlara yardımcı olabilirim. Evet jantımızın 8 çizmesi diye ifade edebileceğimiz bu sorunun sebebi doğal olarak yük altında çalışan bir parça olması ve çeşitli darbelere maruz kalmasıdır.Özellikle belirtmek isterim ki yapacağımız bu ayar yüzde yüz bir düzeltme sağlamayacaktır.Bunun yanı sıra jantınız aldığı darbeye bağlı olarak olarak şeklini büyük bir oranda değiştirmiş,geometrisinin simetriliğini kaybetmiş olabilir.Bu gibi durumlarda jantın sökülüp simetrisinin düzeltilmesi ya da yeni jant alınması gerekebilir. Jant akordumuzu yapmaya başlayabiliriz.İhtiyacımız olan tek ekipman akord anahtarı.Akord anahtarını seçerken çok ağızlı olmasına dikkat edin yeter. Bu resim çok önemli ,üzerinde konuşarak akordu anlatalım

Bisikletimizi ters çevirdik ve tekerimizi döndürmeye başladık.Farzedelim ki sürtme oldugu anda durdurduk ve jant sol pabuca değiyor.Dikkatli bakarsak 2 numaralı jant teli sol pabucun önünden göbeğin sağına fakat 1 ve 3 numaralı jant telleri göbeğin soluna çıkıyor.Eğimlere dikkat edersek görebiliriz.İşte önemli nokta burası.Yapmamız gereken 2 numaralı jant telini sıkarken 1 ve 3 numaraları gevşetmektir.Tabi bunları adım adım yapmalıyız.Mesela öncelikle 2 numaralı jant telini sıkmalıyız ve bu sıkma 1 turun yarısını geçmemelidir.Sıkma işlemini tekeri döndürerek kontrol ediyoruz.Daha sonra 1 ve 3 numaralı jant tellerini gevşetiyoruz ya da eğer az geldiğini düşünüyorsak 2 numaralı teli biraz daha sıkıyoruz.Tekrar söylemek gerekirse bütün bu sıkma ve gevşetme işlemleri bir kerede yarım turu geçmemelidir. (Sıkma işlemi bildiğimizden farklıdır ve sola çevirerek yapılmalıdır)

Kısacası kuralımız şu: pabuca değen noktadan göbeğin tersine giden jant telleri (ör:2 numara) sıkılır yanındakiler(ör:1ve 3 numara) gevşetilir.Gevşeme işlemi her zaman gerekli olmayabilir.Bu yüzden adım adım gitmelisiniz.Ayrıca düzeltme yaptığınız yerleri kaybetmemek için renkli yapışkan not kağıtları kullanabilirsiniz.Son olarak,sadece tek pabuca yaklaştığına bakmak maksimum doğruluğu bulmamıza engel olacaktır.Olabildiğince her iki pabuca yaklaşımlarını inceleyip,ara ara durdurup sıkıp gevşetmeliyiz.Eğer nerede yaklaştığını bulmakta zorlanıyorsanız fren telinizi gerip işinizi kolaylaştırabilirsiniz.(1.fotoğrafa bakarsak ve sag pabuca bir temas oldugunu düşünürsek sag pabucun yanından jant göbeğinin soluna doğru giden telimizi anahtarımızla sıkmalıyız yani anahtarımızı sola çevirmeliyiz,ama eğer sol pabuca temas varsa o zaman o teli gevsetmeliyiz yani sağa çevirmeliyiz)
Şimdiden kolay gelsin.

Sorulara ve önerilere açığım ve bekliyorum.

Sağlıcakla kalın
 
Scudo

Milbert Hofen

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Eylül 2013
Mesaj
847
Tepki
1.623
Şehir
Münih
Bisiklet
Canyon
Basit olduğunun ve herkesin ihtiyacını karşılamayacağının farkındayım ama dikkatinizi çeken yanlışlarımı düzeltirseniz sevinirim.Hatta yanlış bir yönlendirme yapmamak adına silebilrim de :)
 

