@Murat BulutAmiinn. Teşekkür ederim Murat bey,
Aslında bisiklet ile hiç bir sorunum olmadı da, dış lastikler kötü idi ve bir de 23 senelik yorgun jant telleri stabilize yollarda o yükü taşıyamadı.
Yolda karşılaştığım turculardan iki tanesi (26" jant mtb kullanmalarına rağmen) jant teli kırdılar. Kaldı ki 26" jant 28" den daha dayanıklıdır, buna rağmen yüklü olarak stabilizeye girince kırılabiliyor.
Hazır konu açılmışken şunu da ekleyeyim. Yüklü bir tur bisikletinde, hele bir de 28" jant ise, arka teker sağlamlığı çok mühim. Bilhassa arka teker, çünkü hem yükün büyük kısmı arkaya biniyor, hem de ruble yüzünden arka teker asimetrik örüldüğünden, teker yapısal olarak öne göre daha çürüktür. Zaten bu asimetri (dish-in) sebebiyle tur bisikletlerinde 8-9-10 yaprak rubleleri sevmiyorum. Yaprak sayısı arttıkça ruble genişliyor, asimetri artıyor ve tekerin sağlamlığı azalıyor. 6 veya 7 yaprak olsun, vitesler arası mesafe biraz açık olsun zarar yok, yeter ki arka tekerin sağlamlığından taviz verilmesin. Veya daha fazla tel kullanılsın. İlginçtir ki, seneler ilerledikçe hem ruble genişliyor (asimetri artıyor) hem de tel sayısı azalıyor. Mesela benim 1990 Raleigh Randonneur'de 6'lı ruble ve 36 tel var, 2014 Fuji Touring'de 9'lu ruble ve 32 tel var.
Esasında en iyisi göbekten vites. Ruble olmadığı için arka tekerde minimum asimetri var, bakım istemiyor, bozulmuyor. Derailleur vitese göre biraz daha ağır, biraz daha pahalı, ama yine de tur için ideal. İmalatçılar neden hala derailleur viteste inat ediyorlar anlamış değilim.