Derya Keçeci

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Haziran 2011
Mesaj
1.735
Tepki
4.127
Şehir
Ankara
İsim
Derya
Başlangıç
1970—71
Bisiklet
Fuji
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Soner,bu bilgiyi "Jant akordu nasıl yapılır" değil de,"basit akort bozukluğu geçici olarak nasıl giderilir" olarak ele almak lazım.Yolda giderken bir çukura girer,ya da sert bir yüzeye çarparsın ve bir telin gevşer ve jant fren pedine sürter,işte öyle. Aksi takdirde 2. teli sıkmak,ya da 1 ve 3. teli de gevşetmek,her iki tarafta eşit olarak dizilmi,ş tellerin gerilimlerinde ciddi farklara yolaçar-ki piyasada böyle akort yapan bisiklet tamircileri de var.Ayrıca bu tip akortlarda gevşetme işlemi tamamen tansiyona göre de yapılmaz.Çünkü gevşeterek elde edeceğiniz düzgün balans,tekerleğin yuvarlaklığını bozabilir.Yani milimetrik bir balans yakalarsınız ama tekerlek oval dönmeye başlar. Yine de her arkadaşın yanında jantına uygun bir akort anahtarı bulundurup,basit akort kayıplarını geçici olarak düzeltebilmesi,daha ciddi sorunları önlemek açısından faydalıdır.Jant akordu 360 derece boyunca yanal sağ ve sol balans ve merkez kaybedilmeden (Yuvarlaklık korunarak) yapılan çok komplike bir iş.
 

Orhanalkaya

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Mayıs 2012
Mesaj
849
Tepki
172
Şehir
İstanbul-İzmir
Bisiklet
Merida
teşekkürler faydalı çalışma ama tam sağlıklı sonuç alınamaz daha detaylı olması lazım jant akordu zor çünkü
 
  • Beğen
Tepkiler: Milbert Hofen

Milbert Hofen

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Eylül 2013
Mesaj
847
Tepki
1.623
Şehir
Münih
Bisiklet
Canyon
Çok teşekkür ederim değerli katkılarınız için.Söylediğiniz başlığı kullanmam daha uygun olacak.Telleri sıkma ve gevsetme konusu ise aslında biraz göreceli,mesela kendi bisikletimin akordunu yaparken gevsettiğim bazı telleri daha sonra sıktım.Dediğiniz gibi her seferinde 2 sıkılıp 1 ve 3 gevsetilecek diye bir zorunluluk yok.Tekrar cok tesekkur ediyorum ve düzeltmeye çalışıyorum. Konunun ismini *basit akort bozukluğu geçici olarak nasıl giderilir* olarak değiştiriyorum.Fakat şu an işim olması sebebiyle ve forum kullarını da bilmememden ötürü bu eylemi yapamıyorum.En kısa zamanda düzelteceğimi belirtirim.Teşekkürler.
 

Semih_ÇELİK

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Nisan 2009
Mesaj
625
Tepki
346
Şehir
Bursa
bu görünümden bu yazıya eklemek olursa boza boza öğrenmeyi göze almışsanız ince bir tel yada cisimi firen yüzeyine sabit tutarak zıplama yapan bölgeyi rahatlıkla tespit edebilrsiniz.ben elektrik telini kadroya sabitleyerek yapıyorum süper oluyor. hava oluklu fren yüzeylerinde bu durum daha kolay oluyor tabi. 1 2 3 numaralı telleri var sayalım 4 5 defa hızlı hızlı bir kaç kezde yavaş yavaş ileri geri yapınca çemberi belli bölge yükselmeye başlar yada alçalmaya başlar. yükselmenin yada alçalmanın en fazla oldugu kısım tel hizasıdır o teli tespit ettikten sonra teli aşşağı iniyorsa sıkıp önündeki ve bi arkasındaki teli yani 1 tane sola çeken teli yükseklik ayarı yapmak için kullandıysak 2 tane sağa çeken teli sag sol ayarı yapmak için kullanmamız gerekiyor. ve dahada önemlisi. akort anahtarını acele etmeden sıyırtmadan kanırtmadan çap tutmadan dümdüz. ve zorlanmasına engel olarak kullanmazsanız tel başını yersiniz. buda epey sıntı demek. hele aero telli bi jantsa uğraş dur.
 
  • Beğen
Tepkiler: Milbert Hofen

alper 76

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Mayıs 2014
Mesaj
1.780
Tepki
1.822
Yaş
48
Şehir
mersin
Bisiklet
Scott
Akort işi bence en zor şey. Şu anda basit bir gevşemeyi duzelteyim derken akordu bozdum ve yardımcı olması için bu yazıyı okudum umarım biraz olsun duzeltebilirim.

@Soner Közen
Kısaca değen yöndeki teller sola (saatin tersi) çevrilerek sıkılıyor. Bunun dışında kalan telleri ise sağa (saat yönünde) çevirerek gevsetiyor muyuz?
 

alper 76

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Mayıs 2014
Mesaj
1.780
Tepki
1.822
Yaş
48
Şehir
mersin
Bisiklet
Scott
fotoğraf0634.jpg Burada gözden kaçan bir şey var.
Göbeğin kenarında conta gibi bulunan bir vida çevrilince jantı sağa sola yanastirip uzaklaştırıyor. Bunu gözden kaçırınca mükemmel akort yapsak da lastik bir yere dayanıp kalabiliyor.


Örneğin yol bisikletimin 23mm olan lastiklerini 25mm ile değiştirdim. Şu anda halen (Sabah saat10 dan beri) on lastiğin maşaya sürtmesini engellemeye çalışıyorum.

fotoğraf0637.jpg
Çıldırmak üzereyim, sabrım tükendi..
 

Zen.eren

Daimi Üye
Kayıt
18 Mayıs 2016
Mesaj
254
Tepki
207
Şehir
Antalya
İsim
Burak Eren
Bisiklet
b'Twin
Hangi vida o vida anlayamadim?
 

alper 76

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Mayıs 2014
Mesaj
1.780
Tepki
1.822
Yaş
48
Şehir
mersin
Bisiklet
Scott
Göbeğin kenarında, lastiği taktıktan sonra iç tarafta halka gibi. Bir dahaki sefere onu gösteren bir fotograf çeker gösteririrm. @Zen.eren

Akort u iyi kötü yapıyorum, ancak jantın hoplama-zıplama durumu neye baglı onu çözemedim. Akort iyi oldu çok iyi bir dikkatle ve sabırla düzgün olabiliyor. Ama jant tepeleri yalama olmuş bir de bunları değiştirmem gerekecek çünkü bazılarını yüzük ile yakalayamıyorum. Yine bisiketçi-tamirci yolu göründü. Satın alıp beklemek istemiyor hemen binmek istiyorum çünkü

@Zen.eren Size şöyle tarif edebilirim bisikleti ters çevirin arka tekerlegi çevirdiğinizde dönmeyen bir şey göreceksiniz . Jant göbeğine bakın. İşte o zımbırtıyı çevirince jant kocaman kütle olarak saga ve sola yaklasıp uzaklasıyor. Bunu görebilmek için bir refereans noktası seçmelisiniz. Bu referans noktası yol bisikletlerinde bir kagıt kadar ince bir hatta olabiliyor.
 

Zen.eren

Daimi Üye
Kayıt
18 Mayıs 2016
Mesaj
254
Tepki
207
Şehir
Antalya
İsim
Burak Eren
Bisiklet
b'Twin
O vida gobek milidir. Onlarinoyamaniz sakincali belli bir tork ile sikiliri o vidalar.Jant sekmesine gelince eger jant cemberinde yamulma yok ise seken kisimdaki 3-4 tel yarimsar tur sikilir (sagli sollu).
 

Kuzey Ege

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Temmuz 2015
Mesaj
3.597
Tepki
10.277
Şehir
İstanbul
İsim
Murat Gökhan
Başlangıç
1980—81
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Jantı düzleme oturtabilmek icin önce gevşetme sonra sıkma işlemi yapilmalidir. Aksi takdirde tellerde, tel başlarinda ve jant yuzeyinde gereksiz ve tehlikeli bir gerginlik olusacaktir.
Sıkmanin önce yapildigi durumlarda tel başlarinin yalama olma ihtimali bulunmaktadir. Telafisi olan bir sorundur ama çok ugrastirir.
 
  • Beğen
Tepkiler: hydrocon

alper 76

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Mayıs 2014
Mesaj
1.780
Tepki
1.822
Yaş
48
Şehir
mersin
Bisiklet
Scott
Tel başı nin mm.sini marka sını vs bilince yalama olsa bile değiştirebiliyorsunuz. Ancak ne gerek var? İnsan kendini bir kaptırdı mı yalama yaptığını da fark etmiyor.

Bu arada bizim ön maşaya 25mm sığmıyor, lastiği sevdiğim bir öğrenci dostum a verdim. 23mm aldım akort süper olsa bile lastikten kaynaklanan bir yamukluk bir yerlerde sürtme yaratabiliyor.
 

asibol

Daimi Üye
Kayıt
16 Mayıs 2017
Mesaj
355
Tepki
496
Şehir
izmir
İsim
war_ALL
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
b'Twin
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Bir kaza sonucu Jant ayarı bozuldu. Bir yerde jant fren papucundan yarım santim uzaklaşıyordu.
Bisikletçi ayar yaptı ama hala ilk günkü gibi değil. "Jant telleri seyrek olduğundan bu kadar yapılabileceğini" söyledi.
Jant Mavik Aksium. Arka jant.
Benim merak ettiğim, ilk günkü haline gelecek şekilde ayar yapılabilir mi?